1 Ostatnio edytowany przez Rosa (2019-09-15 18:07:38)

Wiatam wszystkich,

kupilem kolejne Atari, jednak jego stan jest tragiczny . Obudowa byla naprawde piekna i na aukcji bylo tylko 1 zdjecie z lekko porysowanymi klawiszami operacyjnymi ( START i te inne). Jednak gdy zajrzalem do srodka rece mi opadly, wszedie rdza i resztki lisci. NIe wiem gdzie sprzedajacy trzymal lub znalazl ta Atarynke ale dla mnie jak i innych pewnie uzytkownikow Atarynki krew sie by zagotowala.
Mam wiec pytanie, kilka pytan:
1- Czym moglbym wyczyscic tasme z pod klawiatury , sa na niej slady rdzy i metalowej obudowy ? ( zobaczcie zdjecia)
2- Jakim specyfikiem moglym oczycic takze rdze z plyty glownej ?
3- Gdy rozebralem Atarynke i na chwile podlaczylem ja do pradu mam tylko brazowy albo calkowicie czarny obraz. Znalazlem informacje ze moze to byc padnieta pamiec lub tez Procesor. Jak znalezc winowajce???

Czekam z niecierpliwoscia na informacje od Was?

Post's attachments

IMG_20190915_184433.jpg 1.11 mb, nikt jeszcze nie pobierał tego pliku. 

Tylko zalogowani mogą pobierać załączniki.

2

ad.1. Folię klawiatury na początek wrzuć do wody z mydłem lub płynem do naczyń i zwyczajnie umyj, możesz szorować jakąś w miarę miękką szczoteczką, tylko tak, żeby fizycznie nie uszkodzić tej folii. Najpewniej musisz ją rozdzielić i wyczyścić również w środku. Zrób to najlepiej w jakiejś misce, w której Ci się cała folia zmieści, albo we wannie - ja tak robię:-) Jeśli mydło czy tam płyn do naczyń nie dadzą rady, to następnie możesz próbować jeszcze czyścić to izopropanolem lub innym alkoholem, ale izopropanol jest git. Po myciu w wodzie wytrzeć w miarę na ile się uda i pozostawić w ciepłym miejscu do porządnego wyschnięcia.

ad.2. Też izopropanol. Z tym że jeśli jest tej rdzy dużo, to może się okazać, że skorodowały ścieżki, luty, nóżki scalaków itd. A wówczas raczej samo czyszczenie nie doprowadzi płyty do stanu używalności i będzie trzeba walczyć z lutownicą.

ad.3. Jak trafia Ci w ręce płyta w fatalnym stanie, to zwykle lepiej najpierw chociaż z grubsza wyczyścić i dopiero włączać. Zdarzają się różne śmieci powodujące np. zwarcia i można sprzęt załatwić do reszty. Jak obejrzysz i uznasz że można włączać, to brązowy lub czarny ekran nie jest straszną rzeczą, bo sugeruje, że sprzęt będzie do odratowania. Zacznij od pamięci. Sprawdź czy któraś nie grzeje się mocniej niż inne (uwaga, można się oparzyć). Jeśli któraś jest gorąca, to masz wstępnego winowajcę. Gorące wymieniasz w pierwszej kolejności. Jak nie pomoże, to wymieniasz wszystkie. Inni potencjalni winni w dalszej kolejności, to Freddie (chyba, że to 800XL bez Fredka), OSROM, Basic.

3

Izopropanol może rozpuszczać tę metaliczną farbę, którą są napylone ścieżki na folii klawiatury. Do folii tylko ciepła woda z płynem do mycia naczyń. Poza tym izopropanol nie rozpuszcza rdzy.

Płytę jak najbardziej izopropanolem, ale też zacząłbym od wody z płynem do mycia naczyń, potem czysta woda i na koniec izopropanol, by związać wodę i przyspieszyć jej odparowywanie. Na koniec kilka godzin w temperaturze 40-50*C lub 2-3 doby w temperaturze pokojowej, najlepiej z mechanicznym przewietrzaniem (wentylator) - wtedy powinna wystarczyć jedna doba.

Moja kolekcja: Atari 1040STe (4MB), Atari 1040STfm (4MB, BLiTTER, AT-ONCE+), Atari 800XE (SIMM EXP 1MB), Atari 800XL (RAMBO XL 256kB), Atari 600XL (64kB), Sinclair ZX SPECTRUM+ (48kB), TIMEX Computer 2048 (48kB), Commodore A600 (2MB+4MB, HDD CF 4GB), Commodore C64C.

4

Nie rozpuści. Nie raz czyściłem styki w foliach klawiatury izopropanolem i świetnie się sprawdza. Oczywiście wiem że nie rozpuszcza rdzy, ale czyści powierzchownie inne zanieczyszczenia i tlenki na stykach, a folia na zdjęciu wygląda na mega zasyfioną, więc możliwe, że będzie ją trzeba traktować różnymi sposobami.
Tak czy owak warto tą folię ratować, bo to od klawiatury 800XL, która jest dostępna tylko w best electronics za cenę z przesyłką do nas przekraczającą znacznie wartość całego 800XL:-)

5

Nie pamiętam już czy to było czyste IPA czy Kontakt 60, ale któryś jednak mi rozpuścił taką folię, chyba z 65XE, tzn ścieżki z czarnych zrobiły się ładne srebrne, ale przestały przewodzić :( także zalecam wzmożoną ostrożność.

Moja kolekcja: Atari 1040STe (4MB), Atari 1040STfm (4MB, BLiTTER, AT-ONCE+), Atari 800XE (SIMM EXP 1MB), Atari 800XL (RAMBO XL 256kB), Atari 600XL (64kB), Sinclair ZX SPECTRUM+ (48kB), TIMEX Computer 2048 (48kB), Commodore A600 (2MB+4MB, HDD CF 4GB), Commodore C64C.

6

Dziekuje serdecznie za porady , postaram sie zrobic tak jak piszecie.
przesylam Wam fotke plyty glownej tak teraz wyglada po czyszczeniu z lisci i brudu.
Na niektorych chipach np. pamieci  na nozkach tez znajduje sie rdza, tu raczej pomoze tylko wymiana na nowe, chyba ze znacie kolejny specyfik do usuniecia tego cholerstwa ?

Post's attachments

IMG_20190915_211008[56].jpg 1.12 mb, nikt jeszcze nie pobierał tego pliku. 

Tylko zalogowani mogą pobierać załączniki.

7 Ostatnio edytowany przez _tzok_ (2019-09-15 20:31:53)

Płyta nie wygląd źle, rdza na nóżka nie powinna w niczym przeszkadzać o ile ich całkowicie nie przeżarła. Można ją usunąć wspomnianym przeze mnie preparatem KONTAKT 60 (ale później dokładnie wymyć w IPA!!!), albo octem.

Najgorzej wyglądają pamięci, ale na 90% do uratowania (jeśli elektrycznie są sprawne). Oczywiście podstawki, jeśli są "zielone", do wymiany.

Moja kolekcja: Atari 1040STe (4MB), Atari 1040STfm (4MB, BLiTTER, AT-ONCE+), Atari 800XE (SIMM EXP 1MB), Atari 800XL (RAMBO XL 256kB), Atari 600XL (64kB), Sinclair ZX SPECTRUM+ (48kB), TIMEX Computer 2048 (48kB), Commodore A600 (2MB+4MB, HDD CF 4GB), Commodore C64C.

8

_tzok_ nie spieram się, bo ufam Twojemu doświadczeniu i wiem, że głupot nigdy nie piszesz, więc zakładam, że faktycznie jest coś na rzeczy. Ale zapewniam, że czyściłem folię klawiatury zarówno izopropanolem, jak i kontaktem i nic się złego nie stało w moim przypadku, a preparaty pomagają mi zawsze i są dwoma podstawowymi, których używam na co dzień (oczywiście każdy z nich do trochę innych celów). Używając kontaktu też nigdy go nie myłem później w IPA, więc zastanawia mnie dlaczego o tym napisałeś, dokładając jeszcze wykrzykniki, że koniecznie? Wspomniany kontakt rozpuszcza tlenki, a reszta odparowuje. Przynajmniej tak wiem z własnych doświadczeń. Izopropanol odparowuje całkowicie.
Ja bym takie zielone podstawki zalał obficie kontaktem, potem wyczyścił szczoteczką, a na koniec wymył izopropanolem, albo nawet wodą z mydłem. Z resztą jak mam zasyfione mocno płyty, to też na dzień dobry lądują u mnie w wannie z ciepłą wodą i mydłem. Jadę całość szczotką i tyle. Z tym że po takiej kąpieli trzeba płytę w miarę dobrze wytrzeć i później porządnie wysuszyć. Metody różne: suszarka, hot air, słoneczko i na dwór:-) Zależy co mam pod ręką i zależy jaka jest pora roku.

9 Ostatnio edytowany przez Rosa (2019-09-16 07:18:10)

Wybaczcie że mecze Was pytaniami, w Atarynce znajdują się kości pamięci HM4864-2 których nie znalazłem do zakupu, jednak znalazłem kości HM4864P-2 które pasują do c64. Jaka jest różnica w tych 2 modelach i czy te z literka P mogą być także użyte w Atari 800xl?

10

Możesz użyć dowolnych kości pamięci o organizacji 64Kx1bit i opóźnieniu do 200ns.

Pamięć studenta ma charakter kwantowy - student wie wszystko, ale jednocześnie nic nie pamięta.
- Kilka(naście?) pudełek z klawiszami i światełkami. I jeden Vectrex, żeby nimi wszystkimi rządzić.

11

Dodajmy, że są to pamięci DRAM.

12 Ostatnio edytowany przez Rosa (2019-09-16 19:46:01)

@Mq powiedziałeś że wkładasz cały płytę główną do wody z płynem,, rozumiem że najpierw wyjmujesz wszystkie chipy z płyty. Jedno mnie jednak interesuje a mianowicie jak uszczelniasz modulator RF przecież tam dostanie się woda.
Jak to robisz, napisz.

13 Ostatnio edytowany przez Mq (2019-09-16 18:06:28)

Jak są jakieś układy w podstawkach, to wyciągam, ale w Atari zwykle układy są wlutowane. Modulator otwieram tylko z wierzchu dekielek. Oczywiście, że wszędzie dostanie się woda. Ja to nawet się staram żeby się wszędzie dostała i pod ciśnieniem prysznicem przepłukuję wszystko porządnie. Po takim myciu płyta wygląda jak nowa, ale trzeba ją w miarę szybko i skutecznie wysuszyć, żeby np. nie została z wodą na kilka dni, bo w miejscach, w których zostanie woda możemy się nabawić od nowa korozji, albo jeszcze gorszej niż była. Do suszenia płyty używam np. suszarki do włosów, podbieram żonie:-) - ona ma taką suszarkę profesjonalną fryzjerską, która ma dość wysoką temperaturę (nawet lekko parzy przy ustawieniu na maksa) i wydmuch taki, że można nim kogoś przewrócić:-) Tą suszarką wydmuchuję wszystkie resztki wody ze wszelkich zakamarków i praktycznie mam płytę suchą. Inna opcja, to używam w podobny sposób hot-air z ustawieniem na 100-150 stopni, ale jednak suszarka ma większy power jeśli chodzi o wiatr. Tak poza tym latem jak są upały, to dobrze jest płytę położyć na dworze na słoneczku, też świetnie się sprawdza, ale teraz pogoda raczej jest za słaba do tej metody.

Edit: tylko taka uwaga: to jest generalnie trochę hardcore'owa metoda, ale ja się zajmuję odrestaurowywaniem już od dość dawna i niejeden komp przywróciłem do stanu bliskiego fabrycznemu, więc mam wyczucie, widzę co się dzieje na bieżąco itd. Poza tym jestem elektronikiem, więc w razie czego nie jest dla mnie problemem naprawić jak coś zepsuję:-) Tak że to tylko chciałem dodać, żeby było jasne, że takie rzeczy, to każdy robi na własną odpowiedzialność:-)

14 Ostatnio edytowany przez nekroskop (2019-09-16 18:52:46)

Też tak robię już od dawna płyta pod prysznic, stara szczoteczka do zębów i jazda.
Jak będziesz szukał pamięci to możesz użyć oprócz Hitachi HM4864
Pamięci innych firm o numerkach 8264,2164,4164,4264,MCM6665,M3764,LM3364

15 Ostatnio edytowany przez _tzok_ (2019-09-16 19:31:47)

Mq napisał/a:

Używając kontaktu też nigdy go nie myłem później w IPA, więc zastanawia mnie dlaczego o tym napisałeś, dokładając jeszcze wykrzykniki, że koniecznie? Wspomniany kontakt rozpuszcza tlenki, a reszta odparowuje. Przynajmniej tak wiem z własnych doświadczeń. Izopropanol odparowuje całkowicie.

Producent Kontaktu 60 zaleca zmycie jego resztek preparatem Kontakt WL. Pozostawiony Kontakt 60 nie odparowuje w całości, a że jest agresywnym środkiem to jak chwyci trochę wilgoci, elementy miedziane nim oczyszczone momentalnie robią się zielone... czasem nawet gorzej niż były przed jego zaaplikowaniem.

Co do mycia wodą, to zgodnie ze sztuką powinno się spłukać wodą demineralizowaną/destylowaną, żeby nie zostały osady. Z kolei żeby ułatwić i przyspieszyć suszenie w różnych zakamarkach ostatnie płukanie robię IPA. Warto też zabezpieczyć elementy typu buzzery, bo jak do nich dostanie się woda to nie chce "wyjść", ale wystarczy dziurkę zakleić taśmą i po problemie... zresztą w Atari nie było takich wynalazków. No i oczywiście trzeba usunąć wszelki baterie (niektóre moduły RTC mogą być zdradliwe)... ale to znów nie ma odniesienia do Atari.

Moja kolekcja: Atari 1040STe (4MB), Atari 1040STfm (4MB, BLiTTER, AT-ONCE+), Atari 800XE (SIMM EXP 1MB), Atari 800XL (RAMBO XL 256kB), Atari 600XL (64kB), Sinclair ZX SPECTRUM+ (48kB), TIMEX Computer 2048 (48kB), Commodore A600 (2MB+4MB, HDD CF 4GB), Commodore C64C.

16

To by tłumaczyło dlaczego co roku czyszczę kontaktem od nowa przełącznik kierunkowskazów w motocyklu po zimie:-)
Dzięki _tzok_ za hint, w sumie pewnie wystarczyło przeczytać wskazówki producenta, ale Kontakt jest jednym z takich preparatów, który polecił mi ktoś 30 lat temu i od tego czasu po prostu używam go gdzie się da nie zastanawiając się nad tym wielce...

17 Ostatnio edytowany przez Rosa (2019-09-16 19:59:45)

Dzieki Panowie, zamowilem juz ISO jak rowniez WD KontaktSpray, mam nadzieje ze ozywie to Atari.
Sprawdzilem takze czy jakis scalak sie mocno nagrzewa , jednak nie zauwazylem nic z tych rzeczy, jedynie na chipie 11151-12 stwierdzilem nagrzane nozki, jednak gorna czesc byla jedynie ciepla.
Bede walczyl aby Atarynka odezwala sie do mnie ;)

18

Czyli te kości też mogą byc: Samsung 4164 64K x 1bit NMOS DRAM

19

Tak, mogą być. Normalne oznaczenie pamięci DRAM 64k x 1-bit to 4164, tylko Hitachi oznaczało je jako HM 4864.

Moja kolekcja: Atari 1040STe (4MB), Atari 1040STfm (4MB, BLiTTER, AT-ONCE+), Atari 800XE (SIMM EXP 1MB), Atari 800XL (RAMBO XL 256kB), Atari 600XL (64kB), Sinclair ZX SPECTRUM+ (48kB), TIMEX Computer 2048 (48kB), Commodore A600 (2MB+4MB, HDD CF 4GB), Commodore C64C.

20

Czesc, mam kolejne pytanie:
Wymienilem wszystkie kosci Ram w mojej 800xl. Przez pare sekund mialem obraz self-testu ale z artefaktami, gdy wylaczylem komp uter i odpalilem go ponownie pokazal mi sie na krotko ponownie brazowy ekran ktory zmienil sie na czarny i to wszystko.
Macie moze pomysly gdzie szukac winowajcy ?? Wydalem na tego staruszka juz tyle kasy ze nie chcialbym odejsc z kwitkiem. Pomozcie ,prosze. Jakies pomysly?

21

Patrząc na klawiaturę boję się myśleć jak mocno nadżarte mogą być połączenia, luty i piny. Ale przyjmując optymistyczny wariant, sprawdź jeśli możesz przez podmiankę Frediego (jeśli twój model Atari go ma).  Możliwe jest, że uwalony Ferdek "psuje" pamięci. Masz płyte zasoketowaną?

https://systemembedded.eu/ ... https://www.youtube.com/watch?v=GwS7Es1x6mw
""Ja bardzo przepraszam, ale podejrzenia panów są całkowicie bezpodstawne. Ja niczym nie handluję. Ta pani przyszła do mnie w tym Pancake-u i w nim wychodzi.""
ABBUC Member #319. Preferowana forma kontaktu: email

22

Tak, wszystkie Chipy sa na podstawkach ( w socketach :) ).
Moze wylutowac stare sockety od Pamieci i zastapic je nowymi ?

23

Czy zgodnie z sugestią kolegów wykąpałeś i wyszorowałeś płytę i podstawki w izopropanolu? Jeśli tak, to łatwo będzie Ci ocenić stan padów i nóżek podstawek i ocenić jak duże są wżery w druku. Zasadniczo możesz poprawić luty dodając odrobinę cyny na padach. Trudno tu wskazywać głównego winowajcę nie widząc zakresu zniszczeń na płycie.. ja zacząłbym od sprawdzenia ROM-u skoro już wymieniłeś RAM a przez chwilę miałeś SelfTest...  Ale tu przyczyną może być brak styku między nóżkami IC a podstawką, więc jeśli styki w podstawce są skorodowane to wymieniłbym je bezwzględnie.

https://systemembedded.eu/ ... https://www.youtube.com/watch?v=GwS7Es1x6mw
""Ja bardzo przepraszam, ale podejrzenia panów są całkowicie bezpodstawne. Ja niczym nie handluję. Ta pani przyszła do mnie w tym Pancake-u i w nim wychodzi.""
ABBUC Member #319. Preferowana forma kontaktu: email

24

Zrobilem wszystko tak jak koledzy podpowiadali, czyszczenie w wodzie z plynem , Kontakt, Iso, suszenie i po 2 dniach od suszenia wymiana Ramu. Trudno dojrzec jak wygladaja styki w srodku socketu. Kupie nowe i powymianiam.
Odezwe sie jezeli uda mi sie ta Atarynke ozywic.
Dziekuje wszystkim za pomoc.

25

Jeśli chodzi o czyszczenie styków, to jest jeszcze bardzo fajny preparacik CX-80. Czyściłem tym zarówno styki metalowe, jak i właśnie folię klawiaturki w 800XL i efekty są fantastyczne.

Co to jest? Co to jest?.... To przecież... Atari! :)