576

Przyłączam się do prośby Voya także.

PunBB bbcode test

577

8-bitowy obrót w prawo:

 ldx #1
 sbx #1
 ror @
https://www.youtube.com/watch?v=jofNR_WkoCE

578

gdyby sie dobrze przyjrzec dotychczasowym przykladom, to rozkaz SBX jest jednym z najczesciej uzywanych

http://atari.pl/hsc/ad.php?i=1.

579

https://www.youtube.com/watch?v=kqYE4ByvvkI



przyklad wykorzystania rozkazu RLN. 20% wiecej mocy.

http://atari.pl/hsc/ad.php?i=1.

580

A jakby tekst był czytelny bez mróżenia oczu to też będzie szybciej? :D

What can be asserted without proof can be dismissed without proof.

581

nie chcialo mi sie robic grafiki wiec uzylem rejestru RANDOM

:D

http://atari.pl/hsc/ad.php?i=1.

582

Jeśli mój post okaże się nie w temacie, to proszę o usunięcie tego posta, ale przeglądam i zaciekawiłem się trochę.

Czy mógłbym tu uzyskać w tym temacie informację o tych rozkazach niepublikowanych / poza listą oficjalnych?

Chodziłoby mi o nazwę (jeśli istnieje jakaś nazwa asemblerowa dla tego typu rozkazów), a wystarczyłoby numery. Jakie to są numery w kodzie CPU?

583

Serio ? Jest miliony stron na ten temat, a najbliższa tutaj:

http://atariki.krap.pl/index.php/Nieudo … kazy_6502C

584

@Cobol:

Dzięki. Po prostu nie interesowałem się tym za bardzo wcześniej, bo skoro to nie podane przez producenta, to znaczy, że jakoś samo tam się zrobiło niechcący w procesie produkcji i coś działa, ale nie ma znaczenia i nie powinno i nie ma prawa, więc musi być usterką, oczywiste, nawet się tego nie opisuje, a zostawia jako obszary / numery / etc. "nie używać", oczywiste - trudno je schować, żeby nikt nie próbował i nie dotykał, oczywiste. A powinno być zalutowane po prostu i po problemie, oczywiste.

... do jakichś przygód i zabaw, na własne ryzyko, ciekawa rzecz może, hmm... kiedyś przejrzę z ciekawości i popróbuję, jak to działa, ale w sumie nie wiem, czy to ma sens nawet, oczywiste. Lepiej to zalutować i żeby znikło i po problemie, oczywiste.

Dzięki za linka. Nawet te rozkazy są dwuargumentowe, jednoargumentowe, nie widzę bez argumentu żadnych. Hmm... strach tego dotykać nawet, ale bardzo to ciekawe jest, hmm... kiedyś przejrzę, OK. Dzięki, nie przeszkadzam więcej. Przepraszam za przeszkadzanie. Dzięki za info. Ciekawa rzecz... aż strach. Niezłe przygody z tego mogą być, hmm...

585 Ostatnio edytowany przez Cobol (2019-02-28 23:06:50)

Masa gier i programów korzysta z takich rozkazów. Przez to niektóre są bardzo szybkie (niemożliwe do zrealizowania na standardowych rozkazach) inne z racji ich użycia nie działają stabilnie na niektórych komputerach.

Ogólnie: niektóre nie są stabilne, dlatego nie powinno się ich stosować, to jednak nie znaczy, że nie można.

Przeczytaj jeszcze o wersjach:

https://pl.wikipedia.org/wiki/MOS_Technology_6502

To wiele wyjaśni.

586 Ostatnio edytowany przez Pin (2019-02-28 23:28:28)

Cobol napisał/a:

Masa gier i programów korzysta z takich rozkazów. Przez to niektóre są bardzo szybkie (niemożliwe do zrealizowania na standardowych rozkazach) inne z racji ich użycia nie działają stabilnie na niektórych komputerach.

Nie mogłem obok tej kwestii przejść tak po prostu obojętnie, przepraszam :). Jest to generalnie bzdura zarezerwowana dla zaklinaczy rzeczywistości. Ta masa, to 1% ogółu - kiedyś używane głównie do utrudnienia disasemblacji kodu, a ich szybkość np. w demach generalnie jest tak porażająca i użyteczna, że nikt sensownie tego nie używa. Nawet raz na kompo odsialiśmy demo z nielegalami, to autor dostarczył tak samo działające na legalach. Różnica była żadna. Chyba tyle w temacie.

Ciekawsze jest chyba podgrzewanie suszarką GTIA, bo to daje wymierne korzyści ;)

Kontakt: pin@usdk.pl

587

@Cobol:

Dokładnie takie miałem wrażenie, przeglądając, wniosek jest oczywisty widoczny, jak widać, dla każdego, kto zerknie, oczywiste.

Od razu przyszła mi do głowy myśl, że te niektóre rozkazy muszą genialnie przyspieszać pracę programów, no przeglądając opisy tych rozkazów, każdy musi mieć taki sam wniosek natychmiastowy i oczywisty, oczywiste.

Są elementy w programach, że robi się mozolnie krokowo tysiące tych samych operacji dwu rozkazowych, przykładowo, a tu jeden rozkaz załatwia dwa rozkazy - no to od razu odcięcie tysięcy rozkazów, czyli 2x szybszy kod w tym miejscu od razu z marszu jednym cięciem, oczywiste. Zamiast wykonywać się 10 sekund, wykonuje się 5 sekund. No to chyba jest różnica, oczywiste.

Tylko takie wrażenie miałem spoglądając na te opisy w linku. Potem zastanawiałem się, jaki to strach przyjść na pokaz programów z wykorzystaniem rozkazów nieoficjalnych - wszyscy patrzą z daleka z końca sali, przykładowo, chroniąc w razie czego oczy, głowy, twarze, chowając się bezpiecznie...

... i programista oświadcza Uwaga!... READY... SET... RUN!... i wszyscy ze strachu piszczą, ale patrzą na efekty genialne, programista odpowiada za bezpieczeństwo imprezy i obserwujących... zapewnia, że testował i efekty są genialne i na dodatek bezpieczne... można puścić raz... więcej nie... może wybuchnąć, ale na jedno RUN programista daje zawsze 99% gwarancji...

No to jest programowanie dopiero, trochę jak z tymi trybami graficznymi robionymi dynamicznie sterując ANTIC-iem... strach patrzeć na ekran, to powinno być zakazane nawet prawnie, oczywiste, no ale jednak... dopóki nie wybuchnie i ktoś nie straci oczu, nie dostanie wylewu, wymiotów, nie umrze w niewyjaśnionych okolicznościach / lub z powodów, no to... na własne ryzyko, oczywiste...

Potem przejrzę te informacje o wersjach, szczegóły już nie bardzo mnie chyba interesują, bo jak wcześniej komentowałem, to powinno być w sumie zakazane, albo zalutowane, tak lepiej i bezpieczniej, oczywiste... no ale jednak... 5 sekund, to nie 10, na dwóch rozkazach CPU, każdy sam może pomyśleć, oczywiste...

588

mit

*- TeBe/Madteam
3x Atari 130XE, SDX, CPU 65816, 2x VBXE, 2x IDE Plus rev. C

589

jeszcze tu:

https://xxl.atari.pl/sally-6502c/

http://atari.pl/hsc/ad.php?i=1.

590

Mit, oczywiste :)

Kontakt: pin@usdk.pl

591

Każdy mit ma coś w sobie, oczywiste !!! przepraszam że przeszkadzam, oczywiste  :D

.

592

@xxl:

dzięki, też dobry link, chyba podobny dość do tego na Atariki.

Skoro jeszcze tu jestem w temacie, to tylko powiem, co mnie aktualnie ciekawi w dalszym etapie, ewentualnie:

- próbuję znaleźć jakiś rozkaz bezargumentowy (tak jak w oficjalnej liście rozkazów CLI, ustawianie znaczników, NOP chyba, itp.) - chociaż jeden, ale nie mogę znaleźć

- opis działania kodów niestabilnych wyjaśnia dość prosto i oczywistościowo, że te "ścieżki" dla procesora są zostawione, jako nie uregulowane, czyli same sobie, bez kształtowania ich w procesie produkcji procesora, czyli co akurat na taśmie produkcyjnej "tam zostało" na matrycy do produkcji, to taki efekt jest w serii procesorów - tak to rozumiem po swojemu - skoro niektóre rozkazy działają dość stabilnie, to ścieżki dla tych rozkazów przynajmniej są raz ustalone i działają tak, że szacunkowo nie zauważa się błędów wykonania rozkazów - można je nazwać "stabilnymi" w jakimś zakresie, oczywiste

- ostatnia rzecz na tym etapie poznawania tematu, to ciekawi mnie, żeby sprawdzić w praktyce, czy te rozkazy działają przydatnie dla programisty, czyli czy można znacząco przyspieszyć pracę programu, zmniejszyć długość kodu (wspomniane wcześniej wrażenie, jakby można było zastąpić przykładowo dwa rozkazy CPU jednym w jakiś sposób, czyli żeby zmniejszać długość kodu maszynowego), itp.

Te trzy punkty powyżej musiałbym sprawdzić, żeby ciekawić się ew. czymś więcej w temacie...

593

odnośnie tematu:

"...to było w latach osiemdziesiątych. Mówił mi to jeden facet, który znał się na atari i takich różnych rzeczach. On mówił, że procesor 6502 to był początkowo procesor wojskowy.
On ma tajne funkcje, nie wiadomo w ogóle, co one mogą robić. Te rozkazy nielegalne to właśnie są po tamtych czasach. One mogły uruchamiać jakieś rzeczy w ogóle gdzieś indziej, albo przesyłać dane szpiegowskie.
Ktoś siedział i myślał, że ogląda demko albo gra w grę, a naprawdę działo się coś innego.
Na przykład coś było zdalnie sterowane w jakichś bazach.

Teraz to już raczej jest wyłączone wszystko, ale lepiej tych rozkazów nie używać, bo mogą wciąż obserwować.
Gdzieś pokazuje się na monitorach, że takie coś było uruchomione i u kogo..."

594 Ostatnio edytowany przez pancio.net (2019-03-01 12:51:37)

no trzewia mi prawie rozerwało jak to czytam :-) @laborant - rewelacja :-)

... to się wie.. Atari nie dla rolnika, Atari to wysublimowane narzędzie szpiegowsko-ofensywne :-)

https://systemembedded.eu/ ... https://www.youtube.com/watch?v=GwS7Es1x6mw
""Ja bardzo przepraszam, ale podejrzenia panów są całkowicie bezpodstawne. Ja niczym nie handluję. Ta pani przyszła do mnie w tym Pancake-u i w nim wychodzi.""
ABBUC Member #319. Preferowana forma kontaktu: email

595

to ten od regulaminu dla atari z jednego multiplatformowowego party zakazujacego ich uzywania :-)

http://atari.pl/hsc/ad.php?i=1.

596 Ostatnio edytowany przez BartoszP (2019-03-01 13:15:22)

Zło całego tła tego wątku polega na tym, że przyjęło się te rozkazy nazywać "illegal" zamiast "unofficial"/"hidden". Pierwsze znaczenie nie jest równoznaczne z drugim/trzecim. Ma zupełnie inny wydźwięk.

To tak jakby funkcjonalności np. programów albo systemów sterowania w samochodach, które zależne są od konfiguracji, nazywać nielegalnymi. Bo w takim razie ja w swoim samochodzie korzystam z "nielegalnego" domykania szyb bo wystarczyło zmienić jeden bit w oprogramowaniu sterownika u pana Kazia z odpowiednim narzędziem. Wszystko jest oprogramowane ale ponieważ nie zapłacone to niby jakie?

Tak, wiem .... to co jest opublikowane jako "legale" musi być działające jota w jotę z opisem a reszta może działać inaczej lub nie działać w ogóle zależnie od fantazji producenta. Nie wyklucza, to jednak kopiowania funkcjonalności "unofficial" w kolejnych wcieleniach procesorów czy innych układów bo ułatwia to projektowanie, bo zawsze tak działało, bo po prostu takie ktos ma "widzimisię" .....

[EDIT]
PS.
Tak jestem świadom tytułu wątku.

597

a może coś "unofficial" jest trudne w zrozumieniu i podświadomość   nadaje mu określenie  deprecjonujące np "illegal"

.

598

@laborant:

Zacytowana wypowiedź jest zwyczajną, typowa może nawet, wypowiedzią zwyczajnej osoby, która nie zna się na komputerach zbytnio, ale usłyszała o jakichś innych, dodatkowych, ukrytych rozkazach w komputerze - i potem stara się opowiedzieć innym, co wie, lub się dowiedziała.

Z takich wypowiedzi nie trzeba się wyśmiewać, oczywiste, bo to jak wyśmiewanie osoby, która przykładowo nigdy nie widziała samochodu i nagle zobaczyła i może opowiadać, że to jakaś maszyna, która sama jedzie i wydaje dźwięki, nawet bardzo szybko jedzie i zaraz znika w oddali, a czasem, kiedy się zatrzymuje, słychać przeraźliwy pisk i pojawia się zapach czegoś spalonego i dym leci z tej maszyny... itp. - no jak inaczej komentować to, co się usłyszało, dowiedziało, zobaczyło, etc. - nie znając zbytnio tematu. Oczywiste...

Szczególnie w czasach lat 80-tych, co mówić wcześniej, każda "ciekawostka" od razu może być analizowana automatycznie jako jakieś techniki wojskowe, techniki szpiegowskie, wynalazki z kosmosu, to jakaś "Paradyzja!", albo "Gra Endera!", etc. - każdy wie, jak jest, oczywiste.

Ta wypowiedź zacytowana a propos ukrytych (nie wspominanych, tak naprawdę, żeby nie mówiono, że Atari nie dopracowało szczegółów produkcyjnych i produkuje śmieci niedorobione) rozkazów CPU dla Atari brzmi bardzo genialnie, jak dla mnie - dzieło sztuki, genialna pamiątka z lat 80-tych, można książkę s-f napisać, albo grę na ten temat nawet "W poszukiwaniu tajemnicy ukrytych rozkazów" - no genialny tytuł szpiegowski, oczywiste...

... lata 80 XX wieku...

... komputery zadomowiły się już na dobre pod strzechami polskich domów, a nawet szkół, biur, bibliotek, zakładów pracy, kopalń... [usterka techniczna]... oraz w każdej dziedzinie życia prywatnego oraz zawodowego...

... wykorzystanie komputerów okazuje się przydatne...

... miniaturyzacja i wynalezienie procesora krzemowego...

... systemy ekspertowe, sztuczna inteligencja... podróże międzygwiezdne...

... systemy monitoringu, przewidywania...

[usterki techniczne, za chwilę dalszy ciąg programu]...

... telewizja telepatyczna 25 klatek na sekundę na nowych procesorach ANTIC GTIA...

... co jeszcze może nas czekać za kilka lat, jeśli elektronika co roku podwajać będzie swoje osiągnięcia...

... nasłuch orbity okołoziemskiej... oraz teleskopy do krańców galaktyki Drogi Mlecznej...

... niewykluczone istnienie istot rozumnych Alternate Reality...

... naukowcy oszacowują prawdopodobieństwo...

... w strefie tajnych badań w USA...

... przejaśnienia, miejscami opady...

... zapraszamy naszych milusińskich na wieczorynkę, dziś Smerfy...


No jest to przykład... każdy wie, jak jest i jak się pisze książki s-f i tajemnicze i szpiegowskie, oczywiste...

... chmura znad Czernobyla...

... reaktory jądrowe schłodzono...

... niekontrolowany ciąg reakcji łańcuchowej...

... znowu jakiś palant kliknał nie ten klawisz...

... będzie wybuch reaktora...

Hmm...

... więcej węgla!

Przykładowo, jak powyżej...

Na matrycy w produkcji zostawiono nie uregulowanych kilka rozkazów, stąd zostało tam byle co, stąd każda seria ma tam byle co, a ludzie szukają co to coś tam robi, oczywiste... pewnie byle co, ale jednak w miarę da się to opisać i zanalizować, jak widać, nazwano to kodami nieoficjalnymi, przykładowo... każdy ma swoje zabawy i przygody szpiegowskie, jakie lubi, oczywiste... na własne ryzyko, oczywiste...

599 Ostatnio edytowany przez BartoszP (2019-03-01 13:54:32)

"Challenge accepted" i przeczytałem,a może nawet poznałem, dziś trudne słówko "deprecjonujący" ale za "cienki w uszach" jestem aby na to odpowiedzieć :)

600

@BartoszP -  wszystko na luzie :)

.