Witam,
w jaki sposób rozpocząć naukę programowania na Atari 800 XL z użyciem emulatora Atari800Win PLus 4.1.
To był mój pierwszy komp i mam do niego sentyment a BASIC trochę mnie już nudzi.
Pozdrawiam z gorącą prośbą o pomoc.

2

http://www.atari.org.pl/artykul/kurs-as … a-cz.-1/20

Czy możecie wyjaśnić, Stirlitz, dlaczego wasz służbowy adres stirlitz@rsha.gov.de ma aliasa justas@gru.su?
Nie czytam PM. Proszę używać e-mail.

3

"QA czyli Quick Assembler-Atari (J.Wisniewski) i X-Asm-PC (P.Fusik), to assemblery których uzywam, wiec wszystko co tu napisze bedzie ich dotyczylo."

Wiem, czytałem ten artykuł i inne i właśnie na podstawie ich treści chciałbym coś wyskrobać, ale nie mam "asemblera". Jeżeli trzeba go kupić, nie ma problemu, jeżeli jest jakiś darmowy to tym lepiej.

4

rozwazales mozliwosc programowania na pc ( http://mads.atari8.info/ ) z uruchomieniem wyniku pod emulatorem zamiast programowania na emulatorze?

http://atari.pl/hsc/ad.php?i=1.

5

Właśnie czytam dokumentację na podanej stronie i instrukcję do QA. W moich planach jest nabycie Atari 800XL i stacji dysków i bezpośrednie programowanie na realnym sprzęcie jak za dawnych lat tyle,że wtedy miałem tylko komputer i język BASIC. Czy QA można jeszcze kupić?

6

zerknij tu:

http://atarionline.pl/v01/index.php?ct= … 0Assembler

http://atari.pl/hsc/ad.php?i=1.

7

Bardzo dziękuję . I teraz pytanie jak skompilować plik asm napisany pod QA?

8 Ostatnio edytowany przez drac030 (2017-07-07 19:11:56)

xxl napisał/a:

rozwazales mozliwosc programowania na pc ( http://mads.atari8.info/ ) z uruchomieniem wyniku pod emulatorem zamiast programowania na emulatorze?

Esencja amigowskiego post-ataryzmu. Myślę, dely, że post nr 4 można oprawić w ramki.

EDIT: literówka.

KMK
? HEX$(6670358)

9

gdzie tam widzisz amige :D zreszta kroskompilacja jest starsza od amigi :-)

"postataryzm"? uzywasz wyrazow nie rozumiejac ich znaczenia :-) typowe zachowanie patosceny w kreowaniu wlasnej wersji rzeczywistosci :)

doucz sie, o tu :)
http://www.atari.org.pl/forum/viewtopic … 33#p225833

http://atari.pl/hsc/ad.php?i=1.

10

Patoscena? I kto to mówi. :D Przypomnę ci twoje własne słowa na temat nielegali: http://www.atari.org.pl/forum/viewtopic … 556#p42556

Możesz nawet zerknąć na drugie zdanie posta nr 5. :P

Powszechnie wiadomo, że kamień potrafi myśleć. Na tym fakcie opiera się cała elektronika.

Terry Pratchett - Równoumagicznienie

11

@chicago - spróbuj z MAE:

http://drac030.krap.pl/pl-inne-pliki.php

(w linkach na dole strony)

Kontakt: pin@usdk.pl

12 Ostatnio edytowany przez voy (2017-07-08 13:15:41)

@chicago: tutaj masz instrukcję do QA: http://atarionline.pl/biblioteka/materi … bler2.djvu

Przeglądarkę i wtyczki do formatu DjVu znajdziesz tutaj: http://www.djvu.com.pl/download.php

EDIT: dodany link.

Powszechnie wiadomo, że kamień potrafi myśleć. Na tym fakcie opiera się cała elektronika.

Terry Pratchett - Równoumagicznienie

13

chicago napisał/a:

I teraz pytanie jak skompilować plik asm napisany pod QA?

Wybrać "Assembly" z głównego menu. Quick Assembler to IDE, bardzo wygodne do nauki asemblera.

https://www.youtube.com/watch?v=jofNR_WkoCE

14

zupełnie niesłuszny atak na xxl'a.
crosskompilatory to duża wygoda+ debugger sensowny.

15 Ostatnio edytowany przez Pin (2017-07-08 22:24:22)

Ale pytanie dotyczy programowania w środowisku "oryginalnym" i zapewne nie chodzi tu o wygody tylko o klimat. Ja to rozumiem o tyle, że muzaki wolę pisać na TMC a nie RMT ;)

Kontakt: pin@usdk.pl

16

gorgh i xxl mają rację,
Nie programuj bezpośrednio na Atari - zniechęcisz się. Zacznij od cross-assemblera.

Jak już nabierzesz biegłości to możesz się od biedy nostalgicznie pobawić w QA na Atari. Z naciskiem na "pobawić".

17

Albo mieć cokolwiek rozszerzony sprzęt i rozkminić MAE. Doświadczenie w asm mam zerowo - minimalne lecz z obserwacji wynika, że jest to jedyny assembler natywny dla Atari na którym można coś względnie wygodnie napisać. Aktualne wersie SDX, czy OS'a dla 65c816 powstają właśnie w MAE.

Po pierwsze, użycie ext ram na bufor kodu (więc nie ma ograniczenia pamięci), dwa - możliwość pracy nawet na 80 znakowym trybie VBXE, trzy - dobra współpraca z HDD, Rapidusem, makra itd.

Kontakt: pin@usdk.pl

18

Pin napisał/a:

Po pierwsze, użycie ext ram na bufor kodu (więc nie ma ograniczenia pamięci), dwa - możliwość pracy nawet na 80 znakowym trybie VBXE, trzy - dobra współpraca z HDD, Rapidusem, makra itd.

Ale jak nostalgia za oryginalnym sprzętem - to ta konfiguracja nie bałdzo ;)
Ja też wolę na oryginalnym sprzęcie pisać - wszak to zabawa tylko. Tyle, że assemblera nie znam - piszę w Turbo Basicu XL. Dobra, jakieś drobne procedury udało mi się popełnić w Quick Assemblerze a wcześniej lub później (nie pamiętam już) w Assembler Editor (i ten jest bodajże opisany w Ruszczycu).
Co do wygody - tak, crosskompilacja jest wygodniejsza. Ale fun już nie ten...

Sikor umarł...

19

Sikor - to możesz ten program uruchomić w trybie 40 znakowym na 130XE ;)

Kontakt: pin@usdk.pl

20

Pin, kup i przeczytaj

http://helion.pl/ksiazki/pragmatyczny-p … pragpv.htm

będziesz prawdziwie mądrzejszy

*- TeBe/Madteam
3x Atari 130XE, SDX, CPU 65816, 2x VBXE, 2x IDE Plus rev. C

21

Pin napisał/a:

Albo mieć cokolwiek rozszerzony sprzęt i rozkminić MAE. Doświadczenie w asm mam zerowo - minimalne lecz z obserwacji wynika, że jest to jedyny assembler natywny dla Atari na którym można coś względnie wygodnie napisać. Aktualne wersie SDX, czy OS'a dla 65c816 powstają właśnie w MAE.

Po pierwsze, użycie ext ram na bufor kodu (więc nie ma ograniczenia pamięci), dwa - możliwość pracy nawet na 80 znakowym trybie VBXE, trzy - dobra współpraca z HDD, Rapidusem, makra itd.


zastanawialem sie ktory pierwszy parsknie smiechem... gosc chce pisac "jak za dawnych lat" w to wchodza tylko dwie mozliwosci:
- kroskompilacja (mnostwo zalet). tak! za dawnych lat najlepsze gry na atari powstawaly wlasnie w efekcie kroskompilacji, dodatkowo od tamtego czasu narzedzia sa jeszcze lepsze,
- natywna kompilacja (uciazliwa ale w zasiegu reki kazdego a do pisania i testowania wystarczy jedna maszyna) - z ta uciazliwoscia sporo sie zmienilo od QA - swietne narzedzie jak na swoj czas.

a ty mu wyskakujesz z rozwiazaniem ktore jest kroskompilacja na postatari ale nie posiada zalet kroskompilacji a na domiar zlego jest uciazliwe no i wymaga ... postatari ;-) w skrajnych przypadkach potrzeba tez prawdziwego atari do testowania :D mozna uruchomic na atari? mozna, ale w porownaniu z QA... polecam kazdemu osobiscie wyrobic sobie zdanie :D

ciesza mnie takie posty Pina czy Draco, pokazuja jakie te zolnierze patosceny liche.

http://atari.pl/hsc/ad.php?i=1.

22

PostAtari, czyli nawet Atari 130XE? Pisałem dla przykładu w jakim środowisku owy assembler może działać i tyle. Może to być golas, może być to rozbudowana maszyna. Im masz więcej, tym bardziej oddalasz się od uciążliwości QA nadal programując na natywnym sprzęcie.

Nie wiem skąd ten nagły atak z twojej strony, ale takie nerwice należy leczyć :)

Kontakt: pin@usdk.pl

23

Pin napisał/a:

Ale pytanie dotyczy programowania w środowisku "oryginalnym" i zapewne nie chodzi tu o wygody tylko o klimat. Ja to rozumiem o tyle, że muzaki wolę pisać na TMC a nie RMT ;)

Różnica pomiędzy kodem a muzyką (w kontekście użytej maszyny) jest taka, że Pokey nigdzie nie jest dobrze emulowany (no ok, podstawowe dźwięki działają, ale te zakręcone już nie - opieram się tu na opinii Dhora, który robił muzykę na real HW), natomiast kod już tak (ostatnim demem które nie działało na ówczesnych emulatorach to była chyba Ilusia).

24

xxl napisał/a:

"postataryzm"? uzywasz wyrazow nie rozumiejac ich znaczenia :-)

Tak, biedny misiu, z cała pewnością.

KMK
? HEX$(6670358)

25 Ostatnio edytowany przez chicago (2017-07-13 07:22:04)

Programowanie dla rozrywki i relaksu. Podobnie jak wędkowanie czy piwo ze znajomymi. Czytam artykuły z "Tajemnic Atari" i wdrażam w życie w QA. I stąd było moje pytanie jak wygenerować oddzielny plik ze skompilowanym programikiem. Pozdrawiam.
Ps
Wszystko na emulatorze. Docelowo na prawdziwym Atari 800 XL plus stacja dysków.