1 Ostatnio edytowany przez Pin (2020-04-13 13:38:48)

Jest dla Atari coś takiego:

https://github.com/dmsc/fastbasic

.. jednak, opis w dokumentacji jest moim zdaniem dość niekompletny. Czy istnieje dokładny i kompletny opis tego bejzika? Nie mogę niczego sensownego namierzyć w sieci.

Kontakt: pin@usdk.pl

2 Ostatnio edytowany przez grzybson (2020-04-13 13:50:20)

Eeee, a czego tutaj waszmości brakuje? https://github.com/dmsc/fastbasic/blob/master/manual.md

grzybson/SSG^NG

3 Ostatnio edytowany przez zbyti (2020-04-13 14:12:31)

Są te materiały na stronie projektu, ale zamieszczę.

Post's attachments

FastBASIC 4.3 (Native Atari) - Manual.pdf 432.52 kb, liczba pobrań: 14 (od 2020-04-13) 

fastbasic-v4.3-cross-compiler.pdf 194.05 kb, liczba pobrań: 6 (od 2020-04-13) 

fastbasic-v4.3-manual.pdf 265.36 kb, liczba pobrań: 10 (od 2020-04-13) 

Tylko zalogowani mogą pobierać załączniki.

4 Ostatnio edytowany przez Pin (2020-04-13 15:44:26)

@grzybson - wszystkiego ;)


@zbyti - oooooto chodziło. Dzięki!!!


EDIT:

eeee , przejrzałem te manuale i tam też g. jest.

Np. takie trywialne pytanie:

Fast Basic jeśli chodzi o strukturę programu teoretycznie miał być podobny do TBXL. Potrzebuję np. wykonać skok do etykiety, czyli np. GO# cośtam. Nie działa.

O, taka pierdoła. FRE(0)?????

Przykłady powyższe celowo głupie, ale nie ma po prostu nigdzie czegoś powiedzmy na wzór publikacji Zientary - czyli spisu instrukcji i składni użycia itd. ... albo ja tego nie potrafię namierzyć.

Chciałbym po prostu na początek przenieść z TBXL jeden ze swoich programów na FB i bez szczegółowego opisu jest to niewykonalne.

Kontakt: pin@usdk.pl

5 Ostatnio edytowany przez zbyti (2020-04-13 16:51:20)

@Pin po prostu masz złe oczekiwania wobec FastBASIC'a ;) Nie będę wchodził w szczegóły.

Twoje oczekiwania wydaje się spełniać Advan Basic.

Dodałbym manual i inne rzeczy ale załącznik nie przechodzi na tym forum bo ma 14MB, więc zostawię Ci ulotkę reklamową. W moich testach miał bardzo dobre osiągi, przy optymalizacji nawet lepsze od FB. Do tego ma te elementy składni do których się przyzwyczaiłeś.

Testy obadaj w wątkach na AOL albo zobacz załączone arkusze. Co prawda SIEVE dla BASIC i TB można by usprawnić metodą @xxl ale nie chce mi się już ponawiać testów.

Post's attachments

A8 SIEVE Benchmark.ods 25.04 kb, liczba pobrań: 2 (od 2020-04-13) 

Advan_Basic_Advan_Language_Designs_ad_1987.jpg 129.73 kb, nikt jeszcze nie pobierał tego pliku. 

Advan_Basic_Fast_Advan_Language_Designs_1986_ad.jpg 210.6 kb, nikt jeszcze nie pobierał tego pliku. 

YoshPlus&Pi - Benchmarks.ods 21.36 kb, nikt jeszcze nie pobierał tego pliku. 

Tylko zalogowani mogą pobierać załączniki.

6

@Pin - ten plik manual.md, który wczoraj wkleiłem, zawiera dokładnie tą samą treść co fastbasic-v4.3-manual.pdf i FastBASIC 4.3 (Native Atari) - Manual.pdf :P

grzybson/SSG^NG

7 Ostatnio edytowany przez zbyti (2020-04-13 16:49:55)

grzybson napisał/a:

@Pin - ten plik manual.md, który wczoraj wkleiłem, zawiera dokładnie tą samą treść co fastbasic-v4.3-manual.pdf i FastBASIC 4.3 (Native Atari) - Manual.pdf :P

No tak, te pdf są z tego MD generowane np. przez MrFish AtariArea :) http://seriouscomputerist.altervista.or … ASICNative przynajmniej ja stamtąd pobierałem.

8 Ostatnio edytowany przez Pin (2020-04-13 16:56:20)

czyli nadal nie wiadomo jak pod to pisać.

Możecie podpytać na aage czy istnieje jakiś bardziej szczegółowy manual?

Kontakt: pin@usdk.pl

9 Ostatnio edytowany przez zbyti (2020-04-13 17:30:42)

Pin napisał/a:

czyli nadal nie wiadomo jak pod to pisać.

Pisz proceduralnie ;)

EDIT:
Przejrzyj parę źródeł dołączonych do FB ( np. to https://github.com/dmsc/fastbasic/blob/ … fedora.bas ) to załapiesz jak się w tym pisze, GOTO jest bez sensu w FB.

Zresztą @TDC zaczyna kurs Action! to się dołącz :]

10

rozumiem, przeglądałem przykłady ale i tak nie znalazłem w nich wszystkiego, co mnie interesuje. Poza tym, to od takich rzeczy to jest manual.

Kontakt: pin@usdk.pl

11 Ostatnio edytowany przez zbyti (2020-04-13 18:05:37)

No to obadaj Advan Basic.

Basic Compiler Manual With Addendums https://archive.org/details/BasicCompil … s/mode/2up
Optimizing Compiler Manual https://archive.org/details/OptimizingC … l/mode/2up

Zajawka w Antic na stronie 28 https://archive.org/details/1986-06-ant … 3/mode/2up

12 Ostatnio edytowany przez Pin (2020-04-13 18:40:53)

No ale jak, po kiego mi Advan jak chcę ten Fast Basic? ;) Chyba, że to jest to samo :)

Są tu po prostu plusy, na dzień dobry jest to znacznie szybsze od TBXL, ma np. wsparcie dla DLI, czy PMG itd, bardzo dobrze działa pod Spartą X, oraz bardzo dobrze działa na 80 znakowym trybie VBXE. Itd..

Kontakt: pin@usdk.pl

13 Ostatnio edytowany przez zbyti (2020-04-13 18:58:58)

@Pin no nie chcesz FastBasic'a bo nie ma porządnego manuala, jego filozofia opiera się o procedury a nie skoki GOTO itd. itp. :D Ale ja już się w Twoich oczekiwaniach pogubiłem :D Chciałem pomóc ;) Nie wyszło... ;(

EDIT: i tak doceń, że doceniam Twoją pasję i nie pytam dlaczego nie użyjesz cross-compilera dla FB by mieć 1000 znaków ;)

14

widzisz. To, że nie ma odpowiednika GOTO to wyszło dopiero w tej dyskusji ;)

Kontakt: pin@usdk.pl

15

Ten kto wymyślił GOTO jest w piekle i gotuje się w kotle obok gościa od "null pointer exception" :D

16

czyli też ten, co wymyślił JMP projektując procesory? ;)

Kontakt: pin@usdk.pl

17 Ostatnio edytowany przez grzybson (2020-04-13 20:23:12)

FRE() używamy bez parametru. Jest opisane w rozdziale "Standard Functions".
W rozdziale "Control statements" nie ma nic o o goto, czyli chyba nie obsługuje xD

Nie demonizuj. Manual nie jest zły. Opisuje po kolei dostępne typy, instrukcje sterujące, operatory, funkcje.

Wrzucaj tu kolejne pytania, to może razem coś wyczytamy :)

grzybson/SSG^NG

18 Ostatnio edytowany przez zbyti (2020-04-13 23:00:17)

Ogólnie to polecam FastBasic (na tyle co się nim bawiłem) a Ty @Pin przestań wybrzydzać bo mylisz ludzi :P

19 Ostatnio edytowany przez Pin (2020-04-14 00:00:24)

ok, jak coś będę pytał.

EDIT:

FRE()=30975. Szału nie ma. Jest tu jakieś wsparcie dla rozszerzeń pamięci??

EDIT:

Widzę, że bez problemu można rysować na S2: i VBXE. Zaraz podrzucę foto moda przykładu "fedora.bas" z pakietu FB - full kolor w hires ;)

http://pinokio.pigwa.net/fedora.jpg

.. i w wersji na antic:

http://pinokio.pigwa.net/fedora_antic.jpg

Kontakt: pin@usdk.pl

20

https://github.com/PJM-NCC-70511?tab=repositories

Might want to look at these. Originally written in other languages such as TurboBasicXL then ported to Fast Basic. Also some Mad Pascal and CC65 examples. Fast Basic programs can run from Sparta DOS.

21 Ostatnio edytowany przez Nitro (2022-11-30 10:56:34)

Pin: Po prostu musisz troszkę zmienić stare myślenie(linijki, gosuby) na programowanie strukturalne, które to Fast Basic implementuje. W manualu rozdział 8.2 - rzeczy z niego eliminują potrzebę używania GOTO/GOSUB w programie.

Programowanie strukturalne – paradygmat programowania opierający się na podziale kodu źródłowego programu na procedury i hierarchicznie ułożone bloki z wykorzystaniem struktur kontrolnych w postaci instrukcji wyboru i pętli. Rozwijał się w opozycji do programowania wykorzystującego proste instrukcje warunkowe i skoki. Programowanie strukturalne zwiększa czytelność i ułatwia analizę programów, co stanowi znaczącą poprawę w stosunku do trudnego w utrzymaniu „spaghetti code” często wynikającego z użycia instrukcji goto.

22

Jednym z problemów ze starymi językami napędzanymi liniowymi jest to, że widzisz Goto 1000, polega na tym, że nie wiesz, co dzieje się w linii 1000 i później. Wiem, że Atari Basic Inne wcześniejsze podstawy zostały stworzone w czasach, gdy pamięć była ograniczona i kosztowna. Dodanie GOSUB (etykieta) Do pętli, powtórki i block-IFS ułatwia programowanie programów pisania i debugowania.
Zanim odszedłem z Atari w latach 90., zacząłem tworzyć gry turbosprężarkowe przy użyciu bardziej ustrukturyzowanego programowania z powtarzającymi się niezdolnymi i itd.
Jedna rzecz, w zoptymalizowanym języku asemblera, całe ustrukturyzowane programowanie jest całkowicie poza oknem. Używam wszelkiego rodzaju kodów, aby programy działały szybciej lub używać mniej pamięci.

One issue with old line numbered driven languages is that you see GOTO 1000, is that you do not know what is happening at line 1000 and beyond. I know Atari Basic other earlier Basics were created in times when memory was limited and expensive. Adding Gosub (label) Do-Loops, Repeat-Until, and Block-Ifs makes programming much easier to write and debug programs.
Before I departed from Atari in the 1990s, I started making Turbo-Basic games using more structured programming with Exec (Label)  Repeat-Untils, etc.
One thing, in optimized assembly language, all structured programming is totally out the window. I use all sorts of cheats to make programs run faster or use less memory.

23

Please, don't use translator, just write in english.

24

Alright, I will stick with English here. One of the side ongoing projects I am doing is taking old basic programs and porting them to Fast Basic. Add some enhancements if possible. Something I am looking for is an archive of all the old type in programs from computer magazine. So far, I only found just a few that I can copy into a text editor. If anyone has these sources, maybe I can do Fast Basic ports. I can post them up on my github page.
Does anyone know of an archive?

25

Boszzzzz.... Look at atarimania for example, programing language: Basic, licence: book....

Sikor umarł...