@laborant:
Dzięki, przejrzę dla świadomości ogólnej rozwiązań proponowanych, ale od razu boję się na wstępie myśląc o "technikach" jakichś, żeby coś uzyskać - podobnie, jak na PC-tach co robiono w latach 90-tych i potem, jakieś dopalacze, coolery, podkręcanie procesorów, etc. - takie wrażenie mi przyszło do głowy - takich rzeczy nie tykam zasadniczo, oczywiste. Coś jak z pakowaniem partycji dysków, sterowanie częstotliwością wyświetlania, czy nawet te dynamiczne sterowanie ANTIC typu "soft-driven", czy jakoś, że pełno kolorów na XL/XE w sposób sztuczny, a na dodatek dynamiczny (podmiana ramek w cyklu 25 na sekundę, czy 50-ciu - i robi się wrażenie kolorów), co aż strach o tym myśleć i strach dotykać, oczywiste.
Skoro XL/XE ma standardowo i "spokojnie " (stabilnie inżyniersko - technicznie) 4 kolory na stabilnych 2 bitach i 2 kolory na 1 bicie, to musi być tak samo dla 4 i 8 bitów. Skoro dla 4 kolorów potrzeba 4 pinów, no to dla 256 kolorów potrzeba 256 pinów - kosmos! Nie dziwne, że firma Atari nie zrobiła NAWET! 16 kolorów, wydaje się to teraz oczywiste nawet chyba, oczywiste.
Czyli zostawiono układy graficzne obsługujące tylko 1 bit i 2 bity danych - wydaje się, że niemożliwością byłoby zrobienie następnego kroku, czyli 4 bity na piksel - utrzymując ten sam standard inżynierskich rozwiązań, jak w dokumentacji do ANTIC i GTIA. 4 bity zmienia układ w 16 pinów, natomiast 8 bitów w 256 pinów. No kosmos zupełny, oczywiste.
Więc na tym etapie są dwie drogi: albo 256 pinów dla ANTIC i byłby to 100% standard architektury original ANTIC Atari Inc, lub... no i teraz by można przynajmniej najlepiej możliwie inżyniersko, zgodnie z oryginałem, chociaż modyfikując, czyli zostawić piny aktualne dla 1 i 2 bits per pixel, żeby zachować 100% kompatybilność w zakresie oryginału, i teraz dopiero dorobić piny w innej obsłudze dla informacji o kolorach, czyli zamiast jeden pin na jeden kolor, to puszczać informację po 6 dodatkowych bitach (pinach), wyjdzie jakaś szyna danych zwyczajna, odpowiedzialna tylko za informację o kolorach uzupełnionych o 252 (4 standard + 252 = 256). Jasność osobno, ale jasność trzeba określić dla wielu dodanych kolorów, więc na GTIA wyjdzie dodatkowa magistrala (powtórzenie takiej samej, jaka już jest) i będzie 256 kolorów w 256 odcieniach, a nawet chyba 256x256 kolorów w 256*256 jasnościach (odcieniach). Bo dla standardu jest 16 kolorów w 16 odcieniach, a nie 4 kolory w 4 odcieniach.
Hmm... trzeba to raz rozpisać i mieć gotowe, etapami... dzięki za info, przejrzę te HAM-y, z ciekawości, jak to porozwiązywano tam na Amidze.
@mono:
Te liczby (zakresy) brzmią genialnie. Jakby przystosowane do dalszej przebudowy ANTIC i GTIA, czyli 640x480 lub 768x512.
Etapami, najpierw tabelki, potem zakresy, osiągając 100% Full, co może XL/XE standard, w zakresie projektu, zobaczymy, czy da się iść dalej, czyli podwojenie rozdzielczości, jak wyżej (640x480, 768x512).
Trzeba iść standardem, nie inaczej, oczywiste.
Dzięki za info, posprawdzam.