26

No więc jak pisałem problemy z PowerPC mają "eksperci" którzy tego na oczy w życiu nie widzieli.
Nowe lepsze amigi działają tak jak firebee i CFLIB.
Jest to rewelacyjne rozwiązanie bo o wiele szybsze od "krzemowego" 68k, o wiele szybsze od najlepszych emulatorów na pc.
Kod 68k jest tłumaczony na kod powerpc, i można bez problemu używać np bibliotek 68k w swoim sofcie PowerPC.
Czego żaden emulator na pc nie zapewnia.
Niestety zawiść która tu przez niektórych przemawia, powoduje że atari kisi się na 68k.
Naprawdę wielka szkoda że nie ma atari na powerpc.
Chodziło by o wiele lepiej od wynalazków typu firebee.

27

Nie rozumiem dlaczego uważasz, że niektórzy są "ekspertami" podczas gdy Ty jesteś widocznie Ekspertem.
Żeby to lepiej zrozumieć mam do ciebie pytanie: dlaczego to emulacja 68k na powerpc jest lepsza (szybsza) od emulacji na x86? Proszę o szczegóły techniczne, które pozwolą mi zrozumieć dlaczego akurat PPC to przyszłość.

Nie wiem dlaczego się uparłeś na to PPC. Na Amidze wszystkie godne uwagi dema od 15 lat powstają na 68k z 060 i wszyscy są zadowoleni. Pisanie o jakiejś zawiści to też jakieś nieporozumienie. Próbujesz wszystkich przekonać do jakiejś swojej fantazji, która nikomu nie jest potrzebna ani nawet pożyteczna. To, że można kupić super drogą płytę do nowej Amigi, która jest przestarzała już w momencie zapowiedzi (2 lata przed wypuszczeniem na rynek) w ogóle mnie nie nawilża. Po prostu mam peceta do pracy i Atari do zabawy. Udawanie, że nasze starocie (PPC też do tego zaliczam) może się przydać do jakiejś poważnej pracy to jest halucynacja, na którą też cierpiałem jak miałem 17 lat. Ale już dorosłem. Polecam :)

What can be asserted without proof can be dismissed without proof.

28

Konkluzja prosta, jak chcecie PPC to se kupcie jakiegoś PowerMaca (Od G3 do G5 jest w czym wybierać) i jeszcze sporo softu można na to znaleźć. A zamiast Mint jest na to Linux.

29

Dyskusja podniosła ciśnienie niektórym forumowiczom ;) Nie miałem takiego zamysłu. Jestem użytkownikiem który woli pracować na prawdziwym sprzęcie. Bo zabawa emulatorami traci sens kiedy są nowoczesne komputery.

Poza tym klasyczne maszynki będą powoli odchodzić do krainy wiecznych łowów , maja po 30 lat więc swoje wysłużyły.
Potrzebne są zamienniki sprzętowe albo klony w przystępnych cenach.

30

Przecież pisałem dlaczego jit na powerpc jest lepsze od emulacji 68k na x86.
Bo można łatwo łączyć kod w 68k i powerpc.
Ale skoro nie czytałeś to proszę bardzo mogę jeszcze raz.
A chodzi oczywiście o integrację ze starym softem 68k. Nie trzeba przepisywać wszystkiego, jak coś jest w asemblerze 68k, jakimś dziwnym języku programowania tylko pod 68k, albo po prostu skompilowane pod 68k i nie ma źródeł to można użyć tego bezpośrednio w swoim sofcie powerpc.
Jak mam jakąś bibliotekę w 68k, to na amidze z powerpc po prostu na podstawie pliku fd pliku proto  (amigowe standardy) plik inline - dokładnie jak na 68k.
Bez przepisywania kodu, bez pisania skomplikowanego kodu do zamiany bajtów w danych itp itd.
Po prostu jedna linia w wierszu poleceń, 5 sekund roboty i można używać w swoim sofcie pod powerpc,
softu z 68k tak jakby był napisany pod powerpc.   
Proste nie?
Jest biblioteka skompilowana pod 68k, chcesz jej użyć w nowym sofcie kompilowanym pod powerpc.
Co robisz na nowej lepszej Amidze z powerpc?
Wpisujesz jedną linię w shellu, generuje ci się jeden plik i już możesz używać biblioteki skompilowanej pod 68k 
jak by była zrobiona pod powerpc.
Po prostu na nowej lepszej Amidze siadasz, w parę sekund masz zrobione odpowiednie pliki i w zasadzie cię nie interesuje pod jaki procesor (byle big endian) był skompilowany stary soft.
Zrobisz coś takiego na x86? Dasz radę łatwo wywołać kod 68k z kodu x86?
Oczywiście że nie. Czekać cię będzie pisanie hektarów kodu zmieniających porządek bajtów w dzielonych danych.
To właśnie nie dociera do "ekspertów".
Powerpc jest świetne bo jest sto razy szybsze od 060 i jest w przeciwieństwie do x86 kompatybilne z 68k.
Szkoda  że nie ma atari na powerpc.

31

To co podajesz za przykład wyższości rozwiązania ppc nad czymkolwiek innym jest przykładem patologicznym. Pozwolę sobie nie uzasadniać ze względu na swój status "eksperta".

What can be asserted without proof can be dismissed without proof.

32 Ostatnio edytowany przez BartoszP (2015-09-24 17:29:36)

No tak......czujemy się tacy malutcy przy takim EKSPERCIE....

Jedna uwaga:

PowerPC nie jest kompatybilne z 680x0 bardziej niż architektura x86, x64, Alpha czy też ARM.
Jest po prostu bliższe architekturą co ułatwia i przyspiesza działanie emulatora kodu 680x0 i nic ponad to.
Tak samo efektywnie jak architekturę big-endian 680x0 może emulować architektury little-endian dzięki funkcji automatycznej zmiany kolejności interpretacji bajtów danych pobieranych z pamięci dzięki odpowiedniemu ustawieniu bitu LM w rejestrze HID0.
Gdyby komuś się chciało, to przepisałby ten amigowy konwerter plików 68k pod srodowisko x64 i tez dwa, trzy stuknięcia w klawiaturę i byłaby emulacja jak na tych współczesnych pseudoAmigach. Amigowcy nie wynaleźli ponownie koła. Na każdym procesorze można emulować dowolny inny. To tylko kwestia wydajności i czasu poświęconego na emulacje kodu.
Podkreślam słowo EMULACJA bo PowerPC też ten kod emuluje.

Tak ogólnie to PowerPC jest tako samo nierozwojowy na rynku komputerów domowych jak inne procesory z tamtych lat. Możesz pisać o nim co chcesz ale faktu, że przemawiają przez ciebie sentymenty nie zmienisz.

PS.

O którym emulatorze piszesz ? Tym mniej wydajnym BlackBox czy rekompilatorze Petunia, który tak naprawdę dokonuje zamiany kodu 68k na PowerPC i wykonuje kod PowerPC ?

33

Bo po prostu nie masz jak uzasadnić.
Na atari i amigę jest mnóstwo starego kodu niestety bezużytecznego na x86, bo np dostępnego tylko w postaci skompilowanej, w asemblerze 68k, pod stary kompilator.
Ogromne ilości softu który nigdy nie będzie dostępny natywnie na 86.
Dzięki temu że kod powerpc i 68k mogą korzystać z tych samych danych bez ich skomplikowanego przerabiania, oraz że bez problemu da się wywołać kod 68k z powerpc i odwrotnie,
powerpc jest takie świetne.
Właśnie dlatego chciałbym np takiego freeminta na np używanego maca mini G4.
Dla mnie to byłoby super atari, bo i tanie, i z pewnością chodziło by o wiele lepiej niż firebee, czy ARAnyM na moim i7.

34 Ostatnio edytowany przez BartoszP (2015-09-24 17:45:16)

A. Na PowerPC też tego nie uruchamiasz tego softu "natywnie". Jesteś tego świadom ?
B. Nikt nie pisze, że PowerPC jest "nieświetne". Po prostu nie ma "parcia na szkło" na ten procesor w środowisku Atari.
C. Skoro w Mac G4 jest PowerPC, to po prostu uruchom NATYWNIE freeminta....pokaż jak to zrobić skoro się da.
D. A czego ja niby nie mam jak uzasadnić ? Jakoś nie łapię tej aluzji. To nie było do mnie....

Twój problem polega na tym, że jesteś przekonany, że procesory PowerPC wykonują kod 68k bezpośrednio. A to nie jest prawda.

Co oznacza to "wyboldowane" ?

Na atari i amigę jest mnóstwo starego kodu niestety bezużytecznego na x86, bo np dostępnego tylko w postaci skompilowanej, w asemblerze 68k, pod stary kompilator.

35

BartoszP napisał/a:

No tak......czujemy się tacy malutcy przy takim EKSPERCIE....

To dobrze.

Kompletnie ci się pomieszało.

PowerPC jest bardziej kompatybilne z 680x0 niż architektura x86, x64, czy też ARM.
Ponieważ jest tak jak 680x0 big endian.
Danych nie trzeba przerabiać, kod 68k i powerpc może używać tych samych.
Dlatego powerpc jest lepsze.
Proste nie?
I właśnie dlatego pasowałoby mi Atari na powerpc.

36

Kolega pomija w swojej logice fakt istnienia dość dobrego JITa 68k → PPC działającego na MorphOS, AmigaOS4 czy WarpUP/PowerUP.
No i ważnym faktem jest to, że na Amigach z prockiem 68k i PPC jednocześinie, instrukcje 68k są wykonywane - i tu zaskoczenie! - na tym pierwszym.

Co do JITa dla "nowoczesnych Amig", to nie umniejszam wcale jego geniuszu, skoro potrafi w locie tłumaczyć instrukcje 68k na PPC bez reinterpretowania tychże, dodatkowo, tu podkreślam, tłumacząc wywołania do API AmigaOS 3.x na MorphOS API, co dość mocno zachowuje kompatybilność. Otwarcie pełnoekranowego okna AGA? Nie ma problemu, otwieramy okno framebuffera zgodnego z CybergraphX. Gadanie muzyką do AHI? No spoko, konwertujemy to na Reggae i ślemy do głośników…

Ale nie, nie jest to żadna "magia" po stronie procesora PowerPC, to samo można napisać na procesorze x86, ARM, MIPS64, SPARC czy nawet Itanium, jedynym wymogiem jest chętny programista z dostępem do źródeł OS3.x i MorphOS'a :)

.: miejsce na twoją reklamę :.

37 Ostatnio edytowany przez BartoszP (2015-09-24 17:56:46)

swinkamor12 napisał/a:

Ponieważ jest tak jak 680x0 big endian.

Jest w domyślnym trybie pracy procesora. Może tez pracować ze wsparciem danych zapisanych w trybie little-andian. Ale to przecież dla Ciebie oczywista informacja.

Procesory ARM6 i nowsze też są big-endian więc równie dobrze nadają się do użycia zamiast PowerPC. Na dodatek komputery oparte o nie są dostępne w każdym kiosku i spożywczaku na osiedlu. Nawet pewno w Biedronce cos znajdziesz.

A tak w ogóle, to najlepiej skorzystaj z MIST'a. Tam po prostu masz taki procesor jaki potrzebujesz i nic nie musisz emulować.

38

BartoszP napisał/a:

Procesory ARM6 i nowsze też są big-endian więc równie dobrze nadają się do użycia zamiast PowerPC. Na dodatek komputery oparte o nie są dostępne w każdym kiosku i spożywczaku na osiedlu. Nawet pewno w Biedronce cos znajdziesz.

Mało wiesz o ARMach. Te najbardziej popularne działają w little endian.

BartoszP napisał/a:

A tak w ogóle, to najlepiej skorzystaj z MIST'a. Tam po prostu masz taki procesor jaki potrzebujesz i nic nie musisz emulować.

Rada bez sensu. MIST jest jeszcze wolniejszy od 060. Lepiej używać powerpc które jest ponad 100 razy szybsze od 060 i nadal big endian.

39 Ostatnio edytowany przez BartoszP (2015-09-24 19:31:10)

Czy aby na pewno ? SCTLR.IE jest odpowiedzią.
Domyślny tryb pracy ARM jest ustawiony na zgodność ze starszymi procesorami <= ARM6 ale wcale tak nie musi być.
Będziesz dyskutował z tym: http://infocenter.arm.com/help/index.js … jijaj.html ?
[edit] i z tym: http://infocenter.arm.com/help/index.js … hddbc.html ?[/edit]

ARM jest tak konfigurowalny jak PowerPC...powiedziałbym, ze jeszcze bardziej bo po prostu zaprojektowany został z wiedzą co jest dobre w różnych procesorach i jak to wykorzystać.


[edit 2]Tak przy okazji...Wgrany core do FPGA jest big-endian lub-little endian w zależności jaki procesor akurat implementuje.
FPGA samo z siebie jest nijakie-endian bo po prostu jest to zbiór bramek. To samo FPGA w MIST raz jest procesorem 8-o, raz 16-o a raz może być i 17-o bitowym. To trochę inna liga niż PowerPC. FPGA nic nie emuluje. Ono po prostu JEST DANYM PROCESOREM w danym momencie....no może daną architekturą procesora gdybyś chciał się czepiać słówek i szczegółów.[/edit 2]

40

BartoszP napisał/a:

Czy aby na pewno ? SCTLR.IE jest odpowiedzią.

I co działa ci to na tanich tabletach z biedronki, czy tylko w teorii powinno działać?

swinkamor12 napisał/a:

PowerPC jest bardziej kompatybilne z 680x0 niż architektura x86, x64, czy też ARM.
Ponieważ jest tak jak 680x0 big endian.

PowerPC jest nijak kompatybilne z 680x0. Bycie big endian nie ma żadnego znaczenia

swinkamor12 napisał/a:

Danych nie trzeba przerabiać, kod 68k i powerpc może używać tych samych.
Dlatego powerpc jest lepsze.
Proste nie?
I właśnie dlatego pasowałoby mi Atari na powerpc.

To 'przerabianie' danych, to jest zupełnie pomijalny aspekt. Szczególnie że w cenie maszyny Power PC można kupić o wielokrotnie szybszą maszynę opartą o x32-64 czy ARMa. Jak już emulować to lepiej na sprzęcie szybszym i tańszym. Emulatory już są (AranyM dla przykładu), więc uruchomienie ich na PowerPC nic nie da, poza tym że będzie to wolniejsza i droższa metoda.

Atari: FireBee, (Falcon030 CT60e SuperVidel SvEthlana CTPCI), TT, (520ST Pak030 Frak PuPla Panther), (520ST 4MB ST RAM 8MB TT RAM CosmosEx SC1435), (1040STFM UltraSatan SM124), (1040STE 4MB ST RAM 8MB TT RAM CosmosEx NetUSBee SM144 SC1224), 260ST, 520 ST+, (MEGA ST SM125), (65XE Rapidus U1MB VBXE SIDE2 SIO2PC), (Jaguar SkunkBoard), Lynx II, 2x Portfolio

42 Ostatnio edytowany przez BartoszP (2015-09-24 19:35:21)

swinkamor12 napisał/a:
BartoszP napisał/a:

Czy aby na pewno ? SCTLR.IE jest odpowiedzią.

I co działa ci to na tanich tabletach z biedronki, czy tylko w teorii powinno działać?

Ja nie bywam w takich sklepach. Zainwestuj w lepszy tablet to zadziała.
Lepiej udziel odpowiedzi na pozostałe pytania a nie wymądrzaj się o bzdetach.

Ty twierdzisz, że lepszym owocem zamiast banana jest parówka bo ma kształt do niego zbliżony. Ja wybieram jabłko.

43 Ostatnio edytowany przez willy (2015-09-24 20:09:00)

Nie che mi się rozpisywać.

Xbox360 i PS3 to też PowerPC.

Edit:
Zapomniałem o Wii :) To też jest PowerPC.

"tatusiu zobacz, narysowałam tobie takie same coś jak na twojej koszulce" 
https://github.com/willyvmm/mouSTer
jmp $e477

44

Mi też :)

Xbox1 i PS4 to  AMD x64

willy napisał/a:

Nie che mi się rozpisywać.

Xbox360 i PS3 to też PowerPC.

Edit:
Zapomniałem o Wii :) To też jest PowerPC.

Już przestarzałe.

Atari: FireBee, (Falcon030 CT60e SuperVidel SvEthlana CTPCI), TT, (520ST Pak030 Frak PuPla Panther), (520ST 4MB ST RAM 8MB TT RAM CosmosEx SC1435), (1040STFM UltraSatan SM124), (1040STE 4MB ST RAM 8MB TT RAM CosmosEx NetUSBee SM144 SC1224), 260ST, 520 ST+, (MEGA ST SM125), (65XE Rapidus U1MB VBXE SIDE2 SIO2PC), (Jaguar SkunkBoard), Lynx II, 2x Portfolio

46

Adam Klobukowski napisał/a:

Już przestarzałe.

Ale jaki lans.....

Parafrazując świeży cytat z filmu Prokurator:
- Wiesz gdzie naprawiają walkmany PS3 ?
- ... Tam gdzie ATARI
:) :)

47 Ostatnio edytowany przez skrzyp (2015-09-24 21:20:07)

Adam Klobukowski napisał/a:

Już przestarzałe.

Gry nadal wychodzą, szczególnie na PS3. I tak na europejskim rynku widzimy tylko ułamek, większość jest na rynek japoński (i wiele z tych gier jest wartych zagrania pomimo bariery językowej, wbrew pozorom).

BartoszP napisał/a:

Parafrazując świeży cytat z filmu Prokurator:
- Wiesz gdzie naprawiają walkmany PS3 ?
- ... Tam gdzie ATARI
:) :)

Jak to młodzież mówi - zgniłem :D

.: miejsce na twoją reklamę :.

48

BartoszP napisał/a:

Ja nie bywam w takich sklepach. Zainwestuj w lepszy tablet to zadziała.

To ty pisałeś:

Procesory ARM6 i nowsze też są big-endian więc równie dobrze nadają się do użycia zamiast PowerPC. Na dodatek komputery oparte o nie są dostępne w każdym kiosku i spożywczaku na osiedlu. Nawet pewno w Biedronce cos znajdziesz.

To co działa ci na tablecie z biedronki czy nie?

49 Ostatnio edytowany przez swinkamor12 (2015-09-24 22:57:43)

Adam Klobukowski napisał/a:

PowerPC jest nijak kompatybilne z 680x0. Bycie big endian nie ma żadnego znaczenia

Ma ogromne znaczenie.

To 'przerabianie' danych, to jest zupełnie pomijalny aspekt.

Tak ci się tylko wydaje. To wynika z tego że nigdy nie próbowałeś, wywoływać kodu 68k z kodu x86 ( i kodu x86 z kodu 68k).
Gdybyś miał jakiekolwiek doświadczenie w tym temacie, miałbyś inne zdanie.

Szczególnie że w cenie maszyny Power PC można kupić o wielokrotnie szybszą maszynę opartą o x32-64 czy ARMa.

Jak na razie emulowany soft 68k na moim i7 działa trzy razy wolniej niż soft powerpc na moim G4.

Jak już emulować to lepiej na sprzęcie szybszym i tańszym. Emulatory już są (AranyM dla przykładu), więc uruchomienie ich na PowerPC nic nie da, poza tym że będzie to wolniejsza i droższa metoda.

Nie zrozumiałeś. Na powerpc nie musisz jak na x86 emulować wszystkiego.
A tylko nieprzepisane kawałki.
Właśnie dlatego powerpc to taka fajna zabawka dla programistów.
Bo z jednej strony szybka, a z drugiej kompatybilna.
I cały czas szybsza od emulatora na najszybszym pc.
Szkoda że nie ma atari na powerpc.

50

1. Korzystanie z PowerPC to anachronizm. Śmiem twierdzić, że przez zbytnie przywiązanie się do PowerPC, Amiga jest dalej tam gdzie była. Apple dało radę 2 razy zmieniać procesory. Wystarczyło przekompilować kod systemu i dopisać sterowniki. Dorobili jeszcze https://pl.wikipedia.org/wiki/Rosetta_(oprogramowanie) do starego softu.

2. Zamiast przenosić Minta na nowy sprzęt, lepiej jest przenieść API GEM na Linuxa (był zresztą kiedyś taki projekt) i przekompilować aplikacje (których źródła są dostępne) na x86/amd64.

3. Jeśli przekompilowywać stare aplikacje to już lepiej wyciągnąć z Aranyma JIT'a, który już tam jest i wpasować to jakoś z obsługą MISC'owych binarek pod Linuxem, tak jak można to teraz robić w Wine. Wtedy można odpalać EXE'ki bezpośrednio, bez podawania przed nimi "wine".

4. Kiedyś posiadacze Mac'ów pożenili QEmu z WINE i odpalali binarki windowsowe pod MacOSX na procesorach PowerPC (http://wiki.winehq.org/MacOSX_pl - patrz pierwsze zdanie). Większego problemu z BigEndian nie było :).

Tak poza tym to szkoda, że nie wypalił te kilkanaście lat temu projekt z przeniesieniem API GEMowego na Atari. Moglibyśmy się doczekać kontynuacji platformy na innych prockach (nie tylko Intelu). Wystarczyło albo użyć X'ów do renderowania grafiki, albo nawet bezpośrednio rysować na fbdev. Fakt, że nie byłoby to wtedy "prawdziwe Atari" :).