1 Ostatnio edytowany przez Atari-User (2018-02-26 21:30:25)

Panowie.
Odpaliłem kolejne ATARI STE, po wielu latach no i coś jest nie tak z obrazem.
Może ktoś z szanownych forumowiczów miał podobny przypadek.
ATARI nie było nigdy grzebane do wczoraj, mało oryginalną plombę, którą zerwałanm, ale trzeba było, gdyż Atari wymagała wyczyszczenia itd.
Po włączeniu, normalnie się uruchamia i w trynie Hi Res wszystko jest OK (przejsciówka VGA) mon. 17".
Natomiast w trybie Lo Res efekt jest taki jak na filmie.



https://www.youtube.com/watch?v=etVpsFAyPEQ


A przy próbie uruchomienia gry z dyskietki wygląda to tak.



https://www.youtube.com/watch?v=SX8JbrNKKZM



Wymieniłem 3 kondensatory w okolicach modulatora, mimo że z wyglądu, nie wskazywało nic na uszkodzenie, ale wygląd nie musi pokazywac uszkodzenia, więc wymieniłem,
Ale i tak nic sie nie zmieniło w wyświetlanym obrazie.  No może minimalnie, ale to raczej nie to.
No i dodam że kabel STE<>Euro-TV mam na 100% sprawny, bo inne ATARKI działają jak należy.
Całość testowałem na TV CRT 14". Ale większość testów robię na tym własnie  TV.
Może ktoś ma jakiś pomysł

2

Problem z zasilaniem.

Arguing with an engineer is a lot like wrestling in the mud with a pig, after a couple of hours you realize the pig likes it...

3

Wow. 
Tego nie sprawdziałem
Ale byłoby fajne.  :) kurde.

4

Według mnie zakłócenia na zasilaniu, czyli wyschnięte kondensatory...

Moja kolekcja: Atari 1040STe (4MB), Atari 1040STfm (4MB, BLiTTER, AT-ONCE+), Atari 800XE (SIMM EXP 1MB), Atari 800XL (RAMBO XL 256kB), Atari 600XL (64kB), Sinclair ZX SPECTRUM+ (48kB), TIMEX Computer 2048 (48kB), Commodore A600 (2MB+4MB, HDD CF 4GB), Commodore C64C.

5 Ostatnio edytowany przez Atari-User (2018-02-26 23:22:02)

A więc tak.
Sprawdziłem zasilanie. znaczy przez zamianę zasilaczy z innych Atari.
Sprawdziłem 4 zasialcze i na każdym to samo.
Potem wyprostowanym spinaczem biurowym powtykałem w każdy otwór gniazda monitora.
Potem poruszałem wszystkim na płycie, tranzystory, kondensatory, kwarce, naciskałem przesuwałem i nic cały czas to samo. W żadnym miejscu nie zlokalizowałęm żadnej różnicy w wyswietlanym obrazie.
Mono w Hi-Res jest OK.
Natomiast w pewnym momencie obraz się zmienił. Kurde czy na lepsze to chyba nie, chociaż sam nie wiem.
Logo TOS'u, test pamięci i sam TOS jest do d.....y   Cały czas ścięty i blady, i praktycznie nic teraz nie widać.
Natomiast gry działają OK. 
Wymieniłem nawet kości z Tosem, z innego STE, żeby wykluczyć TOS i to samo.
Teraz obraz jest jak na filmach.  koniec świata.  :)

https://www.youtube.com/watch?v=aDkIREBavOw

I uruchamianie gry i gra,
I dodam jeszcze że demo z Xenona gra ponad godzine i czasami pojawią sie z boku niewielkie zakłócenia obrazu, ale gra cały czas działa, jest muzyka i nic się nie wiesza.


https://www.youtube.com/watch?v=PX7HT9gWLt0


Nie wiem co z tym fantem zrobić.

6 Ostatnio edytowany przez _tzok_ (2018-02-26 23:28:12)

Podłączenie do TV jest przez Composite Video czy RGB+CS, jeśli to drugie to jak wygląda sam sygnał Composite? Masz możliwość podpięcia pod monitor RGB+HV (SC-1224/Commodore 1084S)?

Moja kolekcja: Atari 1040STe (4MB), Atari 1040STfm (4MB, BLiTTER, AT-ONCE+), Atari 800XE (SIMM EXP 1MB), Atari 800XL (RAMBO XL 256kB), Atari 600XL (64kB), Sinclair ZX SPECTRUM+ (48kB), TIMEX Computer 2048 (48kB), Commodore A600 (2MB+4MB, HDD CF 4GB), Commodore C64C.

7

Podłączam za pomocą kable pod Euro złącze do TV.
Ale tym samym kablem podłaczam inne ATARI ST/STE w ten sam sposób i jest OK.
Zaraz podłączę pod monitor od Amigi i zrobię fotki.

8 Ostatnio edytowany przez Atari-User (2018-02-26 23:49:50)

No to na monitorze od Amigi jest tak.
Test pamięci bardzo słabo widoczny, musiałem zrobić zdjęcia przy zgaszonym świetle,  natomiast pulpit Tosa już przekoszony i też strasznie blady.
Gra Turbo Cup uruchomiła się idealnie i działa OK.  jest dzwięk.

PunBB bbcode test


PunBB bbcode test


PunBB bbcode test

I tak to wygląda na monitorze Amigi,  przez Euro Złącze
Kurcze, mam wrażenie jakby było jakieś zwarcie w gnieździe monitora.

9

Dla mnie wygląda na to że obraz się rozsynchronizowuje jeśli tło jest białe. Chyba "Nebenprodukt" Checkpoint'a by się nadał do sprawdzenia.

10 Ostatnio edytowany przez Atari-User (2018-02-27 10:47:51)

Dzisiaj po południu zrobię jeszcze test na TV z pomocą kabla antenowego, przez modulator.
Bardzo nie lubię takiego połączenia, ale dla testu zrobię.
Problemem jeszcze jest to że wszystkie układy, oprócz procesora są wlutowane w płytę.
Poprzekładałbym trochę do sprawnego STE,  a tak to nie bardzo chce mi się wylutowywać te układy.
Tam przy gnieździe monitora jest jakiś tranzystor.
Nie wiem do czego on jest, ale może to jego wina  ?.
.
No, obraz się  rozsynchronizowuje, tylko co za taki stan odpowiada.
I dlaczego tylko przy ekranie startowym i pulpicie TOS.
Coś pewnie związane z częstotliwością odświeżana.
Wiem że są gry w których można było przestawić klawiszem częstotliwość 50/60Hz, tylko nie mam teraz takiej pod ręką.
Ciekawe co by się zmieniało gdyby tak poprzełączać  50/60Hz ?.

11

Tak jak już napisałem powyżej stawiam na to, że jeśli tło jest białe (tak jak na pulpicie i przy starcie) to się rozsynchronizowuje. Możliwe że to właśnie przez to że jest tak dużo białego na ekranie. Szczegółów nie podam, bo się na elektronice nie znam.

12

Hmm, a nie masz jakiegoś overscana założonego w tym STE? Bo mi to wygląda jakby się "ramka" nie mieściłą - czasem tak jest, gdyż tv/monitor nie mogą czasem wyświetlić "zbyt szerokiego" obrazu. Sprawdź, czy nie ma jakiejś modyfikacji - na przykłąd jakiegoś kabelka na dole płyty cy cuś. Choć obstawiam, że to już zrobiłeś...

Sikor umarł...

13 Ostatnio edytowany przez Atari-User (2018-02-27 21:54:43)

No to mam następne wskazówki.
Dostroiłem TV do Atari i podłączyłem za pomoca kabla antenowego i obraz w trakcie testu pamięci, oraz sam pulpit TOS'a jest blady i przekoszony i mryga.
Natomiast uruchomiłem nastepną jakąś grę " Robocop" i gra i dzwięk jest OK.  Kurde. 
Potem wziąłem miernik w łapy no i w gnieździe monitora mam zwarcie.  Jest na jednym z kolorów "R" lub "G"  6 albo 7 pin w gnieździe. Zaznaczyłem na fotkach.
Zwarcie jest do masy.  W drugim STE nie ma tego zwarcia, czyli tak nie powinno być.
No i teraz następne pytanie, skąd to zwarcie może tam być,  bo gniazdo obejrzałem bardzo dokładnie i nie widać w nim nic złego.  Co prawda obejrzałem dokładnie przez lupę tyle, ile dało się obejrzeć.
Jak będzie potrzeba to wylutuję to gniazdo, ale może to zwarcie jest gdzieś wcześniej, ??
TAk to wygląda,.


https://s1.tufotki.pl/2018/02/26/IMSU3-PBDx5f.jpg?v=3


https://s1.tufotki.pl/2018/02/26/IMSU3-2lNrOr.jpg?v=3


https://s1.tufotki.pl/2018/02/26/IMSU3-27gnW5.jpg?v=3   

Może ktoś ma jakiś pomysł.

14 Ostatnio edytowany przez x_angel (2018-02-27 22:51:07)

To jest chyba sygnał Green według tego schematu:
http://eab.abime.net/attachment.php?att … 1326062506
Nie wiem, czy to kwestia odbicia na fotce, ale wygląda, jakby coś tam jednak siedziało. Z tyłu patrząc na gniazdo też wygląda, jakby coś wystawało, ale nie wiem, może to kwestia ilości piwa, skoro oglądałeś pod lupą....

Według schematu STE:   STe_Schematic_10-3-1989.pdf
ten pin idzie tylko do rezystora 75ohm, więc jeśli by było cokolwiek walnięte na płycie, to i tak nie miałbyś zwarcia, a najniższa możliwa rezystancja to byłaby właśnie te 75ohm. Chyba, że gdzieś ekran od Shiftera zwiera, albo cośtam wpadło (nie wiem, jak to tam wygląda od strony mechanicznej te ekrany).

Pooglądaj jeszcze to gniazdo pod lupą, jeśli jest zwarcie do masy, to może cośtam wpadło między te nogi z tyłu. O dwie nogi poniżej tego Green jest właśnie masa.

Obejrzyj też te rezystory - R420 idzie właśnie do Green, ale nie wiem, który to - raczej któryś ze środkowych. Poszukaj na którymś zwarcia - powinno być. Zamiast wylutowywać gniazdo, lepiej podnieść nogę tego rezystora.
Obejrzyj też, czy z zaznaczonego kondensatora nie pociekł elektrolit na te rezystory.

Aha i jeszcze jedno, a może najważniejsze: to tak ma być, jak zaznaczyłem na drugiej fotce? Wygląda jak jakieś zwarcie :)
Na tych fotkach w necie, tego "jakby zwarcia" nie ma:
http://www.nightfallcrew.com/wp-content … G_2284.jpg

Post's attachments

IMSU3-27gnW5.jpg 399.9 kb, nikt jeszcze nie pobierał tego pliku. 

IMSU3-2lNrOr.jpg 335.87 kb, nikt jeszcze nie pobierał tego pliku. 

Tylko zalogowani mogą pobierać załączniki.

15

:)
@x_angel
No faktycznie na zdjęci z netu niema tego zwarcia, a u mnie jest.
Cóż  Zaraz je rozewrę i zobaczymy co i jak.
A co mi ta, akurat z tym to prosta sprawa.
Co do samego gniazda, to nie wiem, jak wciskam spinadz w dziurkę to przechodzi na wylot, ale nie ma jak prawdzić dolnych dziurek, bo są zabudowanie i nic nie widać.
Najwyżej jutro wylutuje gniazdo monitora i wtedy sprawdzę czy jest jakieś zwarcie, ale najpierw rozłączę tą zworkę na płycie.

16 Ostatnio edytowany przez x_angel (2018-02-27 23:18:54)

Rozłącz rozłącz, bo ona jest chyba między Green a masą :) Obadaj na szybko miernikiem.

A co do wylutowywania gniazda, to zacznij od rezystorów - mniej roboty. Podnieś jedną nogę tego R420 i będzie wiadomo, po której stronie "zwarcie zostało".

Masz jeszcze kawałek schematu:

Post's attachments

STE video.jpg 640.09 kb, nikt jeszcze nie pobierał tego pliku. 

Tylko zalogowani mogą pobierać załączniki.

17 Ostatnio edytowany przez Atari-User (2018-02-28 07:50:48)

No to tak. 
Już myślałem że się uda, i dalej mam taką nadzieję, ale jeszcze nie tym, razem.
Rozłączyłem te zwarte piny, i nie ma już zwarcia w gnieździe. :). 
Ale to i tak nic nie zmieniło.  Jest cały czas tak samo.
Po właczeniu, obraz jest blady i przekoszony, w czasie testów pamięci i potem jak jest  pulpit Tos'a, też obraz jest przekoszony. 
I to tak, że praktycznie nic nie da się zrobić.
Natomiast jak uruchamiam grę z dyskietki, to zaraz po włączeniu logo ATARI  (TOS2.06) jest przekoszone, ale jak tylko wskoczy jakieś demo  z gry, lub jakiś obrazek w czasie wczytywania to jest OK. 
I potem sama gra też jest OK i jest dźwięk i nic się nie wiesza.
Sprawdziłem jeszcze raz w Hi-Res i jest OK. 
W Hi-Res działa wszystko jak powinno./
Ot kurde zagadka./

18

Do czego służy cewka l403? Popatrz na PR-ki i elementy nastawne, może kręcone były i trzeba jakieś synchro tylko złapać?

Sikor umarł...

19 Ostatnio edytowany przez x_angel (2018-02-28 18:40:16)

To jest cewka od układu MC1377, który robi sygnał Composite z sygnałów R G B i synchro.
Może pomierz jeszcze jakie masz napięcia na pinach R G B i H-sync i V-sync w momencie, kiedy jest odpalony pulpit - wtedy będzie można porównać z czyimiś pomiarami.

Trzeba uściślić konkretnie w jakich trybach się sypie. Ja zawsze myślałem, że są dwa - hires czarno-biały i lo-res kolorowy :) ale zdaję sobie sprawę, że jest więcej rozdzielczości i trybów.

20

Taki rozjeżdżający się obraz masz na RGB czy na composite też?

Arguing with an engineer is a lot like wrestling in the mud with a pig, after a couple of hours you realize the pig likes it...

21

Taki obraz mam ze złacza RGB ( TV-EURO), zresztą na Monitorze Amigi po Eyro jest tak samo.
Ale i przez modulator,  po kablu antenowym jest dokładnie tak samo.

22

Czyli chyba Shifter daje zły obraz. A może zmierz zasilanie Shiftera i czy masz 5V na tych trzech tranzystorach? Mówiłeś o wylutowywania gniazda, wiec rozumiem, że miernik masz i schematy ogarniasz?
Sorki, ale piszę z telefonu, przy kompie będę wieczorem.

23

Miernik mam, i z lutowaniem też nieźle daję sobie radę.
Wieczorem jeszcze pomierzę napięcia na sygnałach R,G,B w gnieździe przy uruchomionym Tosie., :)
A potem zrobię to samo na sprawnym STE i zobaczę czy są jakieś różnice w napięciach.
Kurcze, wydaje mi się że to ma związek z częstotliwością odświeżania.  Bo zrywa na Tosie, a gry działają OK. 
No prawie OK, bo czasami i na grach zauważyłem że też potrafi na chwilę zakłócić obraz, ale to bardzo sporadycznie, i nie zrywa go i nie jest przekoszony, tylko z lewej strony jakby na szerokości ok. 5cm występowały arttefakty. Ale w 98% obraz jest OK.
.
A czy Shifer w STE jest taki sam jak w ST/STFM (chyba nie)

24 Ostatnio edytowany przez wieczor (2018-02-28 15:45:12)

Raczej z częstotliwością poziomą, sądząc po objawach. Przy odświeżaniu latałby cały ekran góra/dół. A może któryś z kondensatorów w torze wizji jest przekoszony? Z tym że nie chodzi mi o elektrolity.

Podobny objaw (tzn. wizualnie podobny, nie tak ostry) miałem w Falconie, tylko tam dotyczył on granicy czarnego i białego - i zanikał stopniowo po jakimś czasie pracy. Oczywiście tu wyglada to nieco inaczej, ale też z hsync. Pomogła wymiana kondensatora - u mnie to było takie maleństwo SMD, tu oczywiście jest to zrobione inaczej. Ale takie coś mi się własnie z pojemnością kojarzy.

The problem is not the problem; the problem is your attitude about the problem

25

Moim zdaniem filtrowanie napięcia nie działa prawidłowo. Wyschnięte kondensatory w zasilaczu i/lub na płycie przy scalakach (blokujące zasilanie).

Arguing with an engineer is a lot like wrestling in the mud with a pig, after a couple of hours you realize the pig likes it...