1

Analizując gdzie najlepiej wpiąć się żeby móc uzyskać ładny, cyfrowy obraz doszedłem do wniosku że GTIA jest najlepszym do tego miejscem. Urządzenie oparte będzie o FPGA firmy Lattice - MachXO2, przemawia za nim cena oraz bogate zasoby. Z LUM0-3 będzie brana jasność pixela, a z COLOR... kolor. Tutaj miałbym pytanie. Z tego co rozumiem to w wersji NTSC na wyjściu jest zegar OSC przesunięty względem tego samego zegara o ileś stopni, zaleznie od koloru. W przypadku PAL na wyjściu przesuwany jest zegar wchodzący na pin NC/PAL? Wyjsciem musi być DVI, bo jak rozmawialiśmy w innym temacie, HDMI wiąże się z licencjami. Oczywiście, nie broni to przed zastosowaniem przejściówki DVI->HDMI, zwłaszcza że są takie do których można jeszcze audio podpiąć. Mielibyście jakieś sugestie co powinienem wziąć jeszcze pod uwage przy tym projekcie?

2

Chyba prościej i taniej zrobić nowe GTIA:

http://www.atari.org.pl/forum/viewtopic.php?id=14249

The problem is not the problem; the problem is your attitude about the problem

3

Śledzę temat, ale za dużo to się tam nie dzieje na razie. Nie wiem czy GTIA jest w 100% opisane żeby je w logice odtworzyć? Na razie nie widzę, żeby były jakieś rozwiązania dające wyjście cyfrowe. Cenowo tak samo, ja celuję w coś koło 100 PLN, także wydaje mi się być to całkiem atrakcyjne.

4 Ostatnio edytowany przez mono (2016-11-24 12:36:11)

Fajny pomysł. W nowych TV (nawet takich sprzed kilku lat) już nie ma nawet wejścia VGA - tylko HDMI. Jeśli kwestie licencyjne da się ominąć przelotką to będzie to bardzo użyteczny wynalazek.
A jak wygląda rzecz z projektorami? Każdy sygnał HDMI pójdzie z każdym projektorem czy znowu są z tym zagwozdki typu "za słaby sygnał", "nieobsługiwana rozdzielczość/częstotliwość" itd?

Edit: Czy konwerter DVI-HDMI jest prosty jak drut i dowolny egzemplarz zadziała bezproblemowo, czy są lepsze/gorsze (nie chodzi mi o złote kable i kierunek prądu w drutach)?

hex, code and ror'n'rol
niewiedza buduje, wiedza rujnuje

5

DVI-HDMI to jest drut, 0 elektroniki.

6

Tak się zastanawiam, jeśli byłoby to urządzenie jako płytka wpinana w gniazdo gtia a on sam wchodziłby w podstawkę w urządzeniu, to może mogłoby mieć dodatkowy feature, aktywowany np. jumperem. A mianowicie GTIA-FIX. Uszczęśliwiłoby to przy okazji osoby mające wadliwe gtia i zapobiegłoby dalszemu eliminowaniu wadliwych czipów z maszyn.

7

O, w sumie dobry pomysł. Na razie będę przygotowywał prototyp aby to wszystko oprogramować, jak się uda to na pewno będę miał to na uwadze.

8

To może dodatkowe 7 rejestrów dla trybu GR.10. Mielibyśmy pełny 16-kolorowy tryb graficzny :)

hex, code and ror'n'rol
niewiedza buduje, wiedza rujnuje

9

To już się wiąże z implementacją GTIA w logice. Jako że jestem totalnie świezy w świecie Atari mam zerową wiedzę o wew. działaniu tego układu, dlatego na razie kombinuję żeby z jego wyjść przejść do domeny cyfrowej, zwłaszcza że wiekszość sygnałów to 0/1 poza kolorem oczywiście.

10

mono napisał/a:

To może dodatkowe 7 rejestrów dla trybu GR.10. Mielibyśmy pełny 16-kolorowy tryb graficzny :)

+1
słuszna uwaga, to niedopatrzenie Atari aż prosi się o korekcję :)

Lynx I / Mega ST 1 / 7800 / Portfolio / Lynx II / Jaguar / TT030 / Mega STe / 800 XL / 1040 STe / Falcon030 / 65 XE / 520 STm / SM124 / SC1435
DDD HDD / AT Speed C16 / TF536 / SDrive / PAK68/3 / Lynx Multi Card / LDW Super 2000 / XCA12 / SkunkBoard / CosmosEx / SatanDisk / UltraSatan / USB Floppy Drive Emulator / Eiffel / SIO2PC / Crazy Dots / PAM Net
http://260ste.atari.org

11

DVI->HDMI kabel http://www.ebay.co.uk/itm/2m-DVI-to-HDM … SwPhdUz2ck

Sam z takiego korzystam czasami.

12

zdebel napisał/a:

DVI-HDMI to jest drut, 0 elektroniki.

Ale bez Audio.

@zdebel:

Poczytaj najpierw o dekodowaniu cyfrowym/analogowym PAL nie jest to takie proste. Łatwiej i szybciej będzie zrobić logikę GTIA.

A może połącz siły z simiusem ... po co wyważać otwarte dzrwi.

"tatusiu zobacz, narysowałam tobie takie same coś jak na twojej koszulce" 
https://github.com/willyvmm/mouSTer
jmp $e477

13

Własnie nie, łatwiej i szybciej jest z ILU0-3 + COLOR + CSYNC zdekodować obraz.

14

O lum i Csync się nie martwię.

COLOR ...

Powodzenia ;)

"tatusiu zobacz, narysowałam tobie takie same coś jak na twojej koszulce" 
https://github.com/willyvmm/mouSTer
jmp $e477

15 Ostatnio edytowany przez MGor (2016-11-24 18:27:44)

Konkretnie standard PAL/NTSC stosuje modulacje QAM do zapisu informacji o kolorze. Nie jestem pewien Atari też? Jeżeli tak to zdekodowanie nie jest trywialne choćby przez samą częstotliwość a przez to wymaganą częstotliwość próbkowania. Ale jeżeli Ci się uda to trzeba pomyśleć o skalowaniu do obsługiwanych przez monitory/projektory popularnych, tudzież standardowych, rozdzielczości. A może paru do wyboru?
Jeżeli chodzi o audio to przecież nie ma problemu zaimplementować go tak jak leci "zaembedowany" w hdmi. Problemem mogą być odbiorniki które tych "dodatkowych" informacji nie będą potrafiły poprawnie zinterpretować (zdarzały się takie). Więc trzeba by przewidzieć dla nich zworkę/przełącznik konfiguracyjny - audio_embedded/no_audio.
Dodatkowe rzeczy do przemyślenia to właśnie dobry algorytm skalowania (tutaj na szczęście w górę więc trochę łatwiej) oraz deinterlace.

No i powodzenia oczywiście :)

16

Co do audio, to wystarczy kupić przejściówkę dvi + audio -> hdmi i po kłopocie, tania sprawa. Ogólnie rzecz biorąc to licencjonowanie HDMI to straszna bzdura... Co do COLOR, to się niczym nie różni od odbioru radia stosującego modulację PSK ;) te same techniki wystarczy wykorzystać i bez problemu otrzyma się przesunięcie fazowe, które potem wystarczy zamapować na kolor.

17

Zaraz w Atari będę miał tyle czipów FPGA, że ich łączna moc będzie przekraczała możliwości Amigi 1200.
Wkórwia mnie to powoli.

.: miejsce na twoją reklamę :.

18

Zaraz to Atari przestanie działać. Nie będziesz miał chipów FPGA, nie będziesz miał Atari.

hex, code and ror'n'rol
niewiedza buduje, wiedza rujnuje

19 Ostatnio edytowany przez asie (2020-12-06 15:39:14)

skrzyp napisał/a:

Zaraz w Atari będę miał tyle czipów FPGA, że ich łączna moc będzie przekraczała możliwości Amigi 1200. [...]

Spokojnie, teraz złotym standardem wydajności jest Wampir. </3

kontakt: asie @ pewne sieci IRC / e-mail: kontakt@asie.pl

20

FPGA samo w sobie nie ma zadnej "mocy". To nie jest procesor w tym sensie jak np RPI gdzie chodzi sobie program i cos emuluje ( np CosmosEx). To jest programowalny obwod logiczny czyli w skrocie customizowalny chip - cos co kiedys musialo byc produkowane w setkach tysiecy sztuk teraz mozna sobie zaprogramowac. W tym sensie jest to blizsze realnego sprzetu niz sie wydaje.

The problem is not the problem; the problem is your attitude about the problem

21

Cyprian napisał/a:
mono napisał/a:

To może dodatkowe 7 rejestrów dla trybu GR.10. Mielibyśmy pełny 16-kolorowy tryb graficzny :)

+1
słuszna uwaga, to niedopatrzenie Atari aż prosi się o korekcję :)

coś jak mapram? :D

[MM dely]: To jest naprawdę ostatnie ostrzeżenie przed urlopami.

Kontakt: pin@usdk.pl

22

mono napisał/a:

Zaraz to Atari przestanie działać. Nie będziesz miał chipów FPGA, nie będziesz miał Atari.

Puki da się jakimś menu czy zworkami z takiego FPGAtari zrobić 100% stock maszynę to nie ma problemu (przykładowy temat pstryczka i rapidusa), gorzej jak pomodzisz swoje Atari i nie odpalisz jakiegoś klasycznego tytułu bo masz tam coś na FPGA. Nie siał bym defektyzmu, chociażby skromne U1MB, chcesz to masz 1MB+Rapidus+Covox+Bluetooth+bezpośredni wtrysk paliwa, chwilka w menu i masz oryginale 65XE czy tam 800XL ;)

Inna sprawa że zastępowanie oryginalnego GTIA to problem, RastaConverter pokazuje że pomimo iż mamy drugą dekadę XXI wieku to nie do końca znamy ten układ co zarazem świadczy iż nie jesteśmy go w 100% odtworzyć.

23 Ostatnio edytowany przez tebe (2017-02-26 08:34:16)

obecnie VBXE nie jest w 100% zgodne z GTIA, nie widać na nim rozszerzonych PMG na całą szerokość ekranu, trzeba przełączyć się na stare wyjście Video, ma też problemy z poprawnym wyświetleniem PRIOR 0 w pewnych okolicznościach gdy przełączamy tryb w linii

pewnie GTIA2RGB będzie dotyczyć to samo

nawet to że wykrzywia się ekran w liniach w których zmienia się tryby, użytkownicy akceptują to bo nie wiedzą że działa coś źle

*- TeBe/Madteam
3x Atari 130XE, SDX, CPU 65816, 2x VBXE, 2x IDE Plus rev. C

24

Iron napisał/a:

RastaConverter pokazuje że pomimo iż mamy drugą dekadę XXI wieku to nie do końca znamy ten układ

Akurat Rasta raczej nie wykorzystuje jakichś specjalnych nieznanych właściwości GTIA - tylko moc CPU, to zmian rejestrów w trakcie linii.

The problem is not the problem; the problem is your attitude about the problem

25

Rasta ustawia nowe pozycje poziome PMG w linii, nie tylko rejestry koloru, ogólnie są pewne ograniczenia co do kolejnych pozycji poziomych tego samego obiektu PMG

*- TeBe/Madteam
3x Atari 130XE, SDX, CPU 65816, 2x VBXE, 2x IDE Plus rev. C