1 Ostatnio edytowany przez Bluki (2024-03-29 15:27:14)

https://i.postimg.cc/nhF5c0t1/0-SRW-i-ilustracja.png

Każdemu, kto miał do czynienia z magnetofonem Atari, z pewnością zdarzyło się zapomnieć o wciśnięciu klawisza STOP lub przynajmniej pauzy po zakończeniu wczytywania gry. Bywa, że nawet po godzinie lub dwóch, zerkając na magnetofon, przypominamy sobie, że nadal jest wciśnięty klawisz PLAY, a taśma przecież się nie przesuwa. Naturalnym, a zarazem negatywnym efektem takiego stanu rzeczy jest powstanie trwałego wgniecenia w taśmie w miejscu, w którym jest ona „przygniatana” przez rolkę dociskową do wałka przesuwu taśmy. W efekcie, później, przesuwająca się przed głowicą taśma w miejscu wgniecenia nie przylega dobrze do czoła głowicy uniwersalnej, czego konsekwencją jest błąd odczytu.

Nie da się zmienić funkcjonowania mechanizmu magnetofonu, ale można wprowadzić sygnalizację, aby użytkownik nie zapomniał wcisnąć STOP po zakończeniu wczytywania programu. Właśnie taką funkcję spełnia Sygnalizator Ryzyka Wgniecenia.

Jak działa sygnalizator? Gdy silnik się zatrzyma, a klawisz PLAY pozostaje wciśnięty, zaświeca się dioda LED, w ten sposób zwracając naszą uwagę. Jest to więc swojego rodzaju „tryb przyciągania uwagi” dla magnetofonu. Układ jest niewrażliwy na krótkotrwałe (na ułamek sekundy) zatrzymanie silnika. Dodatkowo każde naciśnięcie klawisza włączające silnik sygnalizowane jest błyśnięciem diody LED.

Cały układ elektroniczny jest bardzo prosty i zmontowany na płytce drukowanej o wymiarach 32 mm na 15 mm. Na zdjęciu poniżej przedstawiony jest schemat ideowy, a na następnym, schemat montażowy specjalnie zaprojektowanej płytki. Układ jest jednak tak prosty, że z powodzeniem można go zmontować na pytce uniwersalnej. Dla tych, którzy zdecydują się wykonać dedykowaną płytkę, w załączniku znajduje się obraz ścieżek, do wykonania właśnie takiej płytki.

https://images2.imgbox.com/c9/26/V0DjU5To_o.png

https://images2.imgbox.com/58/70/CVFF0iv9_o.png
Schemat montażowy płytki – widok od strony druku (ścieżek)

Wykaz części (wszystkie rezystory o mocy 0,25W).
– Rezystor R1, R2 – 33kΩ.
– Rezystor R3,R4 – 100kΩ.
– Rezystor R5 – 150Ω.
– C1 – 47μF/16V.
– T1 – BC557B lub BC558B.
– D1 – dioda LED (dowolna).

Montaż elementów na płytce wymaga kilku słów wyjaśnienia.
– Kondensator C1 należy montować poziomo od strony druku, tak jak widać to na zdjęciu niżej, po lewej.
– Tranzystor w celu zmniejszenia wysokości całego układu najlepiej montować poziomo (zdjęcie niżej, po prawej). Należy przy tym zwrócić uwagę, aby nie wyginać nóżek przy samej obudowie tranzystora. Może to skończyć się jego uszkodzeniem.

https://images2.imgbox.com/b5/5e/tTOhPrsl_o.jpg

Podłączenie.
Do płytki SRW od strony ścieżek należy przylutować trzy przewody we wskazanych na schemacie montażowym (patrz wyżej) punktach, oznaczonych kolorem niebieskim i opisane jako „silnik”, „ST” i „masa”. Natomiast w magnetofonie dwa z tych przewodów należy podłączyć do silnika, a trzeci do płytki drukowanej, w sposób widoczny na poniższym zdjęciu:

https://images2.imgbox.com/57/eb/V0yoNwhQ_o.jpg

Na kolejnych zdjęciach widać już podłączone przewody (biało-niebieskie), przykładowy sposób ich mocowania i prowadzenia, i miejsca montażu płytki w obudowie. Można użyć dowolnej diody LED, ale wydaje się, że najlepiej wizualnie sprawdzi się taka o średnicy 3 mm. Warto przy tym zwrócić uwagę, że nie jest konieczne montowanie diody LED na płytce SRW. Płytka może znajdować się w innym miejscu, a do połączenia w takim przypadku należy użyć dodatkowej pary przewodów.

https://images2.imgbox.com/4b/00/H7YuHSKy_o.jpg

https://images2.imgbox.com/e3/5b/i8sAgVvL_o.jpg

Płytkę najlepiej przykleić do obudowy za pomocą utwardzanego chemicznie kleju silikonowego, który po wyschnięciu tworzy elastyczną „gumową” warstwę.
Teraz pozostaje przekonać się, czy nie popełniliśmy błędu przy montażu. Jeśli wszystko jest w porządku, podłączamy magnetofon do komputera i zapisując dowolny krótki program w BASIC-u, po czym go wczytując, sprawdzamy, czy układ zachowuje się w oczekiwany sposób. Taki program „testowy” może wyglądać np. tak:

10 PRINT "TEST"

Jeżeli nasza płytka została wykonana prawidłowo i nie popełniliśmy błędu w montażu, pozostaje tylko złożyć magnetofon i cieszyć się nowymi jego możliwościami.

https://images2.imgbox.com/f7/4e/L30edMTr_o.jpg


Praktyczne porady.

  • Prąd, jaki przepływa przez świecącą diodę LED, zależy po części od typu diody, a po części od rozrzutu parametrów użytych elementów i napięcia otrzymywanego z zasilacza komputera. Waha się on w granicach 2,5 – 5 mA dla LED niebieskiej (typowo 3 mA) i 5 – 8 mA dla pozostałych kolorów (typowo 6 mA). Trzeba więc dobrać taką diodę, która będzie świeciła odpowiednio jasno przy podanym prądzie, co nie jest trudne. Gdyby dioda świeciła zbyt jasno, można zwiększyć wartość rezystora R5. Nie należy jednak tej wartości zmniejszać. Jeśli dioda świeci zbyt słabo, należy wymienić ją na inną.

  • Płytkę należy zamocować w wolnej przestrzeni wewnątrz magnetofonu, aby dało się zamknąć obudowę i aby nie zablokowała jakichś ruchomych elementów mechanizmu czy też nie spowodowała zwarcia, dotykając do metalowych części. Tak samo należy zwrócić uwagę na prowadzenie nowo zainstalowanych przewodów, aby nie ocierały o ruchome części w magnetofonie.

  • Wiercąc w obudowie otwór pod diodę, lepiej w pierwszej kolejności zrobić to wiertłem o średnicy 1 mm, a następnie wiertłem o średnicy użytej LED.

WAŻNE!

  • Cokolwiek robisz w komputerze lub magnetofonie, robisz to wyłącznie na własną odpowiedzialność. Jeśli coś uszkodzisz, to pretensje możesz mieć tylko do siebie.

  • Najpierw przeczytaj cały opis ze zrozumieniem, a potem, jeśli czujesz się na siłach, bierz się za pracę.

  • Zachowaj ostrożność, nie używaj nadmiernej siły, aby nie uszkodzić delikatnego urządzenia.

  • Drobne elementy (np. wkręty) wkładaj do wcześniej przygotowanego pudełka. Położone luzem, byle gdzie, uwielbiają się gubić.

  • Trawiąc płytkę drukowaną, pamiętaj, że używasz niebezpiecznej substancji żrącej. Zachowaj więc stosowne środki bezpieczeństwa. Informację na ten temat znajdziesz na opakowaniu preparatu. W szczególności taka substancja zarówno przechowywana, jak i używana musi zawsze znajdować się poza zasięgiem dzieci. Warto też zadbać o dobrą wentylację pomieszczenia, w którym odbywa się proces trawienia.

  • Autor nie ponosi odpowiedzialności za ewentualne błędy w opisie.


Pobierz dokument „SRW – montaż w magnetofonie XC(A)12”PDF

Post's attachments

SRW - montaż w magnetofonie XC(A)12.pdf 539.69 kb, nikt jeszcze nie pobierał tego pliku. 

SRW-płytka drukowana-lusto.PNG 2.86 kb, liczba pobrań: 1 (od 2018-05-06) 

SRW-płytka drukowana.PNG 2.9 kb, liczba pobrań: 1 (od 2018-05-06) 

Tylko zalogowani mogą pobierać załączniki.

2

ja bym zamiast diody , zastosowal piszczyk piezzo , najlepiej z modulacja, zeby pikal zamiast piszczec. tego nie da sie zlekcewazyc i nie trzeba dziury robic.

pomysl swietny, tak czy inaczej.

Timex 2048, Atari 130XE, Atari STE, Amiga 600, SNES, Pegasus.....

3

Rzeczywiście plusem piszczyka jest to, że nie trzeba wiercić dziury w obudowie, ale minusem brak możliwości użytkowania takiego magnetofonu w nocy, chyba że jesteś sam w domu lub za grubą ścianą ;)

4

Swietny pomysl!

5

Dzięki panowie za dwa dobre słowa (jak na razie) :)

6

No, mnie się też podoba, a;le w tej chwili nie mam sprawnego magnetofonu nawet. A pro po - muszę do Zenona zadzwonić, jak tam ze zdrowiem...

Sikor umarł...

7

Rewelacyjny materiał. Świetna dokumentacja. Naprawdę profeska.

https://systemembedded.eu/ ... https://www.youtube.com/watch?v=GwS7Es1x6mw
""Ja bardzo przepraszam, ale podejrzenia panów są całkowicie bezpodstawne. Ja niczym nie handluję. Ta pani przyszła do mnie w tym Pancake-u i w nim wychodzi.""
ABBUC Member #319. Preferowana forma kontaktu: email

8

Nie lepiej byłoby wymienić np diode od save na dwukolorową? Nie trzeba by wtedy dziurawić magnetofonu.

9

@sikor zadzwon prosze. Daj mi znac na priv co I jak

.

10

pawel napisał/a:

Nie lepiej byłoby wymienić np diode od save na dwukolorową? Nie trzeba by wtedy dziurawić magnetofonu.

Chciałem, aby układ był możliwie najprostszy, stąd zastosowanie tylko jednego tranzystora. Ceną jest to, że katoda diody LED nie znajduje się na masie, czyli dwukolorowa dioda odpada. Poza tym w moich magnetofonach takie rozwiązanie zastosowałem do sygnalizacji TURBO (czerwony kolor – SAVE, zielony – TURBO). Mogę jednak pomyśleć w wolnej chwili nad twoją propozycją, jeśli pojawi się szersze zainteresowanie. Jednak układ będzie z pewnością bardziej rozbudowany. Nie skończy się na jednym tranzystorze :)

Rozkład napięć przy świecącej diodzie zmierzony na płytce testowej:

https://images2.imgbox.com/f4/9f/o5A7BYbu_o.png

11

Rewelacyjny pomysł, no i nazwa marketingowo 100% trafiona :) hahahh, SRW(t)

Kontakt: pin@usdk.pl

12

Bluki, diody 2 kolorowe a nawet 3 kolorowe wystepuja w odmianie ze wspolna anoda i katoda.

Timex 2048, Atari 130XE, Atari STE, Amiga 600, SNES, Pegasus.....

13

Hej,

Z opisu zasady działania nie wynika czym jest sygnał ST (START?). Nie załączyłeś schematu magnetofonu i zdjęcia PCB od strony elementów więc trudno się domyślić. Szacunek, że dobierałeś punkt pracy tranzystora. Ja to pewnie użyłbym jakiegoś transoptora + 2 rezystory :-) Ale projekcik piękny!

Pozdrawiam i więcej takich projekcików proszę!

https://systemembedded.eu/ ... https://www.youtube.com/watch?v=GwS7Es1x6mw
""Ja bardzo przepraszam, ale podejrzenia panów są całkowicie bezpodstawne. Ja niczym nie handluję. Ta pani przyszła do mnie w tym Pancake-u i w nim wychodzi.""
ABBUC Member #319. Preferowana forma kontaktu: email

14

@Pin, coś trzeba było wymyślić ;)

micromax napisał/a:

2 kolorowe a nawet 3 kolorowe wystepuja w odmianie ze wspolna anoda i katoda

Zgadza się, ale kluczem jest tu słówko „wspólna”. Ze wspólną katodą odpada. Ze wspólną anodą może by się dało, ale „save” jest sterowane przez podanie napięcia na LED. Czyli tu z kolei robi się komplikacja, bo bez inwertera ani rusz. No, chyba żeby pójść na maksymalne uproszczenie i w ogóle zrezygnować z diody „save”. W końcu model 1010 nie ma takiej sygnalizacji i też działa :)

pancio.net napisał/a:

Z opisu zasady działania nie wynika czym jest sygnał ST (START?)

Myślałem, że po zdjęciu płytki drukowanej magnetofonu da się to łatwo zidentyfikować. Do tej samej ścieżki podłączone są kabelki od przełącznika S1 PLAY. Skoro jednak pojawił się problem, to proszę bardzo, oto schemat z zaznaczonymi na niebiesko punktami podłączenia:
https://thumbs2.imgbox.com/c1/f7/VjxsZVav_t.gif

15

jest jeszcze jedno rozwiazanie ktore kiedys stosowalem, zastosowanie diod przezroczystych jedna za druga i wsadzenie w termokurcza, swiatlo sie przecisnie a jest zrobione po taniosci.

Timex 2048, Atari 130XE, Atari STE, Amiga 600, SNES, Pegasus.....

16

Zrobiłem test i rozwiązanie z dwiema diodami, jedna pod drugą, sprawdza się. To dobry sposób dla tych, którzy woleliby nie wiercić dziury w obudowie. Dioda, przynajmniej ta górna, powinna mieć przezroczystą, a jeszcze lepiej białą, matową soczewkę. Ta pod nią już może mieć dowolną soczewkę.

17

Zrobiłem tak diody jedna pod drugą w Amidze 500 - tam jest dioda prostokątna do FDD, a nie ma do HDD, więc jak sobie zamontowałem interfejs IDE, to pod diodą FDD koloru zielonego umieściłem diodę HDD koloru żółtego. Z moich testów wynikało, że najlepiej było tą diodę pod spodem dać świecącą w kolorze, ale tzw. clear - przezroczystą. To dlatego, że one wydaje mi się, że mocniejszym światłem świecą, które lepiej przebija się przez drugą diodę. Warto też było obie diody wsadzić razem w czarną koszulkę termokurczliwą, żeby światło nie wychodziło nigdzie bokami. Taka koszulka termokurczliwa może też w tym wypadku (w magnetofonie) pomogła by w montażu mechanicznym tych dwóch diod tak, żeby się to dobrze trzymało i było łatwe do złożenia stabilnie.