76

Simius, zapisuje się na 1szt!

77

Ja również zapisuje sie na 1 szt.:)

78

Wyniki pomiarów częstotliwości podnośnej PAL i zakresu zaskoku pętli fazowej wyglądają następująco (niepewność nie większa niż 3*10^-7):
TV: 4.433622MHz +/-985Hz
Mikser: 4.433658MHz +/-287Hz
Prawie 3,5 raza węższy zakres zaskoku stawia znacznie ostrzejsze wymagania oscylatorom w Atari. Przykrą okolicznością jest też to, że dekoder w mikserze nie ma żadnej detekcji zaskoku, co pozwalałoby wyłączyć kolor przy braku synchronizacji lub choćby braku podnośnej. Efektem, prócz płynących. kolorowych pasów przy niedostrojeniu, jest także tęczowa mora w miejscach, gdzie Atari generuje kolor $0x.
Pin proszony sprawdzić w swoich komputerach źródło częstotliwości bazowej. Jeśli siedzą tam zwykłe kwarce, można próbować podstroić. Jeśli generatory kwarcowe, trzeba będzie wymienić.

Ceterum censeo Germaniam esse delendam.

79

Jak rozumiem kwarce, to te co mają 2 nogi a generatory 4.

Używam głównie dwóch komputerów.

1. 130XE, 2 kwarce
2. XEGS, kwarc 4.433618, oraz prawdopodobnie generator. Prawdopodobnie, bo by dostać się do miejsca w którym siedzi muszę rozbroić nieco dopałki ;)-

Kontakt: pin@usdk.pl

80

Pin napisał/a:

Jak rozumiem kwarce, to te co mają 2 nogi a generatory 4.

Tak jest. Można powiedzieć - dwie nogi dobrze, cztery nogi źle. :)

Ceterum censeo Germaniam esse delendam.

81

fakt faktem, w sobotę od YerzmYeYa wracałem na 4 nogach i to było złe ;)

Kontakt: pin@usdk.pl

82

-Przyznaj się że włączyłeś naped 4x4 :)

83

... nie - jednak w XEGS też są kwarce. Siedzi w płytce plck (czy jak sie to tam zwało) od VBXE w wersji 1.2.

Rozkręcam ten komputer właśnie ... no i jest misja z dostaniem się do GTIA, co doskonale obrazuje poniższy obrazek .. ;)

http://pin.atari.pl/AtariORG/XEGS/1.JPG

Kontakt: pin@usdk.pl

84

Pinokio: zOMG... Że to jeszcze działa...

85

Tam się wytworzył własny ekosystem, jeszcze jedna dopałka a ten komputer osiągnie samoświadomość :D

.: miejsce na twoją reklamę :.

86

nie no piękność, w sam raz na tapetę
Pinex masz to w większej rozdzielczości?

Lynx I / Mega ST 1 / 7800 / Portfolio / Lynx II / Jaguar / TT030 / Mega STe / 800 XL / 1040 STe / Falcon030 / 65 XE / 520 STm / SM124 / SC1435
DDD HDD / AT Speed C16 / TF536 / SDrive / PAK68/3 / Lynx Multi Card / LDW Super 2000 / XCA12 / SkunkBoard / CosmosEx / SatanDisk / UltraSatan / USB Floppy Drive Emulator / Eiffel / SIO2PC / Crazy Dots / PAM Net
http://260ste.atari.org

87 Ostatnio edytowany przez Pin (2015-10-25 12:32:13)

Zrobię czymś lepszym fotkę jeszcze raz i podrzucę gdzieś tu :D

To ten XEGS to ten co mi go Pasiu dopalił tak ze 12-13 lat temu .. w sumie, to tylko raz udało mi się go zepsuć - jak po pijaku montowaliśmy VBXE na Grzybsoniadzie ;)-

Kontakt: pin@usdk.pl

88

Kwestia wpływu odchylenia częstotliwości ramki od wzorcowych 50Hz jakby się potwierdzała. Po zamianie częstotliwości bazowej 3,546894MHz na 3,556800MHz (50Hz*228*312) obraz jest zupełnie stabilny.

Ceterum censeo Germaniam esse delendam.

89

Dobra, czyli sumarycznie - całość tematu dotyczy dodania pod GTIA modyfikacji w postaci płytki, oraz... no i tu jest pytanie - czy wymiana kwarcu na pożądany, czy jakaś inna modyfikacja mająca na celu wymuszenie odpowiedniej częstotliwości?

No powiem tak, że początkowo nie nastawiałem się na sukces.. dzięki Simius! ;)

Kontakt: pin@usdk.pl

90 Ostatnio edytowany przez Simius (2015-10-25 18:53:36)

Wymiana kwarcu nie wystarczy, bo generator podnośnej PAL w Atari jest synchronizowany z głównym sygnałem zegarowym i jeśli zmienimy częstotliwość główną z 3.547 na 3.557, to w ogóle nie ruszy. Trzeba byłoby zrezygnować z synchronizacji i zmontować generator samobieżny. Mora, jaka przy tym powstaje, po przejściu przez mikser na moje oko wygląda dużo lepiej, niż prążki na obrazie natywnym, z którym mikser obchodzi się, co tu dużo gadać, wyjątkowo podle.

Post's attachments

mix_synchr.JPG 1.73 mb, nikt jeszcze nie pobierał tego pliku. 

mix_z_mora.JPG 1.68 mb, nikt jeszcze nie pobierał tego pliku. 

origin.JPG 1.78 mb, nikt jeszcze nie pobierał tego pliku. 

Tylko zalogowani mogą pobierać załączniki.
Ceterum censeo Germaniam esse delendam.

91

No to wg. uznania postępuj tak, jak uważasz że będzie najlepiej ;)

Kontakt: pin@usdk.pl

92

Jeśli obraz z miksera ma być 100% stabilny, to trzeba by zastosować kwarc 14,2272MHz, który, niestety, w naturze nie występuje. Alternatywą mógłby być albo kwarc programowalny, albo synteza PLL.

Ceterum censeo Germaniam esse delendam.

93

to jeśli mogę poprosić, to przeanalizuj temat i podaj mniej więcej koszty jednego i drugiego rozwiązania.

Kontakt: pin@usdk.pl

94

jakieś wieści z placu boju?

Kontakt: pin@usdk.pl

95

Szukam jeszcze rozwiązania jednego problemu. Standardowy obraz PAL ma 625 linii w trybie interlaced. Obraz generowany przez Atari ma 312 linii bez przeplotu. Po zmodyfikowaniu sygnału synchronizacji tak, aby uzyskać przeplot, otrzymuje się obraz składający się z 624 linii, przy czym jeden z półobrazów ma 312,5 a drugi - 311,5 linii. Nie stanowi to problemu ani dla LCD TV, ani dla Twojego miksera. Ale w telewizorze/monitorze kineskopowym, bez cyfrowego przetwarzania obrazu, według wszelkiego prawdopodobieństwa, wystąpi problem pionowego drżenia obrazu (niezależnego od migotania) wywołanego 64-mikrosekundową różnicą długości ramek parzystych i nieparzystych. Żeby to zjawisko wyeliminować, trzeba zatrzymać taktowanie całego systemu na czas jednej linii obrazu - 64,28us. W tym czasie zostanie wykreślona brakująca, 625. linia. Spowolnienie systemu jest przy tym pomijalnie małe, bo zaledwie 1.6%, ale pojawiają się problemy - zakłócenia generowanego dźwięku, w postaci regularnie, co 40ms, powtarzającej się 64us "dziury", zaburzenie transmisji szeregowej i opóźnienie reakcji na przerwania. Z tego powodu zatrzymanie zegara nie jest jednorazowe. W każdej z 6 ostatnich, niewidocznych linii, pod koniec ramki, przed serią impulsów wyrównawczych, zegar jest zatrzymywany na 19 cykli, za każdym razem w cyklu odświeżania pamięci. Jednocześnie POKEY otrzymuje nieprzerwany sygnał zegarowy. Dzięki temu dźwięk i transmisja przebiegają normalnie, a wydłużenie czasu obsługi niektórych przerwań o 10us nie powinno stanowić problemu. I wszystko byłoby cacy, gdyby nie to, że z tajemniczych powodów na LCD TV występują przy tym zakłócenia koloru. Tak, jakby TV nie potrafił zsynchronizować podnośnej PAL z burstem. Najdziwniejsze, że mikser dekoduje kolory zupełnie prawidłowo. Z punktu widzenia obsługi miksera ten tryb pracy jest o tyle korzystny, że wymaga łatwiejszej do uzyskania częstotliwości podstawowej - 14,25MHz  (4x228x625x25Hz). Wystarczy do tego tylko jeden układ PLL, dwa dzielniki i łatwo dostępny kwarc 12MHz. (/4; x19; /4). Bez dodawania linii potrzeba dwóch PLL, trzech dzielników i także kwarcu 12MHz (/5; x39; /25; x19; /5). W tej chwili plan jest taki, żeby zorganizować jakiś mały, 14" kolorowy TV kineskopowy i sprawdzić, jak to będzie wyglądało na nim. Dodatkowo zamierzam sprawdzić współdziałanie ze swoim cyfrowym dekoderem PAL, co może pomóc wyjaśnić przyczynę problemów z LCD TV.

Ceterum censeo Germaniam esse delendam.

96

Wow. Niezły wynalazek widzę w planach. Ok, mi się nie spieszy a bardziej dopracowane rozwiązanie przyda się nie tylko mi więc działaj ;) Jestem pod wrażeniem!

Kontakt: pin@usdk.pl

97

Swego czasu sprawdzałem interlace Rybagsa na dwóch telewizorach kineskopowych a także na konwerterze CompositeVideo-VGA i nie było żadnego problemu z tym, że były tylko 624 linie. Ze sprzętowym na pewno będzie tak samo. Oczywiście niewykluczone, że znajdą się telewizory, dla których to będzie problem. Ważniejsze jest chyba, żeby impuls synchronizacji pionowej trwał 3 linie. Pamiętam też, że udało mi się w sposób programowy uzyskać efekt utraty kolorów. Niestety nie sprawdziłem co dokładnie było zmienione w timingu generacji impulsu.

98

a takie pytanie, czy po Simiusowym wynalazku tryb "suszarkowy" nadal będzie działać? ;)

@Simius - masz komputer na którym efekt jest wyświetlany prawidłowo?

Kontakt: pin@usdk.pl

99

Sądzę, że będzie to zależeć od rozwiązania. Tryby DGF czyli "suszarkowe" na pewno współdziałają z trybem interlace Rybagsa. Niemniej, gdyby zachowanie zgodności z DGF komplikowało czy wręcz uniemożliwiało stworzenia sprzętowego interlace'u to chyba nie ma sensu walczyć o DGF. W końcu to wykorzystuje sprzętowy bug - i to taki brzydki, niestabilny, zależny od temperatury.

100

Poczytałem o tych trybach i moim zdaniem jedno na drugie nie będzie miało żadnego wpływu. Mógłbym w zasadzie dowolnie manipulować opóźnianiem czy przyspieszaniem CSYNC. W zakresie plus minus kilku cykli koloru efektem będzie tylko niewielkie przemieszczenie się całego obrazu na ekranie. Jeśli więcej, wyłączy się lub zafałszuje kolor, bo przesunie się też okno czasowe, w którym TV będzie oczekiwał na sygnał synchronizacji koloru. I albo dekoder trafi w pustkę albo na konkretny już kolor, który zostanie wzięty za wzorzec fazy.

Ceterum censeo Germaniam esse delendam.