26

fajnie, wieczorem siadam.

mam nadzieję że nie powieliliście nieprawdziwych (aczkolwiek popularnych) plotek' o Tramielu i Amidze. Typu że ST powstało w wyniku frustracji po utracie kontraktu z amigą.

Lynx I / Mega ST 1 / 7800 / Portfolio / Lynx II / Jaguar / TT030 / Mega STe / 800 XL / 1040 STe / Falcon030 / 65 XE / 520 STm / SM124 / SC1435
DDD HDD / AT Speed C16 / TF536 / SDrive / PAK68/3 / Lynx Multi Card / LDW Super 2000 / XCA12 / SkunkBoard / CosmosEx / SatanDisk / UltraSatan / USB Floppy Drive Emulator / Eiffel / SIO2PC / Crazy Dots / PAM Net
http://260ste.atari.org

27

Akurat tej plotki nie znałem :) Zawsze kojarzyłem że Tramiel prowadził wojnę błyskawiczną i wypuścił ST właśnie po to żeby wyprzedzić Amigę i zgarnąć rynek dla siebie

Blog dla Wapniaków ery 8/16 - bit
www.retrospekcja.net.pl

28

Kiender napisał/a:

wypuścił ST właśnie po to żeby wyprzedzić Amigę i zgarnąć rynek dla siebie

to też właśnie są plotki :)


Marty Goldberg (książki Atari - Business is Fun/ Business is War) wspomniał na Atari-Forum że:

  • Prawdą jest że Tramiel traktował biznes jak wojnę, ale nie miał pojęcia o amidze. Ona w tamtym czasie jeszcze nie istniała:
    Likewise, Lorraine was a hardware prototype and of a far different nature than the actual computer Amiga released several years later. Different hardware and none of the operating system or software that would later be pushed in the redesign under Commodore. In fact, as David Morse testified in court, they couldn't get Lorraine to work right and wound up dismantling it July and starting over.

  • konkurencją dla Tramiela byl Japończycy  (wspomina o MSX, ale w sumie to historia pokazała że miał rację - Nintendo/Sega vs Atari/Commodore):
    it was built to compete against the Japanese

  • W 1984 Tramiel w poszukiwaniu ciekawych rozwiązań odwiedzał wiele technologicznych miejsc, a nie tylko team Amigi. Ale nic konretnego z tych wizyt nie wyszło:
    Jack was visiting a lot of places and entered in to talks with many of them, including Amiga. The talks never got further than just wanting to buy out the technology, and certainly never influenced the designs already in progress

  • Prace nad ST zaczęły się gdy Tramiel/Shiraz pracowali w Commodore. Zgodnie z umową projekt powinien należeć do Commodore a nie co Atari Co. Tak więc firma pozwała Shiraza o naruszenie warunków umowy. Syn Tramiela odkrył w tamtym czasie umowę pomiędzy Atari Inc. a Amiga. Tramiel wykorzystał ją w celach zniwelowania pozwu Commodore, czyli jako kontr pozew:
    Commodore, upon hearing this, filed the injunctions against Shiraz and the others - not once but twice over the July, effectively shutting down Jack's computer operations for the rest of the month. Toward the end of July Jack's son Leonard discovered the contract and cashed check between Atari Inc. and Amiga, not long after Commodore announced their pending Amiga acquisition, and Jack used it to launch a counter attack


I takie coś jeszcze:

Q: Tramiel having just left Commodore also knew that Commodore intended for the Amiga to be its 16-bit machine.
A: Way off on that timeline. Commodore and Amiga didn't even begin to approach each other until June '84. There was nothing for him to "know about" when he left in January.


Tak więc opisywanie ST jako odpowiedź na Amigę jest nieprawdziwe i podpada raczej pod kategorię "mokry sen amigowców" :) :)


ST z oczywistych względów nazywany był "Jackintosh".


Więcej znajdziesz tutaj:
http://www.atari-forum.com/viewtopic.ph … 25#p258936

Lynx I / Mega ST 1 / 7800 / Portfolio / Lynx II / Jaguar / TT030 / Mega STe / 800 XL / 1040 STe / Falcon030 / 65 XE / 520 STm / SM124 / SC1435
DDD HDD / AT Speed C16 / TF536 / SDrive / PAK68/3 / Lynx Multi Card / LDW Super 2000 / XCA12 / SkunkBoard / CosmosEx / SatanDisk / UltraSatan / USB Floppy Drive Emulator / Eiffel / SIO2PC / Crazy Dots / PAM Net
http://260ste.atari.org

29

ja się przyznam, że całości nie dałem rady przetrawić ;)
ale z tego co widziałem to...

oj zebrali się tam specjaliści od Atari co nawet porty mylili, pff ;)
i parę uwag na szybko...

1) nie Jacka Trzmiela, litości.. skończmy z tym Jackiem... nigdy nie było żadnego Jacka był Jehuda/Juda Trzmiel.
2) owszem podstawowe i flagowe zastosowania ST to: midi, DTP, CAD i soft biurowy, z tym, że w dziedzinie midi nadal ST bywa używane profesjonalnie! :)
3) do powyższych profesjonalnych zastosowań umiejscowienie portów nie było problemem bo pracując raczej rzadko robiło się przepinki myszki/joy (no chyba, że ktoś chciał grać we 2)
4) do powyższych zastosowań ST miało przyzwoity monitor, dla całkiem przyzwoitej rozdzielczości 640x400. Zastosowanie jego oczywiście było mało rozrywkowe.. ale..
5) czy ST nie miało nic wspólnego z rozrywką? z grami? Bzdura! Miało wiele wspólnego, gier wychodziło sporo i kto miał ST w domu to pewnie na nim grał, ale gry owszem to prawda te gry były w zdecydowanej większości dużo gorsze niż na Ami. najczęściej pisane na ST, a nie na STE, ale mimo to się łupało bez kompleksów :) Osobiście (i wraz z kumplami) spędziłem tysiące godzin nad KoTSem, SS2, F1GP czy Sensiblem (niestety SWoS nigdy się nie doczekałem na ST :/ )
6) TOS ładowany z dyskietki? Owszem był w początkowych modelach, ale osobiście nigdzie takiego w PL wówczas (lata '80,'90) nie spotkałem,
7) proporcje userów? 30 v 1 (amiga vs ST)? hmm u mnie w klasie w pedałówce wyglądalo to tak: 1 ST, 2 Amigi i sporo różnych 8bit, w bloku były proporcje podobne, a na giełdach olsztyńskich również nie zauważyłem aż takiej dominacji amig, ale niezaprzeczalnie była bardziej popularną maszyną,
8) ST nie miało dystrybutora? w jakim sensie?
Zdaje się ze dystrybuował go Karen, Pewexy czy inne firmy np.  Atar System/CET
9) 'Snowman' nie był rysowany. To była zwykła digitka zrzuty digitalizerem paru klatek z angielskiego filmu z 1982 r. pod tym samym tytułem + zapętlony sampel. Co ciekawe na ST scenie powstało chyba z 5 albo i więcej wersji tego dema :> kilka grup coś tam poprawiało i wydawało swoje wersje :)
10) owszem kupowało się co było pod ręką lub kto miał większe przebicie... ja kupowałem ST w 1991, początkowo miałem kupić XE (bo większość znajomych miała 8bit), ale znajomi inżynierowie wytłumaczyli ojcu ze w 8bit nie ma co się ładować i polecali 16 bitowe ST, którego zobaczyłem kilka pokazów domowych i zachciałem tę maszynę... nikt nie miał pojęcia w niuansach ST, STFM czy STE :> na biurku wylądowało 1040STFM, które nadal jest ze mną :)

Atari Falcon 030 14MB+SD16GB; Atari TT 030 4MB ST-RAM, 64 MB TT-RAM; Atari 1040 STFM; Atari 1040 STE 4MB+NetUsbee+UltraSatan; Commodore 64+1541-II+XE1541; Atari 65 XE+CA-2001+Ultimate 1MB+Side2;  P166MMX+GUS.

30

Że też Ci się chciało… ja niestety poległem gdzieś w okolicach siódmej minuty :D

.: miejsce na twoją reklamę :.

31

ładna lista erOS vel 'Reduta Dobrego Imienia'.
Niestety wokół dużego Atari jest sporo naprawdę dziwnych niedomówień (typu w/w tramiel/amiga czy to że ST jest zbudowane na TTLach i nie ma żadnych customowych kości :) ) myślę że warto je prostować.

Np tu: http://www.dobreprogramy.pl/Blog,macmin … 2,3,4.html
Sporo ciekawych wpisów o Atari ale niestety sporo też powodów do rwania włosów z głowy.

Lynx I / Mega ST 1 / 7800 / Portfolio / Lynx II / Jaguar / TT030 / Mega STe / 800 XL / 1040 STe / Falcon030 / 65 XE / 520 STm / SM124 / SC1435
DDD HDD / AT Speed C16 / TF536 / SDrive / PAK68/3 / Lynx Multi Card / LDW Super 2000 / XCA12 / SkunkBoard / CosmosEx / SatanDisk / UltraSatan / USB Floppy Drive Emulator / Eiffel / SIO2PC / Crazy Dots / PAM Net
http://260ste.atari.org

32

Sporo nowym materiałów w tym kilka mocno związanych z Atari:

Zanurzamy się w 8-bitowych RPGów, tylko na stację dysków :)  https://www.youtube.com/watch?v=anX4q8QXvRE

Przegląd gier od Psygnosis  https://www.youtube.com/watch?v=YWmd9ae3enE

Spy vs Spy po latach https://www.youtube.com/watch?v=2FjEMyGRQ7o

Montezuma's Revenge, historia prawdziwa  https://www.youtube.com/watch?v=w7DmXlV_XHM

Blog dla Wapniaków ery 8/16 - bit
www.retrospekcja.net.pl

33

Trochę świeżego towaru do oglądania przez wakacje :)

Przegląd 16-bitowych RPGów spod szyldu Dungeons'n'Dragons  https://www.youtube.com/watch?v=o2pjvA-_6B8

Upadek komputerów 16-bitowych https://www.youtube.com/watch?v=WuahxPSVv2Q

R-Type, analiza automatowego hitu https://www.youtube.com/watch?v=cLVgWkcbwXk

Alone in the Dark, ogrywamy kultowy horror epoki retro https://www.youtube.com/watch?v=ot9mZM8nWDU

Street Fighter 2, odcinek z okazji 25-lecia wydania gry https://www.youtube.com/watch?v=1Y-L3utTlrU

Blog dla Wapniaków ery 8/16 - bit
www.retrospekcja.net.pl

34

Upgrade odcinków

Tekstówki: gry wyobraźni   https://www.youtube.com/watch?v=kgm6QUIOuQU

Commando po latach   https://www.youtube.com/watch?v=UTOuvk4-nI8

Seria Wing Commander okiem wapniaków  https://www.youtube.com/watch?v=DEpjlkXhE2c

Jest taktycznie!  https://www.youtube.com/watch?v=B39bsK4A904&t=3s

Przegląd chodzonych bijatyk   https://www.youtube.com/watch?v=UkP2ccOP5-s&t=4s

Blog dla Wapniaków ery 8/16 - bit
www.retrospekcja.net.pl

35

Duuużżżooo nowości ( i staroci  ;) ) na kanale

Szpiedzy, gazety, piękne kobiety i egzotyczne plenery czyli Szpiedzy na 8/16-bitach - https://www.youtube.com/watch?v=zuP0dsG_e3U

Przegląd gier opartych na filmach z lat 80-tych https://www.youtube.com/watch?v=sUwLETFvMB0&t=3236s

Kino akcji lat 90-tych w konwersjach na 8/16-bit https://www.youtube.com/watch?v=j5JC73FWShI&t=3358s

Sandboxy minionej epoki https://www.youtube.com/watch?v=yLkxe9bRtQQ&t=32s

Zorro po latach https://www.youtube.com/watch?v=V0jXpDgvtkI

Blog dla Wapniaków ery 8/16 - bit
www.retrospekcja.net.pl

36

Trochę materiału o grach do posłuchania w trakcie wakacji

Przegląd komputerowych RPGów z poczatku lat 90-tych https://www.youtube.com/watch?v=1hsRuEQKZno

"Za murami, za kratami" czyli gry rozgrywające się w szkole i więzieniu - https://www.youtube.com/watch?v=JQaI9YBr5mU&t=2899s

Operation Wolf po latach - https://www.youtube.com/watch?v=6Ms4GdbVpxo&t=1068s

Ghost'n'Goblins - Najtrudniejsza gra na 8-bitów ? - https://www.youtube.com/watch?v=6zpMuQEbmcg&t=353s

Lista przebojów najlepszych gier z epoki retro - https://www.youtube.com/watch?v=XkcNelZGAIo&t=7s

Blog dla Wapniaków ery 8/16 - bit
www.retrospekcja.net.pl

37

Trochę nowych odcinków do nadrobienia na urlopie :)

Dwa duże odcinki poświęcone przygodówkom - link

Gry zaginione w akcji czyli takie które nigdy się nie ukazały - link

Bandersnatch - gra której nie było - link

Dyskusja o International Karate - link

Blog dla Wapniaków ery 8/16 - bit
www.retrospekcja.net.pl

38

Gdyby ktoś przegapił to nadajemy nowy, szósty już sezon Loadingu. Do tej pory z "nowości" pojawiły się

https://www.youtube.com/watch?v=nwqE1udlXXI&t=1s - przegląd starej zachodniej prasy komputerowej w tym kilka spectrumowych miesięczników

https://www.youtube.com/watch?v=pXG4EEn5u6s&t=0s - materiał o historii pudełkowych wydaniań gier na 8/16-bitowce

https://www.youtube.com/watch?v=lORAyTKc_FY - sprawdzamy współczesne gry na poczciwe 8-bitowce

https://www.youtube.com/watch?v=KhLHAA-i2Uo&t=1s - historia serii Renegade

Blog dla Wapniaków ery 8/16 - bit
www.retrospekcja.net.pl

39

materiał o Renegade bardzo treściwy i ciekawy, prosimy o wincyj!

Za mało o Atari :P

Atari: FireBee, (Falcon030 CT60e SuperVidel SvEthlana CTPCI), TT, (520ST Pak030 Frak PuPla Panther), (520ST 4MB ST RAM 8MB TT RAM CosmosEx SC1435), (1040STFM UltraSatan SM124), (1040STE 4MB ST RAM 8MB TT RAM CosmosEx NetUSBee SM144 SC1224), 260ST, 520 ST+, (MEGA ST SM125), (65XE Rapidus U1MB VBXE SIDE2 SIO2PC), (Jaguar SkunkBoard), Lynx II, 2x Portfolio

41

Kiender napisał/a:

https://www.youtube.com/watch?v=lORAyTKc_FY - sprawdzamy współczesne gry na poczciwe 8-bitowce

Poprosimy wiecej takich materialow.
No i zdecydowanie za malo o ATARI 8bit mowicie :D

42 Ostatnio edytowany przez Jacques (2019-10-23 10:41:45)

Fragment o Yoompie jest taki sobie, mowa o wersji na C64, że się "dało, udało", a w tle cały czas Atari... Przydałoby się rzetelniejsze porównanie, żeby widzowie ocenili czy i na ile się udało (moim zdaniem tak sobie) ;)

43

Nowe materiały o grach od kuchni czyli "Jak powstała gra?"

link - historia/making of gier z Indianą Jonesem

link - tajemnice Małpiej Wyspy

link - seria X-Wing

Blog dla Wapniaków ery 8/16 - bit
www.retrospekcja.net.pl

44 Ostatnio edytowany przez Kiender (2020-07-24 10:09:44)

Trochę nowych odcinków do nadrobienia przez wakacje

Amigowe FPSy. Czy to ma sens? link

Historia powstania trylogii symulatorów od Microporse - Stealth Fighter/F-19/F-117  link

Dan Dare - bohater 8-bitowej galaktyki. Jak powstała gra? - link

Przewodnik po serii Ultima - link

Blog dla Wapniaków ery 8/16 - bit
www.retrospekcja.net.pl

45

jak zwykle mega ciekawe, dzięki!

46 Ostatnio edytowany przez Kiender (2021-07-19 16:33:31)

Wpadłem się przypomnieć, ze wciąż nagrywamy nowe odcinki ;)

Coś dla wirtualnych pilotów czyli historia symulatorów lotu związanych z II Wojną.
link

Przegląd gier od Core Design
link

"Kurewsko dobra przygoda" - jak powstała seria King's Quest?
link

Piekło wojny w Wietnamie na 8/16-bitach
link

Blog dla Wapniaków ery 8/16 - bit
www.retrospekcja.net.pl

47

Ogląda się. Dla mnie jeden z lepszych kanałów YT. Tylko zwiększcie częstotliwość :) Ile można czekać na następny odcinek. Bierzcie przykład z Borsuka i Larka :)

48 Ostatnio edytowany przez jury (2021-07-19 21:28:08)

piomet napisał/a:

Tylko zwiększcie częstotliwość :) Ile można czekać na następny odcinek.

Hmm, może lepiej nie :) Jeśli zwiększą częstotliwość, to nigdy ich nie "dogonię". Sam zacząłem oglądać Loading jakoś ostatniej jesieni i obecnie jestem na odcinku 25, czyli powoli, powoli doganiam i za kilka lat będę na bieżąco :D

49

Gry z Avalonu      https://www.youtube.com/watch?v=h79o2PDgqEA

"Loading #105 - Polskie gry. Wydanie 8-bitowe"