1

Są ekrany CRT mające pionowe paski luminoforu dla składowych R, G, B. Pytanie: ile tych pasków jest? Czy jakiś standard to reguluje? Czy są różnice między PAL i NTSC?
Są też inne układy luminoforu, niż paski na całą wysokość ekranu. Chętnie poczytam też na ten temat.
Zastanawia mnie jeszcze, jak monitory SVGA potrafiły się przełączać między rozdzielczościami np. 1024x768 i 800x600. Ile luminoforu przypadało na każdy piksel?

https://www.youtube.com/watch?v=jofNR_WkoCE

2

potrzebujesz wielkości plamki, a ta zależy od napięcia przyśpieszającego (anodowego) i napięć na siatkach G2 (jasność) i G3 (ostrość) - te są ustawiane przez producenta i nie masz na to wpływu (bez rozbierania całości)
i tak dla standardowego monitora złomodore/philips to było 0.65mm (taką bańkę wymieniałem, chociaż w sieci widzę że w złomodorach były bańki z piczą 0.42mm), a dla standardowej bańki monitora VGA było coś koło 0.28mm - stąd różnice w możliwych rozdzielczościach
układ o którym wspominasz występuje w dwóch typach baniek - sony trinitron - apertura zrobiona z drutów z dwoma drutami stabilizującymi (widać je na ekranie), jak i diamontron od zdaje się mitsubishi
z bardziej klasycznych mamy zwykłe maski z 3ma prostokątnymi otworami dla każdej składowej osobno i mniej popularny/starszy układ delta

monitor, żeby przełączyć się między rozdzielczościami zmieniał po prostu parametry odchylania - sama rozdzielczość robiła się przy okazji - tutaj decydowały tylko parametry graniczne kineskopu i układu wzmacniacza anodowego (pasmo)
pod koniec życia tej technologii to co znałem miewało pasmo >170MHz co przy amplitudzie sygnału na poziomie 80V jest już wyczynem

co knujesz?

przechodze na tumiwisizm

3

https://player.slideplayer.pl/1/430749/data/images/img7.jpg

Lynx I / Mega ST 1 / 7800 / Portfolio / Lynx II / Jaguar / TT030 / Mega STe / 800 XL / 1040 STe / Falcon030 / 65 XE / 520 STm / SM124 / SC1435
DDD HDD / AT Speed C16 / TF536 / SDrive / PAK68/3 / Lynx Multi Card / LDW Super 2000 / XCA12 / SkunkBoard / CosmosEx / SatanDisk / UltraSatan / USB Floppy Drive Emulator / Eiffel / SIO2PC / Crazy Dots / PAM Net
http://260ste.atari.org

4

Próbuję zrozumieć, jak działa CRT. Być może kiedyś przełoży się to na jakąś emulację w RECOIL, ale nic nie obiecuję. ;)
Ile cali miał "standardowy monitor złomodore/philips" ?
Jeśli 14, to szerokość = 14 * 25.4 * 4 / 5 = 284.48 mm
Więc odpowiedź na tytułowe pytanie: 284.48 / 0.65 = 437. Czyli jak wyświetlamy 640 pikseli, to na każdy piksel przypada mniej, niż trójca pasków luminoforu? Czyli kolory wąskich pionowych linii są z konieczności przekłamane?

https://www.youtube.com/watch?v=jofNR_WkoCE

5 Ostatnio edytowany przez mono (2021-01-05 16:00:44)

@Fox:Może Ci to pomoże, ale ekran monitora CRT miał rozdzielczość 7296 dpi.

Edit: A jednak to 72 mi się dobrze kojarzyło: https://proline.pl/?n=lcd-rozmiar-rozdz … sc-piksela

hex, code and ror'n'rol
niewiedza buduje, wiedza rujnuje

6

A skąd tam jest 4/5? B9o proporcje oczywiście to 4:3 były, ale nie wiem, jak liczysz? I pamięaj, że CRT wyświetla dwa półobrazy (jak w TV), więc trzeba to uwzględnić w obliczeniach. Niby tylko podział parzyste/nieparzyste, ale składa to w całość.

Sikor umarł...

7 Ostatnio edytowany przez Nitro (2021-01-05 20:11:25)

Temat jest skomplikowany ale dość dobrze 'rozgryziony' przez społeczność RetroArch tworząca shadery emulujące CRT, są tego setki, w większości składające się z kilku(nastu) kanonicznych passów jak bloom, scanlines, mask etc i wytwarzające look od czarnobiałego lampowca po RF'ie do BVM po RGB.
Na początek myślę bardzo edukacyjnym materiałem może być CRT-Lottes, emu CRT który nie korzysta z niczego zewnętrznego autorstwa kodera tak znanych algorytmów jak FXAA:
https://github.com/libretro/glsl-shader … ottes.glsl

@Sikor: wyświetlanie półobrazów to jest rzecz ściśle związana z sygnałem TV. Monitory CRT (ani też telewizory) nic takiego nie robiły, chyba że dostawały sygnał z półobrazami. Z tym że jedyną taką opcją było kiedy komputer generował sygnał interlace.

Atari: FireBee, (Falcon030 CT60e SuperVidel SvEthlana CTPCI), TT, (520ST Pak030 Frak PuPla Panther), (520ST 4MB ST RAM 8MB TT RAM CosmosEx SC1435), (1040STFM UltraSatan SM124), (1040STE 4MB ST RAM 8MB TT RAM CosmosEx NetUSBee SM144 SC1224), 260ST, 520 ST+, (MEGA ST SM125), (65XE Rapidus U1MB VBXE SIDE2 SIO2PC), (Jaguar SkunkBoard), Lynx II, 2x Portfolio

9

@Adam Kłobukowski: Fox pyta o A8, tam masz PAL lub NTSC, więc półobrazy były. W RGB jest inaczej.

Sikor umarł...

10 Ostatnio edytowany przez qbahusak (2021-01-05 22:18:15)

Półobraz czy nie to tylko zależy od obecności pierwszej półlinii, gdzie odchylanie pionowe się przesunie o pół grubości linii, po czym następuje hsync, a następnie reszta linii już normalnie.

A8 nie miał półobrazów, miał całe obrazy z 1/2 rozdzielczości pionowej, za to 50Hz. Półobrazy miała Amiga w trybach 5xx linii, tryb RGB, więc jest to niezależne od sygnału koloru, tylko synchronizacji.

Dla mnie zawsze magią było, że 3 kolorowe działka trafiają zawsze w swój luminofor przez maskę. Tam musiał być jakiś trik.

11

Ok.

Sikor umarł...

12

Sikor napisał/a:

A skąd tam jest 4/5? B9o proporcje oczywiście to 4:3 były, ale nie wiem, jak liczysz?

Z twierdzenia Pitagorasa. Skoro proporcje to 4:3, to proporcje przekątnej do szerokości to 5:4. 5 = sqrt(4*4+3*3)

https://www.youtube.com/watch?v=jofNR_WkoCE

13

No tak, nie wnikałem w wzór. Ale pamiętaj też o tym,  o czym wspominał mono: 72dpi (96 to też dla późnych CRT oraz większości LCD).

Sikor umarł...

14

Wspomniany shader tylko w kompaktowej i łatwo edytowalnej formie:
https://www.shadertoy.com/view/XsjSzR