1

[zapytania przeniesione z innych tematów dot. ANTIC i GTIA]:

Zapytanie 1:

Przepraszam, że przeszkadzam chwilowo zapytaniem, i to w podobnym temacie a propos GTIA lub ANTIC - szukam kogokolwiek, kto umiałby wskazać na układach GTIA i ANTIC (schematy elektroniczne - dokumentacja inżynierska Atari Inc) elementy elektroniczne, ścieżki, etc. - odpowiedzialne za dane, konkretne funkcje układów. Przykładowo 'tu' realizuje się czytanie Display Listy, 'tu' rozpoznanie bajtu z danymi, 'tu' tryb graficzny, etc. - żeby ktoś to umiał pokazać na schemacie, gdzie, który fragment (przynajmniej) układu robi co w kwestii funkcji logicznych, jak wyżej w przykładach.

Zapytanie 2:

Cześć, chciałbym zapytać, czy ktoś na forum lub gdziekolwiek w Polsce, zna układy ANTIC i GTIA od strony elektronicznej, żeby rozumieć układy / schematy z dokumentacji technicznej, a co za tym idzie potrafiłby wskazać elementy na schemacie, odpowiedzialne za dane funkcje układów?

Nie wiem, czy w dobrym temacie piszę, ale jakoś staram się zacząć poszukiwania, jak wyżej.

Cel poszukiwań (jak w zapytaniach 1 i 2):

- chodziłoby o profesjonalne (świadome zawodowo) rozrysowanie techniczne drobnych elementów / fragmentów układów ANTIC i GTIA w modyfikacjach zaimplementowanych w sposób logiczny - żeby modyfikacje mogły zostać zrealizowane praktycznie w układach ww.

Jeśli nie znajdzie się żadna osoba w Polsce, która rozumie układy ANTIC i GTIA w opisach technicznych (elektronicznych, niekoniecznie logicznych-funkcjonalnych), to przynajmniej ktokolwiek, kto cokolwiek by umiał rozumieć na schematach ww. układów. Nie jestem elektronikiem, dlatego szukam kogoś obeznanego w zawodzie.

2

detale GTIA znajdziesz tutaj: http://atariage.com/forums/topic/186756-gtia-decap/
ANTIC tutaj: http://atariage.com/forums/topic/172580 … gineering/

Lynx I / Mega ST 1 / 7800 / Portfolio / Lynx II / Jaguar / TT030 / Mega STe / 800 XL / 1040 STe / Falcon030 / 65 XE / 520 STm / SM124 / SC1435
DDD HDD / AT Speed C16 / TF536 / SDrive / PAK68/3 / Lynx Multi Card / LDW Super 2000 / XCA12 / SkunkBoard / CosmosEx / SatanDisk / UltraSatan / USB Floppy Drive Emulator / Eiffel / SIO2PC / Crazy Dots / PAM Net
http://260ste.atari.org

3 Ostatnio edytowany przez Smaku (2019-03-01 20:34:17)

@Cyprian:

Dzięki. To genialny początek. Od razu na gotowe.

Zamieszczę sobie tutaj to, co istotne na razie dla mnie:

GTIA

view-source:http://atariage.com/forums/uploads/monthly_08_2011/post-6585-0-67809500-1314059679.jpg

ANTIC

view-source:http://atariage.com/forums/uploads/monthly_11_2010/post-6585-129022995006.jpg

Genialna rzecz na wstępie. Teraz dopiero można coś dalej, super.

Dzięki wielkie. Czuję się zobowiązany, żeby też pomóc w razie czego jakimś linkiem.

Jak to obczaję, będę wiedział, czego szukam dalej... dzienks.

Docelowo: trzeba by dolutować, albo rozlutować kilka ścieżek i mieć inny układ (funkcjonalnie) współpracujących zmodyfikowanych układów ANTIC+GTIA.

Etapami...

====

O co chodzi konkretnie w projekcie:

Na Atariki, przykładowo, można znaleźć w tabelce opis trybów graficznych ANTIC:

http://krap.pl/mirrorz/atari/homepage.n … isplay.htm

Memory Map Display Modes - Bits per pixel:

2 1 2 1 1 2 2 1

po kolei dla trybów IR od 8 do F.

Należałoby znaleźć na układzie ANTIC miejsce na schemacie, gdzie obsługiwane są te wartości 2 lub 1 - prześledzić całą drogę wartości 2 lub 1 (bits per pixel) na układzie ANTIC od miejsca, gdzie jest pobrana wartość / lub ustawiona flaga wartości do / w układu / układzie, do miejsca, gdzie wychodzą efekty przetworzenia tych wartości dla GTIA.

Potem droga tych wartości w układzie GTIA, analogicznie do ANTIC.

Po znalezieniu i pokazaniu konkretnie na schematach ANTIC i potem GTIA - byłby to gotowy etap projektu.

Potem następny etap. Nie wcześniej.

4

O Q...
Stary co ty palisz. Podziel się z kolegami !!

"tatusiu zobacz, narysowałam tobie takie same coś jak na twojej koszulce" 
https://github.com/willyvmm/mouSTer
jmp $e477

5

A ja mam wrażenie, że taki sam wątek pojawił się już.... kilka dni temu.. deja vu?

https://systemembedded.eu/ ... https://www.youtube.com/watch?v=GwS7Es1x6mw
""Ja bardzo przepraszam, ale podejrzenia panów są całkowicie bezpodstawne. Ja niczym nie handluję. Ta pani przyszła do mnie w tym Pancake-u i w nim wychodzi.""
ABBUC Member #319. Preferowana forma kontaktu: email

6

@willy - lepiej żeby się nie dzielił

serio...

Różne różności dla Atari i nie tylko - przydatne, bądź nie ale i tak warto zajrzeć...
http://atari.myftp.org  Atari - Power without price and necessary elements with some sh*t onboard
https://reversing.pl SSL enabled site

7

A czy to komu przeszkadza, że chłopak drąży? Przecież na tym polega nauka. Bez takich eksperymentów nie powstał by np. mapram.

8

Smaku może popytaj ludzi, ktorzy robią zamienniki dla tych układów.
O dziwo są nawet na tym forum:

http://www.atari.org.pl/forum/viewtopic.php?id=15764

9

@Cobol:

Dzięki za informację, bo to właśnie dla mnie istotne, czy ktokolwiek w Polsce umiałby samodzielnie wyprodukować "z niczego", "od zera", czyli tylko na podstawie dokumentacji technicznej, układ ANTIC i GTIA.

Jeśli ktoś potrafi sam zrobić działające ANTIC i GTIA, to jest to już sukces, w sensie istnienia osoby, która by umiała, no bo kto by umiał?, oczywiste.

Skoro ktoś by umiał, wtedy tylko interesuje mnie to, co na wstępie, żeby pokazać gdzie bits per pixel są przetwarzane przez układy (kompletne przejście tych impulsów odpowiedzialnych za te wartości przez ANTIC i GTIA).

I wtedy dopiero ciąg dalszy.

Dzięki. Przejrzę po weekendzie.

10

Smaku:
Ale jaki jest twój cel? Modyfikacja układów graficznych, aby uzyskać nowe właściwości?

11

Smaku - zastanów się przez chwilę - jest chyba kilkanaście emulatorów Atari na komputer PC, Androida, palmtopy, etc.
Każdy z nich działa i to (oczywiste) poprawnie. Czyli emulatory poprawnie emulują układy GTIA i ANTIC. Czyli w bibliotekach programu są emulatory obydwu układów o których jest wątek, czyli to o czym piszesz zostało już dawno, dawno temu zrobione.

Są scalaki które programuje się, żeby udawały pracę innych układów scalonych, programując w nich strukturę logiczną emulowanego układu. Takie układy mamy od dawna. Wrzucając do takiego scalaka schemat GTIA lub Antica otrzymasz zamiennik.

https://pl.wikipedia.org/wiki/PLD_(elektronika)

Natomiast to że się tego nie robi wynika tylko z tego, że nie ma takiej potrzeby. Tylko jedna sytuacja mogłaby wymusić potrzebę produkcji takich układów - brak oryginałów jako części do napraw istniejących atarynek.

Pytasz czy ktokolwiek w Polsce umiałby wyprodukować te układy ? Odpowiadam - dziesiątki tysięcy elektroników robi takie rzeczy jedną ręką w drugiej trzymając bułkę z masłem.

Kompletne diagramy i schematy układów znajdziesz w sieci i możesz sobie przeanalizować jak idą bity.

Tak wygląda ANTIC w środku:

http://atariage.com/forums/uploads/monthly_11_2010/post-6585-129022995006.jpg

A tak GTIA:

http://atariage.com/forums/uploads/monthly_08_2011/post-6585-0-67809500-1314059679.jpg

12

@gorgh:

Tak, chodziłoby o bardzo prostą modyfikację, a nawet oczywistą dla każdego, w sumie, która powinna dać efekt 16 i 256 kolorów w standardzie architektury Atari XL/XE, w tym układów ANTIC i GTIA, tj.:

Bits per pixel w standardowych ANTIC i GTIA są tylko w wartościach 2 i 1 (jak podaje dokumentacja inżynierska firmy Atari Inc. do układów).

Chodziłoby tylko o prosta modyfikację układów, żeby ANTIC i GTIA przetwarzały prosto, analogicznie, jak 2 i 1, również wartości 4 i 8.
Wtedy dla 4 bits per pixel mamy 16 kolorów na bajt danych dla układów ANTIC i GTIA, a dla 8 bits per pixel, mamy cały bajt danych, czyli 256 kolorów.

I tylko tyle bym chciał zobaczyć działające na realnie wyprodukowanych układach ANTIC i GTIA, ale nie na emulatorach, bo na emulatorach to kogo interesuje jak co jest emulowane, ważne, żeby był efekt spodziewany, oczywiste.

@Cobol:

A propos co wyżej powiedziane o emulatorach, raczej jedno nie ma się do drugiego w jakiejkolwiek możliwej logice standardowej, w tym odwzorowanie impulsów elektrycznych, ścieżek, itp., etc., oczywiste (relacja pracy układów ANTIC i GTIA oraz ich emulacji jakichkolwiek).

Właśnie nie jestem elektronikiem, i chciałbym zobaczyć, jak opisałem we wstępie projektu (w opisie projektu) - jak działa przetwarzanie bits per pixel na układach elektronicznych, a nie emulowanych, lub jakichkolwiek, bo to (jak wyżej wspomniano) ma się 100% nijak jedno do drugiego, oczywiste.

13

Są tacy, to nie żart, dla których

.... szukanie to zbyt dużoooo ......
.... szukanie to zbyt dużoooo ......
.... szukanie to zbyt dużoooo ......
.... szukanie to zbyt dużoooo ......

Wystarczy poszukać w dziale Fabryka - 8bit i mamy coś takiego
http://www.atari.org.pl/forum/viewtopic.php?id=15764
http://www.atari.org.pl/forum/viewtopic.php?id=15393
http://www.atari.org.pl/forum/viewtopic.php?id=14419

14 Ostatnio edytowany przez Smaku (2019-03-03 18:47:30)

@BartoszP:

Dzięki, przejrzałem te linki, jakaś Sophia, VBXE i jakieś "adaptery" GTIA - wszystkie trzy rzeczy robione tam wydają się jakimiś prywatnymi przeróbkami na różne sposoby zmyślane sobie przez autorów tych projektów / przeróbek, czyli to nie jest w standardach architektury XL/XE. Można równie dobrze podłączyć procesor graficzny i dodatkowy RAM i ROM pod parę układów GTIA i ANTIC i zrobić 4D funkcje, avi, inne filmy, grafiki, blittery, strumienie na POKEy-a, RAM DISK, HD, DD, video In/Out w dowolnych rozdzielczościach od CGA do HDMI, etc. - 100% bez znaczenia, klika się i gotowe, oczywiste, a już na pewno przy pracy typu "emulatory" - tu w ogóle nie ma tematu nawet, oczywiste.

Tak więc dzięki, widać, że przynajmniej ktoś coś dłubie czasem dla zabawy własnej, fajnie, ktoś zna trochę układy i tematy przynajmniej, to cenne, oczywiste.

Dzięki tym linkom do Sophia, VBXE i jakieś inne "adaptery GTIA" - widać, że to nie ten temat, czyli <RETURN> - jak w opisie projektu tutaj, powyżej / wcześniej - trzeba pokazać przebieg bits per pixel na elektronicznych układach dla standard ANTIC / GTIA, potem pokazać ścieżki na płycie głównej dla tych impulsów, żeby w efekcie końcowym zrealizować modyfikację na ANTIC, na GTIA i na płycie głównej, żeby w Atari BASIC instrukcja:

GRAPHICS nr_trybu_gr

mogła ustawić wszystkie standardowe tryby tekstowe i graficzne od IR 0 do IR F, a na dodatek te same powtórzone tryby IR 0 do F na drugiej pozycji w bajcie nr_trybu_gr - dla bits per pixel 4 i 8.

Proste. Tylko trzeba to znaleźć i dolutować, nic więcej, oczywiste. Taki byłby cel, żeby mieć GRAPHICS dla trybów 16 kolor i 256 kolor, a nie tylko 2 i 4 kolory (z analogiczną redukcją jak dla standardowych trybów - w zależności od trybu, odcienie na rozszerzonych trybach GTIA, itp - musi być standardowo, czyli jedynie możliwie, nie inaczej, oczywiste).

15

Widzę, że stanowisko od generalnych koncepcji w stylu "niech się stanie zrobione bo dla mnie to za oczywiste" zostało zajęte.
Podziwiam twój zapał do pracy. Naprawdę mi imponujesz. Banał.

16

@BartoszP:

Wyjaśniłem moje stanowisko w projekcie: nie jestem elektronikiem.

Wszystko, co mogę zrobić sam, to określić na które nóżki w ANTIC wchodzą impulsy dla wartości bits per pixel, mogę określić którymi nóżkami wychodzą informacje przetworzone i jak, gdzie wchodzą analogicznie na GTIA i gdzie wychodzą i jak są realizowane w postaci widocznego obrazu w trybach graficznych od IR 0 do F dla kolorów 2 lub 4 (dla danych 1 lub 2 bity dla piksela na obrazie).

Nie jestem elektronikiem, mogę wszystko zrobić logicznie i zaprogramować i zlecić do produkcji układ logiczny, oczywiste. Jednak to jest banał, którym nawet nikt się nie zajmuje, bo po co, oczywiste... - chcę mieć układy elektroniczne i widzieć ścieżki dla impulsów wspomnianych (bits per pixel) na układach ANTIC i GTIA i na płycie głównej, żeby móc dolutować (fizycznie) ścieżki dla bits per pixel 4 i 8 i mieć Atari XL/XE 16 i 256 kolor standard. Proste, oczywiste.

... tylko nie umiem sam w elektronice - wyjaśniłem na wstępie.

17

Dely - czy banując kogoś możesz się powołać na "klauzulę sumienia"? Nie wiem, jak długo wytrzymam ;)

Kontakt: pin@usdk.pl

18

Pin, to fascynujące jest .... dolutowanie ścieżek bezpośrednio w układzie scalonym ... tego jeszcze chyba nikt nie wymyślił.
Nawet chyba twoja maszyna, dla niektórych "Atari tylko z obudowy", nie ma jeszcze takiego rozszerzenia. Nie korci Cię taki "ficzer"? :)

19

NIE. Mam już wszystko czego potrzebuję :)

Kontakt: pin@usdk.pl

20

@pin: "klauzula sumienia" - dobre ;) Dawno temu ukuto takie hasło jak "dzieci neostrady". Dla mnie to się to wpisuje w ten klimat.

Cuda wianki i nie tylko :) POKEY 4ever ;)

21

Bo się obrażę ;p

22

BartoszP napisał/a:

dolutowanie ścieżek bezpośrednio w układzie scalonym ...

Mówiłem, że nie jestem elektronikiem, dla mnie opisywanie rzeczy mi nie znanych zbyt merytorycznie pozostaje na poziomie ogólnym, oczywiste, czyli 'dolutowanie' jest dla mnie słowem określającym 'dorobienie' odpowiednich 'ścieżek', elementów, etc. w układach scalonych. Co by tam nie było w danym układzie scalonym, dodanie jakichś elementów funkcjonalnych do układu (modyfikacja układu poprzez dodanie tego, czego tam nie ma) dla mnie oznacza po prostu 'dolutowanie', bo to druty jakieś dla mnie są, w znaczeniu elektronika (ogólnie), proste, oczywiste. Metody wykonania znają elektronicy, więc na pewno i tak wiedzą, co mam na myśli, mogąc się jedynie uśmiechać, że następny "elektronik master jakiś znawca", oczywiste.

23 Ostatnio edytowany przez sun (2019-03-07 13:59:11)

Nie wiem kto pisze tego boot'a Smaku ale widzę, że jeszcze dużo pracy nad algorytmem, który z wielkiej bazy słów będzie potrafił sklecić jedno zdanie w języku polskim posiadające sens, dające się przeczytać i zrozumieć.
Ale ... pracuj Pan dalej ;)

Cuda wianki i nie tylko :) POKEY 4ever ;)

24

Polska języka to być trudna język.

25

Polska bota być głupia bota :P

Tomasz Wojtkowiak
Atari 800XL / U1MB / Sophia 2 / Sio2IDE & CF 512 MB