1

@Sikor:

Ta gra o Nimfach jest bardzo dobrym przykładem, że można zrobić prostą grę i działa, jak widać, jednak te kilka uwag wcześniej wymienionych jest bardzo istotne dla tego typu gier. Chodzi o to, żeby robiąc cokolwiek, nie zostawiać 'jakiejś niedopracowanej'. Stąd jeśli:

- rzut kostką nie będzie robił 'game over' i od nowa, co chwila - wtedy od razu gra jest grywalna i bardzo fajna i ciekawa, oczywiste, bo można sobie grać, czytać i do przodu, opowieść prowadzi gracza i można się zaczytać i zainteresować może nawet, oczywiste. Jednak rzut kostką, game over, od nowa, "no to dziękuję" - gracz zostawia na kiedyś, może kiedyś sobie zagra i tak zostaje, więcej nie dotknie, bo znowu ten rzut kostką, w końcu gracz się wkurza i wyrzuca tą grę, ile można i od nowa, oczywiste. No i proste. Taki drobiazg, a decyduje o grze jako martwa lub żywa (jak 1 lub 0), proste, oczywiste.

- błędy ortograficzne muszą być poprawione - nie może być takich błędów absolutnie 100% w całej grze, oczywiste - wtedy gra znowu zmienia flagę z 0 (na śmietnik), lub 1 (dla ludzi, gotowa produkcja), oczywiste

Chociażby te dwa elementy powyżej poprawić i mieć gotowe i zakończone w tej kwestii - gra skacze o 2 punkty we wskaźnikach, staje się grywalna, a nie nieistniejąca zupełnie, oczywiste... takie proste, a jednak, w Nimfach nie działa, czyli widać, że to amatorska produkcja autora, dla własnej zabawy tylko, nie dla ludzi, oczywiste.

Bardzo ładne te nimfy na stronie tytułowej i napis narysowany.

Następna poprawka: co mam niby wybrać, kiedy mam zdecydować, czy mam mapę, czy nie mam mapy, mając mapę? - to jest niby drobiazg, ale taki drobiazg znowu zmienia wskaźnik gry z 1 (dla ludzi) na 0 (jakiś śmieć amatorski, nie do grania), oczywiste

etc. - poprawiając te trzy elementy ma się gotową super grę działającą, a nie byle co. Tylko tyle, no ale musi być zrobione, a nie nie, oczywiste. Proste.

Co do moich gier to było ze 30 lat temu, wszystko formatowałem w latach 90-tych na 360kB PC, albo na 800-tki... obustronnie, więc jeśli bym zaczął szukać, to może w jakichś zachowanych zestawach programików w BASIC bym znalazł, ale raczej nie wierzę, została mi AD 2044, jakiś Bertx, Roderic, inne tego typu, tych nie formatowałem, więc gdzieś mam.

Mogę taką grę napisać na za chwilę, w BASIC, to są tak prymitywne podstawy programowania, że kto się tym zajmuje nawet, oczywiste. A kupisz taką grę? To na jutro zrobię. Nie ma problemu, oczywiste. Ale bez muzyki, tym się nie zajmowałem aż tak, żeby na jutro mieć gotowe.

Jak zagrać off-line, kiedy rzut kostką i od nowa? Ta sama mordęga by była, że się nie da, czy to nie oczywiste? Orzeł, reszka, żywy, martwy, no kurde i od nowa, hm... przesada, naprawdę. :)

2

30zł daję, ma być na jutro, grywalna i bez błędów. Nie ma sprawy. Przypuszczam, że inni chętni też się znajdą. Zobaczę, jak się powinno takie gry robić, skoro deklarujesz, że w jeden dzień napiszesz, chętnię na nią spojrzę. Rozumiem, że będzie miała pudełko (lub chociaż okładkę) i instrukcję? Poproszę na dyskietce.
Btw - jakoś tylko Ty kończysz przy rzucie kostką, bo znam wiele osób (dobra, nie mniej niz 5) które grę przeszły. I tak, jest prosta i bez grafiki.

Sikor umarł...

3 Ostatnio edytowany przez Smaku (2019-02-25 20:12:57)

Czy moja gra może mieć 3 do 5-ciu paragrafów? Byłby to doskonały i wystarczający przykład, jak się takie gry robi. Oczywiście będzie w pudełku, ale nie mam dyskietek przy sobie, na dyskietce 3 i 1/4 cala za tydzień, bo nie mam innych nośników, a te duże nawet nie wiem, czy mam stacje do nich. Ma być w ATR/BAS na PC-ta, czy na atarowskiej dyskietce?

Z tego, co każdy wie, gra typu IF THEN jest robiona na każdych zajęciach z komputerów w podstawówce, hmm... nie ma na świecie człowieka po zajęciach z programowania, który nie umiałby takiej gry napisać na 'od razu', na teraz, oczywiste.

IF znak='A' THEN GOTO 100
IF znak='B' THEN GOTO 110

100 PRINT "Jestes w lesie. Dokad idziesz? A - na polnoc, B- na poludnie"
101 IF ..

110 PRINT "Jestes w knajpie. A - pijesz piwo, B - rzygasz na barmana z daleka"
111 IF THEN GOTO
112 IF THEN GOTO

(w skrócie ogólnikowo no i gotowe, oczywiste)

I w ten sposób całą grę się pisze, co więcej? Hmm... można uznać za gotową? Czy nie?

Jest prawie grywalna. Jak widać i czytać, oczywiste. Wystarczy dokończyć i gotowe. Hmm...

Dlatego chodzi o te drobiazgi, żeby granie było przyjemnością Czytelnika / Gracza, a nie, że coś może denerwować grając. O to tylko chodzi, oczywiste...

4

@Smaku
Ja kolekcjonuję kasety, tylko poproszę o jakieś normalne wydanie. Rozumiem, że jeden dzień może być zbyt optymistyczny, więc dam Ci więcej czasu. Tak do środy 27.02.2019  :)

A...

https://images86.fotosik.pl/645/4b69624cd67a2648.png

5

GOTO na lekcjach w szkole? To oczywiste, że nie.
W podstawówce uczą się ponoć jakiegoś Scratcha,  Processingu w stylu "przewlecz i upuść"
Źródło: http://www.kuratorium.waw.pl/pl/edukacj … stawo.html

6

@smaku, moja ma 64 paragrafy, więc 3 do 5-ciu to za mało. Napisałeś, że możesz napisać taką. Może być kaseta, tak jak dla ccwrc. Poza tym - Twój program na dzień dobry ma błąd, w Atari nie używasz znaku ' tylko ", więc na dzień dobry popraw kod. Nie widzę też polskich znaków. A czas ucieka.

Sikor umarł...

7

Smaku jest znanym twórcą gier. O, np. tu napisał jedną grę: http://atarionline.pl/forum/comments.ph … ionID=3591

8

@Smaku Ja też chętnie zagram w Oczywiste Nimfy (bo taki będzie tytuł - prawda?), i nie musi być na nośniku, wystarczy atr/xex czy bas... co tam chcesz. Liczy się wkład w nasze wspólne hobby.

Każdy ma swoje demony... ważne by nie przesadzić z ziołem :-)

https://systemembedded.eu/ ... https://www.youtube.com/watch?v=GwS7Es1x6mw
""Ja bardzo przepraszam, ale podejrzenia panów są całkowicie bezpodstawne. Ja niczym nie handluję. Ta pani przyszła do mnie w tym Pancake-u i w nim wychodzi.""
ABBUC Member #319. Preferowana forma kontaktu: email

9 Ostatnio edytowany przez Smaku (2019-02-25 22:51:27)

Po tylu zachętach i pomocach nawet (a propos błędów na dzień dobry, dzięki), mogę raz zrobić taką grę, żeby nikt nie mówił, że gadam, a gry to nie ma, oczywiste.

Moje warunki:

- czas nie gra roli (na kiedy ma być gotowa), więc zrobię byle kiedy i aby była i gotowa i mogę zapomnieć temat (zostanie dla ludzi i na pamiątkę wieczną)
- nie trzeba płacić
- jeśli będzie dobrym przykładem, jak się robi gry paragrafowe, no to super, to pójdzie w freeware, jako gra nie wymagająca nakładu pracy, ani inwencji żadnej, etc. - tylko przykład wolnodostępny dla wszystkich w BAS, albo ATR (jeśli będzie z grafikami i tekstu więcej niż 64kB), zobaczymy...

Jakie są wymagania konkretne do zamówienia? Co kto wpisze, znormalizuje się wszystkie życzenia do specyfikacji i będzie gotowe.

Wstępnie:

- 64 paragrafy
- tytuł: "Oczywiste Nimfy"
- nośnik: plik ATR/BAS
- pudełko
- będzie o ziołach i żeby nie przesadzić (rzut kostką) A - przesadziłeś z ziołami B - nie ćpasz więcej dzisiaj IF "A" THEN GOTO label znany_tworca_gier ELSE IF "B" THEN GOTO label moze_byc_cyrylica ELSE label rzut_kostka GOTO szpital_na_odpoczynek
- czas: nieokreślony (wkład w hobby, za darmo - przykład dla "jakichś Scratchów" i innych z podstawówki XXI wieku, czyli nie z tego świata, więc się nie tyka i nie interesuje, oczywiste, ale można dawać przykłady ułomnym, przykładowo, dla dobra przyszłej cywilizacji rozumnej, powiedzmy).

- inne wymagania

Jak zbierze się lista zamówień, określi się raz ostatecznie zamówienie w punktach i zrobię dla zabawy.

Może tak być?

10

To czekamy ;)

Sikor umarł...

11

Woow... Człowiek palnie jedno zdanie a wychodzi gotowy scenariusz... powinienem brać za to pieniądze :-)

Jak dla mnie lista chciejstwa jest już gotowa - @Smaku, to pomysł już jest, tylko go oprogramować!

https://systemembedded.eu/ ... https://www.youtube.com/watch?v=GwS7Es1x6mw
""Ja bardzo przepraszam, ale podejrzenia panów są całkowicie bezpodstawne. Ja niczym nie handluję. Ta pani przyszła do mnie w tym Pancake-u i w nim wychodzi.""
ABBUC Member #319. Preferowana forma kontaktu: email

12

@pancio, dobre ;)

Sikor umarł...

13

Ja tam chętnie zagram w nową paragrafówkę Smak-a. A skoro o ziołach to może: "Usmolone Nimfy".

14

Może być, że obejdziemy się smakiem :)

15 Ostatnio edytowany przez Smaku (2019-02-26 14:31:34)

No dobrze. Normalizując życzenia do specyfikacji, wyszło, że:

- 64 paragrafy
- tytuł "Oczywiste Nimfy"
- nośnik: BAS lub ATR
- polskie litery
- pudełko (bez dyskietki)
- coś o ziołach

Uf... początek już jest, tylko dokończę i będzie gotowe. Może po weekendzie już będzie, zobaczymy. Skoro nikt nie płaci, to mam czas przynajmniej. Etapami, oczywiste...

Jak mogę dać tu screena z gry? Bo gra już działa w sumie, wstępnie. Genialna będzie, oczywiste. Na razie wrzucam w Awatar. Jak się nauczę zamieszczać screeny, to dodam w pełnym wymiarze. Super gra, na pewno wszystkim się spodoba, oczywiste.

16

Daje 10PLN za kod źródłowy do użycia w przyszłości.

17

@Cobol:

Pierwszy, podstawowy kod źródłowy za darmo:

http://drive.google.com/open?id=1lQRFZG … v0GWRSRs8M

Na podstawie tego kodu robi się całe gry paragrafowe, proste, oczywiste. Podstawówka czyli, oczywiste.

Teraz zamiast INPUT A, można oczekiwać na wciśnięty klawisz z klawiatury bez INPUT, i sprawdzenie klawisza i GOTO.

Polskie znaki to najprostsze elementy programowania na ATARI, oczywiste - przepisuje się zestaw znaków z ROM do RAM i wskazuje POKE, gdze jest zestaw w RAM - tu można w RAM zrobić cyrylicę, lub dowolne fonty, jak wcześniej a propos klawisz "B" => 'nie palę dziś' => goto label moze-byc_cyrylica, proste, oczywiste...

No i tak się pisze opowieść w ATARI BASIC od początku do końca... i gotowe. No i to tyle, oczywiste. Nic więcej, hehe...

... no więc jak wcześniej w komentarzach... musi być w miarę jakaś ciekawa opowieść i nie denerwować gracza, tylko to się liczy, oczywiste...

Potem dodam grafiki, to będzie w ATR, bo w BAS się nie zmieszczą pewnie, przynajmniej nie całoekranowe...

18

Po tylu narzekaniach na pracę Sikora myślałem, że będzie bez błędów...

Tytuł powinien brzmieć "Spalone Nimfy".

Rzuciłem kostką, wypadło 3, więc tak właśnie wpisałem. To dziwne, że gra kończy się po rzucie kostką.

Czekamy na pozostałe 63 paragrafy, oczywiste.

19

Na razie gra mało urozmaicona, ale trzyma w ciągłym napięciu.

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/4/4f/North%2BSouth-Complete1-3.jpg

Czy możecie wyjaśnić, Stirlitz, dlaczego wasz służbowy adres stirlitz@rsha.gov.de ma aliasa justas@gru.su?
Nie czytam PM. Proszę używać e-mail.

20

#Smaku szkoda, że nie piszesz w Turbo Basic XL - kod po wielokroć prostszy, 5 razy szybszy, czcionki na upartego załadujesz jednym poleceniem, załadowanie grafiki do każdego paragrafu to max 3 polecenia itd... finalnie możesz wyprodukować gierkę do załadowania pod DOS-em.

21 Ostatnio edytowany przez Smaku (2019-02-26 18:18:58)

@Cobol:

Nie programowałem nigdy w Turbo Basic XL, w podstawówce nie wiedziałem do czego mam tego użyć i czym się ma różnić od BASIC, oprócz tego, że muszę wgrać dodatkowy program, żeby pisać w BASIC, więc wydało mi się to czymś dodatkowym, zbędnym, nie wiadomo po co, mimo że opowiadano, że to podobno szybszy BASIC jakiś - myślenie dziecka z podstawówki jest proste, w sumie... zobaczyłem, jak to wygląda i wróciłem do BASIC, oczywiste.

Kod, to kod - czy napiszę w BASIC, czy Turbo Basic XL, bez znaczenia w sumie, do pewnego momentu, czyli może jak skończę grę, to załaduję ją do Turbo BASIC XL i zobaczę, co z tego wyniknie - dla mnie osobiście byłby to na tyle plus, że napisałbym pierwszy w życiu program w Turbo BASIC XL, gdyby zadziałał, no to byłby to jakiś postęp dla mnie, epokowy, oczywiste. Zobaczę, jak gra będzie gotowa, spróbuję, może nawet się uda skompilować do com albo exe? Podobno to kompilator jakiś?

Priorytetem jest tylko wklepanie 64 paragrafów, minus 3 paragrafy, bo już są: miejsce startu, północ, południe => czyli 61 paragrafy mi zostały tylko - to się klepie w jeden wieczór, powiedzmy i gra jest gotowa i grywalna i po robocie, oczywiste.

Polskie znaki chętnie sobie przypomnę: znaleźć gdzie są w ROM, przepisać, zmienić kilka fontów z zestawu graficznego na polskie znaki spod CTRL lub jakoś, obojętne i tu gotowe. Można hurtem pochylić wszystkie znaki, jedną instrukcja FOR i gotowe, fonty obojętne, może być cyrylica, to jest tylko formalka do wklepania, oczywiste, o tym się nie myśli, oczywiste.

Już można klepać na klawiaturze wybór drogi 1,2,3, etc. lub A,B,C, etc. - trzeba było dodać A=PEEK(764) i jeśli A=65 (dla "A"), A=66 (dla "B") lub A=31 (dla "1'), etc. - to następny paragraf. Zamiast INPUT. To już działa.

Jeszcze ukrycie kursora: POKE 752,1 chyba, potem doklepię.

No i gotowe w sumie, muszę doklepać te paragrafy tylko, i coś o ziołach.

Jeszcze inwentarz (przedmioty).

Rzut kostką.

Jak powyższe będzie gotowe, to doda się grafiki.

A potem zobaczymy... może wystarczy, albo coś się doda. Etapami, oczywiste.

Musi być paragraf:

A - nimfy są całe usmolne
B - nimfy płoną w błękitnym ogniu

Żeby płonęły w błękitnym ogniu trzeba chyba je spalić w miedzi, nie wiem, sprawdzę potem, co robi błękitny ogień, jaki metal, jedne palą się na zielono, inne na żółto, etc. - na liście palenia metali się sprawdzi i się doda:

A - masz miedź i zapalniczkę
B - masz wolfram i zapalniczkę
C - masz metale, ale nie masz zapalniczki
D - używasz miotacza ognia

GOTO label Nimfy_spalone

Przykładowo... zobaczymy... etapami...

22

Duddie wydasz gre smaka ? Oczywiscie

.

23

Uprasza się moderatora o wydzielenie z wątku tematu "gra smaka" i przeniesienie tam odpowiednich wpisów, aby nie zaśmiecać tego. Dziękuję.

Sikor umarł...

24

Cobol napisał/a:

m Błękitnych Nimf ? Można by poprawić tu i ówdzie drobiazgi.

@Cobol, pytanie: a chcesz do nauki czy do czego innego... Bo jak smaku już zrobi swoją grę - to może publicznie coś w nowym wątku krótkiego napiszemy? Tu, na forum.

Sikor umarł...

25

A ja dla sportu chciałem sobie poprawić tę gierkę, bo mnie wciągnęła a tu bęc -  wywala się w najdziwniejszych momentach.

A co do gry Smak-a, to musiałby się wypowiedzieć, czy chce coś tam podziałać. Osobiście chętnie bym coś popisał wespół.

Przypomniało mi się coś takiego co uprawialiśmy dawno temu w szkole - mianowicie rysowaliśmy w zeszycie komiks.
Codziennie ktoś inny brał zeszyt do domu i na drugi dzień mieliśmy totalną polewkę, bo za każdym razem okazywało się, że fabuła zmierzała zupełnie w innym kierunku niż można było przypuszczać.

Taka konwencja mi się osobiście podoba. Ktoś może zacząć, następny deklarujący pichci kod dalej wedle upodobania i publikuje. Potem następny i następny itd, aż historia się zamknie. Można ustalić jakieś ogólne ramy, np. ilość paragrafów sumarycznie, maksymalną ilość paragrafów do dopisania przez kolejnego pisarza, maksymalny czas pracy pisarza, czy montujemy grafikę etc. Zabawnie byłoby dodać, że grafiki muszą być wykonane ręcznie na papierze i przeniesione do gry.