Jakiś czas temu stałem się posiadaczem Atari 65xe. W komputerze była uszkodzona taśma od klawiatury, jednak z pomocą jednego z forumowiczów zdobyłem nową klawiaturę i komputer działa. Ponieważ płyta główna jest 130xe postanowiłem że rozbuduję pamięć do 128kb. Kupiłem pamięci i układ MMU, niestety nie doczytałem i zamiast 'małego MMU' kupiłem zwykłe. Zacząłem się wgłębiać w temat i z tego co wyczytałem to na mojej płycie mogę jedynie rozszerzyć pamięć do 128 kB przez dodanie dwóch kości pamięci i małego MMU. Płyta posiada 4 gniazda na kości pamięci z czego 2 są obsadzone kostkami D41464C-10, a dwa pozostałe puste no i zamiast małego MMU są zwory. Podstawki pod kości już wlutowalem ale póki co nie mam małego MMU więc tak zostawiłem. Czy ktoś z was ma może zbędne MMU lub zaprogramowany zamiennik na układzie GAL?

PS. Kości D41464C-10 kupiłem hurtowo i mam ich w sumie 30 sztuk więc jakby ktoś był zainteresowany to mogę odsprzedać lub zamienić za MMU bądź GAL.

2

Hej
Mogę Ci zaprogramować GAL-a i wysłać. Do pełni szczęścia to będziesz jeszcze potrzebował układu 74LS95.

3

Na płycie z kośćmi 64Kx4bit nie założy 74LS95. Ale jest przecież ten nowy wsad do GAL-i, który już nie wymaga tej kości (trzeba ciut podrutować mocowanie).

Pamięć studenta ma charakter kwantowy - student wie wszystko, ale jednocześnie nic nie pamięta.
- Kilka(naście?) pudełek z klawiszami i światełkami. I jeden Vectrex, żeby nimi wszystkimi rządzić.

4

Założy 74LS95 tylko na kabelkach, zamiast w oryginalne miejsce.
A z tym nowym wsadem to wiem, ale też go czeka kabelkologia.

Nie wiem, czy nie prościej będzie po prostu założyć samego GAL-a i dopiero jeśli stwierdzi, że potrzebuje tej dodatkowej funkcjonalności, żeby obejrzeć to jedno demko, dołożyć 74LS95 :)

5 Ostatnio edytowany przez Bluefish (2021-01-10 15:10:21)

A jaki koszt takiej usługi, bo wiadomo za darmo umarło. No i czy ktoś mógłby mi podesłać jakieś linki do schematu tej przeróbki, bo wszystkie posty jakie o tym znalazłem kończą się stwierdzeniem że trudne, że kabelkologia ale szczegółów brak.

6

25zł w tym wysyłka paczkomatem na mojej głowie. Będzie zaprogramowany GAL oraz dołączę układ 74LS95
Instrukcji jako takiej nie ma - postaram się opisać co i jak, ale nie wiem jakie są Twoje umiejętności w posługiwaniu się lutownicą.

Ogólnie w tej przeróbce to tak jak zauważyłeś - musisz wlutować dwie dodatkowe pamięci, wlutować podstawkę pod GAL-a wcześniej wylutowując trzy rezystory. Dwunastą nogę GAL-a lutujesz do masy i na początek to wystarczy - Atari powinno widzieć 128k pamięci, z tym, że nie masz oddzielnego dostępu Antica i CPU do pamięci. Możesz to zobaczyć na demku VideoBlitz i nie wiem, czy na czymś więcej :)

Jeśli potrzebujesz pełnej kompatybilności, to musisz nalutować układ 74LS95 na jakiś inny układ w celu dostarczenia zasilania i podlutować parę kabelków zgodnie ze schematem, który załączam.

Pomyśl czy ogarniesz i daj znać.

Post's attachments

130XE.jpg 82.02 kb, liczba pobrań: 7 (od 2021-01-09) 

Tylko zalogowani mogą pobierać załączniki.

7 Ostatnio edytowany przez Bluefish (2021-01-10 15:08:27)

Powiem tak, swego czasu z powodzeniem udało mi się przelutowac w Xbox one mosfety na płycie głównej, więc myślę że z tym sobie poradzę. Czyli tak, gal na miejsce U34 czyli małego MMU, po wcześniejszym wylutowaniu tych trzech zworek, pin 12 osobno do masy a te dwa piny z 74LS95 do gala (te dwa piny od gala rozumiem też do płyty a nie jak masa wyjęte?), no i zasilanie do 74LS95 z jakiegoś układu na płycie (któryś preferowany czy dowolnie?). Koszt jak dla mnie bomba, dorzucę Ci jeszcze na piwko cobyś za free nie robił. Jeszcze jedno pytanko, bo nie wiem czy dobrze ogarnąłem temat ale zrozumiałem że rozszerzenie do 320 kB to nic innego jak podmiana tych kości które teraz chce dołożyć na dwie po 128 kB i zamiana kilku pinów ze względu na inny ich pinout?

8

Jeszcze musisz dołożyć 2 kości logiki do dekodowania adresu.

Pamięć studenta ma charakter kwantowy - student wie wszystko, ale jednocześnie nic nie pamięta.
- Kilka(naście?) pudełek z klawiszami i światełkami. I jeden Vectrex, żeby nimi wszystkimi rządzić.

9 Ostatnio edytowany przez x_angel (2021-01-10 10:14:13)

Chyba coś namieszałeś z tymi kabelkami :)
Więc tak:  Z GAL-a 12 noga do masy, a 11 noga do nogi 13 układu LS95.
Układ LS95 nalutowujesz na jakiś inny układ TTL 14 nóżkowy, łączysz czternaste nogi (zasilanie) i siódme nogi (masa).
dodatkowo jak na tym fragmencie schematu łączysz nogi 2,3,4,5,6,8 układu LS95 do masy.
Dodatkowo do 1 nogi LS95 doprowadzasz sygnał HALT - skąd najbliżej - może być z CPU pin 9 lub U34 pin 13
Dodatkowo do 9 nogi LS95 doprowadzasz sygnał O2 - możesz z CPU pin 39 lub U34 pin 19

Natomiast jeśli chcesz zrobić rozszerzenie 320kb, to będziesz potrzebował dwóch układów 44256 i jednego LS157.
Robiłem według tego opisu i działa:
http://ftp.pigwa.net/stuff/mirror/www.a … /256kb.htm
Weź pod uwagę, że przy RAM-ie będzie rzeźbienie, bo one nie są nóżkowo zgodne.
44256
4464

Post's attachments

44256.gif 10.66 kb, liczba pobrań: 1 (od 2021-01-10) 

4464.gif 5.93 kb, liczba pobrań: 1 (od 2021-01-10) 

Tylko zalogowani mogą pobierać załączniki.

10 Ostatnio edytowany przez Bluefish (2021-01-10 15:09:20)

Racja, namieszałem bo spojrzałem na schemat i odpisywałem z tego co mi w pamięci zostało przed oczami. Na razie zrobię 128 kB bo mam już pamięci i potrzebuję tylko tego gala i z tego co wyczytałem jest z tego największy zysk bo dochodzi 70 gier/dem, później chyba 320 kB bo kilka rzeczy je wykorzystujących mnie zainteresowało. 1 MB raczej nie dla mnie bo w moim wypadku użył bym go tylko do odpalenia Numena (rozumiem że o te demo chodzi) i jakkolwiek by nie było dobre to kwota/efektu końcowego trochę za drogo.

11

Numen potrzebuję 320KB.

Pamięć studenta ma charakter kwantowy - student wie wszystko, ale jednocześnie nic nie pamięta.
- Kilka(naście?) pudełek z klawiszami i światełkami. I jeden Vectrex, żeby nimi wszystkimi rządzić.

12

perinoid napisał/a:

Numen potrzebuję 320KB.

A jakie demo wymaga 1 MB bo gdzieś wyczytałem że 1 MB wykorzystuje tylko 1 demo i użytki.

13

Co do dema to nie wiem (jest plikowa, zapętlona wersja Numena, która wymaga trochę ponad 320KB ale to się nie liczy). Są natomiast co najmniej 2 gry: Atari Blast! i wersja beta Space Harrier (ostateczna została wydana na karcie i wystarcza jej podstawka).

Pamięć studenta ma charakter kwantowy - student wie wszystko, ale jednocześnie nic nie pamięta.
- Kilka(naście?) pudełek z klawiszami i światełkami. I jeden Vectrex, żeby nimi wszystkimi rządzić.

14

Demo Prototype wymaga 1MB.

hex, code and ror'n'rol
niewiedza buduje, wiedza rujnuje

15

i jeszcze niedobre jabłuszko http://a8.fandal.cz/detail.php?files_id=7388 :P

16

Bluefish: pisałem maila i pisałem PW.
Coś komunikacja zawodzi :)

17 Ostatnio edytowany przez barty79 (2021-03-02 20:43:39)

Jak ktoś jest zainteresowany mam jeszcze zamienniki wg mojego projektu: https://github.com/mikulski-lab/C25953-emmu bez potrzeby montowania 74LS95 jak na grafice: https://github.com/mikulski-lab/C25953- … g?raw=true

18 Ostatnio edytowany przez hichal (2021-05-18 18:13:12)

Hej,
w wolnej chwili postanowiłem zrobić z 800-ki 130-tkę i w sumie wszystko wydawało się ok, do momentu próby na Video Blitz.
Zaczyna się pięknie, ale po kilkunastu sekundach zaczyna się sypać, a na koniec zwiecha totalna :(
Zastosowany GAL to 16V8D 15LP i układ SN74LS95BN, są odpowiednie? , może coś innego zastosować?
Dodam jeszcze że wszelkie memory-testy wykrywają 128 KB, GND na 12 pinie obecny ma się rozumieć.

Jakieś sugestie Drodzy Atarowcy? :)


Link Video Blitz: youtube.com/watch?v=AftZ7ilqWOY

130XE + VBXE / 800XL / 800XE + U1mb + Sophia2 + PokeyMax / AVG CART / XF551 5.25", 3.5"/ 1050 / Sio2pc / XC12 + Blizzard
520ST+ / SF 314 / ACSI2STM / GOTEK

19

Powinno działać. Albo coś źle polutowałeś, albo masz uszkodzone te nowe kości pamięci. Zdarza się.

Pamięć studenta ma charakter kwantowy - student wie wszystko, ale jednocześnie nic nie pamięta.
- Kilka(naście?) pudełek z klawiszami i światełkami. I jeden Vectrex, żeby nimi wszystkimi rządzić.

20

Kości podmienione, luty ok i nadal bez zmian.
Dodatkowe testy na grach (128KB) wykazały, że Hot & Cold Adventure zwisa, Laura z intrem też, ale wersja bez intra buja.
Zastosowanego GAL-a zamienię na takiego ATF16V8B-15PU a układ na ten T74LS95BB1, może to przyniesie pożądany efekt.
Dziś zamówię i zobaczymy jak będzie.
Może jeszcze przełożę oryginał CO25953 i sprawdzę co on powie?

130XE + VBXE / 800XL / 800XE + U1mb + Sophia2 + PokeyMax / AVG CART / XF551 5.25", 3.5"/ 1050 / Sio2pc / XC12 + Blizzard
520ST+ / SF 314 / ACSI2STM / GOTEK

21

Przełożyłem CO25953 ze 130-tki i 800 śmiga pięknie, a najlepsze że 130 na tym samym GAL-u też chodzi dobrze.
Dodam, że 130XE ma 4-bitowy RAM, a 800XE 1-bitowy.
Czy jest możliwe, że wsad GAL-a może być niewłaściwy? tzn. czy dla 1-bit i 4-bit są różne wsady?

130XE + VBXE / 800XL / 800XE + U1mb + Sophia2 + PokeyMax / AVG CART / XF551 5.25", 3.5"/ 1050 / Sio2pc / XC12 + Blizzard
520ST+ / SF 314 / ACSI2STM / GOTEK

22 Ostatnio edytowany przez perinoid (2021-05-18 18:12:51)

Wsady są te same. Masz GAL ze "starym" wsadem czy najnowszym? Jeśli tym starym to na płycie z pamięciami 1-bit trzeba dodać jeszcze jeden układ 74LS95 w miejsce oznaczone U35 w celu uzyskania pełnej kompatybilności ze 130XE (inaczej będzie działać ale nie zawsze - możliwe, że właśnie tego doświadczasz). Na płytach z kośćmi 4-bitowymi nie ma miejsca na ten układ i trzeba rzeźbić.

PS. W GAL-u ze starym wsadem trzeba połączyć ze sobą dwie nogi (9 i 12), inaczej nie działa poprawnie.

Pamięć studenta ma charakter kwantowy - student wie wszystko, ale jednocześnie nic nie pamięta.
- Kilka(naście?) pudełek z klawiszami i światełkami. I jeden Vectrex, żeby nimi wszystkimi rządzić.

23 Ostatnio edytowany przez hichal (2021-05-18 18:38:44)

Nie wiem, czy to stary, czy nowy, pobrany stąd atarimax.com/jindroush.atari.org/achemmu.html
Układ 74LS95 mam, piny 9 i 12 też połączone, jak już wczoraj pisałem, ale niestety nie działa poprawnie.

Jak możesz to podlinkuj jakiś sprawdzony wsad.

Post's attachments

800XE 128KB.jpg 254.69 kb, nikt jeszcze nie pobierał tego pliku. 

Tylko zalogowani mogą pobierać załączniki.
130XE + VBXE / 800XL / 800XE + U1mb + Sophia2 + PokeyMax / AVG CART / XF551 5.25", 3.5"/ 1050 / Sio2pc / XC12 + Blizzard
520ST+ / SF 314 / ACSI2STM / GOTEK

24

Stary i jest sprawdzony - u mnie działa. Odpal jakiś tester pamięci rozszerzonej i sprawdź ją.

Pamięć studenta ma charakter kwantowy - student wie wszystko, ale jednocześnie nic nie pamięta.
- Kilka(naście?) pudełek z klawiszami i światełkami. I jeden Vectrex, żeby nimi wszystkimi rządzić.

25

Wszystko już testowałem, 3 gry na 128KB nie chodzą i Video Blitz, filmik kilka postów wyżej.

Foty z testerów

Post's attachments

test 1.jpg 125.4 kb, liczba pobrań: 1 (od 2021-05-18) 

test 2.jpg 128.53 kb, nikt jeszcze nie pobierał tego pliku. 

Tylko zalogowani mogą pobierać załączniki.
130XE + VBXE / 800XL / 800XE + U1mb + Sophia2 + PokeyMax / AVG CART / XF551 5.25", 3.5"/ 1050 / Sio2pc / XC12 + Blizzard
520ST+ / SF 314 / ACSI2STM / GOTEK