1 Ostatnio edytowany przez Andrew__M (2018-01-28 21:22:04)

Ponieważ miałem trochę problemów z uruchomieniem SDRIVE to postanowiłem zrobić krótki manual z użytkowania tego urządzonka. Jak umieszczę na forum, to będę mógł za jakiś czas znaleźć :)
Połączyłem to co znalazłem na forach + własne doświadczenia i oto efekt.

Projekt jest dostępny na stronie tragicznie zmarłego w 2011r Radka "Rastra" Sterby: http://raster.atariportal.cz/hw/sdrive/sdriveen.htm
Manual jest pod adresem:
http://raster.atariportal.cz/hw/sdrive/SDrive_en.pdf
Nie wiadomo czy ta strona nie zostanie za jakiś czas wyłączona, więc to był kolejny argument za stworzeniem tego wpisu.
W zasadzie wszystko jest tam opisane, ale trzeba było trochę samemu pokombinować.
Postaram się to przedstawić w krótkiej formie:
----------------------------------
Całość sprowadza się do kilku prostych kroków:
1. Przygotowanie karty SD:
- Karta nie może być SHHD.
- Maksymalny rozmiar 2GB.
- Format FAT16
- Wgrywamy SDRIVE.ATR do katalogu głównego, a programy do folderów.

2. Ustawić jako Sdrive jako urządzenie D1:

3. Przy włączeniu komputera z SDrive powinno zostać wczytane SDRIVE.ATR.
Wybieramy program który chcemy uruchomić i wciskamy "1".
Zostanie przypisany do pierwszej "wirtualnej dyskietki"

4. Trzymając OPTION wcisnąć RESET, po czym zwolnić RESET ciągle trzymająć OPTION.
Wyłączy to BASICa.
W czasach ATARI rodziców nie było stać na stację dyskietek, więc zajęło mi trochę czasu żeby to ogarnąć.
------------------------

Dla tych, którzy chcą więcej wycisnąć z SDrive:

SDrive potrafi emulować jedną stację dysków, a w niej 4 wirtualne dyskietki. ID urządzenia ustawiane jest switchami w przedziale D1-D4.
Można załadować do 4 obrazów (ATR, XEX, COM, BIN....).
Uruchomienie z wciśniętym klawiszem shift w ATARI umożliwia wybór "loadera". (Trzymamy Shift - jak pojawi się ekran wyboru, nie zwalniając Shift wciskamy odpowiednią cyfrę)
Shift + 1 - SDRIVE.COM domyślny sposób ładowania, z odczytem pliku konfiguracyjnego.
Shift + 2 - SDRIVEN.COM - wersja bez odczytu pliku konfiguracyjnego
Shift + 3 - SDRIVENH.COM - Bez pliku konfiguracyjnego, ale z HELPem (klawisz HELP wyświetla dostępne opcje)
Shift + 4 - DOS II+ - Trzeba uruchamiać z wciśniętym OPTION
Shift + 5 - S/XEGS RAMcart - nie mam tego carta
Bez Shifta ładowany jest SDRIVE.COM, czyli to samo co Shift + 1
------------------------
Po uruchomieniu konfiguratora przypisujemy odpowiednie pliki do napędu (strzałki i Redturn / strzałki i cyfra 1-4 / joystick + fire)
W zdecydowanej większości przypadków Basic powinien być odłączony, dlatego wciskamy OPTION + RESET (lub Invers), następnie zwalniamy RESET i czekamy aż uruchomi się wybrany program.
OPTION odłącza Basic. Pewnie można później wciskać OPTION, ale tak jest pewniej
W innym przypadku wystarczy sam RESET lub inverse (prawy dolny róg na klawiaturze)

Przed RESET można zapisać konfigurację Ctrl+W.


Pełny opis:

Shift or Fire (przytrzymane podczas startu SDRIVE.COM) ... Pominięcie pliku konfiguracyjnego.
Help ... Wyświetla wersję oprogramowania lub funkje klawiszy (w przypadku uruchomienia przez Shift+3)).
R (Refresh) ... Odświecenie stanów wszystkich napędów, aktualnych ustawień SDrive i przejście do katalogu głównego.
Control+R (Read) ... Odczyt konfiguracji.
Control+W (Write) ... Zapis konfiguracji z aktualnie przypisaniami plikami do "napędów" oraz opcjonalnie szybkością transferu (U), adres bootloadera (B), automatyczne wyświetlanie długich nazw plików (L) i/lub automatyczny reboot (coldstart) (Inverse). Zapis musi
być potwierdzony klawiszem „Y“.
U, Control+U, N ... Ustawienie szybkości transferu. Przybliżona prędkość w bitach na sekundę jest wyświetlona w prawym dolnym rogu.
I (Info) ... Pokazuje wielkość w bajtach, datę i czas ostatniej modyfikacji zaznaczonego elementu.
A ... Przejście do folderu z którego został zamontowany plik.
Control+F (Find) ... Element zaczynający się od wprowadzonego ciągu w bieżącym folderze. (‘?’ oznacza jeden dowolny znak.)
Shift+A to Shift+Z, Shift+? ... Szybkie wyszukiwanie plików zaczynających się od wciśniętej litery w bieżącym katalogu.
F, Space ... Szukaj następnego wystąpienia wprowadzonego ciągu. (Beep oznacza niepowodzenie szukania kolejnego pliku.)
H (Hardware) ... Informacja o wersji firmware SDrive .
L (Longname) ... Pokazuje długą nazwę zaznaczonego elementu (max 80 pierwszych znaków).
Control+L ... Włącza/Wyłącza automatyczne wyświetlanie długich nazw plików. Włączenie znacznie spowalnia poruszanie się po systemie pllików.
V (View) ... Pokazuje zawartość pliku. (Nie działa dla obrazów dysków). Metodę wyświetlania wybiera się jednym z klawiszy – A=ATASCII, C=ASCII,
H=hexadecimal, B=Atari binary file block structure
B, Control+B (BootLoader) ... Przeniesienie bootloadera od $0500-05F7 aż do $BE00-BEF7.
X (neXt SDrive) ... Próbuje znaleźć i przełączyć się do następnego urządzenia SDrive. (ID aktywnego SDrive wyświetla się w prawym górnym rogu.)
Z, Shift+1 to Shift+4 ... Zamiana aktualnego napędu, lub napędów od D1: do D4: i napędu systemowego.
Inverse, Shift+Inverse, Reset ... Reboot.
Shift+Control+Inverse ... Zimny start Atari (coldstart - pełny reboot, taki jak w chwili włączenia komputera).
Shift+< (Clear) ... Reset SDrive (Pełny reset SDrive, taki jak przy wciśnięciu reset na SDrive).
Q (Quit) ... Opuszczenie programu (musi byś potwierdzone klawiszem "Y“).

Upgrade:
Jedyna metoda aktualizacji firmware to użycie programatora. Wystarcza tani programator szeregowy, ale jak źle ustawimy FUSE bity to niezbędny będzie programator równoległy.
W związku z tym, że autor już niestety nic nie napisze, to raczej mało prawdopodobne są upgready...
No chyba, że ktoś pociągnie projekt.

2

Przepraszam za lamerskie pytanie - jak to się ma do SIO2SD? Coś więcej/mniej? Chodzi mi głównie o aspekty użytkowe. Pomijam oczywisty aspekt zwiększenia różnorodności osprzętu, co jest zdecydowanie na plus.

Pamięć studenta ma charakter kwantowy - student wie wszystko, ale jednocześnie nic nie pamięta.
- Kilka(naście?) pudełek z klawiszami i światełkami. I jeden Vectrex, żeby nimi wszystkimi rządzić.

3

SDrive jest prostszy - brak wyświetlacza, mniejszy mikrokontroler, a przez to tańszy od SIO2SD. Przy czym dalej pozwala załadować cały atarowski soft, także dema i gry wielodyskowe.

grzybson/SSG^NG

4

Ja się przyłączę do pytania: mnie z kolei interesuje walor użytkowy w stosunku do SIO2SD - czy SDRIVE jest wygodniejszy/mniej wygodny w wypadku chęci pogrania sobie po prostu w gierki? Pytam, bo u nas w kraju SIO2SD zdominował inne rozwiązania, ale mamy kombajn z milionem opcji, których nikt chcący sobie tylko pograć nie używa i one przeszkadzają trochę szczerze mówiąc. W wypadku SDRIVE (którego nie mam, ale chciałem kiedyś sobie zrobić) wydaje się, że jest dużo prościej, szybciej, wygodniej i poręczniej. Czy rzeczywiście tak jest?

5

SDrive mam od kilkunastu dni, a SIO2SD od kilu lat.
Mam też SIDE (jeszcze jedynkę, od zaxona). Przyznam się, że SIO2SD praktycznie nie używam, bo SIDE jest dla mnie dużo przyjemniejszy w obsłudze i nie plącze się ta płytka PCB na kablu...
Wg. mnie SDrive jest też duuużo wygodniejszy od SIO2SD, ale SIO2SD mam niezaktualizowane - jeszcze w wersji 2 więc moje odczucia mogą się zmienić po przejściu na 3.5.
Na pewno ładowanie gierek jest bajką. Tak jak pisałem wyżej:
3. Przy włączeniu komputera z SDrive powinno zostać wczytane SDRIVE.ATR.
Wybieramy program który chcemy uruchomić i wciskamy "1".
Zostanie przypisany do pierwszej "wirtualnej dyskietki"
4. Trzymając OPTION wcisnąć RESET, po czym zwolnić RESET ciągle trzymając OPTION.

A jeżeli zapisaliśmy wcześniej konfigurację i mamy już wybraną gierkę, to wystarczy tylko wcisnąć OPTION i RESET, lub jak ktoś jest szybki to odwrotnie  :)

Nie sprawdzałem czy SDrive działa np. z ACTION i innymi Cartami. Nie wiem czy "dyskietka" będzie widoczna bez uruchomienia SDRIVE.COM. Ale to sprawdzę :)

W mojej wersji SIO2SD shift przy ładowaniu jeszcze nie działa, więc zmiana obrazu jest czystą udręką :(

Co do ceny, to nie dajmy się zwariować. Wyświetlacz na allegro to 10 pln, różnica w kontrolerze to może 4 pln. Łącznie z innymi  "dodatkami" max 20pln. No ale wykonanie, szczególnie nowych, SIO2SD przez lotharka - duży szacun. To musi kosztować. Inna sprawa, że używanie wyświetlacza i switchy na SIO2SD to czysty masochizm.
Żeby była jasność, to nie uważam SIO2SD za złą konstrukcję. Wręcz przeciwnie. Jest to bardzo dobre urządzenie, z dużymi możliwościami, ale przez to mniej przyjazne (piszę o wersji 2.x firmware!!!).

6

No i sprawdziłem.
W chwili uruchomienia komputera SDRIVE ładuje tylko plik SDRIVE.ATR. Nie są ładowane wcześniej przypisane obrazy.
Ma to znaczenie jeśli np. uruchamiamy coś z cartridge (bez konfiguratora SDRIVE).
Przykładowo: jeśli uruchomię SDX to mogę zobaczyć tylko  co jest na SDRIVE.ATR. Nie będzie dostępu do innych załadowanych obrazów.
Z tego co widzę, to (w odróżnieniu od SIO2SD) plik konfiguracyjny jest zapisywany wewnątrz ATR'a.
W wolnej chwili popatrzę, czy da się to jakoś obejść... Kod źródłowy jest :)
W gierkach to nie przeszkadza, ale już z aktualizacją firmwareów do różnych urządzeń może być problem.
(powinno dać się przez zmianę nazwy ATRa z nowym firmware na SDRIVE.ATR, ale to mało wygodne)