Proszę Państwa, jak to tak na prawdę jest z układem klawiszy w ST? W PC czy Amiga, każda klawiatura zwraca dokładnie takie same keycode'y, a cała reszta (czyli dowolne układy narodowe) są obrabiane już programowo (domyślnie jest zwykle US). Same klawisze to już tylko kwestia dodatkowa. W Atari ST mam wrażenie, że jest zupełnie inaczej - czyli jaki układ fizyczny klawiatury, takie zestawy znaków dana klawiatura generuje. W moich ST-kach mam, niestety, klawiatury niemieckie. Wolałbym je używać z układem amerykańskim (nawet pomimo złych napisów na klawiszach), ale nic z tego. Wiem, pewnie można zmienić układ programowo i jeśli nie będzie innej opcji to na to pójdę - ale nie zmienia to faktu, że uważam to za... dziwne (delikatnie mówiąc).

Jak to z tym jest? Elektronika klawiatury determinuje zestaw znaków (by default?).

Pamięć studenta ma charakter kwantowy - student wie wszystko, ale jednocześnie nic nie pamięta.
- Kilka(naście?) pudełek z klawiszami i światełkami. I jeden Vectrex, żeby nimi wszystkimi rządzić.

Nie, elektronika klawiatury nie determinuje zestawu znaków. Każda klawiatura zwraca takie same scancody, a intepretuje je TOS i to on jest odpowiedzialny za układ klawiatury. Oprócz tego, wiele gier omija TOS i bezpośrednio czyta klawiaturę i ma na sztywno wbity układ klawiatury, np. Railroad Tycon czy Civilisation.

Atari: FireBee, (Falcon030 CT60e SuperVidel SvEthlana CTPCI), TT, (520ST Pak030 Frak PuPla Panther), (520ST 4MB ST RAM 8MB TT RAM CosmosEx SC1435), (1040STFM UltraSatan SM124), (1040STE 4MB ST RAM 8MB TT RAM CosmosEx NetUSBee SM144 SC1224), 260ST, 520 ST+, (MEGA ST SM125), (65XE Rapidus U1MB VBXE SIDE2 SIO2PC), (Jaguar SkunkBoard), Lynx II, 2x Portfolio

3

Mój STe ma jakiś TOS switch (dodatkowe kości nalutowane na barana i przełącznik), przy czym używam jak dotąd wyłącznie 2.05, który zgłasza się jako PL (rzeczywiście część komunikatów jest po polsku), a SysInfo wykrywa go tak, czyli bazą - teoretycznie - jest wersja amerykańska. Sądziłem, że to wystarczy, żeby klawiatura pracowała jako QWERTY, ale ona uparcie wbija mi 'Z' za 'Z' i 'Y' za 'Y' (gdyby było jak w QWERTY to miałbym 'Y' za 'Z' i odwrotnie).

Pamięć studenta ma charakter kwantowy - student wie wszystko, ale jednocześnie nic nie pamięta.
- Kilka(naście?) pudełek z klawiszami i światełkami. I jeden Vectrex, żeby nimi wszystkimi rządzić.

Widocznie ten TOS ma podmieniony układ klawiatury na QWERTZ.

Atari: FireBee, (Falcon030 CT60e SuperVidel SvEthlana CTPCI), TT, (520ST Pak030 Frak PuPla Panther), (520ST 4MB ST RAM 8MB TT RAM CosmosEx SC1435), (1040STFM UltraSatan SM124), (1040STE 4MB ST RAM 8MB TT RAM CosmosEx NetUSBee SM144 SC1224), 260ST, 520 ST+, (MEGA ST SM125), (65XE Rapidus U1MB VBXE SIDE2 SIO2PC), (Jaguar SkunkBoard), Lynx II, 2x Portfolio

5

W przypadkach kiedy mamy klawiaturę inna niż lokalizacja TOSu najlepiej podmienić TOS na właściwy do klawiatury :)
Zawsze wydawało mi się, że TOSy 2.06 PL były robione jako tłumaczenie wersji niemieckiej.

Ale możesz się pobawić i np. zgrać TOSa a potem zmienić w nim tabelę klawiatury tak jak chcesz, a następnie wgrać go ponownie do Eproma.  Możesz też zremapować sobie klawiaturę  jakimś zew. programikiem który ładowany folderze w AUTO zrobi odpowiednie ustawienia. Jeżeli pamiętam to były to np. KEYEDIT, Clocky (SETCLOCK) czy CKBD.

Atari Falcon 030 14MB+SD16GB; Atari TT 030 4MB ST-RAM, 64 MB TT-RAM; Atari 1040 STFM; Atari 1040 STE 4MB+NetUsbee+UltraSatan; Commodore 64+1541-II+XE1541; Atari 65 XE+CA-2001+Ultimate 1MB+Side2;  P166MMX+GUS.

6

No to najwyraźniej ja mam właśnie taki TOS przerabiany z wersji niemieckiej. Problem jest taki, że akurat ten jest nalutowany na barana na oryginał i jest dodany switch. Czyli wymiana tak na prawdę sprowadziłaby się do wylutowania całości i montażu nowego (tym razem podstawki). Chyba na razie nie mam ochoty się w tym dłubać. Do dem i gierek nie jest to potrzebne.

Dzięki za odpowiedzi.

Pamięć studenta ma charakter kwantowy - student wie wszystko, ale jednocześnie nic nie pamięta.
- Kilka(naście?) pudełek z klawiszami i światełkami. I jeden Vectrex, żeby nimi wszystkimi rządzić.

7

Jak się zabrać za takie przeróbki/tłumaczenia TOSu? Tylko hexedytor, czy są do tego jakieś narzędzia?

Moja kolekcja: Atari 1040STe (4MB), Atari 1040STfm (4MB, BLiTTER, AT-ONCE+), Atari 800XE (SIMM EXP 1MB), Atari 800XL (RAMBO XL 256kB), Atari 600XL (64kB), Sinclair ZX SPECTRUM+ (48kB), TIMEX Computer 2048 (48kB), Commodore A600 (2MB+4MB, HDD CF 4GB), Commodore C64C.

8

https://www.markusheiden.de/index.php/atari/12-tospatch

Było miło :) Do widzenia.

9

Te programy są podpisane "german" - czy można ich używać do wersji angielskich?
Czy za pomocą tych programów można dorzucić na przykład jakiś sterownik do dysku do TOS-u?

10

Zależy jaki TOS chcesz "łatać" można DE lub USA. Programu nie dorzucisz, raczej dodasz łaty, zmienisz układ klawiatury czy czcionki, albo podmienisz pliki RSC na polskie :)

Było miło :) Do widzenia.

11 Ostatnio edytowany przez FeRu (2018-04-29 21:32:56)

Ja mam inną sprawe dotyczącą klawiatury i nie chcę zakładać kolejnego tematu. Poszukuje klawiszy w układzie QWERTY.
Nie przepadam za niemieckim układem klawiszy i mam pytanko.
Czy ktoś z was posiada jakąś klawiaturę z układem QWERTY na zbyciu?
Albo same klawisze Y i Z oraz znaki specjalne z tego układu? Z tego co wiem to chyba wszystkie kalwisze z każdego atari ST i STE oraz z serii MEGA powinny pasować.
Chętnie odkupię  cała klawiaturę albo te kilka kalwiszy takze prosze o wszelkie informację na PW i na pewno się dogadamy :)

12

Może ktoś byłby tak miły i opisał jak używać TosPatcha? Np. jak przy jego pomocy zrobić tłumaczenie albo podmienić keymap i potem wygenerować gotowy do wgrania plik BIN.

Moja kolekcja: Atari 1040STe (4MB), Atari 1040STfm (4MB, BLiTTER, AT-ONCE+), Atari 800XE (SIMM EXP 1MB), Atari 800XL (RAMBO XL 256kB), Atari 600XL (64kB), Sinclair ZX SPECTRUM+ (48kB), TIMEX Computer 2048 (48kB), Commodore A600 (2MB+4MB, HDD CF 4GB), Commodore C64C.