Witam wszystkich, wpadła mi w ręce stareńka wersja Atari 1040STE, po rozebraniu i wyczyszczeniu wszystko śmiga tyle tylko, że próbowałem rozbudować sobie pamięć do 4 mb i bum! pamięć jest na nóżkach. Wyczytałem że to jakieś stare kości z pierwszych wersji tego komputera. Próbowałem szukać na ebayu (mieszkam w UK) ale nic takiego nie można dostać. Jest jakaś szansa żeby to dokupić po jakiejś rozsądnej cenie? Dzięki za odpowiedzi z góry.

2

Hej
Można próbować wylutować te pamięci i w ich miejsce wlutować gniazda. Potem włożyć "zwykłe" pamięci SIMM.
Można też do pamięci SIMM dolutować "nóżki" i wlutować je w miejsce tych SIPP

3

Druga opcja całkiem spoko, byłbym wdzięczny za podpowiedź gdzie takie nóżki dostać. Nie wiem jak się to nazywa tak naprawdę.

4

Nazywa się listwa goldpin i ja bym takiej użył, chociaż ludzie lutują tam zwykłe druciki, ale to robota bez sensu moim zdaniem.
Natomiast lepiej jest podstawki pod SIMM-y wlutować, bo będzie profesjonalnie, a w razie czego łatwo te pamięci później wymieniać.

5

Podstawki SIPP to są podstawki precyzyjne, zwykłe goldpiny w to nie wejdą, ale są takie z okrągłymi "nóżkami" i można je dolutować do zwykłych SIMMów, ale zgadzam się, że gniazda SIMM są lepszym pomysłem.

Moja kolekcja: Atari 1040STe (4MB), Atari 1040STfm (4MB, BLiTTER, AT-ONCE+), Atari 800XE (SIMM EXP 1MB), Atari 800XL (RAMBO XL 256kB), Atari 600XL (64kB), Sinclair ZX SPECTRUM+ (48kB), TIMEX Computer 2048 (48kB), Commodore A600 (2MB+4MB, HDD CF 4GB), Commodore C64C.

6

Z podstawkami SIPP masz rację, ale z tego co pamiętam, to we wczesnych płytach STE te pamięci były bez podstawek lutowane bezpośrednio w płytę, więc po ich wylutowaniu mamy normalne otwory, w które wejdzie cokolwiek, wówczas jeśli mamy lutować tam coś bezpośrednio, to taniej jest to zrobić na zwykłych goldpinach, bo i tak przeciez juz pamięci SIPP tam nigdy nie zamierzamy stosować, a zwykłemu SIMMowi jest wszystko jedno co do niego przylutujemy. Zgadzamy się jednak dalej, że najlepiej jednak gniazda SIMM dać.

7

Najtańsza opcja, to wlutować zwykłe SIMMy przy pomocy listew goldpin. Warto by było nowe pamięci przed wlutowaniem przetestować w jakimś innym STe, żeby nie było psikusa.

8 Ostatnio edytowany przez Mq (2020-02-08 15:52:41)

Tak sobie w sumie myślę, że jak już ktoś chce lutować goldpiny do SIMM-a, to można też w płytę wlutować żeńską listwę goldpin, wtedy zawsze jest to jakaś opcja w razie czego wyjęcia takich pamięci i nie trzeba już znowu maltretować płyty. Albo może lepiej odwrotnie goldpiny w płytę, a do SIMM-a żeńską listwę goldpin, bo wtedy w razie czego z płyty łatwiej też wylutować goldpiny pojedynczo. Ale to wszystko nadal patenty-patenciki, podtrzymuję zdanie, że najlepiej wlutować gniazda SIMM:-)

9

Super, dzięki za opcje, może faktycznie najlepiej wylutować te kości i dać tam gniazda SIMM. Mam jeszcze jedno pytanie, kupiłem za grosze płytę do STE w której ktoś morderczo próbował przerabiać TOS. Jako że nie ma tam zwykłych zworek to te oporniki które tam były jako zworki zostały wyrwane, w płycie zrobione chyba lutownicą dziury w które usiłowano wetknąć drut łączony na zwykłą zworkę od peceta. Wszystko pozlepiane cyną, masakra. Da się to jakoś oczyścić i spróbować to naprawić? Płyta w bardzo przyzwoitym stanie, poza tym jednym szczegółem.

10 Ostatnio edytowany przez radix666 (2020-02-08 16:27:41)

Zdjęcia tej płyty, może pomogą.

Post's attachments

IMG_20200208_151711.jpg 1.09 mb, nikt jeszcze nie pobierał tego pliku. 

IMG_20200208_151847.jpg 1.05 mb, liczba pobrań: 2 (od 2020-02-08) 

Tylko zalogowani mogą pobierać załączniki.

11

W najgorszym razie można zmostkować od spodu kynarem piny w podstawkach ROMów.

Tu masz schemat:
https://obrazki.elektroda.pl/9506384700_1581177325_thumb.jpg

Jak widać zworki służą do routingu sygnałów A16 i A17 na ROMy. Dwa typy EPROMów mają zamienione pozycje sygnału /OE oraz A16, więc jedna ze zworek podaje też masę na /OE.

Moja kolekcja: Atari 1040STe (4MB), Atari 1040STfm (4MB, BLiTTER, AT-ONCE+), Atari 800XE (SIMM EXP 1MB), Atari 800XL (RAMBO XL 256kB), Atari 600XL (64kB), Sinclair ZX SPECTRUM+ (48kB), TIMEX Computer 2048 (48kB), Commodore A600 (2MB+4MB, HDD CF 4GB), Commodore C64C.

12

Odnośnie pamięci najlepiej chyba wstawić sloty SIMM 30 (sam to właśnie mam na tapecie). Albo kupić gotowe SIPP 4x1MB:
https://www.ebay.de/itm/1-MB-SIPP-Memor … SwaBJeGaig

Było miło :) Do widzenia.

13

Uprzejmie donoszę:
https://allegro.pl/oferta/zabytkowa-pam … t=item_img

Nie moje, nie znam sprzedawcy, zauważyłem, przypomniałem sobie że ktoś szukał, proszę :)

<-- Kontakt przez "E-mail" gdyż albowiem moja skrzynka "PW" jest pełna i zaprawdę nie mam czego usunąć.

--== Kup Pan/i dyskietkę http://www.atari.org.pl/forum/viewtopic.php?id=18887 ==--

14

uicr0Bee napisał/a:

Uprzejmie donoszę:
https://allegro.pl/oferta/zabytkowa-pam … t=item_img

Nie moje, nie znam sprzedawcy, zauważyłem, przypomniałem sobie że ktoś szukał, proszę :)

Witam ponownie.
Kupiłem i dowlokły się z Polski dopiero w sobotę. Dzisiaj założyłem i niby są ale... sysinfo pokazuje "this program needs at least 350 kbytes of free memory". O co biega bo zgłupiałem, gry z ultrasatana chodzą... Mam jeszcze pytanie, jaki TOS włożyć w to Atari bo ma chyba rainbow z tego co widzę, kolorowe ale bez żadnych numerków.

15

Znaczy które kupiłeś? Te z mojego linka do alle(-kurna-drogie-prowizje-)go były we Wrocławiu przecież.
Skoro Sysinfo nie uruchamia się z powodu braku pamięci, tzn. że maszyna ma/widzi chyba tylko 512MB?

<-- Kontakt przez "E-mail" gdyż albowiem moja skrzynka "PW" jest pełna i zaprawdę nie mam czego usunąć.

--== Kup Pan/i dyskietkę http://www.atari.org.pl/forum/viewtopic.php?id=18887 ==--

16

uicr0Bee napisał/a:

Znaczy które kupiłeś? Te z mojego linka do alle(-kurna-drogie-prowizje-)go były we Wrocławiu przecież.

Tak te, a szły tak długo bo pan miał problem z wysyłką do UK więc szły do pośrednika w Polsce, który wysłał to do mnie. :)))
Podociskałem wszystko i w końcu pięknie działa, tos wymieniony na 2.06 eng, do tego obraz karty z grami na ultrasatan i wszystko co na razie potrzebuję. Co by jeszcze pomęczyć: ile w takie atari ste można na maxa włożyć ramu?

17

radix666 napisał/a:

Co by jeszcze pomęczyć: ile w takie atari ste można na maxa włożyć ramu?

4MB na płycie głównej plus 8/10MB na płycie nakładanej na procesor

Lynx I / Mega ST 1 / 7800 / Portfolio / Lynx II / Jaguar / TT030 / Mega STe / 800 XL / 1040 STe / Falcon030 / 65 XE / 520 STm / SM124 / SC1435
DDD HDD / AT Speed C16 / TF536 / SDrive / PAK68/3 / Lynx Multi Card / LDW Super 2000 / XCA12 / SkunkBoard / CosmosEx / SatanDisk / UltraSatan / USB Floppy Drive Emulator / Eiffel / SIO2PC / Crazy Dots / PAM Net
http://260ste.atari.org

18

Cyprian napisał/a:

8/10MB na płycie nakładanej na procesor

Rozumiem że do gier wystarczy to co na mobo a reszta do czego? Dema? Muzyka?

19

do gier 1MB wystarczy, więcej to dla oprogramowania. TOS udostępnia dodatkową pamięć jako ALT-RAM / TT-RAM

Lynx I / Mega ST 1 / 7800 / Portfolio / Lynx II / Jaguar / TT030 / Mega STe / 800 XL / 1040 STe / Falcon030 / 65 XE / 520 STm / SM124 / SC1435
DDD HDD / AT Speed C16 / TF536 / SDrive / PAK68/3 / Lynx Multi Card / LDW Super 2000 / XCA12 / SkunkBoard / CosmosEx / SatanDisk / UltraSatan / USB Floppy Drive Emulator / Eiffel / SIO2PC / Crazy Dots / PAM Net
http://260ste.atari.org

20

Do gier z dyskietek faktycznie 1MB wystarczy. Do gier z HDD lub jego odpowiedników, potrzeba 2MB lub 2,5MB maksymalnie.

4MB wymagają niektóre (szczególnie nowsze) dema. Pamięć nakładana na procesor może byc wykorzystana praktycznie tylko przez programy użytkowe i wymagany jest do tego TOS 2.x.

Atari: FireBee, (Falcon030 CT60e SuperVidel SvEthlana CTPCI), TT, (520ST Pak030 Frak PuPla Panther), (520ST 4MB ST RAM 8MB TT RAM CosmosEx SC1435), (1040STFM UltraSatan SM124), (1040STE 4MB ST RAM 8MB TT RAM CosmosEx NetUSBee SM144 SC1224), 260ST, 520 ST+, (MEGA ST SM125), (65XE Rapidus U1MB VBXE SIDE2 SIO2PC), (Jaguar SkunkBoard), Lynx II, 2x Portfolio

22

No i wszystko jasne, dzięki za odpowiedzi. Jeśli to istotne, można zamknąć temat.