1 Ostatnio edytowany przez asie (2020-11-18 19:30:50)

Przedstawiam port emulatora atari800 na konsolę Nintendo 3DS! Działa zarówno na Old 3DS/2DS jak i na New 2DS/New 3DS, gdzie na tym drugim można sobie pozwolić na takie udogodnienia jak accurate PAL blending czy high-fidelity POKEY.

https://img.asie.pl/azf2

Do pobrania:

Zmiany (w skrócie):

atari800-3ds 0.3.4

  • Aktualizacja atari800 do najnowszej wersji z Git na dzień 18.11.2020 (m.in. nowsza wersja wbudowanego Altirra OS)

  • Wsparcie dla synchronizacji pionowej - sprowadzanie panelu LCD do częstotliwości odświeżania ~49.9395Hz w trybie PAL

  • Drobne poprawki do jakości kodu

atari800-3ds 0.3.1

  • Poprawiono przechodzenie do katalogu głównego w przypadku uruchomienia ze ścieżką "sdmc:/..." (np. hbmenu)

  • Poprawiono wyświetlaną wersję

atari800-3ds 0.3.0

  • Aktualizacja do najnowszej wersji atari800 z Git-a (na połowę czerwca 2018) - głównie z racji tego, iż ma ona wbudowane ROM-y z Altirry, co pozwala na używanie emulatora bez oficjalnych ROM-ów Atari

  • Aktualizacja bibliotek homebrew do wersji dołączanych wraz z devkitARM r49

kontakt: asie @ pewne sieci IRC / e-mail: kontakt@asie.pl

2

Sprawdźcie stabilność działania VBI - na porcie na Androida jest to poważny problem (i nie zależy od szybkości CPU). Najłatwiej to ocenić odpalając demo i słuchając muzyki - idzie niby dobrze ale co 2-3 sekundy się przytyka i zwalnia na chwilę. Przypuszczalnie jest to problem z uzyskaniem dokładnego timingu tego przerwania.

The problem is not the problem; the problem is your attitude about the problem

3

No i to jest prawdziwy rozwój, porządny projekt, promowanie małego Atari na innych platformach, a nie jakieś jedna sekunda compo czy zmiany nazw tematów na forach jak nikt nie patrzy :)

.: miejsce na twoją reklamę :.

4

asie - gratulacje. Ale z tego co wiem, to 3DS nie pozwala na wgranie i uruchomienie własnego kodu? Posiadasz jakiś dev-kit i na nim tworzysz i testujesz?

5 Ostatnio edytowany przez asie (2020-12-06 15:41:21)

Dev-kity za drogie, no i trzeba podpisywać NDA. Istnieje jednak homebrew, którego scena od dobrych 1.5-2 lat się rozwija - obecnie są już całkiem znośne biblioteki i duża ilość metod uruchomienia go na konsoli (trzy exploity w trzech różnych grach, do 10.3 można przez przeglądarkę, a potem można nawet wgrać zmodyfikowane oprogramowanie i mieć homebrew channel na stałe).

Oczywiście, scena ta nijak się ma do homebrew na oryginalnego NDSa, ale to wynika raczej z popularności platform mobilnych.

PS. Co do postępu - jest wszystko prócz obsługi klawiatury (oraz problemy z dokładnością dźwięku POKEYa, nie wiem jeszcze czy wina leży w moim config.h czy w moim kodzie od dźwięku, ciężko mi przesłuchać i zobaczyć o co chodzi bez real HW).

skrzyp napisał/a:

No i to jest prawdziwy rozwój, porządny projekt, promowanie małego Atari na innych platformach

Mój znajomy, który XE pamięta głównie z dzieciństwa, prawdopodobnie właśnie siedzi i gra w Boulder Dasha na 3DSie. :)

kontakt: asie @ pewne sieci IRC / e-mail: kontakt@asie.pl

6

Tylko trochę strach, że konsola po wykryciu takiej ingerencji zostanie zablokowana zdalnie przez Nintendo.

7

Nie zostanie.

Blokują tylko jeśli użyjesz flashcarta (Gateway szczególnie, Sky3DS ponoć mniej), ingerencja w SysNAND i ładowanie binarek (CIA) z karty SD im powiewa. A i tak jest to do naprawienia poprzed jeden prosty zabieg w Decrypt9, pozostawiając wciąż Twoje osiągnięcia, zakupione gry i inne monetki :)

.: miejsce na twoją reklamę :.

8 Ostatnio edytowany przez asie (2016-04-07 15:57:15)

nosty napisał/a:

Tylko trochę strach, że konsola po wykryciu takiej ingerencji zostanie zablokowana zdalnie przez Nintendo.

Zablokowana zdalnie? To byłaby dobra podstawa pod pozew zbiorowy - pamiętacie burzę po tym, jak Sony usunęło Linuxa z PS3? Co najwyżej zablokowanie gry online, ale to bardziej z obaw przed cheaterami niż czymkolwiek innym.

Jeśli ktoś nie krzywdzi Nintendo (a sam homebrew nie krzywdzi - Nintendo zarabia na sprzedanych konsolach, w przeciwieństwie do Sony i Microsoftu które nadrabiają marżami z gier), to raczej nie banują - do tego stopnia, że savegame exploity na 3DSa nie są blokowane jeśli gra nie jest łatwo usuwalna lub patchowalna.

kontakt: asie @ pewne sieci IRC / e-mail: kontakt@asie.pl

9

Faktycznie, Nintendo nie blokuje konsoli, tylko blokuje usługi online:
http://www.pcworld.pl/news/400910/Ninte … .gier.html
choć jak wyjaśnił skrzyp, być może tylko w przypadku używania pirackich gier.
Akapit o "nie krzywdzeniu Nintendo" jest mało wiarygodny. Gdyby było tak jak piszesz, to N. by po prostu otworzyła swoje konsole na gry niezależne, pozwalając odpalać dowolny kod z karty. Tymczasem proces uzyskania devkitu i certyfikacji jest u nich podobno dość trudny (znam osobę będącą oficjalnym developerem).

W międzyczasie zorientowałem się, że możliwości wgrania gier homebrew do 3DS/2DS są obecnie bardzo skromne. Trzeba posiadać albo odpowiednią (starszą) wersję systemu, albo jedną z kilku, bardzo kosztownych gier na które są exploity.
Znacznie lepiej jest z DS. Tam emulatorów jest multum.

10

nosty napisał/a:

choć jak wyjaśnił skrzyp, być może tylko w przypadku używania pirackich gier.

Nie tyle gier, lecz flashcartów. Sam gry deszyfrowane z plików 3DS do plików CIA i zainstalowane na karcie SD nie powodują niczego, a że po pewnych zabiegach przy uruchamianiu konsoli z wciśniętym B masz dumper kartridży, tooooo… :)

nosty napisał/a:

W międzyczasie zorientowałem się, że możliwości wgrania gier homebrew do 3DS/2DS są obecnie bardzo skromne. Trzeba posiadać albo odpowiednią (starszą) wersję systemu, albo jedną z kilku, bardzo kosztownych gier na które są exploity.

https://github.com/Plailect/Guide/wiki - "This guide will work on New 3DS, Old 3DS, and 2DS in the EUR, JAP, or USA regions on firmware 10.7.0 or below."

Na co Nintendo: "The latest system update is 10.7.0-32 U (March 14, 2016; 22 days ago)"

Powyżej 10.0.6.0 musisz wypożyczyć Cubic Ninja, Ocarina of Time 3D albo znaleźć kogoś z drugim 3DSem z HBLem.  Myślę, że żadna z tych opcji nie jest problematyczna, choć CN ze swojej natury podrożało, ale OoT3D było dodawane jako starter do niektórych konsol. No i jak mówiłem, można pożyczyć. Z drugiej strony, Nintendo to nie Apple i nie forsuje aktualizacji, duża część użytkowników ma jeszcze softy 9.xx.

.: miejsce na twoją reklamę :.

11 Ostatnio edytowany przez asie (2016-04-08 12:55:09)

nosty napisał/a:

choć jak wyjaśnił skrzyp, być może tylko w przypadku używania pirackich gier.

Tak, i to tylko na niektóre sposoby - te, które Nintendo jest w stanie obecnie wykryć. Teoretycznie mogą wykryć wszystkie - mają dostęp do danych, która konsola/konto ma jakie kupione legalnie gry, ale ich nie wykorzystują (jeszcze?).

nosty napisał/a:

Akapit o "nie krzywdzeniu Nintendo" jest mało wiarygodny. Gdyby było tak jak piszesz, to N. by po prostu otworzyła swoje konsole na gry niezależne, pozwalając odpalać dowolny kod z karty. Tymczasem proces uzyskania devkitu i certyfikacji jest u nich podobno dość trudny (znam osobę będącą oficjalnym developerem).

Co naraża ich na problemy z uruchamianiem potencjalnie szkodliwego kodu, spadkiem jakości na eShopie, itd. Łatwo wyobrazić sobie wkurzonego rodzica po tym, jak syn przypadkiem zainstalował wirusa na konsolę za 900zł. Dzięki temu, że nie jest to od nich, nie muszą się przejmować problemami, gdyż cała scena homebrew jest poza ich odpowiedzialnością i jurysdykcją. Dokładnie to samo widać np. w społeczności Minecrafta - API do modów nie jest oficjalnie wspieraneprzez firmę, aczkolwiek obie strony starają się nie wchodzić sobie w drogę, gdyż obu stronom przynosi to korzyść (firma nie musi martwić się zapewnianiem gwarancji na API i mody które mocno modyfikuje wewnętrznie działanie gry oraz uruchamiają dowolny kod po stronie klienta i serwera, użytkownicy mogą tworzyć i grać z modyfikacjami). Póki homebrew nie jest sprzedawane z pominięciem marż Nintendo, nie krzywdzi ich to w żaden sposób - a czasami nawet pomaga (istnieje loader region-free, który pozwala co prawda uruchamiać gry z innych regionów, ale tylko z legalnego kartridża - dzięki czemu bardziej uzdolnieni technicznie użytkownicy są w stanie kupić i korzystać np. z gier wydanych tylko w Japonii, a tych na Nintendo sporo).

Co do procesu, jest on coraz prostszy - stąd coraz więcej indie na eShopie. Nintendo wychodzi do developerów, gdyż w dobie "otwartych" platform gier (komputery PC, smartfony, tablety) oraz programów konkurencji (zwłaszcza Microsoftu) muszą pozostać konkurencyjni. Oferowane jest np. Unity czy HTML5 na 3DSa, ceny devkitów też spadają - bodajże trzy głowne wymagania obencie to posiadanie zarejestrowanej firmy, portfolio chociaż jednej dobrej gry i pieniądze na narzędzia developerskie... oraz podpisanie Non-Disclosure Agreement, a zwłaszcza to ostatnie może nie wszystkim być po drodze.

nosty napisał/a:

W międzyczasie zorientowałem się, że możliwości wgrania gier homebrew do 3DS/2DS są obecnie bardzo skromne. Trzeba posiadać albo odpowiednią (starszą) wersję systemu, albo jedną z kilku, bardzo kosztownych gier na które są exploity.

Nowe wersje w sklepach mają nadal wersję 10.3. Do 10.5 wystarczy przeglądarka i trochę cierpliwości. Co do gier - Cubic Ninja jest droga, lecz prosta; Ocarina of Time 3D jest łatwo dostępna, lecz trzeba drugiego, zmodyfikowanego 3DSa, by zainstalować savegame exploit na kartridż. Można też użyć kartridżowej wersji Super Smash Bros i karty WiFi pod Linuxem, lecz podobno działa to tylko na New 3DSie. Warto też pamiętać, że WebKit jest, jaki jest, i znalezienie kolejnego browser exploita to tylko kwestia czasu, zwłaszcza że Nintendo powoli zwalnia z aktualizacjami, prawdopodobnie skupiając się na NXie.

kontakt: asie @ pewne sieci IRC / e-mail: kontakt@asie.pl

12

Wyszła wersja 0.1.0, dostępna tutaj.

Kończąc argument o "homebrew vs. Nintendo", rzucę tym - jest to aplikacja do rysowania wydana oficjalnie na Nintendo eShopie, będąca kontynuacją wersji homebrew (więc nielicencjonowanej) na NDSa tego samego twórcy.

kontakt: asie @ pewne sieci IRC / e-mail: kontakt@asie.pl

13

Wyszła wersja 0.1.1 pod powyższym linkiem - znacznie poprawiona została emulacja audio.

kontakt: asie @ pewne sieci IRC / e-mail: kontakt@asie.pl

14

Czy ktoś z szanownych forumowiczów mógłby krok po kroku wyjaśnić sposób instalacji tego emulatora? Bez problemu instaluję emu i odpalam romy dla GB czy SNESA ale z tym emu mam lekki noobowy problem. :)

15

Powiedz coś więcej. Mam nadzieję, że nie kompilujesz do .CIA? Bo nie zadziała. Testowane tylko na CFW 11.0.0 i Homebrew Launcherze.

kontakt: asie @ pewne sieci IRC / e-mail: kontakt@asie.pl

16 Ostatnio edytowany przez porzecznik (2016-09-07 07:23:44)

1.Wrzucam rozpakowaną paczkę atari800-3ds-0.1.1 do roota karty sd
2.Tworzę folder 3ds/atari800!, gdzie wrzucam rom z np. "hero.atr"
3.Odpalam emu z poziomu homebrew launchera
4.Wciskam lewy przycisk - pojawia sie menu
5.Wybieram run atari program i zaznaczam "hero.atr"

Nic się nie wgrywa, na ekranie mam napis "sorry this program needs a real Atari/os".

17

Wypakuj do katalogu z emulatorem pliki *.ROM z tego archiwum: https://sourceforge.net/projects/atari8 … 0XL%20ROM/

Brakuje ci po prostu systemu operacyjnego (w archiwum jest wersja B z Atari 400 i 800 oraz wersja obecna w serii XL i części XE) i BASIC-a.

Powszechnie wiadomo, że kamień potrafi myśleć. Na tym fakcie opiera się cała elektronika.

Terry Pratchett - Równoumagicznienie

18 Ostatnio edytowany przez porzecznik (2016-09-07 07:23:30)

Dzięki zrobiłem tak jak radziłeś. Niestety dalej mi nie wgrywa romów. :(

19

Jesli wszystko zrobilem dobrze, mozesz sprobowac nacisnac L i recznie wskazac sciezki do ROMow. Ale powinny one byc po prostu w folderze /3ds/atari800, luzem pliczki .ROM bez zmienionych nazw.

kontakt: asie @ pewne sieci IRC / e-mail: kontakt@asie.pl

20 Ostatnio edytowany przez porzecznik (2016-09-07 07:23:15)

Oczywiście pliki umieściłem w folderze /3ds/atari800. Może ten emulator należy jakość skonfigurować przed 1 uruchomieniem romów?

21 Ostatnio edytowany przez porzecznik (2016-09-05 15:20:36)

Mam zainstalowany emulator, ale nie mogę odpalić romów. :(

Próbuję zmieniać ustawienia, ale jest to zabawa po omacku i jak narazie nie udało mi się odpalić żadnego roma. Tak naprawdę nie wiem, czy źle zainstalowałem emu, czy też nie skonfigurowałem go w sposób należyty.

Ponawiam więc prośbę: bracia Atarowcy poratujcie postem na wzór tych z gbatemp.net, gdzie krok po kroku (w tzw. wersji dla debili) będzie rozpisane jak zainstalować i skonfigurować ten emulatorek na 3ds-a.

Post's attachments

printscreen.jpg 679.68 kb, nikt jeszcze nie pobierał tego pliku. 

Tylko zalogowani mogą pobierać załączniki.

22

Napisz, skąd jesteś. Może ktoś pomoże lokalnie.

Sikor umarł...

23 Ostatnio edytowany przez porzecznik (2016-09-07 07:22:57)

jestem z 3ct.

[MM dely]: Proszę o poprawienie wszystkich swoich postów zgodnie z regulaminem. Timer 24h.

Tak jest.

24

No, jak znad morza - tam jest sporo atarowców. Pytaj się lokalnie, powinni pomóc. Ewentualnie wkrótce masz zlot atarowców w Gdańsku.

Sikor umarł...

25

Dziękuję wszystkim za pomoc. Od wczorajszego wieczora emulator Asie śmiga na moim 3dsie, że aż miło. :)
Przyczyną moich problemów był... Wykrzyknik. Przy instalacji kierowałem się zaleceniami ze strony projektu:

"Remember that this emulator requires Atari ROMs to be present in /3ds/atari800!"

Wszystkie romy (systemowe i z apkami) wrzucałem do katalogu "atari800!", a powinienem do "atari800". :)