1

Ostatnio przyszło mi do głowy aby samodzielnie zrobić sobie joystick w stylu arcade. Mam dostęp do wycinania laserowego w plexi (6 mm) i widziałem na Aliexpres fajne części (buttony i wajchy na mikrostykach).
Szukałem trochę w necie i widziałem kilka schematów podłączeń ale jakoś nie do końca mnie przekonały (są różnice).
Więc pytanie: jak powinno wyglądać podłączenie na złączu 9 pin w komputerze aby była funkcjonalność dwóch przycisków fire?
No i pytanie czy są gry na małe Atari na dwa fire?
Chciałbym aby joy działał też z Atari ST i z Amigą.

Atari 800XL | Atari 130XE | Atari 65XE | California Access CA-2001 | Atari Jaguar | Atari 2600 | Atari XC12
Atari 520STe | Atari 1040STfm | Atari SC1224 | Atari SM124 | Benq BL702A
Amiga 500 | 1200 | CDTV | Commodore 64 + 1541 II | ZX Spectrum 48 | +3 | Commodore 1084S D2 | Commodore 1084

2 Ostatnio edytowany przez Mq (2019-01-31 21:16:09)

Drugi fire w standardzie Amigi jedynie ma sens wg mnie, bo jest trochę gier, które go wykorzystują na Amidze, choć jest ich mało.
Kilka popularnych dawno temu joyów było produkowanych w opcji z tym drugim fire podłączonym wg standardu Amigi, choć joye takie są bardzo rzadko spotykane.
W standardzie joyów fire1 jest na pinie 6, a wg standardu amigowego fire2 jest na pinie 9.
Jak podłączasz do Amigi mysz, to są te same piny co lewy przycisk myszy(fire1) i prawy przycisk myszy(fire2)

W Atari ST w porcie myszy jest tak samo jak w Amidze, ale w drugim porcie na pinie 6 jest ten sam sygnał co w pierwszym na pinie 9. Czyli fire z drugiego portu, to zarazem prawy przycisk myszy(fire2) z pierwszego portu. W drugim porcie natomiast pin 9 jest w ogóle nie podłączony. Nie wiem czy są jakieś gry na ST, które by wykorzystały dwa fire, ale na pewno nie dla dwóch graczy:-)

Na małe Atari nie ma i nie było obsługi drugiego fire w żadnym standardzie, ale ten Amigowy standard da się programowo obsłużyć, bo taki fire podłączony jest wtedy pod wejście potencjometryczne, więc można programowo łatwo sprawdzić czy został wciśnięty. Larek zrobił obsługę drugiego fire wg standardu Amigowego w swoim programie testującym joystick na małe Atari.

Edit: aha, żeby działał poprawnie drugi fire w Amidze, to trzeba pin 9 podciągnąć do plusa zasilania przez rezystor 4k7. W przeciwnym razie jest taki efekt, że wciśnięcie tego drugiego fire zadziała poprawnie, ale jak go puścimy, to nie odpuści, tylko zostanie jakby wciśnięty i wróci dopiero po jakimś czasie. Jest tak dlatego, że w Amidze mamy tam wejście potencjometryczne tak jak w małym Atari i jest ono zrobione bez podciągów w żadną stronę, a ma tam jakąś pojemność z tego co pamiętam schemat.

3

heh... http://atariage.com/forums/topic/278884 … -joystick/

Sikor umarł...

4

Taki układ pin będzie OK?


https://naforum.zapodaj.net/images/01c5e288f284.png

Atari 800XL | Atari 130XE | Atari 65XE | California Access CA-2001 | Atari Jaguar | Atari 2600 | Atari XC12
Atari 520STe | Atari 1040STfm | Atari SC1224 | Atari SM124 | Benq BL702A
Amiga 500 | 1200 | CDTV | Commodore 64 + 1541 II | ZX Spectrum 48 | +3 | Commodore 1084S D2 | Commodore 1084

5 Ostatnio edytowany przez tebe (2019-02-06 11:16:55)

TOM REV 2 załatwia sprawę, wszystkie elementy są dostępne, tutaj to opisałem

http://atariage.com/forums/topic/278884 … ?p=4214110

a tutaj kilkanaście tytułów gier przerobionych pod dodatkowy przycisk

https://github.com/ascrnet/TestJoy2B/tree/master/games

*- TeBe/Madteam
3x Atari 130XE, SDX, CPU 65816, 2x VBXE, 2x IDE Plus rev. C

6

W joyu bardzo brakuje jednoczesnego ruchu góra+w_bok = znaczy się skok na platformówce

Coś o tym wiem:  Pad SNES (i inne) dla Atari

7

@pajero, no i mój projekt to załatwia, obsługuje też dwa fire zgodne ze standardem Amigi:
http://www.atari.org.pl/forum/viewtopic.php?id=14670

8

podsumowując

http://madteam.atari8.info/index.php?prod=pad4atari

*- TeBe/Madteam
3x Atari 130XE, SDX, CPU 65816, 2x VBXE, 2x IDE Plus rev. C

9

Fajne podsumowanie.
W linku w Twoim artykule prosił bym jeśli możesz wrzucić (S)NESctrl ponieważ tak się nazywa de facto mój interfejs, a nie enigmatycznie "kontroler do gier, gamepad".
Inna sprawa, że zainteresowanie tym moim wynalazkiem było znikome wręcz wśród Atarowców, a projekt stał się bardzo popularny wśród Amigowców i to nie tylko w Polsce ale i na świecie. Ciekawe w tym wszystkim jest natomiast to, że projektowałem to pod Atari, bo ja z kolei jestem starym Atarowcem i np. tryby pracy interfejsu projektowałem pod swoje własne doświadczenia i wspomnienia z dawnych czasów z grania na Atari właśnie. Drugi przycisk fire dołożyłem w ostatniej chwili tuż przed produkcją interfejsu, bo akurat przypadkiem doczytałem, że na Amidze to jest wykorzystywane, a implementacja była bardzo łatwa. W późniejszym czasie mój interfejs przetestował Larek (są filmy na jego kanale youtube), interfejs mu się spodobał i postanowił dodać obsługę tego drugiego przycisku w standardzie Amigi do swojego programu testującego joystick.
Patrzyłem na schematy tego "nowego" rozwiązania i wydaje mi się, że być może (S)NESctrl zadziała poprawnie z tymi przerobionymi grami pod dwa przyciski. Sprawdzę to w wolnej chwili.