1

Uprzejmie proszę, każdego kto ma wiedzę na temat stosowanych kiedyś (lata 80. i początek lat 90.) zabezpieczeń przed kopiowaniem programów na Atari (pytanie dotyczy, wyłącznie zabezpieczania dysków, z pominięciem kaset) o wskazanie nazwy konkretnego programu (gry, etc.), miejsca gdzie dane zabezpieczenie występuje (który dysk, jaka gęstość, która strona, która ścieżka, sektor) oraz rodzaju zabezpieczenia (zabezpieczeń). Np. "Battle of Antietam", dysk 1, strona A, SD, format synchroniczny plus bad sectors na ścieżce 35 i 36.

800xl (Ultimate + VBXE) + (130xe + 64 kb) + (800xe + Ultimate + MyIDE ][) + (1050 + Happy) + (CA-2001 + Toms) + LDW Super 2000 + xc12 + 1010 + SIO2SD + SIO2PC + SIDE2 + Amiga 500 + inne

2

LOL, a ja poproszę kawior i szampana :D

What can be asserted without proof can be dismissed without proof.

3

Czy z Twojego komentarza ma wynikać, że NIKT nie wie NIC na ten temat, czy może prawie KAŻDY (oprócz mnie ) wie prawie WSZYSTKO na ten temat, tylko NIC nie napisze i nie powie, bo trzeba należeć do 8. kręgu wtajemniczonych (poświęconych, obrzezanych, czy kto tam co chce)? Sam znam co najmniej kilkanaście przykładów takich zabezpieczeń, chodziło mi o weryfikację, poznanie innych i zebranie ich w jednym miejscu (pomijając realizację pewnego projektu z tym związanego). Nadal pozostaję z nadzieją, że choć kilka osób podzieli się swoją wiedzą na ten temat. Chociażby Ci, którzy takie zabezpieczenia albo usuwali albo potrafili je skopiować. Żeby zrobić jedno lub drugie, trzeba było coś o naturze i miejscu zabezpieczenia takowego wiedzieć.

800xl (Ultimate + VBXE) + (130xe + 64 kb) + (800xe + Ultimate + MyIDE ][) + (1050 + Happy) + (CA-2001 + Toms) + LDW Super 2000 + xc12 + 1010 + SIO2SD + SIO2PC + SIDE2 + Amiga 500 + inne

4

.. taka mi się anegdota przypomniała apropos zabiezpieczeń - z giełdy pod Elbudem w Krakowie. Jeden z piratów zabezpieczył ... swój program do kopiowania. 38 ścieżek w singlu, trochę danych na 39 i 39 w rozszerzonej ;) Program ten kopiowało się jakimś kopierem do Tomsa, gdzie można było kopiować od ścieżki do ścieżki i manualnie zmieniać gęstość w czasie kopiowania całego takiego dysku.

Kontakt: pin@usdk.pl

5 Ostatnio edytowany przez lemiel (2017-04-06 22:18:31)

Waryl - Chyba zgłosiłeś się na ochotnika do zrobienia takiej listy.
Najlepiej pewnie na podstawie zbioru *.atx-ów, który na AAge pielęgnują za pomocą KryoFluxów, SCP i programu phaerona.
Możesz potem wrzucić na atariki...

O, tu:
http://atariage.com/forums/topic/234684 … nitiative/

6

Duża część gier z Avalonu miała uszkodzone sektory na ścieżce 39 i aby gra się wczytała, musiały w tamtych okolicach następować problemy z odczytem. Na dużej części dyskietek działał "trick" polegający na tym, że podczas formatowania docelowej dyskietki w przed dojściem do ścieżki 39 podnosiłem głowicę i format "nie dochodził do końca", a następnie zapisywałem grę na docelowej dyskietce. W wypadku gier z Avalonu w ok. 66% przypadków patent działał.

Dość często także od czwartego sektora rozpoczynał się plik (a boot loader sprawdzał bad sectory) gdy dyskietka była w standardzie Atari DOS-a, więc wystarczyło na sektorze 361 utworzyć wpis i można było plikowo skopiować grę.

Później, gdy trochę poznałem asemblera, to zaczęło się "włamywanie do gier" (miałem wtedy gołe Atari bez freezerów, cobra hackerów czy q-megów), np. bootowanie z  gorącego startu i z podczepioną procedurką zrzucającą RAM na dyskietkę - tak się przerabiało gry na wersje plikowe, czasami np. wycinając zabezpieczenia (np. prośbę o podanie kodu z kartonika).

Ciekawostką jest fakt, że odbezpieczonych gier praktycznie nie udostępniałem (nie miałem za bardzo komu) i była to pasja/zabawa, która sprawiała przyjemność. Przy okazji wycinało się muzyczki z gier.

Później nadeszły czasy Freezerów/Cobra Hackerów, ale wtedy nie było to już takim wyzwaniem - po prostu było to zbyt łatwe ;)

7

Frezerki też się blokowało..
code3frez nie dawał rady :(

Gumi, miał nieźle przerobionego frez-a code3, i tam można było wachlować "62kb" atari w locie..

8

Czesc gier calodyskowych miala specjalny bootloader ktory sprawdzal czy jest error na danym sektorze przy wczytywaniu lub gdzies na koncu dyskietki. Odbiezpieczenie bylo banalne i robilo sie na dwa sposoby:
1. Podmiana boodloadera i przekopoionwanie dyskietki,
2. Jesli gra/program byl w jednym pliku po odbudowaniu tablicy plikow (File Allocation Table) kopiowalo sie normlanie jako file verision i czesto sie pakowalo cruncherem.

Frizera dalo sie zablokowac, ale robiono to w pozniejszych grach. Ja tez mialem Code3 Freezera i wiekszosc gierec (ale nie wszystkie) dalo sie przerwac.

9

@Monsoft: masz chyba na myśli VTOC. :)

W oprogramowaniu Speedy 1050 od Compy-Shop jest program Disk Mapper, który pozwala podejrzeć większość typów zabezpieczeń. To samo dotyczy softu do Super Archivera.

Można pobawić się w analizę plików .atx, ale jak na razie ich bieżąca specyfikacja obsługuje tylko i wyłącznie dyski w SD, choć od dłuższego czasu trwają prace nad dodaniem ED i DD. Podejrzeć je można za pomocą a8rawconv Phaerona albo ATR Tools od AtariGeezer: http://atariage.com/forums/index.php?ap … _id=455939

Ogólnie mówiąc, listy z zabezpieczeniami, o jaką prosisz, na obecną chwilę nie ma. :)

Podczas odtwarzania zabezpieczeń na potrzeby wydań dyskowych Duddiego wypisałem sobie parę tytułów, które jako zabezpieczenia używają niesformatowanych (lub rozmagnesowanych) ścieżek. Pod Super Archiverem na 1050 lub TDK na TOMS Turbo Drive/TOMS Multi Drive na CA-2001/LDW 2000 wystarczy te dyski kopiować zakresami ścieżek i zachowaniem przeplotu sektorów. Lista powstała podczas pracy z Super Archiverem, stąd numery ścieżek są podane szesnastkowo. Nie chce mi się teraz ich przeliczać. :P

Alfa-Boot: trzeba użyć czystej (albo rozmagnesowanej) dyskietki i kopiować zakresami ścieżek (klawisz P i klawisze kursora): 0, 5 do 7, 9 do 11, 13 do 19, 1D do 23 (szesnastkowo).

Incydent: na czysty dysk skopiować zakres od 0 do 11 (hex), z opcją SK+ (z przeplotem).

Alchemia: skopiować zakres 0-12 i samą ścieżkę 14 (hex); reszta niesformatowana.

Skarbnik: zakres ścieżek od 0 do A (hex).

The Convicts: zakres od 0 do F (hex).

Powszechnie wiadomo, że kamień potrafi myśleć. Na tym fakcie opiera się cała elektronika.

Terry Pratchett - Równoumagicznienie

10

Moze i to sie nazywa VTOC. Sie teraz nie pamieta dokladnie :(

11

Jak nie miałem czystej dyskietki to cała w DD była formatowana i za pomocą TDK przenoszone te ścieżki SD. Chyba. Bo już nie pamiętam dokładnie.

12

TDK na Toms Turbo Drive kopiował jakieś ok. 80% zabezpieczeń. Mając dostęp do Toms Multi Drive, który pozwalał na przygotowanie dyskietki przed kopiowaniem za pomocą TDK poprzez specjalne formatowanie (2 rodzaje: Index formatter, bad formatter), nie spotkałem w tamtych czasach zabezpieczenia, którego nie byłbym w stanie skopiować, tzn. dysk się uruchamiał na każdej innej stacji, ale oczywiście dalej był zabezpieczony przed kopiowaniem.

800xl (Ultimate + VBXE) + (130xe + 64 kb) + (800xe + Ultimate + MyIDE ][) + (1050 + Happy) + (CA-2001 + Toms) + LDW Super 2000 + xc12 + 1010 + SIO2SD + SIO2PC + SIDE2 + Amiga 500 + inne

13

OIDP: Code3 Freezera dało się oszukać, jak program nie używał przerwań NMI. Wystarczyło wyłączyć systemowego VBLANKA i np. ramkę synchronizować do VCOUNT-a.

Z kolei np. Cobra Hacker nie miał z tym problemu, bowiem zatrzymywało się program ręcznie wymuszonym RESETEM. Inna sprawa, że ponowne uruchomienie nie zawsze wchodziło w rachubę (po systemowym RESECIE zamazywana jest pamięć od $BC20 do $BFFF), ale dostęp do "zamrożonej" zawartości pamięci dało się uzyskać ZAWSZE. No i praktycznie nie dawało się wykryć obecności CH.

14 Ostatnio edytowany przez Monsoft (2017-04-08 10:11:00)

Cobra Hacker jak i Banklan Freezer dzialaly na innej zasadzie niz Code3 Freezer dlatego byly nie wykrywalne i nie blokowalne.
W BF wciskalo sie reset i na wcisnietym rersecie przelaczalo sie banki pamieci przelacznikiem.

15

waryl napisał/a:

TDK na Toms Turbo Drive kopiował jakieś ok. 80% zabezpieczeń. Mając dostęp do Toms Multi Drive, który pozwalał na przygotowanie dyskietki przed kopiowaniem za pomocą TDK poprzez specjalne formatowanie (2 rodzaje: Index formatter, bad formatter), nie spotkałem w tamtych czasach zabezpieczenia, którego nie byłbym w stanie skopiować, tzn. dysk się uruchamiał na każdej innej stacji, ale oczywiście dalej był zabezpieczony przed kopiowaniem.

Mówisz o polskich dyskietkach. Bo zagraniczne już są lepiej zabezpieczone. Jestem w trakcie zbierania materiałów i razem z Voyem wydamy książkę o zabezpieczeniach i sposobach ich kopiowania. Jeśli interesuje Cię jakiś konkretny tytuł, daj znać, sprawdzę czy mam i zobaczę jak jest zabezpieczony. Aha, dla chętnych będzie możliwość zakupu i ew. montażu TOMS Multi Drive w postaci modułu.

Arguing with an engineer is a lot like wrestling in the mud with a pig, after a couple of hours you realize the pig likes it...

16 Ostatnio edytowany przez waryl (2017-04-08 15:13:39)

Duddie: napisałem o wszystkich dyskietkach, a zwłaszcza zagranicznych. Polskie pojawiły się dopiero wtedy, kiedy właściwie cala zabawa z kopiowaniem się już kończyła powoli. To co napisałem to nie teoria, tylko kilka lat praktyki na "giełdzie". Oczywiście dane liczbowe (te 80%) podałem szacunkowo, ale to że nie było zabezpieczenia, którego bym wtedy nie skopiował przy pomocy Toms Multi to fakt. Oczywiście jest też opcja, że te nie do skopiowania, w ogóle nie trafiały do mnie, bo trafiały już ze złamanym zabezpieczeniem. Z drugiej strony była wprawdzie posucha na oryginalne oprogramowanie z "zachodu", ale akurat w Trójmieście co jakiś czas miałem dostęp do świeżego softu z tzw. importu marynarskiego. Wszystko oczywiście było zabezpieczone, ale wszystko oczywiście dało się skopiować (łącznie z zabezpieczeniami), co akurat było mi wtedy na rękę (nie każdy miał Tomsa, a nawet jak miał, to nie zawsze potrafił go wykorzystać), co pozwalało na monopolizację duplikacji.

P.S. Dzisiaj, to chyba Kyroflux najlepiej załatwia problem kopiowania zabezpieczeń.

800xl (Ultimate + VBXE) + (130xe + 64 kb) + (800xe + Ultimate + MyIDE ][) + (1050 + Happy) + (CA-2001 + Toms) + LDW Super 2000 + xc12 + 1010 + SIO2SD + SIO2PC + SIDE2 + Amiga 500 + inne

17

@Monsoft: z racji, że z "aktywnych" atarowców to Ty najlepiej znasz specyfikację Banklan Freezera, może podjąłbyś się uzupełnienia artykułu na Atariki? ;) Mnie np. bardzo ciekawi oprogramowanie, które to wspierało.

Banklan Freezer

18

Heh znalem, a teraz to bym musial kopac gdzies w magach. Z tego co pamietam to byl jeden program co zgrywal pamiec do pliku. Jak bede mial wolna chwile (a ciezko o to) to poszukam i popytam bo ze stara ekipa z Banklan mam jeszcze kontakt.

19 Ostatnio edytowany przez Vasco/Tristesse (2017-04-08 23:32:47)

Z ciekawości: udało się komuś skopiować Ardeny 1944?

Monsoft: pozdrów chłopaków ode mnie :)

20

Ardeny 1944 da się skopiować, ale nie automatycznie :) Trzeba trochę się pobawić, bo tam jest i zapis synchroniczny i bad/słabe sektory.
@Waryl: nowsze tytuły Electronic Arts czy np. Spy vs Spy nie są łatwe do skopiowania. TOMS Multi Drive się gubi przy 33 sektorach na ścieżce.
Jak skopiujesz ścieżkę synchroniczną ze słabym sektorem? :)

Arguing with an engineer is a lot like wrestling in the mud with a pig, after a couple of hours you realize the pig likes it...

21 Ostatnio edytowany przez waryl (2017-04-09 17:04:51)

Nie wiem czy akurat to ten przypadek, ale faktycznie sporo się kiedyś namęczyłem nad skopiowaniem oryginalnego "Murder on the Zinderneuf" z Electronics Arts właśnie. Pomogła czysta, nigdy nie używana i nie formatowana dyskietka, którą formatowałem synchronicznie (albo ze słabymi sektorami - już nie pamiętam) na Toms Multi, a potem przenosiłem, z tego co pamiętam jeden sektor za pomocą TDK (z wyświetlacza wiedziałem, o który sektor chodzi bo program go sprawdzał podczas wczytywania), a resztę Track Copierem  i już. Kopia była jak oryginał.

800xl (Ultimate + VBXE) + (130xe + 64 kb) + (800xe + Ultimate + MyIDE ][) + (1050 + Happy) + (CA-2001 + Toms) + LDW Super 2000 + xc12 + 1010 + SIO2SD + SIO2PC + SIDE2 + Amiga 500 + inne

22 Ostatnio edytowany przez Duddie (2017-04-09 17:39:36)

Słaby sektor ma kilka lub kilkanaście bajtów stałych, a reszta to szum, dający losowe wartości przy odczycie. Więc czysta dyskietka jest potrzebna, ale musisz też przenieść te kilka bajtów. Więc Track Copier tego nie zrobi. Poza tym, jak zrobisz format synchroniczny, to już zamażesz ten "szum". A jeśli ścieżka, która ma format synchroniczny i 33 sektory na ścieżce plus jeden słaby - TMD się wyłoży.

Arguing with an engineer is a lot like wrestling in the mud with a pig, after a couple of hours you realize the pig likes it...

23

Spy vs. Spy udało mi się skopiować dopiero pod 1050 z BitWriterem. Super Archiver poległ, CA z TOMS Turbo tym bardziej. Zresztą i tak ma okrojone możliwości w stosunku do Multi, bo nie jest w stanie tworzyć słabych sektorów.

Powszechnie wiadomo, że kamień potrafi myśleć. Na tym fakcie opiera się cała elektronika.

Terry Pratchett - Równoumagicznienie

24

Konkurencja na następne party: kopiowanie dyskietek. 1050/CA/LDW

Organizator compo dostarcza dziesięć (lub więcej) dyskietek. Po wystartowaniu z flopka program odczytuje dyskietkę i podaje ilość punktów osiągniętych przez uczestnika. Ilość możliwych punktów podawana jest dopiero po zakończeniu compo.

A na dyskietce co tylko dusza zapragnie - słabe sektory, powielone sektory i inne wynalazki z którymi nie miałem nigdy do czynienia (jedyny program, który miałem sprawdzający oryginalność nośnika to był Atari Assembler który kupiłem w Peweksie za 2 złote).

25

Hrw napisał/a:

(jedyny program, który miałem sprawdzający oryginalność nośnika to był Atari Assembler który kupiłem w Peweksie za 2 złote).

Piszesz nieprawdę, w Pewexie kupowało się za dolary lub bony :)

Sikor umarł...