Ktoś tu pytał o pinologię w portach Joya w MSX, a także podawano sprzeczne informacje o Joyach w Amstradach oraz Amstradowych Spectrumach. Więc po kolei:
1 2 3 4 5 <- kolejność patrząc ze zewnątrz na port w komputerze.
_6 7 8 9 Literki użyte poniżej od słów: Góra, Dół, Lewo, Prawo, Fire, Masa, Volty (+5V), n-Nieużywany
Standardowy port joya w Atari, Commodore i Amigach: Piny 5 i 9 używane także we wiosełkach
1-G, 2-D, 3-L, 4-P, 5-F3, 6-F1, 7-V, 8-M, 9-F2. W Atari VCS i 2600 piny 5, 7 i 9 nieużywane.
Amstrad CPC: Pin 9 w rozgałęziaczach używany jako pin 8 dla 2go Joya. Tak samo jest W Sam Coupe.
1-G, 2-D, 3-L, 4-P, 5-F3, 6-F1, 7-F2, 8-M, 9-M2. W CPC Plusach piny 5 i 9 w obu portach nieużywane.
MSX: Jak widać niektóre sygnały powędrowały w następujący sposób: 7>5>8>9>7
1-G, 2-D, 3-L, 4-P, 5-V, 6-F1, 7-F2, 8-F3, 9-M. Ciekawostka w CPC taki Joy działałby jako Joy2.
Sega: Kanciaste pady do starych Seg z 2 przyciskami nie mają pinów 5 i 7 i mogą być używane do Atar,Com,Amig.
1-G, 2-D, 3-L, 4-P, 5-V, 6-F1, 7-Sel, 8-M, 9-F2. W nowych bumerangach trzeba zamienić miejscami piny 5 i 7.
ZX Spectrumy +2 i +3: Jak dotąd piny 1234 i 6 były wszędzie tak samo, ale nie w tu SJS.
1-n, 2-M, 3-n, 4-F, 5-G, 6-P, 7-L, 8-M, 9-D.
Czyli teoretycznie zwykłym Joyem z 2ma Fajerami można grać w gry chodzone w prawo w których nie trzeba kucać.
hehehehe :D
Nawiasem mówiąc szukając informacji w necie o MSXie wyczytałem, że w kompie Texas Instruments TI-99/4A (to taki 16bitowiec z lat 70ych z grafiką jak w Timexie), pinologia joya, mimo takiego samego portu D9 jest jeszcze inna. W Apple II jest jeszcze dziwniej bo tu sygnały są analogowe i szeregowe, a w BBC Micro port Joya jest 15 pinowy i ma same analogowe sygnały, ci to dopiero mają problem by coś normalnego do nich podłączyć.
PS.: Należę do osób które nie widzą nic złego w umieszczeniu portów Joya/Myszki w Atari ST. :)
CPC AGA PSX Win7 - Wyznaję 8bitowy ekumenizm.