Zapraszam do udziału w konkursie-zabawie na najbardziej „jajeczną” mini grę w BASIC-u. Organizatorem jestem ja, czyli Bluki (zwany dalej „Organizatorem”).
Zasady przedstawiam poniżej, teraz tylko wyjaśnię symbolikę tytułu. Otóż gra musi w jakiś sposób kojarzyć się z jajem. Może to być na przykład labirynt, z którego jajo musi uciec unikając gorących patelni, może to też być gra o śmiesznej fabule, czyli „jajcarska”. Tak czy inaczej, musi kojarzyć się z jajem takiej lub innej postaci :) .
REGULAMIN
1. Konkurs trwa od 27 marca do 9 maja 2016 roku.
2. Dopuszczalne są następujące interpretery (w nawiasie kwadratowym rozszerzenie dla samouruchamialnego pliku AUTORUN.xxx):
– Altirra BASIC 1.50 [BAS];
– Atari Microsoft BASIC II [AMB];
– Hypra Soft BASIC [HSB];
– OSS BASIC XE [BAS];
– OSS BASIC XL [BAS];
– Turbo BASIC XL 1.5 [BAS].
3. Gra musi uruchamiać się z dyskietki pod MyDOS-em 4.50.
4. Gra musi posiadać ekran tytułowy, na którym wymagane minimum informacji to: tytuł gry, autor, rok produkcji.
5. Program musi dać się wylistować (nie można zabezpieczać programu przed listowaniem).
6. Program może zawierać maksymalnie 100 linii kodu (w tym REM) ponumerowanych od 101 ze skokiem 1. Poza tym limitem musi zostać zamieszczona linia specjalna REM o numerze 100, zawierająca kolejno: tytuł gry, nick autora (autorów), datę ukończenia gry. Na przykład:
100 REM Skok przez jajo, niki, 15.04.2016
7. Każda linia programu może zawierać maksymalnie 120 znaków po wylistowaniu, w tym spacje i numery linii.
8. Wszelkie wyświetlane w grze teksty muszą być w języku polskim z zachowaniem znaków diakrytycznych.
9. Można używać procedur w języku maszynowym pod warunkami:
– kod musi zawierać się w liniach programu;
– procedura nie może zastępować istniejących w interpreterze poleceń (np. nie można jej użyć do narysowania trójkąta, bo istnieją w tym celu polecenia PLOT i DRAWTO);
– musi spełniać funkcję pomocniczą, tzn. główny ciężar gry musi spoczywać na programie i poleceniach interpretera BASIC-a.
10. W zewnętrznych plikach dopuszcza się przechowywanie jedynie następujących danych: fontów, grafiki ekranowej, dźwięku (playera) i doczytywanie ich w trakcie gry.
11. Niedopuszczalne są próby ominięcia regulaminu poprzez sztuczki programistyczne.
12. Wszelkie kwestie nieujęte regulaminem, sporne, decyzje o zgodności bądź niezgodności gry z regulaminem podejmuje Organizator. Decyzje te są ostateczne.
JAK ZGŁOSIĆ GRĘ DO KONKURSU
Należy przysłać mejla na adres: przed małpą „konkurs8bit”, a za małpą „poczta.fm”.
Tytuł mejla: „Konkurs z jajem”.
W treści należy wpisać:
– tytuł zgłaszanej gry i język, w którym gra została napisana.
– opis gry wraz z „klawiszologią” (jeżeli wykorzystywany jest dżojstik w typowy sposób wystarczy informacja „obsługa dżojstikiem”).
– Uzasadnienie związku gry z jajem, jeżeli ten związek nie jest oczywisty.
W załączniku do mejla:
– Plik z grą (ewentualnie z dodatkowymi plikami zgodnymi z p. 10 regulaminu). Najlepiej umieszczony na ATR z załącznika, pod nazwą „AUTORUN.xxx”, aby automatycznie się uruchamiał. Uwaga: ponieważ istnieją różne wersje tej samej implementacji BASIC-a więc użycie ATR z załącznika będzie bezpieczniejsze. Można też podesłać sam plik BAS.
– Nie jest wymagany, ale mile widziany byłby zrzut ekranu ze środka gry pod emulatorem Altirra.
Po stwierdzeniu przez Organizatora zgodności z regulaminem gra zostanie upubliczniona. W przypadku odrzucenia autor otrzyma mejla zwrotnego z uzasadnieniem.
AKTUALIZACJA GRY KONKURSOWEJ
Jeżeli z jakiegoś powodu (np. zauważony błąd) konieczna jest aktualizacja należy to zrobić tak jakby zgłaszało się nową grę (zgodnie z szablonem podanym w rozdziale „JAK ZGŁOSIĆ GRĘ DO KONKURSU”), z tą różnicą, że przed tytułem gry należy dodać „Aktualizacja gry...”. Wówczas stara wersja zostanie wycofana i zastąpiona nową.
WYŁONIENIE ZWYCIĘZCY, NAGRODY
Wyłonienie zwycięskiej gry nastąpi w publicznym głosowaniu po upłynięciu terminu zgłaszania (pkt. 1 regulaminu), nie szybciej niż 7 dni po opublikowaniu ostatniej gry. Wówczas też zostaną opublikowane zasady głosowania. Dlaczego wtedy? Bo będą zależały od ilości zgłoszonych gier. W szczególności, jeżeli nie będzie zgłoszeń konkurs zostanie unieważniony, jeżeli jedno zgłoszenie, autor automatycznie otrzyma nagrodę (nie będzie wówczas nad czym deliberować).
Uwaga. Jeżeli zwycięska gra została napisana przez więcej niż jednego autora, to nagroda główna przypadnie osobie, która jako pierwsza została wymieniona w specjalnej linii gry nr 100.
Główną nagrodą, chyba jedyną, jaka może się w takim konkursie pojawić, jest JAJOWAR – niespodzianka oczywiście działający. Jest więc okazja do „zapunktowania” u swojej drugiej połowy, udowodnienia, że te hobby to nie tylko strata czasu ;) .
Nagroda dodatkowa w postaci „butelkowca” USB zostanie rozlosowana wśród wszystkich uczestników konkursu z wyjątkiem zwycięzcy (ten otrzymuje nagrodę główną), pod warunkiem, że w konkursie weźmie udział co najmniej czterech uczestników.
UWAGI
Wszelkie pytania i uwagi proszę zamieszczać przede wszystkim w tym wątku. Można też wysyłać (w szczególności, gdy pytającemu zależy na poufności) na mejla konkursowego (patrz „JAK ZGŁOSIĆ GRĘ DO KONKURSU”).
Dla ułatwienia w załączniku znajdują się ATR-y z dopuszczonymi do konkursu interpreterami i MyDOS-em 4.50 oraz stosowne obrazy kartridżów.
Aby uprzedzić pytania, dlaczego nie ma Atari BASIC-a, odpowiadam: tyle już napisano na niego gier, że... więcej nie potrzeba...