1 Ostatnio edytowany przez Atari-User (2019-04-05 19:39:29)

Panowie.

Ostatnio wpadł mi w ręce monitor ATARI SM124.
Ale kilka SM124,  które miałem wcześniej miały wytłoczony równoległobok na przedniej części obudowy i  wklejony emblemat z symbolem. Tak jak w obudowach STFM, czy  megafile.

A teraz okazało sie że logo i symbol ATARI SM124 jest namalowane. :)

Jest jakaś różnica między tymi monitorami oprócz loga ?.  Obraz wydaje sie być jednakowy.


Zdjęcia nie są moich monitorów, ale pokazuje żeby bylo dokładnie widać o czym pisze.

SM124t


SM124t

2

różni się producent.
Jakościowo oba miały obraz na tym samym, wysokim poziomie.

Lynx I / Mega ST 1 / 7800 / Portfolio / Lynx II / Jaguar / TT030 / Mega STe / 800 XL / 1040 STe / Falcon030 / 65 XE / 520 STm / SM124 / SC1435
DDD HDD / AT Speed C16 / TF536 / SDrive / PAK68/3 / Lynx Multi Card / LDW Super 2000 / XCA12 / SkunkBoard / CosmosEx / SatanDisk / UltraSatan / USB Floppy Drive Emulator / Eiffel / SIO2PC / Crazy Dots / PAM Net
http://260ste.atari.org

3 Ostatnio edytowany przez uicr0Bee (2019-04-05 18:00:00)

To raczej nie jest rąb, a już na pewno nie romb :)

<-- Kontakt przez "E-mail" gdyż albowiem moja skrzynka "PW" jest pełna i zaprawdę nie mam czego usunąć.

--== Kup Pan/i dyskietkę http://www.atari.org.pl/forum/viewtopic.php?id=18887 ==--

4

Tylko równoległobok :)
Ja mam 3 SM124 z Korei i w dwóch jest z tyłu gniazdo do zasilania(rocznik 86 i 87), a w trzecim kabel z wtyczką(rocznik 88), więc wszystko zależy gdzie i kiedy były wyprodukowane.

"...Jeśli więc nie traktujemy dysku jako podręcznego śmietnika, w którym przechowujemy wszystko, co tylko wpadnie nam w ręce, to 20 MB starcza nawet z dużym zapasem..."

5 Ostatnio edytowany przez Atari-User (2019-04-05 19:48:27)

OK.  Dzięki za wyłapanie babola.  :)
W pośpiechu i bez zastanowienia wpadł mi na myśl rąb i tak napisałem. 
Oczywiście jest to równoległobok i już poprawiam swój błąd.
Mój SM124 z namalowanym logo jest z 1989r,  i ma na stałe kabel zasilania.

6

Dodam jeszcze, że w identyczniej obudowie, mam oryginalny monitor od jakiegos Amstarda PC. 
Czarno biały, ale z wtyczką 9 pin dwurzedową.  Chyba Hercules, albo MDA. 
Obudowa identyczna, tylko że w kolorze BArdzo jasna kawa z mlekiem. 
Coś podobnego do koloru obudowy do A500,   :)
Pewnie ta sama fabryka robiła dla Atari i dla Amstrada.

7

wrzucisz fotkę?

Lynx I / Mega ST 1 / 7800 / Portfolio / Lynx II / Jaguar / TT030 / Mega STe / 800 XL / 1040 STe / Falcon030 / 65 XE / 520 STm / SM124 / SC1435
DDD HDD / AT Speed C16 / TF536 / SDrive / PAK68/3 / Lynx Multi Card / LDW Super 2000 / XCA12 / SkunkBoard / CosmosEx / SatanDisk / UltraSatan / USB Floppy Drive Emulator / Eiffel / SIO2PC / Crazy Dots / PAM Net
http://260ste.atari.org

8

Małe sprostowanie

Ten monitor to Schneider  MM12, a nie Amstard, ale ja zawsze traktuję te firmy jako te same.
I teraz doczytałem że jest to monitor  od Schneidera Euro-PC.
I długo go nie uruchamiałem, ale teraz przypominam sobie, że to jest monitor bursztynowy.
A tak wygląda.
.
https://s1.tufotki.pl/2019/04/05/ryPnm-szNNuY.jpg?v=2
.
https://s1.tufotki.pl/2019/04/05/ryPnm-PzjxoS.jpg?v=2
.
https://s1.tufotki.pl/2019/04/05/ryPnm-E8LwSF.jpg?v=2
.
https://s1.tufotki.pl/2019/04/05/ryPnm-0728Je.jpg?v=2
.
https://s1.tufotki.pl/2019/04/05/ryPnm-BYTa6O.jpg?v=2
.
  :)  :)

9

faktycznie, tylna część wygląda identycznie, przód ma jakąś inną ramkę.
zrobiłbyś jeszcze fotę spodu?

Lynx I / Mega ST 1 / 7800 / Portfolio / Lynx II / Jaguar / TT030 / Mega STe / 800 XL / 1040 STe / Falcon030 / 65 XE / 520 STm / SM124 / SC1435
DDD HDD / AT Speed C16 / TF536 / SDrive / PAK68/3 / Lynx Multi Card / LDW Super 2000 / XCA12 / SkunkBoard / CosmosEx / SatanDisk / UltraSatan / USB Floppy Drive Emulator / Eiffel / SIO2PC / Crazy Dots / PAM Net
http://260ste.atari.org

10

Teraz zrobiłem  zdjęcia obydwóch monitorów.
Tym razem to są moje eksponaty. 
Zrobiłem z każdej strony obydwa monitory razem, latwo bedze można porównać.  :) :) :)


https://s1.tufotki.pl/2019/04/05/ryPnm-zIQ0VW.jpg?v=2

https://s1.tufotki.pl/2019/04/05/ryPnm-uAIkds.jpg?v=2

https://s1.tufotki.pl/2019/04/05/ryPnm-SLJD47.jpg?v=2

https://s1.tufotki.pl/2019/04/05/ryPnm-N9lBld.jpg?v=2

https://s1.tufotki.pl/2019/04/05/ryPnm-xPhnAQ.jpg?v=2

https://s1.tufotki.pl/2019/04/05/ryPnm-i3nGcS.jpg?v=2

https://s1.tufotki.pl/2019/04/05/ryPnm-ud9SJV.jpg?v=2

https://s1.tufotki.pl/2019/04/05/ryPnm-WykRvo.jpg?v=2

11

dzięki,
mam gdzieś SM124 z takim samym tyłem jak MM12


swoją drogą ciekawe jak Schneiderowi udało się namówić Atari do użyczenia form

Lynx I / Mega ST 1 / 7800 / Portfolio / Lynx II / Jaguar / TT030 / Mega STe / 800 XL / 1040 STe / Falcon030 / 65 XE / 520 STm / SM124 / SC1435
DDD HDD / AT Speed C16 / TF536 / SDrive / PAK68/3 / Lynx Multi Card / LDW Super 2000 / XCA12 / SkunkBoard / CosmosEx / SatanDisk / UltraSatan / USB Floppy Drive Emulator / Eiffel / SIO2PC / Crazy Dots / PAM Net
http://260ste.atari.org

12 Ostatnio edytowany przez anx239 (2019-04-13 05:38:00)

à propos SM124, mam od niedawna taki monitor.
Problem w tym, że obraz pulpitu TOS nie zajmuje całego ekranu. Ramka (czarna) jest spora.
Mam dwa Atari i na obu jest tak samo.
Można coś z tym zrobić?

Atari 800XL | Atari 130XE | Atari 65XE | California Access CA-2001 | Atari Jaguar | Atari 2600 | Atari XC12
Atari 520STe | Atari 1040STfm | Atari SC1224 | Atari SM124 | Benq BL702A
Amiga 500 | 1200 | CDTV | Commodore 64 + 1541 II | ZX Spectrum 48 | +3 | Commodore 1084S D2 | Commodore 1084

13

@anx239: niestety te monitorki tak wyświetlają obraz, ale można rozciągnąć obraz aby był "większy", trzeba zdjąć obudowę i wyregulować PRkami  plus jeden "dławik". Pozdrawiam

Atari Falcon 030 CT60e, Jaguar, Lynx II, MSTE + Nova + ET4000, STe + HDD, STFM, 65XE, 800XE, 800XL, Amiga 1200, 600, 500, CDTV

14

Jesionen napisał/a:

@anx239: niestety te monitorki tak wyświetlają obraz, ale można rozciągnąć obraz aby był "większy", trzeba zdjąć obudowę i wyregulować PRkami  plus jeden "dławik". Pozdrawiam

Ten dławik = lutowanie?
Bo u mnie z tym średnio...

Atari 800XL | Atari 130XE | Atari 65XE | California Access CA-2001 | Atari Jaguar | Atari 2600 | Atari XC12
Atari 520STe | Atari 1040STfm | Atari SC1224 | Atari SM124 | Benq BL702A
Amiga 500 | 1200 | CDTV | Commodore 64 + 1541 II | ZX Spectrum 48 | +3 | Commodore 1084S D2 | Commodore 1084

15

Zero lutowania

Atari Falcon 030 CT60e, Jaguar, Lynx II, MSTE + Nova + ET4000, STe + HDD, STFM, 65XE, 800XE, 800XL, Amiga 1200, 600, 500, CDTV

16

swoją drogą po co ta ramka w SM124
Czemu Atari ją zostawiło

Lynx I / Mega ST 1 / 7800 / Portfolio / Lynx II / Jaguar / TT030 / Mega STe / 800 XL / 1040 STe / Falcon030 / 65 XE / 520 STm / SM124 / SC1435
DDD HDD / AT Speed C16 / TF536 / SDrive / PAK68/3 / Lynx Multi Card / LDW Super 2000 / XCA12 / SkunkBoard / CosmosEx / SatanDisk / UltraSatan / USB Floppy Drive Emulator / Eiffel / SIO2PC / Crazy Dots / PAM Net
http://260ste.atari.org

17

Taki kineskop... jak rozciągniesz, to obraz na rogach ekranu będzie nieostry. Jak pamiętam fabryczna ramka to ok 2,5cm z każdej strony.

Z tym dławikiem (filtrem) to trzeba uważać, bo bardzo łatwo można ukruszyć jego rdzeń.

Moja kolekcja: Atari 1040STe (4MB), Atari 1040STfm (4MB, BLiTTER, AT-ONCE+), Atari 800XE (SIMM EXP 1MB), Atari 800XL (RAMBO XL 256kB), Atari 600XL (64kB), Sinclair ZX SPECTRUM+ (48kB), TIMEX Computer 2048 (48kB), Commodore A600 (2MB+4MB, HDD CF 4GB), Commodore C64C.

18

Jesionen napisał/a:

Zero lutowania

Skierowałbyś mnie może w stronę jakiegoś poradnika w tej sprawie?
Byłbym wdzięczny.

Atari 800XL | Atari 130XE | Atari 65XE | California Access CA-2001 | Atari Jaguar | Atari 2600 | Atari XC12
Atari 520STe | Atari 1040STfm | Atari SC1224 | Atari SM124 | Benq BL702A
Amiga 500 | 1200 | CDTV | Commodore 64 + 1541 II | ZX Spectrum 48 | +3 | Commodore 1084S D2 | Commodore 1084

19

Mój poradnik jest taki - jak działa to nie pchaj paluchów do środka! Filtr i potencjometr są opisane na płycie (H-Size i V-Size) ale szczerze odradzam grzebanie w monitorze kineskopowym (zwłaszcza komuś kto zadaje takie pytania).

Moja kolekcja: Atari 1040STe (4MB), Atari 1040STfm (4MB, BLiTTER, AT-ONCE+), Atari 800XE (SIMM EXP 1MB), Atari 800XL (RAMBO XL 256kB), Atari 600XL (64kB), Sinclair ZX SPECTRUM+ (48kB), TIMEX Computer 2048 (48kB), Commodore A600 (2MB+4MB, HDD CF 4GB), Commodore C64C.

20

Cyprian napisał/a:

swoją drogą po co ta ramka w SM124
Czemu Atari ją zostawiło

Myślę, że jest to związane z timingami wyświetlania i generowaniem obrazu z SHIFTERa oraz ilością czasu pomiędzy HSYNC i VSYNC przeznaczonego przez ATARI do innych niż wyświetlanie celów.

Ramka jest zwyczajowo omijana OVERSCANEM programowym albo sprzętowo-programowym.

A tu jest link do pliku z opisem i softem dla sprzętowego Overscan dla ST: 

http://atari4ever.free.fr/hardware/zip/lascan35.zip

O ile się doczytałem - działa w trybach color jak i mono ale tylko dla serii ST. Opis jest w pliku LACESCAN.STG

Sam tego nie zmontowałem więc pewności 100% nie mam, że działa.

Pozdrawiam

Różne różności dla Atari i nie tylko - przydatne, bądź nie ale i tak warto zajrzeć...
http://atari.myftp.org  Atari - Power without price and necessary elements with some sh*t onboard
https://reversing.pl SSL enabled site

21 Ostatnio edytowany przez _tzok_ (2019-04-14 16:46:45)

Overscan to odrębna kwestia - monitor CRT zasadniczo nie ma natywnej rozdzielczości, więc (dysponując lepszym kineskopem) nic nie stało na przeszkodzie by tak wyregulować monitor by te 640x400 punktów użytecznego obszaru zajmowało powiedzmy 95% powierzchni ekranu, ale jest jeden warunek - ramka musiałaby być zawsze wygaszona. W przeciwnym razie (gdyby była biała), przy większym rozszerzeniu obrazu mogłyby się pojawić odbicia.

W STeEMie cały obraz w trybie ST HIGH ma 770x540 punktów i prawdopodobnie taki rzeczywiście jest rozmiar obrazu (ramki) generowanej przez ST. Czyli użyteczny obraz pokrywa niespełna 62% powierzchni ramki obrazu.

Moja kolekcja: Atari 1040STe (4MB), Atari 1040STfm (4MB, BLiTTER, AT-ONCE+), Atari 800XE (SIMM EXP 1MB), Atari 800XL (RAMBO XL 256kB), Atari 600XL (64kB), Sinclair ZX SPECTRUM+ (48kB), TIMEX Computer 2048 (48kB), Commodore A600 (2MB+4MB, HDD CF 4GB), Commodore C64C.

22 Ostatnio edytowany przez Cyprian (2019-04-14 11:44:51)

toriman1 napisał/a:

Myślę, że jest to związane z timingami wyświetlania i generowaniem obrazu z SHIFTERa oraz ilością czasu pomiędzy HSYNC i VSYNC przeznaczonego przez ATARI do innych niż wyświetlanie celów.

Ramka jest zwyczajowo omijana OVERSCANEM programowym albo sprzętowo-programowym.

Nie chodziło mi o sygnał generowany przez ST, bo w/g mnie timingi są dobrze dobrane do częstotliwości pracy komputera i czasu dostępu do pamięci i wymaganego sygnału TV/VGA.
Skoro Atari zaprojektowało taki a nie inny sygnał video ST, to mogło dostosować do niego monitor, tak by obraz był na całym ekranie.

Uzasadnienie Tzoka brzmi ciekawie:

_tzok_ napisał/a:

Taki kineskop... jak rozciągniesz, to obraz na rogach ekranu będzie nieostry. Jak pamiętam fabryczna ramka to ok 2,5cm z każdej strony.

Być może Atari nie chciało obniżyć komfortu z jakości wyświetlanego obrazu, poprzez deformację obrazu w rogach ekranu.



_tzok_ napisał/a:

W STeEMie cały obraz w trybie ST HIGH ma 770x540 punktów i prawdopodobnie taki rzeczywiście jest rozmiar obrazu (ramki) generowanej przez ST. Czyli użyteczny obraz pokrywa niespełna 62% powierzchni ramki obrazu.

długość całej linii ekranowej w ST, łącznie z sygnałem Hblank to:
- 50Hz: 512 cykli procesora - 512 pikseli ST-low; 1024pikseli  ST-Mid
- 60Hz: 508 cykli procesora - 508 pikseli ST-low; 1016 pikseli  ST-Mid
- 72Hz: 224 cykle procesora - 896 pikseli HighRes

Lynx I / Mega ST 1 / 7800 / Portfolio / Lynx II / Jaguar / TT030 / Mega STe / 800 XL / 1040 STe / Falcon030 / 65 XE / 520 STm / SM124 / SC1435
DDD HDD / AT Speed C16 / TF536 / SDrive / PAK68/3 / Lynx Multi Card / LDW Super 2000 / XCA12 / SkunkBoard / CosmosEx / SatanDisk / UltraSatan / USB Floppy Drive Emulator / Eiffel / SIO2PC / Crazy Dots / PAM Net
http://260ste.atari.org

23 Ostatnio edytowany przez _tzok_ (2019-04-14 12:22:43)

Wygaszania/powrotu nie można liczyć. Ono jest już "poza" ramką. Nie orientujesz się ile wynosi tzw. pixel-clock w ST HIGH? Pixel clock w ST HIGH to 32 MHz i chyba stąd pośrednio wynikają wszystkie problemy. We wszystkich trybach pixel clock jest wielokrotnością 8 MHz (a właściwie podwielokrotnością 32 MHz).

Moja kolekcja: Atari 1040STe (4MB), Atari 1040STfm (4MB, BLiTTER, AT-ONCE+), Atari 800XE (SIMM EXP 1MB), Atari 800XL (RAMBO XL 256kB), Atari 600XL (64kB), Sinclair ZX SPECTRUM+ (48kB), TIMEX Computer 2048 (48kB), Commodore A600 (2MB+4MB, HDD CF 4GB), Commodore C64C.

24

Jako ciekawostkę napiszę, że mam w ST zainstalowany Overscan i dawał on na monitorze kolorowym SC1224 następujący efekt:
- rozdzielczość niska ST: 368x264
- rozdzielczość średnia ST: 736x264

Było miło :) Do widzenia.

25

_tzok_ napisał/a:

Nie orientujesz się ile wynosi tzw. pixel-clock w ST HIGH? Pixel clock w ST HIGH to 32 MHz i chyba stąd pośrednio wynikają wszystkie problemy. We wszystkich trybach pixel

ST-High 32MHz
ST-Mid 16MHz
ST-Low 8MHz

jakie problemy masz na myśli?

Lynx I / Mega ST 1 / 7800 / Portfolio / Lynx II / Jaguar / TT030 / Mega STe / 800 XL / 1040 STe / Falcon030 / 65 XE / 520 STm / SM124 / SC1435
DDD HDD / AT Speed C16 / TF536 / SDrive / PAK68/3 / Lynx Multi Card / LDW Super 2000 / XCA12 / SkunkBoard / CosmosEx / SatanDisk / UltraSatan / USB Floppy Drive Emulator / Eiffel / SIO2PC / Crazy Dots / PAM Net
http://260ste.atari.org