26 Ostatnio edytowany przez Mq (2020-11-20 11:21:00)

Kolego, tak jak piszą przedmówcy, wydaje się, że to jest uszkodzenie pamięci (regularny błąd co 16 w obrazie), a zachowania wskazują, że to będzie któraś kostka z drugiej połowy tej pamięci, bo niektóre rzeczy działają, więc pewnie wywala się dopiero na rzeczach, które używają pamięć powyżej 512kB. Prawdopodobnie gry korzystające z 512 działają poprawnie, możesz poszukać i sprawdzić takie gry co będzie jakimś tam potwierdzeniem tego faktu.
Polecam Ci też sprawdzenie pamięci programem yaart. Załączam.

Post's attachments

yaart021.zip 11.14 kb, liczba pobrań: 4 (od 2020-11-20) 

Tylko zalogowani mogą pobierać załączniki.

27 Ostatnio edytowany przez Rosa (2020-11-20 17:08:36)

Odpalilem ten program , leci juz dobrych pare minut i blad  za bledem...jak doleci do konca zrobie fotke. :(

28

No to jak błąd za błędem, to masz potwierdzenie. Będzie trzeba pewnie pamięć wymienić. Na początek jeszcze dla 100% potwierdzenia można odłączyć pamięć z drugich 512k tak jak pisał lopez bodajże i puścić testy oraz jakieś gry na 512k.

29

Zawsze jest taka możliwość, że jakaś ścieżka "zdechła" ale generalnie coś związane z pamięcią. Zwłaszcza, że program testujący widzi problemy...

Różne różności dla Atari i nie tylko - przydatne, bądź nie ale i tak warto zajrzeć...
http://atari.myftp.org  Atari - Power without price and necessary elements with some sh*t onboard
https://reversing.pl SSL enabled site

30 Ostatnio edytowany przez Rosa (2020-11-20 19:32:33)

Szkoda Atarynki, program lecial ponad godzinę i według licznika  miał ponad kilkadziesiąt tysiecy błedów, nie wiem czy tak powinno być, przerwałem test, chorobcia a tak cieszyłem się na ten komputer. Odpaliłem Tetris który ma napewno mniej niż 512kb,gra śmiga. Odpaliłem Pang i Last Ninja i tego już nie pociągnął do końca. Trzeba będzie sprzedać jako uszczkodzony i poszukać innego. Wywaliłem już za dużo kasy na ten zestaw. Dzięki Panowie, a przy okazji ile kosztowała by naprawa tego problemu?

Post's attachments

IMG_20201120_182421.jpg 748.7 kb, nikt jeszcze nie pobierał tego pliku. 

Screenshot_20201120_192333.jpg 247.89 kb, liczba pobrań: 2 (od 2020-11-20) 

Tylko zalogowani mogą pobierać załączniki.

31 Ostatnio edytowany przez lopez (2020-11-20 20:25:00)

Odłącz drugą połowę ramu te trzy rezystory po prawej (wystarczy odlutować po jednej stronie u unieść nogę ). Będziesz wówczas miał Atari 520STF ;) i przetestuj jeszcze raz.
Naprawa to najtaniej/lepiej odezwać się do Artura / artik-wroc i kupić u niego rozszerzenie do 4MB (przy montażu i tak odłączasz oryginalny ram) i cieszyć się fajnym sprzętem :)

32

Program testujący leci w kółko tak długo jak chcesz:-) Generalnie jak wywala chociaż jeden błąd, to już go można sobie zatrzymać. Nie myślałeś chyba, że wyłapiesz programem testującym wszystkie błędy i w ten sposób się naprawi i już ich później nie będzie:-)
A tak poza tymi żartami, to nie panikuj, uszkodzenie pamięci w naszych retro sprzętach, to akurat najlepsza rzecz jaka może Cię spotkać i najprostsza do naprawy. Zrób na początek tak jak mówi lopez i upewnij się, że masz uszkodzoną drugą połówkę pamięci. Jeżeli tak, to wystarczy ją wymienić. Albo tak jak radzi lopez od razu zainwestować w 4MB, wtedy pamięć z płyty w całości się odłącza i tyle. Z tym że najpierw trzeba się upewnić, że to pamięć.

33 Ostatnio edytowany przez Rosa (2020-11-20 21:20:45)

Jezeli przyjrzycie sie mojej plycie, to zauwazycie ze jedna kosc ramu jest inna niz cala zeszta. Prawdopodobnie wczesniejszy wlasciciel tego komputera cos juz tam kombinowal. Nie wydaje mi sie ze tak wyszla z fabryki. 
Jezeli dobrze zrozumialem, te 3 oporniki z lewej odpowiadaja za 2 rzedy 1 polowy pamieci a te trzy z prawej dodatkowym 512, co jezeli blad jest w 1 polowie, czy odlutowywujac 3 rezystory z lewej bede mial dostep do 512 z prawej? Sorry za takie pytania, ale Wy jestescie expertami a nie ja ;)

Ile byscie wzieli za taka naprawe i montaz 4 mb ramu ? Pytam informacyjnie.

34

Pierwszej połowy nie można wyłączyć, komputer wtedy nie wstanie. To nie jest obojętne która połowa. A Twoje uszkodzenie zapewne dotyczy drugiej połowy, bo gdyby dotyczyło pierwszej, to nie wstał by Ci GEMDOS, a on wstaje i miał byś tylko jakieś krzaki na ekranie od razu po włączeniu kompa właśnie z tym charakterystycznym którymś tam pikselem co 16 uszkodzonym (powtarzający się pattern). Ktoś tu kiedyś umiał nawet po tych patternach pikselowych co 16 policzyć która konkretnie kość jest uszkodzona:-) A program testujący tego jakoś nie pokazuje?

35

YAART nie pokazuje ktora to kosc. Na dole pokazuje sie tylko Error: xxxxx ( liczba bledow) Last Error xxx adres ostatniego bledu ktory sie nonstop zmienia.

36

Nie mam żadnej uszkodzonej płyty (z uszkodzoną pamięcią) i nie pamiętam jak to wygląda, może ktoś inny podpowie, bo może któryś program pokazuje który bit jest uszkodzony, wtedy na tej podstawie można policzyć która to jest kość. Chodzi o to, że mamy 16 bitów zapisywanych/odczytywanych zawsze w całości równolegle jako pełne słowo 16-bitowe i fizycznie jest to tak zorganizowane, że pod wskazany adres (ten sam we wszystkich kościach) zapisywane są wszystkie bity słowa w taki sposób, że do każdej kości trafia jeden bit. Z tego powodu najczęściej jeśli na ekranie widać, że powtarza się jakiś pattern, to widać który bit(bity) jest(są) uszkodzony(e). Zapewne można to policzyć i stwierdzić która to kość, ale ja już tego nie wiem... Powinny umieć to też wskazywać programy, bo przecież program łatwo mógłby sprawdzić na którym bicie mu się nie zgadza to co odczytał z tym co zapisał.

Na zdjęciach, które podesłałeś widać wyraźnie (ocean i robocop), że uszkodzony jest jeden bit co 16, więc uszkodzona będzie tylko jedna kostka pamięci. Jak spojrzysz na zdjęcie płyty, które wcześniej załączył lopez, to zobaczysz że tam jest tylko połowa tych pamięci, które masz u siebie. To jest płyta 520ST. Te pamięci po tej stronie masz sprawne. Uszkodzona będzie któraś z tych w drugiej części.

Aha, kości masz 32, z czego pierwszych 16 to jest pierwszy bank pamięci 512kB, a kolejne 16 kości to drugi bank pamięci 512kB. Uszkodzenie jest w tym drugim.

Jedna rzecz: zastanów się czy jesteś w stanie w tym grzebać (obycie z lutownicą i odsysaczem), jak nie to musisz szukać kogoś kto Ci to ogarnie. Jeśli tak, to sugeruję Ci zaopatrzyć się w 2-3 (na wszelki wypadek) kostki pamięci na podmiankę, oraz kupić podstawki pod 16 kości pamięci. Nie wylutowuj wszystkich kości, bo to sporo roboty. Wylutuj tylko jedną, wlutuj podstawkę i podmień kość. W ten sposób po kolei wszystkie i trafisz na tą która jest walnięta. Jak będziesz miał szczęście, to może trafisz już przy pierwszej, a jak nie, to przelecisz wszystkie... Można by też spróbować wyjąć jedną kość i zobaczyć wtedy który piksel zniknie (nie wiem, da się tak?) - policzyć o ile dalej jest ten uszkodzony i wtedy szybciej trafić właściwą kość.

37 Ostatnio edytowany przez Rosa (2020-11-21 17:38:59)

Hej, czy mozecie mi powiedziec jaki symbol tego chipu od pamieci jest poprawny, jakich musze szukac? Moze znacie jakies dobry sklep gdzie mozna je w znosnej cenie kupic.
Otrzymalem maila od Artura, ze mozna u niego kupic pamiec ale ze wzgledu na model plyty bedzie problem z wlozeniem poprawnie klawiatury.
Narazie sprobuje z pamiecia, wylutuje najpierw te 3 oporniki i sprawdze czy komp odpali wszystkie gry z 512kb  i, jak tak to wylutuje chipy z 2 polowki i bede kombinowal. raz jeszcze prosze o podanie mi poprawnego symbolu tego chipa.

Dziekuje

Ps: Znalazlem takie ale czy one beda pasowac do Atarynki?
DRAM Sanyo LM33256N-15 (41256), 256K x1, DIP 16, Amiga 500, 2000

38

Na tej płycie rozszerzenie Artura się spokojnie mieści, nawet górny ekran można założyć. Problem w tym, że o ile sprawny RAM można wyłączyć, odcinając mu zasilanie, to uszkodzony nadal może sprawiać problemy.

Każda pamięć DRAM 41256-15 lub szybsza (-12, -10) powinna pasować.

Moja kolekcja: Atari 1040STe (4MB), Atari 1040STfm (4MB, BLiTTER, AT-ONCE+), Atari 800XE (SIMM EXP 1MB), Atari 800XL (RAMBO XL 256kB), Atari 600XL (64kB), Sinclair ZX SPECTRUM+ (48kB), TIMEX Computer 2048 (48kB), Commodore A600 (2MB+4MB, HDD CF 4GB), Commodore C64C.

39

Czyli jak zrozumiałem to się w 100% nada.

Post's attachments

Screenshot_20201121_204104.jpg 57.22 kb, nikt jeszcze nie pobierał tego pliku. 

Tylko zalogowani mogą pobierać załączniki.

40 Ostatnio edytowany przez Rosa (2020-11-21 21:08:12)

41

Tak, nada się. Przeciętnie taka kostka powinna kosztować w PL ok 5 zł/szt.

Moja kolekcja: Atari 1040STe (4MB), Atari 1040STfm (4MB, BLiTTER, AT-ONCE+), Atari 800XE (SIMM EXP 1MB), Atari 800XL (RAMBO XL 256kB), Atari 600XL (64kB), Sinclair ZX SPECTRUM+ (48kB), TIMEX Computer 2048 (48kB), Commodore A600 (2MB+4MB, HDD CF 4GB), Commodore C64C.

42

Powinna, też tak uważam. Na EBayu z wysyłką za 5 sztuk chcą 11,90 Euro

43 Ostatnio edytowany przez artik-wroc (2020-11-21 22:21:07)

Powinienem mieć takie, sprawdzę i dam znać.

EDIT: Niestety wyszły.

Było miło :) Do widzenia.

44

Można znaleźć jeszcze:
https://shop.tvsat.com.pl/pl/p/1szt-IC- … MENS/12237
https://www.sklep.monster.pl/41256-d-ra … 8223,15365
https://www.futurlec.com/Memory/41256pr.shtml (ale tu wysyłka może zabić)
https://elel.sklep.pl/uklad-scal-41256-12nl,3,18830,894 - 4zł wydaje mi się ok.

Sikor umarł...

45

https://allegro.pl/oferta/pamiec-dynami … 7697854998
https://allegro.pl/oferta/10szt-hyb4125 … 8904794338

Moja kolekcja: Atari 1040STe (4MB), Atari 1040STfm (4MB, BLiTTER, AT-ONCE+), Atari 800XE (SIMM EXP 1MB), Atari 800XL (RAMBO XL 256kB), Atari 600XL (64kB), Sinclair ZX SPECTRUM+ (48kB), TIMEX Computer 2048 (48kB), Commodore A600 (2MB+4MB, HDD CF 4GB), Commodore C64C.

46

Dzięki serdeczne za wszystkie linki, znalazłem też sklep w którym zamówiłem te same które znajdują się u mnie na płycie głównej.
MT1259-10 - DRAM 256kx1 100ns - TTL Compatible I/O DIP16

Zamówiłem 6 sztuk. Całość z wysyłką to około 33 zł.
Zobaczymy jak długo będzie to do mnie szło.

47

Pamięci Microna (MT) są wręcz legendarne z uwagi na ich awaryjność...

Moja kolekcja: Atari 1040STe (4MB), Atari 1040STfm (4MB, BLiTTER, AT-ONCE+), Atari 800XE (SIMM EXP 1MB), Atari 800XL (RAMBO XL 256kB), Atari 600XL (64kB), Sinclair ZX SPECTRUM+ (48kB), TIMEX Computer 2048 (48kB), Commodore A600 (2MB+4MB, HDD CF 4GB), Commodore C64C.

48

Oczywiście nie upieram się, że to nie pamięć, ale może przed wylutowaniem czegokolwiek, warto by było sprawdzić, co wychodzi z zasilacza. Jeśli masz dostęp do oscyloskopu, to już byłoby idealnie, ale nawet pomiar napięcia warto by zrobić. Jest duża szansa, że 5V nie jest takie jak dawniej i komputer świruje. Może przydałby się recap zasilacza, albo chociaż regulacja napięcia?

65xe, 520st, 1040stf

49

Rosa napisał/a:

wylutuje najpierw te 3 oporniki

Nie musisz wylutowywać całkiem, wystarczy unieść po jednej nodze każdego.

Post's attachments

atariST.png 221.23 kb, nikt jeszcze nie pobierał tego pliku. 

Tylko zalogowani mogą pobierać załączniki.

50

Jakby co mam kilka kostek 41256-12 Siemens. Mogiem oddać.

Było miło :) Do widzenia.