Przedstawiam mój projekt nowego rozwiązania zastąpienia joysticka gamepadem "z klimatem".
Założenia interfejsu:
- wykorzystać gamepady z tej samej epoki, żeby zachować feeling klimatu retro,
- wykorzystać dodatkowe przyciski gamepadów do ciekawych funkcji przydatnych w grach,
- niczego nie przerabiać w sprzęcie retro (komputery i gamepady pozostają oryginalne),
- współpraca z komputerami Atari, Amiga, C64 itp.,
- obsługa dwóch przycisków fire dla Amigi.
Po analizie dostępności, jakości, wygody itd. wybrałem gamepad od konsoli Super Nintendo SNES. Dodatkowo zaimplementowałem obsługę padów NES i klonów Pegasus itp. (taka sama transmisja danych, 4 przyciski mniej). Oczywiście najlepszy będzie oryginalny pad od SNESa, który polecam. Są dość łatwo dostępne, wygodne, trwałe i z klimatem retro.
Co fajnego realizują funkcje dodatkowe interfejsu? Między innymi:
- skoki w bok "na ukos" pod jednym przyciskiem (platformówki, gdzie skok jest do góry),
- skoki w bok z fire pod jednym przyciskiem (platformówki, gdzie skok jest na fire),
- skok na osobnym przycisku (platformówki -nie trzeba wciskać krzyżaka na ukos),
- autofire (trzymamy, a on sam strzela),
- góra/dół na osobnych przyciskach (gry samochodowe gaz/hamulec/biegi itp. - nie trzeba trzymać krzyżaka cały czas do przodu żeby jechać),
- auto lewo-prawo (gry sportowe gdzie trzeba machać joyem lewo-prawo - interfejs robi to za nas),
- dwa przyciski fire (dla Amigi).
Interfejs może pracować w jednym z czterech trybów (różne funkcje dodatkowych przycisków). Tryby wybiera się gamepadem, diody LED sygnalizują wybrany tryb, który zapisywany jest w pamięci EEPROM i pamiętany również po wyłączeniu zasilania.
Jeżeli chcemy po prostu pograć z użyciem podstawowych funkcji joysticka, to nie musimy się przejmować trybami, bo w każdym krzyżak pada odpowiada kierunkom, a "fire" jest pod przyciskiem B(SNES) lub A(NES).
Interfejs wpinamy w port joysticka, w interfejs wpinamy kabelek ze złączem pada NES, SNES, lub 9-pin Pegasus i klonów. W podstawowej opcji w komplecie jest kabelek do podłączenia pada SNES.
Płytka interfejsu jest mała, mieści się bez problemu w gniazda wszystkich komputerów (również tych z utrudnionym dostępem jak Atari XE, Atari ST czy Amiga 600).
Projekt ma charakter "półkomercyjny".
Prototyp wykonałem dla siebie, a ponieważ się udał i zapragnąłem bardziej profesjonalnego wyglądu, więc zamówiłem profesjonalne pcb i wykonałem wersję w technologii SMD.
Ponieważ zamówienie pojedynczej płytki nie jest opłacalne, więc zamówiłem większą ilość i wyprodukowałem serię interfejsów do sprzedaży.
Interfejs ma nazwę (S)NESctrl. Początkowo była to nazwa robocza, ale rozpędziłem się, poszło na płytkach i już tak zostało.
W pierwszej kolejności kieruję projekt do kolegów z forów związanych z Atari i z Amigą.
Cena kompletu: 89zł
Koszt przesyłki w Polsce: 10zł (przesyłka polecona, priorytetowa, rejestrowana).
Zestaw zawiera:
- interfejs,
- kabelek z gniazdem dla pada SNES,
- GRATIS - chiński pad zamiennik do SNES (wersja z fioletowymi przyciskami; pady są nowe, przetestowane, w pełni działające, ale dodaję je jako gratis i nie daję gwarancji).
Każdy zestaw jest przeze mnie przetestowany, na każdym gram sobie trochę na Atari i na Amidze:-)
W kwestii gratisowych padów, pomyślałem, że fajnie dostać komplet, który można podłączyć i od razu grać, więc kupiłem ich trochę i dodaję każdemu kto chce. Mimo to, polecam oryginalny pad SNES, bo na pewno jest lepszy. Gdyby ktoś nie chciał chińskiego pada, bo ma oryginał, to może dostać zamiast niego przesyłkę gratis (dla mnie to koszt zbliżony), tylko proszę o tym poinformować.
Gdyby ktoś nie chciał kabelka z gniazdem SNES, bo nie chce pada SNES, a z góry wie, że będzie używał pada NES lub klona, to też proszę o info, mogę zamienić kabelek na taki z gniazdem 9pin.
Osoby zainteresowane interfejsem mogą się deklarować w tym wątku lub na PM.
Pytania można zadawać w tym wątku, chętnie odpowiem zarówno w kwestiach użytkowych jak i technicznych.