151

A może takty VICa mają akurat miejsce pomiędzy taktami MOŚka i sobie nie przeszkadzają?
W CPC tak jest że GA ma dostęp do pamięci pomiędzy taktami procka.

O C64 - "po obejrzeniu 10 demek ma się wrażenie, że widziało się je już wszystkie" - Mam dokładnie takie samo wrażenie.

W Atarce jak patrzę na dzieła Piesia to nie mogę oderwać oczu, ale w demkach jak się coś rusza to tak często widzę tryb z odcieniami tego samego koloru że mam podobne odczucie jak na C64. Z powodzeniem udaje mi się konwertować obrazki z obu do CPC. Ale te z C+4 mają za dużo kolorów i nie aż tak podobnych do sąsiednich jak w XE, by udawało mi się przekonwertować je do trybu ze 16 kolorami.

Robię to do palety Plusa, a potem wyświetlam je na zwykłym CPC w palecie ze 125 "mrugającymi" kolorami. Aby odcienie były bliższe tym z C64 i XE. Jednak obrazki z C+4 wciąż są dla mnie wyzwaniem.

CPC AGA PSX Win7 - Wyznaję 8bitowy ekumenizm.

152

Fox napisał/a:

C64 jest taktowane 2MHz

To jak to  w końcu jest? Wszędzie jest mowa o  0,985mhz dla C64 w PAL. Całe życie byłem pewien że ma około 1mhz i tak się mówiło i słyszało. Wydaje mi się to niemożliwe, by był szybszy od +4.  2mhz jest na pewno w c128 w trybie c128.

Oscylator w C64C ma na obudowie 17,7** co i tak nic nie mówi, bo jest dzielnik, tak jak w atari xe jest kwarc 14,1875... a ile jest wiemy.

153

Sam sobie odpowiedziałeś: zegar jest wyższy, lecz dzielony dla CPU. Specyfikacje zwykle podają ten podzielony zegar. Inne układy często działają na wyższej częstotliwości, niż CPU.

https://www.youtube.com/watch?v=jofNR_WkoCE

154 Ostatnio edytowany przez laborant (2017-11-24 17:06:13)

Hm. Rozumiem. Istotne dla sprawności całego kompa, ale przy liczeniu efektów mniej ważne od mhz podanych na Ø procesora. Powiedzmy że ten parametr to równoważnik pojęcia FSB w blaszaku. Czyli FSB w c-64 ma około 2mhz, a cpu na wejściu CLKIN ma przyłożone 0,985. I oblicza przy 0,985mhz.

I to mnie nieco zastanowiło, bo w sumie to w ten sposób licząc amstrad też pewnie ma więcej niż 4mhz na płycie, a plus 4 pewnie koło 3,54... (czy raczej 1,76/x?- wydaje się jednak szybki).
W atari rozumiem że jest podobnie, z tą może różnicą, że Ø podane do CPU jednak jest rzeczywiste 1,79, tylko co chwilę dostaje HALT-a od antica.

155

.. a na te wszystkie uciążliwości związane z transmisją szeregową polecam stare i dobrze działające rozwiązanie sprzętowe, np.:

http://atariki.krap.pl/index.php/IDE_Plus

;)

Kontakt: pin@usdk.pl

156

Z tym 10% dla VIC'a to chyba ktoś rzucił po pijaku, raczej 1% bym powiedział - 575 cykli, co 8 linie VIC zjada 40 cykli na DMA kolorów, tzw badlines.
Choć też są i dodatkowe bolączki, różnorakie triki często osiąga się wywołując badlines co już boli[np tryb 4x4 -2x więcej badlines + koszty przerwań etc]
Finalnie słynne sprajty żrą (1 do 3 + 2*n) cykli na linie.

157

A czy nie wystarczy jakaś przejściówka aby do Atarki podłączyć Comodkowy magnet albo odwrotnie?

Z tego co wiem to oba magnety mają jakąś elektronikę która zamienia analogowa falę na kwadratową.

Nie ma aż tak fajnie: magnetofon Atari zawiera demodulator FM, C64 nie stosuje takich wynalazków.  Kabelek SIO też do c64 pasować nie będzie :)  Należałoby wyprowadzić sygnał sprzed demodulatora, uformować go odpowiednio dla C64 i wyprowadzić pasujący do niego kabelek - będzie magnetofon uniwersalny.

To jak to  w końcu jest? Wszędzie jest mowa o  0,985mhz dla C64 w PAL

No bo jest 0.985.

The duration of a single period of ϕ2 is further divided into two phases - a phase where ϕ2 is set low and a phase where ϕ2 is set high. In the first phase, the low one, the VIC-II is allowed to read from the data bus and in the second phase it is the CPUs turn to access the bus, in fact as opposed to the VIC-II the CPU is eligible for both, read and write access. The two chips can not access the bus at the same time so VIC-II and the CPU have to take turns.
...
There are two occasions  where the VIC-II actually needs more time than a low phase of ϕ2 provides:

    At the start of every 8th line starting with the first visible line on the screen the VIC-II needs 40 additional cycles to fetch character pointers.
    When Sprites are involved, the VIC-II needs additional 2 cycles per activated Sprite.

http://dustlayer.com/c64-architecture/2 … lationship

Czyli najkrócej: VIC dostaje się do pamięci wtedy, gdy nie robi tego CPU, w takt sygnału ϕ2. W trybach graficznych bez sprite'ów nie kradnie cykli wcale.

158

Jest taki magnetofon General Electric Compu-Mate, model 3-5148A / 3-5156, który ma przełącznik Atari / Others i kable do C64 i Atari.

<-- Kontakt przez "E-mail" gdyż albowiem moja skrzynka "PW" jest pełna i zaprawdę nie mam czego usunąć.

--== Kup Pan/i dyskietkę http://www.atari.org.pl/forum/viewtopic.php?id=18887 ==--

159

W CPC kwarc tyka 16MHz co trafia do GA (Gate Array) który nadaje pikselom kolory i rozdziela częstotliwości do reszty scalaków. Procek 3.5MHz, AY 1MHz i CRTC 0.5MHz. (choć tego ostatniego nie jestem pewny na 100%).

A w CPC+ kwarc tyka 40MHz co trafia do ASIC (zintegrowany GA, CRTC i nowe extrasy: sprajty, scroling i DMA), a reszta scalaków chodzi tak samo szybko jak w CPC.

CPC AGA PSX Win7 - Wyznaję 8bitowy ekumenizm.