1

czy na atari ktorys system turbo dla magnetofonu (albo nawet bez turbo) wykorzystywal kodowanie korekcyjne przy wczytywaniu danych?

ale nie chodzi mi o rozpoznawanie bledu tylko o odtworzenie informacji.

to by zalatwialo raz na zawsze problem niewczytywania sie programow czy to przez bledy w OS czy przez "zagieta" tasme...

http://atari.pl/hsc/ad.php?i=1.

2

Kodowanie korekcyjne wymaga nadmiarowych danych.
Kodowanie korekcyjne wymaga zazwyczaj sporo obliczeń.

Już te 2 fakty sprawiają że raczej mało prawdopodobne by ktoś to zaimplementował.
Nawet stacje dysków nie mają zaimplementowanej takiej funkcjonalnoci, gdzie mają do tego celu własny procesor.

"tatusiu zobacz, narysowałam tobie takie same coś jak na twojej koszulce" 
https://github.com/willyvmm/mouSTer
jmp $e477

3

nie chodzi mi o zapis !

zapis tworzony jest na PC natomiast na atari dekodowanie (tylko ladowanie z magnetofonu). w polaczeniu ze skompresowanmi binarkami moze okazac sie ze nie tylko wynik jest krotszy (szbciej sie zaladuje na tej samej szybkosci) ale takze prawie 100% skutecznosc nawet przy czesciowo zniszczonych danych.

http://atari.pl/hsc/ad.php?i=1.

4

Miałem na myśli oczyt z fizycznego nosnika. A kompresji nie było... Jesteś pionierem.

"tatusiu zobacz, narysowałam tobie takie same coś jak na twojej koszulce" 
https://github.com/willyvmm/mouSTer
jmp $e477

5

nie wiem czy sie rozmiemy - nie chodzi mi o to ze urzadzenie czyta z nosnika dokonuje korekty i wysyla wynik do atari tylko "glupie" urzadznie czyta i wysyla do atari, atari robi korekte juz w buforze

http://atari.pl/hsc/ad.php?i=1.

6

Zerknij do dokumentacji do Turgen System, może tam coś jest przy opisach systemów.

Post's attachments

turgen_system_doc.pdf 1.18 mb, liczba pobrań: 5 (od 2020-02-04) 

Tylko zalogowani mogą pobierać załączniki.
Powszechnie wiadomo, że kamień potrafi myśleć. Na tym fakcie opiera się cała elektronika.

Terry Pratchett - Równoumagicznienie

7

Nie widze zadnej praktycznej roznicy miedzy

1) dyskietka/glowica/ram/cpu(stacji)
2) tasma/glowica/ram/cpu(atari)

"tatusiu zobacz, narysowałam tobie takie same coś jak na twojej koszulce" 
https://github.com/willyvmm/mouSTer
jmp $e477

8 Ostatnio edytowany przez Adam Klobukowski (2020-02-04 17:40:59)

W sumie niezły pomysł, mogłoby toto od razu usuwać z binarki nielegale i niepotrzebne odwołania do kopii rejejstrów sprzętowych :P

Atari: FireBee, (Falcon030 CT60e SuperVidel SvEthlana CTPCI), TT, (520ST Pak030 Frak PuPla Panther), (520ST 4MB ST RAM 8MB TT RAM CosmosEx SC1435), (1040STFM UltraSatan SM124), (1040STE 4MB ST RAM 8MB TT RAM CosmosEx NetUSBee SM144 SC1224), 260ST, 520 ST+, (MEGA ST SM125), (65XE Rapidus U1MB VBXE SIDE2 SIO2PC), (Jaguar SkunkBoard), Lynx II, 2x Portfolio

9

true, true. Mogło by też z dyskietek usuwać podejrzane loadery ;)

Kontakt: pin@usdk.pl

10

albo zabezpieczenie przed modyfikacjami, po patchu Voy-a suma kontrolna nie będzie się zgadzać i nie wczytacie

czytajcie między wierszami ;)

*- TeBe/Madteam
3x Atari 130XE, SDX, CPU 65816, 2x VBXE, 2x IDE Plus rev. C

11

willy napisał/a:

Nie widze zadnej praktycznej roznicy miedzy

1) dyskietka/glowica/ram/cpu(stacji)
2) tasma/glowica/ram/cpu(atari)

jest ogromna roznica:

1 - rozwiazanie sprzetowe, musisz przerobic stacje,
2 - rozwiazanie programowe - dziala bez przerobek

wylaczylbym z rozwazan stacje, przykladowo protokol SIO zaklada, ze stacja wysyla dodatkowe informacje do kompa ktore w tym przypadku nie maja sensu (np. suma kontrolna)

plik binarny pakujemy blokami natomiast kodujemy rekordami... mi sie podoba mysl ze zamiast ladowac w niepewnosci gre 10 minut, zaladujesz ja w 5 minut ze 100% skutecznoscia

http://atari.pl/hsc/ad.php?i=1.

12

.. ale czy ktoś ma takie problemy? Bo nie słyszałem.

Kontakt: pin@usdk.pl

13 Ostatnio edytowany przez _tzok_ (2020-02-04 20:18:32)

Tak działają napędy CD i DVD, problem w tym, że takie kodowanie jest nadmiarowe i siłą rzeczy nadaje się do pojemnych i szybkich, ale zawodnych nośników. O wydajność bym się nie martwił, bo wczytując z taśmy bez turbo Atari się raczej nie przemęcza...

Moja kolekcja: Atari 1040STe (4MB), Atari 1040STfm (4MB, BLiTTER, AT-ONCE+), Atari 800XE (SIMM EXP 1MB), Atari 800XL (RAMBO XL 256kB), Atari 600XL (64kB), Sinclair ZX SPECTRUM+ (48kB), TIMEX Computer 2048 (48kB), Commodore A600 (2MB+4MB, HDD CF 4GB), Commodore C64C.

14

oczywiscie ze sa dane nadmiarowe ale zerknij tu: http://www.atari.org.pl/forum/viewtopic … 24#p258824

plik oryginalny z 41212 bajtow skompresowal sie do 18176 bajtow (44% oryginalnego rozmiaru)

http://atari.pl/hsc/ad.php?i=1.

15

o ile na urządzeniach szeregowych to pakowanie jest kompletnie nieodczuwalne czasowo tak na szybkich nośnikach dość znacznie spowalnia I/O. W dzisiejszych czasach to, co proponujesz to trochę rachityczny przeżytek, no ale - jak tam się chcesz bawić, to się baw przynajmniej dobrze.

Kontakt: pin@usdk.pl

16 Ostatnio edytowany przez _tzok_ (2020-02-04 21:55:56)

Na poziomie skompresowanego kontenera, danych naprawczych używał np. RAR, ale tego typu algorytmy mogą być za dużym wyzwaniem dla 6502.

Moja kolekcja: Atari 1040STe (4MB), Atari 1040STfm (4MB, BLiTTER, AT-ONCE+), Atari 800XE (SIMM EXP 1MB), Atari 800XL (RAMBO XL 256kB), Atari 600XL (64kB), Sinclair ZX SPECTRUM+ (48kB), TIMEX Computer 2048 (48kB), Commodore A600 (2MB+4MB, HDD CF 4GB), Commodore C64C.

17

Ciekawe jak maluch sobie z tym poradzi: https://en.m.wikipedia.org/wiki/BCH_code
Może dla wprawy policz crc32 najpierw.

"tatusiu zobacz, narysowałam tobie takie same coś jak na twojej koszulce" 
https://github.com/willyvmm/mouSTer
jmp $e477

18

A może ECC bedzie prościej?

19 Ostatnio edytowany przez Krótki (2020-02-05 13:05:24)

Pin napisał/a:

W dzisiejszych czasach to, co proponujesz to trochę rachityczny przeżytek,

- powiedział pasjonat 40-letnich komputerów.

A8CAS - narzędzie do 100% archiwizacji kaset Atari

20

xxl napisał/a:

zapis tworzony jest na PC

_tzok_ napisał/a:

tego typu algorytmy mogą być za dużym wyzwaniem dla 6502

willy napisał/a:

Ciekawe jak maluch sobie z tym poradzi: https://en.m.wikipedia.org/wiki/BCH_code

Na oko standardowa atarka koduje dziesiątki kilobajtów na sekundę. A atarka Pinokia to sami rozumiecie.

willy napisał/a:

Może dla wprawy policz crc32 najpierw.

Napisałem se.

https://www.youtube.com/watch?v=jofNR_WkoCE

21 Ostatnio edytowany przez xxl (2020-02-05 23:38:18)

idealny model dla mnie wygladalby nastepujaco:

plik binarny poddajemy kompresji, podzialowi na rekordy, rekordy kodowaniu z korekta, do rekordu dodawana jest suma kontrolna na dane znaczace (maja stala pozycje w rekordzie). dopuszczalne uszkodzenie rekordu - 30%

nagrany plik ladujemy tak:

1. ladujemy do bufora roboczego (z nadmiarowymi danymi)
2. jesli suma kontrolna dla danych znaczacych sie zgadza to kopiujemy dane ze stalych pozycji do bufora sektora i 4.
3. jesli suma kontrolna sie nie zgadza. zatrzymujemy silnik i odzyskujemy dane. po odzyskaniu danch kopiujemy do bufora sektora
4. w buforze sektora znajduje sie rekord skompresowanej binarki ktory obslugujemy identycznie jak obecnie xboot obsluuje skompresowane binarki.

koniec bajki.

http://atari.pl/hsc/ad.php?i=1.

22

Musiałbyś mieć duże odstępy między rekordami, bo większość magnetofonów nie jest już w stanie złapać synchro po zatrzymaniu silnika... i to na pilocie.

Moja kolekcja: Atari 1040STe (4MB), Atari 1040STfm (4MB, BLiTTER, AT-ONCE+), Atari 800XE (SIMM EXP 1MB), Atari 800XL (RAMBO XL 256kB), Atari 600XL (64kB), Sinclair ZX SPECTRUM+ (48kB), TIMEX Computer 2048 (48kB), Commodore A600 (2MB+4MB, HDD CF 4GB), Commodore C64C.

23

Jeśli spowolni się ładowanie to tylko na plus.

24

.. ładowaniem danych należy się delektować :)

Kontakt: pin@usdk.pl

25

@_tzok_: ale chodzi o to zeby kodowac tak zeby dzialalo na wadliwym sprzecie ? ;-) skads to znam hehe

dlugosc rekordu czy dlugosc przerw mozna regulowac - jesli efekt kompresji nie skompensuje nadmiarowych danych to w najgorszym przypadku czas ladowania bedzie ten sam a zysk bedzie tylko na 100% skutecznosci ladowania nawet przy czesciowo uszkodzonym nosniku.

oczywiscie na wadliwym sprzecie nie bedzie dzialac...

http://atari.pl/hsc/ad.php?i=1.