ktoś próbował czy/jak to działa?

Lynx I / Mega ST 1 / 7800 / Portfolio / Lynx II / Jaguar / TT030 / Mega STe / 800 XL / 1040 STe / Falcon030 / 65 XE / 520 STm / SM124 / SC1435
DDD HDD / AT Speed C16 / TF536 / SDrive / PAK68/3 / Lynx Multi Card / LDW Super 2000 / XCA12 / SkunkBoard / CosmosEx / SatanDisk / UltraSatan / USB Floppy Drive Emulator / Eiffel / SIO2PC / Crazy Dots / PAM Net
http://260ste.atari.org

2 Ostatnio edytowany przez mono (2020-04-25 00:46:06)

Tylko tryb GTIA przez zmianę rejestru GPRIOR. Trybu ANTIC-a zmienić się nie da.
Specyficzną cechą zmiany trybu GTIA w rastrze jest to, że startując trybem hires (GPRIOR=%00xxxxxx), włączając tryb 16-odcieniowy (GPRIOR=%10xxxxxx), po czym go wyłączając (GPRIOR=%00xxxxxx) z prawej strony ekranu nie dostaniesz trybu hires, a zwykły multicolor gdzie kolory pikseli pobierane są z COLPF0..3 zamiast z COLBAK,COLPF0..2.
Na obrazkach Rocky'ego możesz obserwować jak to działa.

Edit: literówki + kod

Przykładowy kod

  ldx #%00000001
  ldy #%01000001
  sta WSYNC    ;$D40A
  stx GPRIOR   ;$D01B
:16 nop
  sty GRPIOR
:2 nop
  stx GPRIOR
hex, code and ror'n'rol
niewiedza buduje, wiedza rujnuje

3

m.in. dema Unity, Ilusia

w demie Ilusia jest to przełączenie z GR12 (znakowego) na GTIA GR9, bez wcześniejszego GR8 przez co nie ma pełnej palety 16 odcieni kolorów tylko 9 bodaj dziwacznie uporządkowanych

postąpiłem tak aby nie modyfikować grafiki Ooz-a, gdyby nastąpiło to o czym pisze Mono, kolory z COLPF0..3 zamiast COLBAK,COLPF0

Post's attachments

split_raster.7z 47.33 kb, liczba pobrań: 8 (od 2020-04-25) 

Tylko zalogowani mogą pobierać załączniki.
*- TeBe/Madteam
3x Atari 130XE, SDX, CPU 65816, 2x VBXE, 2x IDE Plus rev. C

4 Ostatnio edytowany przez mono (2020-04-25 08:10:34)

@tebe: A podzieliłbyś się tabelką jak dokładnie te odcienie są uporządkowane (kiedyś plemnik chodził w GR.15 ale poza zmniejszoną o połowę luminacją nie pamiętam innych nieprawidłowości)? Bo podejrzewam, że dotyczy to wszystkich trybów CCR.

Edit: Czyli jeśli dobrze zrozumiałem, jeśli przełączasz CCR na GTIA i potem na CCR to z prawej strony ekranu kolory są dalej brane z COLBAK,COLPF0..2?

hex, code and ror'n'rol
niewiedza buduje, wiedza rujnuje

5

Panowie, a czy te efekty, o których piszecie, są _zawsze_ powtarzalne na _każdym_egzemplarzu_ Atari i wyglądają _identycznie_ bez względu na maszynę? Pytam, bo w Atari mamy różne przypadłości timingowe, a i tzw. wady GTIA zauważyłem, że potrafią pojawiać się i znikać po przełożeniu innej kombinacji egzemplarzy scalaków z wielkiej czwórki (antic,gtia,sally,freddie). Stąd zastanawiam się na ile można ufać celowemu wytwarzaniu takich efektów z mieszaniem trybami i kolorami, a na ile jest to być może nie zawsze powtarzalny przypadek?

6

Przy poprawnych timingach efekt działa zawsze (w takim sensie, że nie ma chyba sprawnego GTIA, które zachowywałoby się inaczej).
Na VBXE z rdzeniem GTIA też te efekty działają, choć są różnice w ilości i kolorach pikseli występujących na granicy trybów więc trzeba uważać (czytaj - testować na GTIA i na VBXE). Rdzeń FX z tego co pamiętam tych efektów nie emuluje.

hex, code and ror'n'rol
niewiedza buduje, wiedza rujnuje

7

GTIA też różnią się na granicy trybów. Widziałem kiedyś mrugające piksele w slideshow "Extract", przy napisach hires między obrazkami umieszczonych obok głowy w pietnastce.

https://www.youtube.com/watch?v=jofNR_WkoCE

8

Rocky szukał najlepszej metody przełączenia trybów tak aby nie obcinały pikseli, wykombinował taki przepis dwóch trybów, tyle że on nic na ten temat nie napisze, macie się domyślić z obrazka ;) taka telepatia obrazkowa :D

*- TeBe/Madteam
3x Atari 130XE, SDX, CPU 65816, 2x VBXE, 2x IDE Plus rev. C