1 Ostatnio edytowany przez zblazowany (2017-05-20 21:45:32)

Cześć!

Demo The Top #2: https://youtu.be/6N_M-dd1KMI

Chciałem zapytać, jak zostały wykonane nakładające się na siebie scrolle tekstu w demie The Top #2, pojawiające się ok. trzeciej minuty?

Chętnie dowiedziałbym się także, jak robi się scroll taki, jak ten widoczny na samym dole ekranu (duże, bitmapowe litery), pojawiający się również ok. trzeciej minuty?

Z góry dziękuję za wyjaśnienie.

PS. Ogarniam sposób działania prostego scrolla, takiego jaki jest w tutorialu od WUDSN.

Atari 800XL

2 Ostatnio edytowany przez seban (2017-05-20 22:23:30)

interesuje cię DYCP:

http://madteam.atari8.info/index.php?prod=fx#hscrol

tzw. logo scroll, info np. tutaj...

http://www.atari.org.pl/forum/viewtopic … 67#p200367

3

scroll.xex nie działa w emulatorze Altirra-2.81.

scroll.asm napisany w QA po skonwertowaniu programem Convert.exe, zasemblowaniu za pomocą MADS, uruchomieniu w emulatorze Altirra-2.81 nie działa.

Atari 800XL

4 Ostatnio edytowany przez tebe (2017-05-21 14:59:25)

działa, tylko nie ustawiłeś odpowiednich rom-ów, ale zostawiłeś te które daje Altirra

zapoznaj się z ustawieniami Altirry inaczej polegniesz

p.s.
System -> Firmware -> Internal BASIC, ta opcja musi być wyłączona

Post's attachments

scroll.png 52.91 kb, nikt jeszcze nie pobierał tego pliku. 

Tylko zalogowani mogą pobierać załączniki.
*- TeBe/Madteam
3x Atari 130XE, SDX, CPU 65816, 2x VBXE, 2x IDE Plus rev. C

5 Ostatnio edytowany przez drac030 (2017-05-22 20:40:57)

W zasadzie dlaczego scroll jest zależny od zawartości pamięci ROM?

KMK
? HEX$(6670358)

6 Ostatnio edytowany przez seban (2017-05-23 00:03:10)

Sądzę że od zawartości OS-ROM ten prosty przykład nie zależy, tam naprawdę nie ma praktycznie żadnego skomplikowanego kodu ani tym bardziej bezpośrednich lub nieprawidłowych odwołań do OS-ROM. Problemem mogło być to że, domyślnie kompiluje się pod $A000 i zapewne przeszkadzał włączony BASIC.

A co do kodu emulującego ROM Atari zawartego w Altirra to jakaś tam część softu pod nim nie działa, nie zgłębiałem nigdy tematu... ale sądzę że TeBe o tym wspomniał ponieważ napotkał podobny problem.

Zresztą kod można uruchomić bezpośrednio z Quick Assembera, dołączyłem odpowiednio przygotowany plik ATR w wątku do którego linkowałem... wideo zgrane z emulatora Altirra prezentujące taką możliwość można obejrzeć tutaj: scroll.avi

A kod nawet w formacie źródłowym ATASII/QA można obejrzeć na pc chociażby tym edytorem:

http://joyfulcoder.com/memopad/

http://seban.pigwa.net/aa/scroll.png

7

Co do scrolli "ok 3 minuty", to jest tu użyty bardzo prosty trick.
Jak się przyjrzysz, te napisy tak naprawdę na siebie nie zachodzą.
Robi się to tak:
- literki są 8x5 pixli
- każda literka występuje 4 razy, na 4 różnych wysokościach (zajmując linie w fontach 0..4, 1..5, 2..6 i 3..7)
- zamiast renderować literki jako grafikę, po prostu wyświetlamy tekst, i w zależności od pozycji Y, wybieramy odpowiedni font :)

: 404. Stopka not found

8

czyli to co napisał TeBe w linku który podałem na początku ;-)

Scroll typu DYCP oznacza że nadal używany jest tryb znakowy jednak znaki przemieszczają się dodatkowo w pionie. Dla XE/XL i pewnie wszystkich platform ery 8-bit nie ma możliwości ustawienia sprzętowego scrolla pionowego dla każdego znaku z osobna, dlatego efekt taki realizowany jest poprzez modyfikację pamięci zestawu znaków. Znaki zostają zorganizowane parami lub trójkami lub czwórkami itd. tak aby dostęp do pamięci je opisującej był liniowy. Poniżej przykład takiego układu w którym dostajemy możliwość przemieszczania znaku w zakresie 24-8 linii, w obrębie jednego zestawu 128 znaków ...

9

miałem na myśli modyfikację zestawu znaków "w locie", wtedy można "dowolnej" wysokości literki przemieszczać

Eru zasugerował prekalkulowanie zestawu znaków, zakładając że mamy 32 znaki, 4 fazy na znak, da nam 32*4 = 128 (pełen zestaw XE/XL), wielkość literki 8x5 jest wymogiem i ograniczeniem

*- TeBe/Madteam
3x Atari 130XE, SDX, CPU 65816, 2x VBXE, 2x IDE Plus rev. C

10 Ostatnio edytowany przez seban (2017-05-23 12:44:24)

OK! jeżeli chodzi o szczegóły techniczne to racja... mi raczej chodziło o że zaprezentowałeś (na stronie MadTeam) "prof of concept" takiej metody.

11

w załączniku zestaw znaków gotowy na takiego 4 liniowego sinusa :)

Post's attachments

sinscroll.g2f 944 b, liczba pobrań: 8 (od 2017-05-23) 

Tylko zalogowani mogą pobierać załączniki.
*- TeBe/Madteam
3x Atari 130XE, SDX, CPU 65816, 2x VBXE, 2x IDE Plus rev. C

12

matko bosko cynstochowsko ... ERU !!!! zyjesz !!! :D

13

No ba. Żyję. Zalatany na maxa, ale jest super :)

: 404. Stopka not found