1

Procesory power pc są naturalnym rozwinięciem linii 68K.
Zastanawiałem się, czy system freemint mógłby być na ten typ procesorów. Są bardzo tanie clony macintoshów. Można by je wykorzystać jako następce płyt atari z 68K. Takim następcą na pewno nie jest MIST zbudowany na procesorach programowalnych ALTERA. Bo równie dobrze można uznać komputer klasy x86 za następne Atari.

Tylko proszę się nie wściekać na temat;)

2

MorphOS już jest i raczej nie chcemy iść tą drogą…

Tematu rozwijać nie będę, bo mogę o tym książkę napisać, a ciśnienie wyniesie pińćset :>

.: miejsce na twoją reklamę :.

3

Tylko procesory power pc byłyby naturalnym rozwinięciem komputerów Atari gdyby były nadal produkowane. Natomiast Altera to fanaberia. Jeszcze ta chora cena.

gotham napisał/a:

Procesory power pc są naturalnym rozwinięciem linii 68K.
Zastanawiałem się, czy system freemint mógłby być na ten typ procesorów. Są bardzo tanie clony macintoshów. Można by je wykorzystać jako następce płyt atari z 68K. Takim następcą na pewno nie jest MIST zbudowany na procesorach programowalnych ALTERA. Bo równie dobrze można uznać komputer klasy x86 za następne Atari.

Tylko proszę się nie wściekać na temat;)

Procesor PowerPC nie są naturalnym rozwinięciem 68K, to zupełnie inna architektura. FreeMiNT nie jest kompletny. Można by ewentualnie użyć EmuTOSa, ale i tak do przeniesienia jest dużo kodu w asemblerze, na wykonanie czego chętnych brak. Zresztą, jak już to odpalisz na PowerPC, to jakie oprogramowanie na tym uruchomisz?

Atari: FireBee, (Falcon030 CT60e SuperVidel SvEthlana CTPCI), TT, (520ST Pak030 Frak PuPla Panther), (520ST 4MB ST RAM 8MB TT RAM CosmosEx SC1435), (1040STFM UltraSatan SM124), (1040STE 4MB ST RAM 8MB TT RAM CosmosEx NetUSBee SM144 SC1224), 260ST, 520 ST+, (MEGA ST SM125), (65XE Rapidus U1MB VBXE SIDE2 SIO2PC), (Jaguar SkunkBoard), Lynx II, 2x Portfolio

5

Wiem , że procesory power pc to inna architektura. Ale gdyby Atari nadal istniało to poszłoby w procesory motoroli power pc tak jak zrobiło to apple. ( co prawda apple teraz siedzi na intelu )

Freemint uruchomiłby się na płycie macintosha z tradycyjnym procesorem 68K ?

Myślę o tańszej alternatywie niż MIST.

6

@gotham: a ja obstawiam, że rozwinięciem 68K bardziej są coldfire, niiż PPC. PPC to taka hybryda była - deko motoroli, skrzypta intela.

Sikor umarł...

7

Niestety firebee ma cenę zaporową. Powinno być taniej ;)

8

Wyprodukuj taniej, to chętnie kupimy :)

.: miejsce na twoją reklamę :.

Nie wiemy co by było gdyby ;)

Był kiedyś takie projekt jak MacMiNT, ale szybko zakończył żywot. Normalny FreeMiNT zadziała tylo na Atari.

Atari: FireBee, (Falcon030 CT60e SuperVidel SvEthlana CTPCI), TT, (520ST Pak030 Frak PuPla Panther), (520ST 4MB ST RAM 8MB TT RAM CosmosEx SC1435), (1040STFM UltraSatan SM124), (1040STE 4MB ST RAM 8MB TT RAM CosmosEx NetUSBee SM144 SC1224), 260ST, 520 ST+, (MEGA ST SM125), (65XE Rapidus U1MB VBXE SIDE2 SIO2PC), (Jaguar SkunkBoard), Lynx II, 2x Portfolio

10

gotham napisał/a:

procesorach programowalnych ALTERA

Oj ... poniosło kolegę ;)

"tatusiu zobacz, narysowałam tobie takie same coś jak na twojej koszulce" 
https://github.com/willyvmm/mouSTer
jmp $e477

11

"Ale gdyby Atari nadal istniało to poszłoby w procesory motoroli power pc tak jak zrobiło to apple. ( co prawda apple teraz siedzi na intelu)"
Dlaczego wrzuciłeś to w nawias? Może gdyby Atari istniało to "siedziało by na intelu"? Wtedy mógłbyś na nowszym systemie operacyjnym odpalić emulator a w nim stare aplikacje. Zaraz... Przecież tak możesz zrobić teraz :-)
Co do PowerPC to temat był przy niejednym piwie obgadany - tak jak napisał Adam - to inny procesor niż 68K. Na ile to komplikuje sprawę widać na Amigach. IMHO jeśli budować "nowe Atari" to właśnie MIST był by OK. (był by, bo ma jeszcze sporo niedociągnięć).  Czyli coś takiego: 68K dla pełnej kompatybilności ale z możliwością przełączenia na powiedzmy 200MHz żeby rozpakować zipa :-)
Grafika STkowa, ale z możliwością dodania udawanej katy SVGA kolor. Do tego sieciówka działająca z oszałamiającymi 10Mb/s i... mi styka. Ktoś poprawi MISTA do takiego stanu? ;-)

12

Atari i Amiga to są już komercyjnie martwe platformy i nikt nie potrzebuje power pc do tego, żeby się zajmować swoim hobby.

What can be asserted without proof can be dismissed without proof.

13

gotham napisał/a:

Zastanawiałem się, czy system freemint mógłby być na ten typ procesorów

Mógłby być. Potrzeby tylko jest deweloper który przeportuje MiNTa na PowerPC

Lynx I / Mega ST 1 / 7800 / Portfolio / Lynx II / Jaguar / TT030 / Mega STe / 800 XL / 1040 STe / Falcon030 / 65 XE / 520 STm / SM124 / SC1435
DDD HDD / AT Speed C16 / TF536 / SDrive / PAK68/3 / Lynx Multi Card / LDW Super 2000 / XCA12 / SkunkBoard / CosmosEx / SatanDisk / UltraSatan / USB Floppy Drive Emulator / Eiffel / SIO2PC / Crazy Dots / PAM Net
http://260ste.atari.org

14

@sqward: "(...)nikt nie potrzebuje power pc do tego, żeby się zajmować swoim hobby."
No chyba, że jego hobby to budowanie Atari z PPC  :-P

15

Dzięki powerpc mamy lepsze Amigi niż te wyprodukowane przez Commodore.
Problemy i komplikacje mają z nimi głównie ludzie którzy tych lepszych Amig nie używają.
Powerpc dla atari to dobry pomysł. Niestety niektórzy użytkownicy atari mają na powerpc uczulenie.
A szkoda.
Oczywiście problem z częścią kodu który jest w assemblerze dałoby radę obejść robiąc soft tłumaczący 68k na powerpc.
Jak to jest robione na Morphos i Amiga Os 4.
Dzięki czemu nie trzeba by przepisywać kodu w asseblerze.

swinkamor12, zgodznie z tradycją, nie wiesz o czym mówisz :P

16bitowe Atari ma znacznie mniejsze środowisko użytkowników niż Amiga. U nas ledwo udało sie wyprodukować klona opartego na ColdFire (a jest to procesor wprost będący następcą 68K i wiele rzeczy działa na nim be żadnych zmian, a inne można zaemulować, podobnie jak na 68060 emuluje się niezaimpelentowane instrukcje 68000).

Nikt nie napisze żadnego znaczącego nowego softu na Atari z PowerPC. To co możnaby skompilować na to, można skompilować też na inne, o wiele tańsze i wielokrotnie szybsze maszyny.

Taki soft tłumaczący juz jest, sa to emulatory, i spokojnie wystarczają.

Atari: FireBee, (Falcon030 CT60e SuperVidel SvEthlana CTPCI), TT, (520ST Pak030 Frak PuPla Panther), (520ST 4MB ST RAM 8MB TT RAM CosmosEx SC1435), (1040STFM UltraSatan SM124), (1040STE 4MB ST RAM 8MB TT RAM CosmosEx NetUSBee SM144 SC1224), 260ST, 520 ST+, (MEGA ST SM125), (65XE Rapidus U1MB VBXE SIDE2 SIO2PC), (Jaguar SkunkBoard), Lynx II, 2x Portfolio

17

Krótko mówiąc zgadzam się z Adamem. Firebee to już ogromne przedsięwzięcie, które wymagało ogromnej ilości pracy całkiem sporego zespołu. Zespołu ludzi który w chyba w większości robi to hobbystycznie, po godzinach, starając się to pogodzić z pracą i rodziną. Abstrahując od tego czy PPC ma sens czy nie to taki projekt jest zdecydowanie ponad barki społeczności atarowej. A czy ma sens? Byłby to pewnie nowoczesny sprzęt do przestawiania ikonek na ekranie... a odpalanie na nim starego softu atarowego byłoby tym samym co odpaleniem go na emulatorze. Ja osobiście gdybym miał odpowiednią wiedzę i moce przerobowe to wsparłbym projekt Firebee czy po prostu developement MiNTa - ale na ten moment jestem za cienki w uszach;)

gotham napisał/a:

Myślę o tańszej alternatywie niż MIST.

http://aranym.org/

Spokojnie możesz się na ten "softwareowej" platformie ambitnie pobawić MiNTem.

Maciek
--------
Atari 65XE + Ultimate 1MB + Stereo + SIO2SD | Atari 520STE + 4MB + UltraSatan | Atari Falcon 030 + CT60e + 14MB ST + 256MB TT + 68882  + CF + Netusbee | Amiga 500 + 1MB + Gotek | Amiga 600 + 2MB Chip + 8MB Fast + CF

18 Ostatnio edytowany przez Cyprian (2015-09-24 09:36:31)

Żaden z aktualnie mainstreamowych procesorów nie jest kompletnie kompatybilny z 68k.
Tak więc czy jest jakiś konkretny powód by wchodzić akurat w PowerPC a nie w Intela czy ARM?

Lynx I / Mega ST 1 / 7800 / Portfolio / Lynx II / Jaguar / TT030 / Mega STe / 800 XL / 1040 STe / Falcon030 / 65 XE / 520 STm / SM124 / SC1435
DDD HDD / AT Speed C16 / TF536 / SDrive / PAK68/3 / Lynx Multi Card / LDW Super 2000 / XCA12 / SkunkBoard / CosmosEx / SatanDisk / UltraSatan / USB Floppy Drive Emulator / Eiffel / SIO2PC / Crazy Dots / PAM Net
http://260ste.atari.org

19

W dzisiejszych czasach wchodzenie w PowerPC to proszenie się o kłopoty.

Dostępny sprzęt to albo stare strucle (czyli maki na ppc) o różnym stanie albo drogie platformy developerskie z reguły kierowane na rynek embedded przez co nie nadają się na desktop.

32bit ARM? Oprzeć się o jedną/dwie platformy obecne dzisiaj na rynku czy wspierać co się da? Nie warto bo wydajność różna będzie.

Zostaje x86-64. Tutaj już Atari można używać przez emulatory więc po co robić nową platformę? Ile osób będzie używać MiNT-a skoro mogą postawić Linuxa czy BSD? Przepisać TOS by odpalać go natywnie? Na jakim procencie sprzętu? Co robić z tymi co kupią nowszą kartę niż wspierana? No i co na tym będziesz uruchamiać? Soft z m68k via zintegrowana emulacja procesora?

Firebee to też taka ciekawostka. Pewnie przydaje się tym, co z jakiegoś powodu są przywiązani do jakiegoś programu na ST i chcą/muszą/potrzebują go nadal używać tylko mocy procesora brakuje na 68030 a ciężko dostać CT6x.


Tak więc jak nie chcesz używać retrosprzętu to zostają emulatory na szybkich x86-64.

20

Powerpc to oczywiście świetna sprawa, sprawdziło się na amidze i pewnie sprawdziło by się bardzo dobrze na atari.
Tak jak pisałem najgłośniej protestują przeciwko powerpc ci co tego w życiu nie używali, nie widzieli i nie wiedzą o co chodzi.
A chodzi oczywiście o integrację ze starym softem 68k. Nie trzeba przepisywać wszystkiego, jak coś jest w asemblerze 68k, jakimś dziwnym języku programowania tylko pod 68k, albo po prostu skompilowane pod 68k i nie ma źródeł to można użyć tego bezpośrednio w swoim sofcie powerpc.
Jak mam jakąś bibliotekę w 68k, to na amidze z powerpc po prostu na podstawie pliku fd pliku proto  (amigowe standardy) plik inline - dokładnie jak na 68k.
Bez przepisywania kodu, bez pisania skomplikowanego kodu do zamiany bajtów w danych itp itd.
Po prostu jedna linia w wierszu poleceń, 5 sekund roboty i można używać w swoim sofcie pod powerpc,
softu z 68k tak jakby był napisany pod powerpc.   
Porównania do emulatora są lekko głupie, żaden emulator na x86 tego nie umożliwia.
Dlatego właśnie PowerPC jest takie fajne, bo z jednej strony jest sto razy szybsze od 68k, szybsze od najszybszych emulatorów na PC a z drugiej strony kompatybilne ze starym softem.
Szkoda że nie ma czegoś takiego na atari.

21 Ostatnio edytowany przez Cyprian (2015-09-24 11:58:18)

swinkamor12 napisał/a:

Dlatego właśnie PowerPC jest takie fajne, bo z jednej strony jest sto razy szybsze od 68k, szybsze od najszybszych emulatorów na PC a z drugiej strony kompatybilne ze starym softem

PowerPC nie jest kompatybilny z 68k.
Piszesz o emulatorze.
Taki sam emulator 68k jest na Coldfire/FireBee - 68Kemu http://vincent.riviere.free.fr/soft/68kemu/

Poza tym żartem jest nazywanie peceta z PowerPC amigą.

Lynx I / Mega ST 1 / 7800 / Portfolio / Lynx II / Jaguar / TT030 / Mega STe / 800 XL / 1040 STe / Falcon030 / 65 XE / 520 STm / SM124 / SC1435
DDD HDD / AT Speed C16 / TF536 / SDrive / PAK68/3 / Lynx Multi Card / LDW Super 2000 / XCA12 / SkunkBoard / CosmosEx / SatanDisk / UltraSatan / USB Floppy Drive Emulator / Eiffel / SIO2PC / Crazy Dots / PAM Net
http://260ste.atari.org

Cyprian: to akurat nie dokładnie taki sam emulator co na Coldfire. Na PowerPC trzeba emulowac całe 68K, a na ColdFire tylko elementy które nie są zaimpelemntowane, lub są zaimplementowane inaczej.

Atari: FireBee, (Falcon030 CT60e SuperVidel SvEthlana CTPCI), TT, (520ST Pak030 Frak PuPla Panther), (520ST 4MB ST RAM 8MB TT RAM CosmosEx SC1435), (1040STFM UltraSatan SM124), (1040STE 4MB ST RAM 8MB TT RAM CosmosEx NetUSBee SM144 SC1224), 260ST, 520 ST+, (MEGA ST SM125), (65XE Rapidus U1MB VBXE SIDE2 SIO2PC), (Jaguar SkunkBoard), Lynx II, 2x Portfolio

23

Adam, jeśli się nie mylę to myślisz o CFLIB, który właśnie emuluje wyłącznie brakujące instrukcje 68k.

68Kemu za to jest pełnym emulatorem 68k. Vincent przeportował tą aplikację by uruchamiać na FireBee wyjątkowo oporne aplikacje 68000

Lynx I / Mega ST 1 / 7800 / Portfolio / Lynx II / Jaguar / TT030 / Mega STe / 800 XL / 1040 STe / Falcon030 / 65 XE / 520 STm / SM124 / SC1435
DDD HDD / AT Speed C16 / TF536 / SDrive / PAK68/3 / Lynx Multi Card / LDW Super 2000 / XCA12 / SkunkBoard / CosmosEx / SatanDisk / UltraSatan / USB Floppy Drive Emulator / Eiffel / SIO2PC / Crazy Dots / PAM Net
http://260ste.atari.org

24 Ostatnio edytowany przez BartoszP (2015-09-24 13:32:07)

@swinkamor12: jeszcze fajniejszy był procesor Alpha, który w Windows NT miał nawet emulator/kompilator JIT dla kodu x86.
To coś nazywało się FX!32 https://en.wikipedia.org/wiki/FX!32 i działało tak jak działają teraz optymalizujące środowiska Javy.

Alpha RULEZ !!!

Cyprian: racja. CFLIB emuluje prawie wszystko, ale jest kilka mało używanych instrukcji których nie da się zaemulować przez CFLIB.

Atari: FireBee, (Falcon030 CT60e SuperVidel SvEthlana CTPCI), TT, (520ST Pak030 Frak PuPla Panther), (520ST 4MB ST RAM 8MB TT RAM CosmosEx SC1435), (1040STFM UltraSatan SM124), (1040STE 4MB ST RAM 8MB TT RAM CosmosEx NetUSBee SM144 SC1224), 260ST, 520 ST+, (MEGA ST SM125), (65XE Rapidus U1MB VBXE SIDE2 SIO2PC), (Jaguar SkunkBoard), Lynx II, 2x Portfolio