1 Ostatnio edytowany przez _tzok_ (2017-12-03 16:54:52)

Od niedawna ruszył rozwój firmware Flash Floppy na stacje Gotek. Obecne wersje działają z Atari ST. Menedżer dysków jest z HxC, ale po podłączeniu wyświetlacza OLED nie ma potrzeby z niego korzystać. Mechanicznie stacja Gotek pasuje do Atari STf/e bez żadnych przeróbek. Da się ją przykręcić oryginalnymi 3 śrubami i nie trzeba niczego wycinać w obudowie.

https://obrazki.elektroda.pl/9810658600_1512316376_thumb.jpg

Moja kolekcja: Atari 1040STe (4MB), Atari 1040STfm (4MB, BLiTTER, AT-ONCE+), Atari 800XE (SIMM EXP 1MB), Atari 800XL (RAMBO XL 256kB), Atari 600XL (64kB), Sinclair ZX SPECTRUM+ (48kB), TIMEX Computer 2048 (48kB), Commodore A600 (2MB+4MB, HDD CF 4GB), Commodore C64C.

2 Ostatnio edytowany przez Mq (2017-12-03 18:20:20)

Używam FlashFloppy od kilku miesięcy na Amidze i na Atari ST (tu trochę krócej, bo początkowo nie było dobrej obsługi ST). Potwierdzam, że Gotek z FF działa super, wszystko czyta, zapisuje itd. Oprócz wyświetlacza OLED polecam również zamontowanie trzeciego przycisku, wtedy jest dopiero bajka:-)
Przy takim zainstalowaniu Goteka jak w poście powyżej spokojnie można wsadzić wyświetlacz OLED, a trzeci przycisk dokłada się taki sam jak dwa podstawowe i montuje w rzędzie na końcu. Jak by co, to służę pomocą i podpowiedzią jak to wszystko można zrobić elegancko, bo już kilka takich Goteków zrobiłem, więc mam doświadczenie, a wiedzą i know how w tej materii chętnie się podzielę:-)
Jest jeszcze jedna również fajna opcja przy FF - można w ogóle zrezygnować z przycisków i zamiast nich zainstalować sobie enkoder obrotowy. Wówczas kręcąc wybieramy sobie pliki/katalogi, a przyciskając mamy trzeci przycisk, który służy jako taki "enter" - wybiera pliki/katalogi, a jak mamy zamontowany obraz, to trzeci przycisk robi nam eject dyskietki.
Enkodery też mam sprawdzone, obcykane, i też chętnie podzielę się wiedzą na ten temat gdyby kogoś to interesowało.

Dodam tu jeszcze, że od początku istnienia FF udzielam się trochę w dyskusjach na forach i rozmawiałem z autorem, którego namówiłem min. na dodanie funkcjonalności update'u firmware za pomocą trzeciego przycisku, co autor uznał za dobry pomysł, zrobił i jest taka możliwość już od kilku wersji. Standardowo update robiło się, trzymając dwa przyciski przy starcie, ale do mojego projektu z enkoderem (opisany w fabryce) zrezygnowałem całkowicie z dwóch standardowych przycisków. Nowa funkcjonalność pozwoliła je całkowicie zastąpić trzecim przyciskiem enkodera:-)

3

Ostatecznie do mojego Atari STE wrócił napęd dyskietek i dodany został przełącznik 'DRIVE SWAP', a Gotek wylądował w obudowie uniwersalnej T-22 jako napęd zewnętrzny.

Na marginesie - wszystkie opisy jakie znalazłem w sieci zakładały cięcie ścieżek lub nóżek YM - w STE nie ma potrzeby aby to robić!

Moja kolekcja: Atari 1040STe (4MB), Atari 1040STfm (4MB, BLiTTER, AT-ONCE+), Atari 800XE (SIMM EXP 1MB), Atari 800XL (RAMBO XL 256kB), Atari 600XL (64kB), Sinclair ZX SPECTRUM+ (48kB), TIMEX Computer 2048 (48kB), Commodore A600 (2MB+4MB, HDD CF 4GB), Commodore C64C.

4

Mq napisał/a:

a wiedzą i know how w tej materii chętnie się podzielę:-)

No to pytanie :)
1. Czy wyświetlacz I2C musi być 128x32 czy może być większej rozdzielczości (tak aby było widać więcej pozycji a nie większą czcionkę)?
2. możesz podać jakiś link/schemacik jak dodać trzeci przycisk oraz enkoder obrotowy?
3. Czy przed flashem mogę zgrać poprzedni wsad?

No i chyba tyle :)

- Atari Mega STE + Ustan z oryginalna klawiaturą i monitorem SM146; 1040STE; 1040STF; SM126; 800XE; 65XE; XCA12; konsola 2600
- C64, C64C, C64G; SD2iEC; 128; 128D; A500+; A600 z SD i Furią; A1200 z SD i karta ACA;
- Commodore PC 1-s; PC 10; PC 20; PC 30; 386sx, 486sx

5

1. Na chwilę obecną musi być 128x32.
2. https://github.com/keirf/FlashFloppy/wiki/Hardware-Mods
3. Nie, (zazwyczaj) jest zabezpieczony przed odczytem.

Moja kolekcja: Atari 1040STe (4MB), Atari 1040STfm (4MB, BLiTTER, AT-ONCE+), Atari 800XE (SIMM EXP 1MB), Atari 800XL (RAMBO XL 256kB), Atari 600XL (64kB), Sinclair ZX SPECTRUM+ (48kB), TIMEX Computer 2048 (48kB), Commodore A600 (2MB+4MB, HDD CF 4GB), Commodore C64C.

6

Dopiszę jeszcze dwa szczegóły:

ad1. To wynika z oprogramowania - po prostu tylko takie wyświetlacze są obsługiwane, ale niewykluczone, że ktoś oprogramuje również obsługę innych typów wyświetlaczy. FlashFloppy jest opensource, więc można też samemu dodać taką obsługę jeśli ktoś ma ochotę. Na eab była dyskusja z autorem FlashFloppy na temat większej ilości wierszy, ale np. przy 4 wierszach nie bardzo miało sens funkcjonalny wprowadzenie takiego rodzaju wyświetlaczy, więc temat się nie rozwinął.

ad3. Jeśli masz w Goteku wsad płatny HxC, to jego przeflashowanie np. na FlashFloppy i chęć powrotu późniejszego do HxC wiąże się z koniecznością ponownego zakupu licencji. Inne wsady, które dostępne są do ściągnięcia z netu można flashować i zmieniać do woli.

7

OK. Czyli dla mnie nie ma sensu wsadzać wyswietlacza o wiekszej rozdzielczość, fajnie komponuje się ten maly :)

Mam dwa Goteki. Jeden z płatnym HxC i jego wrzucam gdzie potrzebuje: Atari, Amiga, PC różnej maści itp. Drugi jest na stale w A1200 i tam jest ten darmowy soft - tak więc przetestuje pierw na tym, jak się sprawdzi na moich sprzętach to przerzucę też na drugi - a zapowiada się fajnie :)

Jak będę miał pytania to pewnie jeszcze się odezwę ew. pochwalę sie jak skończę (tylko wyświetlacze musze zamówić)

- Atari Mega STE + Ustan z oryginalna klawiaturą i monitorem SM146; 1040STE; 1040STF; SM126; 800XE; 65XE; XCA12; konsola 2600
- C64, C64C, C64G; SD2iEC; 128; 128D; A500+; A600 z SD i Furią; A1200 z SD i karta ACA;
- Commodore PC 1-s; PC 10; PC 20; PC 30; 386sx, 486sx

8

Jeśli w A1200 masz oprogramowanie cortex, to w ogóle się nie zastanawiaj, tylko przejdź od razu na FF. Skoro masz HxC, to znasz go już dobrze, a FF ma taki tryb, w którym pracuje niemal identycznie jak HxC i wykorzystuje te same pliki co HxC. Poczytasz o tym w dokumentacji w linku, który podał _tzok_ powyżej. FF możesz też używać na nieprzerobionym Goteku z tym standardowym wyświetlaczem, więc nie masz na co czekać. Na Amidze w cortex są błędy powodujące, że rzadko kiedy działa poprawnie zapis na dyskietki. Ponadto cortex ma też błędy w timingach komunikacji z pendrivem, co objawia się z kolei tym, że bardzo duża część pendrive-ów w ogóle nie jest widzianych i nie działa. Na FF działają mi wszystkie pendrivy jakie testowałem.

9 Ostatnio edytowany przez dippaolo (2018-01-06 21:05:43)

No i dziś poszedł w odstawkę Cortex :)
Wgrałem wersję najnowszą, podłączyłem trzeci przycisk, głośniczek i wyświetlacz jak na razie alfanumeryczny i śmiga aż miło. To co mnie najbardziej cieszy to to że nie muszę już wrzucać plików konfiguracyjnych pod konkretny sprzęt - walę obrazy PCta, Amigi, Atari w katalogi i wybieram co chcę :)
Teraz muszę tylko zamówić wyświetlacze oled i te encodery oraz znaleźć jakieś małe głośniczki bo te blaszki są teraz wkurzające :)

- Atari Mega STE + Ustan z oryginalna klawiaturą i monitorem SM146; 1040STE; 1040STF; SM126; 800XE; 65XE; XCA12; konsola 2600
- C64, C64C, C64G; SD2iEC; 128; 128D; A500+; A600 z SD i Furią; A1200 z SD i karta ACA;
- Commodore PC 1-s; PC 10; PC 20; PC 30; 386sx, 486sx

10 Ostatnio edytowany przez dippaolo (2018-01-11 21:55:32)

No i zrobione. Foto w liku poniżej. Najbardziej podoba mi się to, że mam katalogi pod konkretne maszyny i już nie muszę wachlować plikami. Wszystko na jednym pendrive :) Bez wyświetlacza oczywiście byłoby to trudne i jest super dodatkiem.
Na zdjęciach widać niedoskonałości w powiększeniu okienka na wyświetlacz ale w realu tego tak nie widać - aparat to wyostrzył :)
Głośniczek w rzeczywistości jest lepiej słychać, jakiś szum się wkradł na filmie i zagłusza dźwięki.

https://photos.app.goo.gl/e4EKVI01TKPFgULI2

- Atari Mega STE + Ustan z oryginalna klawiaturą i monitorem SM146; 1040STE; 1040STF; SM126; 800XE; 65XE; XCA12; konsola 2600
- C64, C64C, C64G; SD2iEC; 128; 128D; A500+; A600 z SD i Furią; A1200 z SD i karta ACA;
- Commodore PC 1-s; PC 10; PC 20; PC 30; 386sx, 486sx

11 Ostatnio edytowany przez uicr0Bee (2018-01-11 22:38:43)

_tzok_ napisał/a:

[...]i dodany został przełącznik 'DRIVE SWAP', [...]
Na marginesie - wszystkie opisy jakie znalazłem w sieci zakładały cięcie ścieżek lub nóżek YM - w STE nie ma potrzeby aby to robić!

Mógłbyś więcej na ten temat?

<-- Kontakt przez "E-mail" gdyż albowiem moja skrzynka "PW" jest pełna i zaprawdę nie mam czego usunąć.

--== Kup Pan/i dyskietkę http://www.atari.org.pl/forum/viewtopic.php?id=18887 ==--

12

Mógłbym: http://www.atari.org.pl/forum/viewtopic.php?id=15042

Moja kolekcja: Atari 1040STe (4MB), Atari 1040STfm (4MB, BLiTTER, AT-ONCE+), Atari 800XE (SIMM EXP 1MB), Atari 800XL (RAMBO XL 256kB), Atari 600XL (64kB), Sinclair ZX SPECTRUM+ (48kB), TIMEX Computer 2048 (48kB), Commodore A600 (2MB+4MB, HDD CF 4GB), Commodore C64C.

13 Ostatnio edytowany przez _tzok_ (2018-01-27 19:25:00)

Próbowałem wgrać HxC i szybko się do niego zniechęciłem w pierwszym podejściu. Po pierwsze nie działa wyświetlacz OLED... tzn. działa i gdzieś w dziale o Amigach na forum HxC jest opisane, że trzeba zmienić jeden rezystor SMD na płytce wyświetlacza, ew. ustawić opóźnienie jego startu. W FF domyślnie takie ustawienie jest włączone, tu trzeba wejść do menu i je ustawić (bo plik konfiguracyjny jest binarny i nie można go sobie wyedytować na PC). Problem w tym jak wejść do menu, skoro wyświetlacz nie działa... ano trzeba podłączyć wyświetlacz tekstowy albo zrobić upgrade firmware i wtedy Gotek się zrestartuje i wyświetlacz będzie działał do kolejnego wyłączenia zasilania. Swoją droga to ustawiłem to opóźnienie, a i tak wyświetlacz się nie włączał. Drugi problem, ani wersja stabilna ani alfa 3.1.1.2a nie wyświetlała w ogóle obrazów .ST, tylko .HFE. Zdenerwowało mnie to na tyle, że wróciłem do FF (i straciłem licencję za 12€). Cała moja "przygoda" z HxC trwała około godziny... ale może jeszcze do niego wrócę.
Na obronę HxC muszę jednak napisać, że Jeff (autor) naprawił problem niewyświetlania plików .ST, a problem z OLED dotyczy tylko wyświetlaczy DIY-MORE (niestety te są najpopularniejsze) i jest winą ich producenta... myfriendy dały nie taki rezystor/kondensator i wyświetlacz pozostaje w stanie resetu przez prawie 3s od włączenia zasilania. Żeby działał poprawnie trzeba 100x zmniejszyć wartość rezystora R3 lub kondensatora C8 tworzących obwód RC układu resetującego. Najprościej wymienić R3 na 4k7 [472] lub 5k6 [562] (oryginalnie jest 560k [564]).

Przestrzegam, że zmieniając bootloader HxC na inny bezpowrotnie tracimy licencję na HxC. Teoretycznie na bootloader HxC można wgrać m.in. FlashFloppy ale są to buildy specjalnie pod HxC, oparte o stare wersje kodów źródłowych.

Moja kolekcja: Atari 1040STe (4MB), Atari 1040STfm (4MB, BLiTTER, AT-ONCE+), Atari 800XE (SIMM EXP 1MB), Atari 800XL (RAMBO XL 256kB), Atari 600XL (64kB), Sinclair ZX SPECTRUM+ (48kB), TIMEX Computer 2048 (48kB), Commodore A600 (2MB+4MB, HDD CF 4GB), Commodore C64C.

14

Drugie moje podejście do HxC - po modyfikacji (a właściwie poprawieniu błędu myfriendów) wyświetlacz OLED działa z HxC, Jeff w międzyczasie poprawił co nieco w obsłudze obrazów .ST i obecnie jest całkiem OK, choć nadal nieco wolniej niż prawdziwy flop :( Zdałem mu obszerny raport z "placu boju", więc jest nadzieja na dalsza poprawę. Ostatnio zareagował szybko.

Moja kolekcja: Atari 1040STe (4MB), Atari 1040STfm (4MB, BLiTTER, AT-ONCE+), Atari 800XE (SIMM EXP 1MB), Atari 800XL (RAMBO XL 256kB), Atari 600XL (64kB), Sinclair ZX SPECTRUM+ (48kB), TIMEX Computer 2048 (48kB), Commodore A600 (2MB+4MB, HDD CF 4GB), Commodore C64C.