Amstrad to nie Atari, a słyszałem że niedawno była wpadka na jakimś Party że jakieś Ataroskie demko nie ruszyło na prawdziwym i puszczono z emulatora. Amstradowych emulatorów jest sporo. Najwierniej z niuansami demek radzą sobie JavaCPC i WinApe. Jeszcze parę lat temu grupa Semilanceata tak pisała demka aby rozpoznawały po timingach czy uruchomiono je na emulatorze, i się wtedy nie odpalały. Ale najnowsze wersje tych dwóch wspomnianych już nie są przez ten tester rozpoznawane jako emulator. W niedopracowanych emulatorach może się coś spóźniać albo nie do końca prawidłowo wyglądać. Można sobie ustawić szybciej ale zapewniam że te filmiki są w normalnym tempie.
CPC (ani ZX+3) nie mają osobnego procka w stacji tak jak w innych 8bit, dlatego w chwili gdy coś doczytują to OS pauzuje na ułamki chwil przerwania do innych procesów, w tym i przekazywanie kolejnych "nutek" do AY3, stąd można zauważyć że niektóre nutki brzmią nieco dłużej niż by wynikało z tempa utworu. Najwyraźniej słychać to na początku gdy otwierają się oczy zanim zacznie obracać napisem.
Oczywiście na prawdziwym w czasie doczytywania mruga lampka w stacji, a w emulatorach zwykle albo jest podobna lampka na jakimś panelu z boku okienka, albo w rogu ekranu pojawia się ikonka z dyskietką kiedy stacja pracuje. A po tym nawet laik pozna kiedy coś czyta.
Co do jej prędkości, jeśli przyjmiemy że standardowa stacja 1451 do C64 która "łyka" dane szeregowo w 2000 bd. (ok 2min na grę bez obrazka startowego). I nazwiemy tą prędkość pojedynczą, to Timexowe stacje (FDD 3000) do Spectrumów puszczają dane na 4ech żyłkach zamiast jednej i są 4 razy szybsze (podobnie jest w C+4). Natomiast w CPC (oraz ZX+3) korzysta z 8-miu żyłek i o tyle też jest szybsza od C64. (ok 14 sek na wczytanie gry z obrazkiem startowym).
Natomiast w Atarce z tego co wiem, (a nie jestem specem), to mimo podobnego sterownika jak w CPC, ze standardowo sformatowanej dyskietki czyta dane 5 razy szybciej niż C64. Mógłby szybciej gdyby zastosować mniej, za to większych sektorów na ścieżce, bo pomiędzy sektorami jest kilka mikrosekund pauzy w transmisji danych. CPC ma standardowo 512 bajtów na sektor, a XE ma 128b.
Pamiętam jaki byłem zdumiony gdy po raz pierwszy zobaczyłem "Mega Party Demo '92" na CPC które używa 4096 bajtów na sektor. I na dzień dobry w 4 sek wczytuje obrazek i sampla (tak ok 32K razem).
https://www.youtube.com/watch?v=xm3ZU-w59RU Podobieństwo do Amigowego Hardwired nie jest przypadkowe. ;)
CPC AGA PSX Win7 - Wyznaję 8bitowy ekumenizm.