76

I są to rzeczowe uwagi. Wiem, że niektóre płytki wyglądają, że są krótkie, ale w tych cartridgach (ta wersja xe gs) tak jest.
O.K. To napiszę:
- śrubka 2-ka powinna pasować, ale fakt, nietestowałem. SKoro trzyma się na bolcach - tak zosawiamy (baz śrubki). Nieco się obawiałem o bolce, ale widać, że jest ok.
- grubsze bolce paradoksalnie wymagają dużo droższej formy, która mi sie nie zwróci w życiu (podgrzewane podciśnieniowe kanały dla formy - do końca nie znam się na tym, ale... Cena formy minimum razy dwa przy tym projekcie)
- trzpień... No właśnie jest taki, jak w oryginalnym carcie, tam wchodzi PCB w tą dziurę.
Tu kilka zdjęć od ccwrc na atarionline do zobrazowania tematu:
https://images86.fotosik.pl/353/269cfe0f4e8d7b27.png
https://images85.fotosik.pl/353/13a39d1eead066ce.png
Dziś wybywam, ale jak nie zapomnę - postaram się zrobić zdjęcia z płytką.
Aha, zobaczymy co powie jeszcze Alex_D. Co do trzpienia - zostaje, ale zawsze można go zeszlifować. Zastanowię się także nad tuleją na drugiej części obudowy, ale bez gotowej dziury pod śrubkę.
Dzięki za uwagi i za odzew. Rzeczowe odpowiedzi dużo wnoszą.
P.S.
Pytałeś o dziury pod naklejką przy zatrzaskach, oprócz tego, co pisałem - okazało się, że tam jest dziura technologiczna do zatrzasków, przez co powinny by mocniejsze.

Sikor umarł...

77

@Mq

Środkowy trzpień nie służy do podpierania PCB. Ten trzpień to jedyny stabilny element, który trzyma PCB przy wyciąganiu carta z gniazda (przy płytce ściętej na 45 stopni).

78 Ostatnio edytowany przez Mq (2019-09-15 16:42:19)

Faktycznie, obejrzałem teraz zdjęcia i ten trzpień musi być w takim razie obowiązkowo. Nie ma tematu.

Natomiast gdyby była ta tulejka i śrubka schowana w głębi kartridża, to nie było by o wiele lepiej? Wydaje mi się, że fajnie i pogodziło by się wszystkie za i przeciw. Tak sobie gdybam jeszcze, że tulejka mogła by mieć trochę grubsze ścianki i otwór w środku na grubość cienkiego wkręta. Mogła by być zamknięta w sensie, że standardowo mamy obudowę bez dziury w tym miejscu. I teraz jak ktoś chce śrubkę, to od środka wierci sobie dziurkę, a ta tulejka służy mu jako prowadnica i ma równiutko. Grubsze ścianki tulejki natomiast pozwiliły by na dodatkowe nawiercenie z zewnątrz szerszego otworu na głębokość taką, żeby się łeb wkręta schował w środek w tulejkę. Czyli np. tulejka wewnątrz miała by wymiar 3mm, a na zewnątrz np. 8mm. Wtedy możemy nawiercić sobie z zewnątrz otworek o średnicy 5-6mm i w ten otworek dość głęboko schować wkręt. Jak ktoś nie chce otworka, to ma płaską obudowę bez niego, a jak komuś przeszkadza tulejka, to może ją wyciąć też łatwo. Pełen uniwersalizm:-)

Sikor i nie odpisałeś na trzecią uwagę: bolce przy złączu kartridża powodują, że wypustki przy złączu w Atari nie wchodzą do końca w kartridż, przez co nie da się go do końca wcisnąć w komputer. Sprawdzicie to? Być może wchodzi wystarczająco głęboko, bo jest spora tolerancja, ale warto by się upewnić, bo to może być poważna sprawa.

PS. Czy ktoś był by w stanie sprezentować lub pożyczyć mi jedną płytkę od oryginalnego kartridża XEGS? Może być jakiś crap, który jest niepotrzebny/niesprzedawalny, może być też uszkodzona płytka, nie musi działać. Chodzi mi o to, żeby móc przymierzyć jak wchodzi oryginalna płytka w obudowie Sikora i na jaką głębokość wówczas wejdzie w gniazda różnych maszyn XL/XE, które posiadam. Chcę też porównać wymiary z projektowaną przeze mnie płytką. Moja płytka będzie większa, postaram się wykorzystać dodatkowo pozostałe miejsce w obudowie, ale przydało by mi się porównanie z oryginałem.

79

@Mq

Jak się nie sprzeda za 4zł:
https://allegro.pl/oferta/atari-xl-xe-x … 8487757489
to ci wyślę, ale musisz się przypomnieć.

80

Ale to jest płytka z Warnera a nie z XEGS? Czy one były takie same? Widzę na zdjęciu, że się tam minimalnie różni przy krawędziach?

81

@Mq

To płytka z szarego XEGS karbowanego. PCB WB mają na górze 2 wypustki do stabilizacji, tu moje foto:
https://images85.fotosik.pl/518/b21d8075759e0b09.jpg

82

Aha, to ok, ja tam nie znam się na tych kartridżach aż tak bardzo:-)

83

@Mq, jak pisałem i podałem zdjęcie (ccwrc zresztą)  - ten typ tak ma (dość krótko płytka wychodzi).
Mam prośbę - napiszcie mi dokładnie jaki wymiar ma standardowo "dziura" w PCB i czy wszędzie jest taka sama? Zastanawiam się właśnie nad podmianą wspomnianego trzpienia na dwustopniową tuleję (coś takiego jak poniżej)
     | |
    |   |
tak, aby o dół opierała się PCB, a góra była ciut węższa i wtedy tuleja na wcisk od drugiej strony. Póki wszystko w fazie projektu - do zrobienia.

Sikor umarł...

84

Z tuleją dwustopniową bardzo dobry pomysł. Nie podoba mi się ten obecny trzpień i spasowanie go z płytką jest takie trochę losowe, bo nie wiadomo jaka dokładnie jest jego średnica w miejscu gdzie jest płytka. Na dwustopniowej tulei przynajmniej płytka była by osadzona w konkretnym miejscu idealnie. Nie chciałem o tym wcześniej wspominać, żeby nie mnożyć problemów, ale skoro mówisz, to potwierdzam, że pomysł dobry:-)

Sikor, poważniejsza rzecz: nie chodzi o płytkę, że krótko wychodzi. A raczej właśnie to będzie w takim razie problem skoro krótko wychodzi. Popatrz na zdjęcie, chodzi o te dwa bolce zamykające obudowę. Ich w oryginale nie ma i w to miejsce wchodzą wypustki plastikowe złącza kartridża w Atari, które są po bokach złącza w płaszczyźnie płytki. W naszym prototypie kartridż opiera się tutaj o te dwa bolce i widać, że gdyby ich tam nie było, to kartridż wszedł by w gniazdo głębiej o jakieś na oko 2-3mm, a to może przeważyć, że krótko wystająca płytka nie sięgnie w ogóle stykami do złącza w Atari.

Post's attachments

bolce.jpg 47.04 kb, nikt jeszcze nie pobierał tego pliku. 

Tylko zalogowani mogą pobierać załączniki.

85

Hmmm... Nie mam teraz obudowy od XEGS, ale odbiorę od projektanta i sprawdzę jak tam jest, chyba, że ktoś ma pod ręką taką. Dzięki za wyjaśnienie, bo myślałem o czym innym.
@ccwrc, mógłbyś zdjęcie z połowy zrobić, jak Mq?

Sikor umarł...

86

Foto tej połówki, której foto zrobił Mq w oryginalnym carcie:

https://images85.fotosik.pl/727/ad6f0b6fd3865b74.png
https://images86.fotosik.pl/725/985d5bc04758c43c.png
https://images86.fotosik.pl/725/7fdc3cdcc5db6477.png

Mq ma 100% racji, bolce kolidują z wypustkami w kompie, oryginalne PCB nawet nie wejdzie w złącze (tzn. częściowo wejdzie, ale od razu wypadnie).

87

o.k. Dzięki, sprawa jasna.
Kołki zostaną przeniesione za ściankę w takim razie. Dzięki za zdjęcia i wyjaśnienia - jakoś założyłem, że wypustki w Atari dochodzą do przodu obudowy tylko.

Sikor umarł...

88 Ostatnio edytowany przez ccwrc (2019-09-16 09:53:45)

@Sikor

Przemyśl trochę inne rozwiązanie:
- kołki/bolce z przodu daj na wystającym elemencie obok bocznej blokady
- otwóry/tuleje na kołki z przodu daj na drugiej połówce obudowy (uwzględniając to, że będą krótsze o mm żeby na pewno nie wadzić o zaczep ataryny)

czyli zwykły flip.

P.S. przenosząc je za ściankę eliminujesz możliwość zaprojektowania innego PCB (czarne, foto w poprzednim poście).

P.S.2 sprawdź, czy bolce tylne nie blokują możliwości stosowania oryginalnych cartów (one mają czasami wypustki po bokach z tyłu oprócz tych na środku jak w WB). Inaczej: Zaopatrz się w oryginalne PCB - najlepiej kilka sztuk.

89

Sikor, a czy dało by się te kołki zrobić zamiast "za ścianką", to "w ściance" na wysokości zaczepów do pcb? Rysuję sobie powoli projekt pcb i okazuje się, że w gruncie rzeczy ta obudowa jest bardzo mała jeśli chodzi o miejsce w środku. Mamy trzy zatrzaski do płytek xegs, trzpień na środku, do tego te bolce dookoła i jeszcze ścianki wzmacniające po każdej stronie. Powoli dochodzimy do tego, że w środku będą się mieściły praktycznie tylko kartridże w rozmiarze oryginalnego xegs, bo pomimo powiększenia rozmiarów płytki i tak jest sporo ograniczeń gdzie się da jakiekolwiek elementy na niej umieścić. Już teraz np. takie SONari było by bardzo trudno w tej obudowie zmieścić, bo przymierzam scalaki 40-pinowe i bardzo ciężko było by dwa takie wsadzić w tą obudowę.
Pytanie dodatkowe: wydłużyłeś na prośbę larka obudowę o pół cm. Czy może można by ją wydłużyć jeszcze tak samo o kolejne pół cm? Nie upieram się przy tym, ale jeśli optycznie, estetycznie i w kosztach niewiele to zmieni, to był bym za, bo w środku będzie łatwiej się zmieścić z różnymi projektami.

90

@Mq: odpowiem na pytanie dodatkowe: nie da rady. A dlaczego? Atari 400 i 800 - czyli około 70% użytkowników w USA. Nie zamkniesz klapki, a większość z nich nie wpadnie na pomysł ręcznego oszukania czujnika. A zainteresowanie tam jest.
Co do projektu - ponieważ projekt był robiony wstępnie pod ccwrc to jest oparty o xegs w danej wersji i tego się trzymam. Oczywiście - zawsze można wyciąć trzpień środkowy (taką możliwość da tulejka zaproponowana we wcześniejszym poście) i zyskać nieco miejsca.
@ccwrc: dasz radę zrobić w domu zdjęcie analogiczne do zdjęcia Mq? (cart z płytką na tle wypustek gniazda)?
@Mq: czy kołki wprowadzone w róg podpór (zdjęcie - czerwone pola) weszłyby przy tych wypustkach według Ciebie? (przepraszam za jakość - szybka edycja w pracy)

Post's attachments

bolce.png 281.27 kb, nikt jeszcze nie pobierał tego pliku. 

Tylko zalogowani mogą pobierać załączniki.
Sikor umarł...

91

@Sikor

Myślę, że pod koniec tygodnia będzie to możliwe, ale przypomnij mi się.

92 Ostatnio edytowany przez Mq (2019-09-16 11:23:13)

Sikor, tak, powinno się to zmieścić. Pomierzyłem to właśnie (z dokładnością do 1mm linijką). Wygląda mi na to, że gdyby kołków nie było, to kartridż wszedł by w gniazdo głębiej o niecałe 3mm - czyli o tyle głębiej wejdą wypustki do obudowy kartridża. Natomiast rozsunięcie bolców na boki - czyli przesunięcie bolca w stronę bocznej ścianki obudowy o również niecałe 3mm powinno pozwolić zmieścić się wypustkom pomiędzy tymi bolcami. Bolec jest okrągły, więc jeśli przesuniesz go o jakieś 2,5mm w bok i jakieś 2,5mm w górę, to się zmieści wszystko. Tylko nie wiem czy wtedy technicznie będzie to możliwe zrobić tak te bolce blisko krawędzi obudowy, ale to już Twoja w tym głowa. Może też da się te bolce zrobić tak jak pisałem w ściance tej wzmacniającej w środku na wysokości zaczepu do pcb (czyli tak jak zaznaczyłeś prawą czerwoną kropę, która weszła Ci właśnie na tą ściankę).

93

O.K. Dziękuję za szybką odpowiedź. W przyszłym tygodniu powinienem się widzieć z projektantem, ale mam już pewne uwagi, które mu prześlę mailem. Działam dalej.

Sikor umarł...

94

Sikor, edytowałem te wymiary podane w poprzednim poście w czasie kiedy byłeś zalogowany, to sprawdź jeszcze raz powyższego posta czy masz właściwe wymiary, czy nie czytałeś tego poprzedniego... Sorry za zamieszanie.

95

Spokojnie, i tak spiszę dopiero jutro wieczorem. Jeszcze nie mam informacji zwrotnej od Alex_D.

Sikor umarł...

96

@Sikor

Zdjęcie dzięki uprzejmości Pana Jerzego, którego nicka na forum nigdy nie mogę zapamiętać.

https://images85.fotosik.pl/727/7883c51db9f53ca6.png

97

@ccwrc: dziękuję, czyli bolec wejdzie.

Sikor umarł...

98

Foto jest pod kątem, weź to pod uwagę.

99

Zgaduję, że ten Pan, to może być Yezy:-)
Natomiast Patrząc na to zdjęcie, widzę, że w obudowie Sikora (prototyp 3d, który dostałem) są chyba błędnie zrobione te małe przegródki przy brzegach obudowy. One niektóre są wyższe, a niektóre niższe, przy czym jakoś to jest losowo jakby w górnej i dolnej części obudowy. Powinno być jakoś dostosowane jednolicie wszystkie równo, żeby po zamknięciu dwóch połówek te przegrody stanowiły oparcie dla pcb i trzymały pcb przed ruchami w boki. Może się mylę, ale tak to na tych zdjęciach mi wygląda, a w mojej obudowie czort wie jak ta płytka ma leżeć i o co się podeprze.

100

Jeśli chodzi o przegródki te co są u mnie przy bolcach - http://www.atari.org.pl/forum/misc.php? … download=0 - to samo jest w oryginalnych cartach, choć sprawdzę i to.

Sikor umarł...