Na SV 2018 pokazaliśmy plikówkę party version naszego Flimbo's Quest. Gra to jednak nie demo i musi działać na jakiejś sensownej konfiguracji, stąd pomysł, aby wersję finalną przygotować na kartridżu, żeby działał na stockowym 65XE.
I stąd pytanie do kolegów biegłych w programowaniu kartridży, jak to ugryźć, bo sam tego nie robiłem? Kryteria, nad jakimi się zastanawiam, to:
- Rozmiar to co najmniej 512 kB, ale raczej 1 MB (banków romu nie da się ponownie użyć, wszystko musi być już rozpakowane i gotowe do użycia, a sama implementacja paralaksy potrafi pożreć nawet 64 kB danych, nie mówiąc o soft-sprite'ach; gra ma 7 poziomów, więc można sobie przemnożyć),
- najefektywniej pamięciowo byłoby, gdyby miał bankowanie po 8 kB,
- łatwość developowania to chyba nie problem, bo wystarczy pewnie przygotować odpowiedni plik car i emulator chyba łyka go bez problemu,
- przyjazność dla użytkowników.

No i najbardziej martwi mnie ten ostatni punkt, bo wiadomo, że wszystkim atarowcom z natury rzeczy się nie dogodzi, a chciałbym zminimalizować liczbę tychże wieszających na nas psy. Wiadomo, że jak "ktoś" wyda taki kartridż, to można będzie go kupić i odpalić, ale jak wygląda kwestia emulacji na jakichś urządzeniach flaszujących? Jakie tutaj są ograniczenia, czy wytyczne, których warto się trzymać? Jakie są popularne rozwiązania? Pytam się także w kontekście uruchamiania tego przez nas, bo fajnie byłoby gdybym miał możliwość odpalenia karta na prawdziwym sprzęcie, a nie tylko na emulatorze, więc jakiś flaszer by się przydał. W ogóle nie pierdzielę głupot i warto zawracać sobie głowę takim zagadnieniem?

Czy wybór kartridża Typ 38 (Switchable XEGS 1 MB cartridge) byłby dobry?

2

Mam tego carta do moich eksperymentów
http://atariage.com/forums/topic/238512 … tructions/
ale jak autor mi same napisał trzeba by go przerobić jeśli myślisz o masowej produkcji

The Xilinx XC9536XL (PLCC44) is no longer manufactured, and while you might be able to get hold of some on ebay, will you find 100?

W tej obudowie cieżko dostać więc trzeba użyć innego.
Działa jak AtariMax  i jest tani.

3

Laoo, skoro gra ma być za free i users friendly, to może odpowiednie obrazy dla:
- http://www.mega-hz.de/Angebote/THE!CART/THE!CART_EN.htm
- http://atariage.com/forums/topic/268007 … /?hl=+cart
- unoCart
Wszystkie o ile kojarżę dają się zaprogramować z poziomu użytkownika, Side i Uno korzystają z kart SD, więc kwestia tylko odpowiedniego ROMu. Powodzonka.

Sikor umarł...

4

Ale... Side III jest jeszcze nieosiągalny, a UnoCart obsługuje tylko obrazy do 1Mbit (czyli 128KB(, a wymaganie jest na co najmniej 4x więcej. Zostaje The!Cart.

Pamięć studenta ma charakter kwantowy - student wie wszystko, ale jednocześnie nic nie pamięta.
- Kilka(naście?) pudełek z klawiszami i światełkami. I jeden Vectrex, żeby nimi wszystkimi rządzić.

5

W sumie fakt.

Sikor umarł...

6 Ostatnio edytowany przez grzybson (2018-11-13 23:18:47)

Laoo, czemu 8kb? Tak sobie myślę, że przy oknie 16KB łatwiej byłoby Ci napisać kod, który działa zarówno z cartridgem jak i dodatkowym RAMem na PORTB.

Co do konstrukcji, pogadaj z chłopakami, którzy już coś wydawali na cartach - Larek (Laura), Nosty (kilka tytułów jaky GR8 Software). Albo pogadaj z elektronikami - Pasiu, Candle na pewno coś doradzą. Jeszcze Kuba Husak - wiem, że on zrobił carta do Ridiculous Reality.

SIC wydaje się fajną konstrukcją, choć w Twoim zastosowaniu na wyrost, po z opcją flashowania z Atari. Obsługuje pamięci do 512KB.

grzybson/SSG^NG

7

Była jedna taka gra 1mb cart-a wymagała (miałem carta grałem ale po co)
- natomiast, jeśli filówa działa z atari xe/xl 1mb plus side/ide plus (?) i do tego cała reszta, po co kruszyć kopię nad kropką.

8 Ostatnio edytowany przez Pin (2018-11-13 23:40:50)

Ultimate Cart?

@Laoo - a jest też równolegle opcja na wersję 1MB ram portB?

Kontakt: pin@usdk.pl

9

Jest jeszcze AtariMAX 8Mb (1MB). Obawiam się, że nie ma uniwersalnego schematu bankowania. Zerknij na: https://sourceforge.net/p/atari800/sour … C/cart.txt

hex, code and ror'n'rol
niewiedza buduje, wiedza rujnuje

10 Ostatnio edytowany przez lemiel (2018-11-13 23:50:35)

AVG Cart i Ultimate Cart jeszcze obsługują 8Mbit obrazy.
Pierwszy słabo osiągalny, drugi ponad dwa razy droższy...

11

Popieram wersję na rozszerzenie pamięci.

https://www.youtube.com/watch?v=jofNR_WkoCE

12 Ostatnio edytowany przez laoo/ng (2018-11-14 11:22:35)

Dzięki chłopaki za odzew :)
@grzybson: Myślałem o bankowaniu po 8kB ze względów oszczędnościowych - rozmiary buforów jakie używam lepiej dałoby się poupychać w takich bankach i ostatecznie zająłbym mniej pamięci, ale po przemyśleniu to rzeczywiście nie jest chyba warte włożonego wysiłku i lepiej od razu nastawić się na 1 MB ROMu bankowane po 16 kB.
@inni_pytający_się_o_wersję_plikową_PORTB: Jak najbardziej chcemy wypuścić wersję plikową, ale tutaj w grę wchodzi kwestia... hmm... "polityczna", bo jakie były reakcje na party version? "A dlaczego to hur wymaga tyle ramu dur!!1", "E tam, tak to każdy potrafi. Wyczynem to byłoby zmieścić się w 64 kB tak jak na komodore" i tego typu dyrdymały. Więc ja wiem już teraz, że wersja, która będzie wymagała czegoś więcej niż stock atari na bank spotka się z krytyką. Oczywiście można machnąć na to ręką, ale włożyliśmy w projekt na tyle dużo wysiłku, że chcemy zrobić to porządnie, stąd pomysł wersji kartridżowej (chociaż pewnie kartridż 1MB też będzie krytykowany, bo komodorowski zajmuje mniej), a w drugiej kolejności, na bazie wersji kartridżowej wersja plikowa na dodatkową pamięć. Nie jestem pewien jeszcze ile, ale w 512 kB zmieścimy się z zapasem, nie wiem tylko o ile da się zejść mniej (liczba roboczych banków wymagających do działania silnika nie jest duża, a resztę danych można albo doczytywać, albo trzymać spakowane).
W celach deweloperskich w sumie nie potrzebuję emulować pełnego kartridża 1 MB, bo do testów przecież nie trzeba mieć na pokładzie wszystkich poziomów i wszystko da się przetestować jak będą powiedzmy trzy. W tej chwili mam w atari Ultimate 1MB. Da się nim udawać jakieś kartridże i jeśli tak, to jakie duże? A SIDE2? Tam da się udawać kartridż 256 KB, czy coś źle rozumiem? Ewentualnie z innych proponowanych co można w miarę bez problemu nabyć? Na www.mega-hz.de widzę że The!Cart można kupić za 60 euro... w sumie źle to nie wygląda.

13 Ostatnio edytowany przez Mq (2018-11-14 11:57:30)

@laoo krytyka zawsze będzie tak czy siak i tego nie unikniesz. Ja bym się kierował rozsądkiem.

Wypowiem się, bo z niecierpliwością oczekuję tej gry, pamiętam ją jako jedyną z dzieciństwa, kiedy się z sąsiadem przepychaliśmy co jest lepsze i ta gra faktycznie wtedy robiła wrażenie. Zbyt duże:-)
Choć nie wiem czy to co piszę jest obiektywne, bo siłą rzeczy patrzę przez pryzmat tego co sam mam ze sprzętu, ale mam wszystko to co lubię, więc przypuszczam, że jest więcej osób, które myślą podobnie jak ja.

Dzisiaj jak ktoś używa Atari, to przecież zwykle ma w nim rozszerzoną pamięć, więc nie widzę powodu, dla którego by gra nie mogła mieć swojego wymagania pod tytułem tyle i tyle RAMu.
Jeżeli chcesz dogodzić tym co koniecznie muszą odpalić grę na stocku, to najfajniejszym pomysłem wydaje mi się być po prostu wydanie gry na carcie. I wtedy masz pełną dowolność jak to zrobisz, najekonomiczniej było by wydać na dedykowanym karcie zaprojektowanym do gry w jakiś prosty sposób. Równolegle oczywiście plikówka dla tych, którzy nie chcą carta (w wypadku jeżeli jest cel rozdania gry za darmo oczywiście, a rozumiem, że tak planujecie w tym przypadku).

Nie podoba mi się koncepcja wydawania gier na określony rodzaj kartridża, bo tych flashowalnych jest na dzisiaj już pełno, nie każdy w ogóle potrzebuje takiego kartridża, a kupować flashowalny kombajn za górę pieniędzy po to, żeby odpalić na nim jedną grę jest bez sensu - taniej jest rozszerzyć sobie RAM i przyda się do miliona rzeczy również w przyszłości.
Uważam, że flashowalne carty mają sens do zastosowań uniwersalnych - czyli chcesz mieć zestaw gier czy programów na carcie, to wrzucasz tam xex-y i korzystasz - przy czym wybierasz dowolny z tych cartów dostępny na rynku.
Robienie dedykowanego softu pod takiego carta, to moim zdaniem nieporozumienie. Jaki procent wszystkich userów Atari posiada jakikolwiek konkretny cart flashowalny? 5%? 7%? Spośród tych kilku procent mogących w ogóle odpalić taką grę tylko część będzie danym tytułem zainteresowana. Czyli Twoja gra jaka by nie była zajebista, trafi tylko do garstki osób, a reszta Cię wyklnie.

Jest jedna gra, która wymaga określonego kartridża 1MB i ubolewam, bo jest jedyną grą na dzień dzisiejszy, której nie mogę zobaczyć i pograć w nią, bo nie posiadam takiego kartridża. Nie zamierzam go kupować dla tej jednej gry, bo uważam to za kompletny bezsens. Granie na emulatorze mnie nie interesuje w ogóle, więc grę obejrzałem tylko na youtube i to by było na tyle, chociaż mam Atari z 1MB, stereo itd.

Jest jeszcze coś: to już bardzo subiektywnie - ja np. nie szczególnie lubię uruchamiać gier z kartridży tak w ogóle jakichkolwiek. Może dlatego, że w dawnych czasach carty wśród ludzi były rzadkością, w Polsce pewnie były za drogie, więc nikt ich nie posiadał za bardzo. Kartridże kojarzyły mi się zawsze tylko z odpalaniem softu do turbo. W każdym razie dużo fajniej się bawię korzystając z SIO2SD, co daje mi klimat stacji dyskietek, której kiedyś nie miałem, a dziś lubię to pikanie jak się wczytują gry. Gier z kartridża jakoś nie czuję, nie kręci mnie to za bardzo, chociaż mam SIC!-a i czasami coś tam sobie w nim pokombinuję.

14

A wersja plikowa na 130XE? Przecież wszystkich poziomów nie trzeba trzymać w pamięci, a SIO2SD czy IDEa są szeroko dostępne, atr może mieć do 16MB (32 pod spartą).

Sikor umarł...

15

Soft na C64 używa mniej pamięci bo często doczytuje dane z dysku. Np. Bruce Lee 2 - każda kolejna plansza jest doczytywana. Jest wolniej, ale jest.

Pamięć studenta ma charakter kwantowy - student wie wszystko, ale jednocześnie nic nie pamięta.
- Kilka(naście?) pudełek z klawiszami i światełkami. I jeden Vectrex, żeby nimi wszystkimi rządzić.

16

ja wszystkich krytykujących skierowałbym na stronę http://napisz.se

*- TeBe/Madteam
3x Atari 130XE, SDX, CPU 65816, 2x VBXE, 2x IDE Plus rev. C

17

@tebe, się mi wydaje, że nie trafiłeś w temat, albo nie przeczytałeś pytań z pierwszego postu:-) Wątek jest z natury pytającym o to co kto by chciał, żeby ocenić co autorzy na koniec z tym zrobią. To nie życzeniodawcy go rozpoczęli, tylko zapytano ich czego sobie by życzyli.
Chyba że chodzi o tą jedyną grę, której nie mogę odpalić u siebie - tutaj akurat mam nadzieję, że ktoś pójdzie na http://napisz.se i udostępni jakiegoś normalnego pirata, to sciagne.se i wreszcie.se zagram.se:-)

18 Ostatnio edytowany przez laoo/ng (2018-11-14 12:36:53)

@Mq oczywiście gra nie będzie dedykowana na flashowalnego kartridża. O flaszkach mówiłem tylko w kontekście deweloperskim, żebym sam mógł ją na czymś testować, a widzę, że taki The!Cart potrafi emulować bardzo wiele typów, więc póki co skłaniam się ku niemu. Docelowo chcę wybrać jakiś typ kartridża 1 MB (bo różnią się sposobem bankowania) i przygotuję obraz CAR, który będzie można sobie sflaszować jak ktoś chce, ale oczywiście głównym celem jest, aby zrobić jakąś małą edycję kilku sztuk i zasadniczy sens mojego pytania był taki, jaki rodzaj kartridża opłaca się wybrać, żeby łatwo dało się go flashować oraz żeby był łatwy w produkcji właśnie dla tej małej serii dedykowanych kartridży (podobnie jak było z TP).
@Sikor: myślimy o doczytywaniu. To czy to da się zrobić na 130XE to kwestia wymagań silnika gry, jak bardzo da się zoptymalizować, ale prawdę mówiąc zamiast żyłować wersję plikową na 130XE wolałbym zrobić kartridżową na 65XE oraz plikową na coś większego - kwestia włożonego wysiłku, a może i fizycznych możliwości jak bardzo da się zejść, a aż tyle czasu na optymalizację nie wiem czy mam.

19

Jeśli zmieścisz się w 512K można rozważać jeszcze wersję wykorzystującą pamięć VBXE. Choć nie wiem czy istnieją w przyrodzie jednostki mające VBXE a nie mające XRAM.

hex, code and ror'n'rol
niewiedza buduje, wiedza rujnuje

20

Eagle napisał/a:

Mam tego carta do moich eksperymentów
http://atariage.com/forums/topic/238512 … tructions/
ale jak autor mi same napisał trzeba by go przerobić jeśli myślisz o masowej produkcji

The Xilinx XC9536XL (PLCC44) is no longer manufactured, and while you might be able to get hold of some on ebay, will you find 100?

Czy kwestia przerobienia to wymiana plcc44 na SMD?

21

W U1MB można wrzucać karty 8 kB, ewentualnie w slocie od Sparty da się wrzucić nawet taki, co ma 192, 256 albo 320 kB (ale musi zostać zachowane bankowanie SDX, by działał).

U Atarimaxa trwa nieustająca promocja "5 kartridży 8Mbit Maxflash za 99,95 dolarów + wysyłka za darmo". Opłaca się ściepnąć w parę osób. :) Pod jego Maxflash Cartridge Studio można wygenerować ATR-a z flasherem, który zaprogramuje kartridż.

Powszechnie wiadomo, że kamień potrafi myśleć. Na tym fakcie opiera się cała elektronika.

Terry Pratchett - Równoumagicznienie

22

Ale maxflash przy możliwościach i wygodzie ultimatecart nie ma sensu.

Kontakt: pin@usdk.pl

23

Cena. Tym bardziej że kolega chce wydać limitowaną wersję na karcie.

24 Ostatnio edytowany przez Pin (2018-11-14 18:26:10)

mówię o testach na realhw. Fleszer do Maxflasha jest toporny (a Uflash niepoprawnie to robi), a do ultimate wrzucasz kartę SD z romem i viola ;)

Kontakt: pin@usdk.pl

25 Ostatnio edytowany przez lemiel (2018-11-14 19:03:50)

Testy carta to mozna w Altirrze robić. Cart Ultimate to $100 + $20 wysyłka...