Pytanie trochę dziwne, ale od dawna się zastanawiam, skąd pochodzi cichy dźwięk, ledwo słyszalny, ale obecny przy dekranczowaniu (ten crunch z kolorowymi, cienkimi paskami a'la copper). Taki specyficzny szum. Czy to:

1. normalnie z POKEY-a
2. GTIA
3. szum wzbudza się przypadkowo wskutek jakichś interferencji sygnału wizji (?) ze wzmacniaczami audio na płycie

???

2

Obstawiałbym opcję 3, udział POKEY-a bym kategorycznie wykluczał.

3

2+3 + PAL (kodowanie koloru, odstęp podnośnej wizji i audio itd ...)

"tatusiu zobacz, narysowałam tobie takie same coś jak na twojej koszulce" 
https://github.com/willyvmm/mouSTer
jmp $e477

4

Faktycznie, w emulatorze nie słychać. Widać sprzętowy efekt uboczny. A zarazem kolejny ficzer, dla którego warto mieć prawdziwe Atari.

5

ludzie od C64 wymyślili pewne zastosowanie tej przypadłości....

https://youtu.be/ZW2XKSWUPLw

6

Nie mam nic przeciwko, jakby ktoś zrobił jakąś digitalizę na tych paskach na JIL. Zamiast grać czipem, grałoby zakłóceniami... tylko nie wiadomo, jak wygenerować odpowiedni przebieg tych szumów. Ale potencjalnie palma. W sam raz na jakieś "ghost story demo", kompletnie niedostępne dla emulatora.

7

myślę że "PWM" na paskach w zupełności wystarczy, na początek wystarczy posłużyć się tylko jasnościami $00,$0F.

8

16 odcieni szarości to by mogło odwzorować 4 bity sampla pcm. Stały interwał czasowy dla paska - całą linię? część linii? zmienny? Nie wiadomo jak to się przełoży na te zakłócenia, hm, no trzeba by poeksperymentować.

9

jak znajdę chwilę to sprawdzę w domu na CRT czy coś słychać na prostym PWM.

10

To teraz będziemy grali ANTICem. :) POKEY, GTIA i PIA juz były.

https://www.youtube.com/watch?v=jofNR_WkoCE

11

Dokładnie. I to w najbardziej wysublimowany, niesamowity sposób. Zakłóceniami elektrycznymi. Klimat rodem z filmu "przepowiednia", jeśli ktoś kojarzy wątek z nagrywaniem głosu mothmana i dywagacje przy jego analizie w studiu :D

12 Ostatnio edytowany przez seban (2015-05-12 02:01:13)

"cośtam" gra... na początku chciałem bardzo skomplikować sprawę... ale wyszło na to że najlepiej wychodzi czyste miganie kolorem ramki... na początku postanowiłem kombinować z użyciem sprite-ów... (dźwiek był najlepszej jakości, jednak bardzo cichy)... potem próbowałem różnych technik modulacji koloru ramki... wychodzi dość kiepsko... wymaga to dłuższej chwili dla eksperymentów. Oczywiście audio jest bardzo ciche i trzeba wzmacniacz rozkręcić na maksa, no i w wypadku Atari to niestety tor audio jest nieco inaczej filtrowany niż w przypadku C64...

Jak ktoś chce posłuchać tej masakry to proszę bardzo (oczywiście działa tylko na prawdziwym Atari). Kod jest wręcz lamerski, napisany naprędce... wymagane 256KB RAM, ale to tylko dlatego ze postanowiłem do eksperymentów użyć 8-bit sampli. Dzięki tym chorym, wręcz idiotycznym eksperymentom pojawił mi się jednak jeden pomysł w głowie... nie mam już dziś sił ani cierpliwości... nie bardzo widzę co prawda sens ciągnięcia tego eksperymentu, ale spróbuje zrobić jeszcze jedno podejście na dniach...

Dla chcących tego posłuchać link: Antic Audio Test Examples

Program ładuje się od $2000 zajmuje niewiele, ale za to sample ładują się do 8 banków pamięci: $e3,$e7,$eb,$ef,$a3,$a7,$ab,$af. Całość ma ~130KB (99% to "sampel").

Instrukcja obsługi programu... po wczytaniu i uruchomieniu widać najczęściej różne "oczo-dręczące" paski i wzory... należy rozkręcić głośność telewizora/monitora na maksa... może uda się coś komuś usłyszeć, na moim starym TV CRT dźwięk jest dość głośny. Jeżeli ktoś chce posłuchać sampla granego na POKEY-u (4-bit), wystarczy wcisnąć i trzymać SHIFT, puszczenie SHIFT wyłącza odgrywanie na POKEY. (UWAGA!!! przed wciśnięciem SHIFT ścisz TV/Monitor jeżeli nie chcesz doprowadzić do zawału siebie lub domowników, ew. uważać na psa lub kota :P).

Jestem przekonany że jeżeli ktoś się uprze to można to doprowadzić do całkiem zgrabnej formy, jednak głośność tak jak w przypadku C64 będzie naprawdę znikoma a zakłócenia generowane przez tor Video będą i tak dość znaczne.

Zrobię jeszcze parę eksperymentów, tym razem podniosę sample-rate bo chcąc mieć (nie wiedząc czemu) zrobiłem takiego koszmarka 8KHz. No i zrealizuje jeszcze jeden z pomysłów który chodzi mi po głowie. Ale to trochę później. Wcześniej sprawdzę jeszcze inną metodę PWM, pierwsza której próbowałem wyszła wręcz fatalnie :P

EDIT 1:

pierwsza próba PWM: Antic PWM Audio. O dziwo coś słychać i udaje się dosłyszeć poszczególne instrumenty. Na dziś dość... trzeba podnieść sample rate i złapać h-sync z ANTIC... może coś z tego dałoby się więcej wyciągnąć.

EDIT 2:

druga próba PWM, tym razem 5-bit PWM, in sync with H-SYNC: Antic 5-bit PWM audio

EDIT 3:

Jeżeli ktoś ma zacięcie do liczenia cykli i trochę wolnego czasu, właśnie wyszło mi że można spokojnie zrobić czysto software-owy 5-bit PWM na POKEY-u używając jednego kanału, gdy cały player wejdzie w 1-linię to nawet pisku nie będzie słychać :P Przy playerze bez opty (wchodzi w 2-linie) słychać pisk, ale jakość/dynamika jest dość ciekawa :)

ps1) zero jakichkolwiek optymalizacji w kodzie, to wszystko "proof of concept".

ps2) dobranoc, mam dość. czym ja się k******#( zajmuje ;/ jestem zdrowo powalony.

13

seban: to bardzo ciekawe, dzieki za probki, jutro wyslucham

14

Jeszcze trochę i muzyk na Atari XL/XE będzie miał problem z wyborem na czym grać...

POKEY? 2xPOKEY? SID? Yamaha? GTIA? ANTIC? Covox? Wszystko naraz?

Można jeszcze grać stacją, już widzę jak to będzie w następnej wersji xBiosa :D

Atari: FireBee, (Falcon030 CT60e SuperVidel SvEthlana CTPCI), TT, (520ST Pak030 Frak PuPla Panther), (520ST 4MB ST RAM 8MB TT RAM CosmosEx SC1435), (1040STFM UltraSatan SM124), (1040STE 4MB ST RAM 8MB TT RAM CosmosEx NetUSBee SM144 SC1224), 260ST, 520 ST+, (MEGA ST SM125), (65XE Rapidus U1MB VBXE SIDE2 SIO2PC), (Jaguar SkunkBoard), Lynx II, 2x Portfolio

16

Domyślam się, że przeszkadzają wygaszenia? Pionowe chyba można w dużej mierze zniwelować?

https://www.youtube.com/watch?v=jofNR_WkoCE

17

Tak naprawdę to nie wiem co przeszkadza... nawet nie popatrzyłem jeszcze na analizę widma czy oscyloskop, te moje szalone podrygi i eksperymenty miały tylko na celu zobaczenie czy cokolwiek będzie słychać i nawet coś słychać... jakości marnej, być może można by nad tym popracować, ale to wymaga czasu na analizę i eksperymenty... a ja nie miałem czasu na dłuższe eksperymenty. Sprawdzę tylko jeszcze jeden mój pomysł i odpuszczam bo mam wrażenie że "Niewarta skórka wyprawki" :)

18 Ostatnio edytowany przez grzeniu (2015-05-12 11:36:55)

Wytrwali będą sławni i wielbieni :D Seban, myślę ze warto trochę dłużej nad tym popracować !

Hrw napisał/a:

POKEY? 2xPOKEY? SID? Yamaha? GTIA? ANTIC? Covox? Wszystko naraz?

Można jeszcze na Philips SAA1099 (wujek Sam).

STYMulator JIL ST YM2149 mjuz:k @ gnu/linux
SIUP (SIo2Usb2Pc) - SIO2PC USB Edition
PIN ready logo
3M / InD: ... na kasetach były zabezpieczenia w postaci tzw. "mikropierdnięcie" ...

19

dlatego napisałem że sprawdzę jeszcze jeden pomysł który mam w głowie, pomysł który ma jakieś podstawy teoretyczne, czy sprawdzi się w praktyce... zobaczymy :)

20

Miejmy nadzieję. Kiedyś były w teorii kropki kwantowe, dziś super wyświetlacze :)

STYMulator JIL ST YM2149 mjuz:k @ gnu/linux
SIUP (SIo2Usb2Pc) - SIO2PC USB Edition
PIN ready logo
3M / InD: ... na kasetach były zabezpieczenia w postaci tzw. "mikropierdnięcie" ...

21 Ostatnio edytowany przez seban (2015-05-12 12:16:48)

tylko ja mam problem z takimi eksperymentami, bo mi prościej podpiąć DAC czy Codec do Atari niźli bawić się z haraczącym zakłóceniem :) Wiem że choćby nie wiem jak się starać to nie osiągnie się jakiejś super jakości, a dźwięk takiej jakości bardzo źle działa na moje uszy :D Więc to demotywujące, jednak na chwilę obecną ciekawość zwycięża... ot natura ludzka :P

Pomysł ten od dawna w mojej głowie istniał, bo już dawno temu usłyszałem że się da, a było to w czasach gdy czekało się na produkcje spakowane Cruncher-em 4.64 czy 5.0 de-kompresowały się powodując owe słyszalne zakłócenia w głośniku, gdy produkcja zawierała sample można było je usłyszeć, a właściwie namiastkę tego co z nich zostawało :) Po latach zobaczyłem że ludzie od C64 zrealizowali ten mój szalony pomysł w demie do którego linkowałem, i uznałem że moja teoria była słuszna :D Tyle mi wystarczyło, jednak po latach kolega 'laborant' obudził ponownie moją ciekawość, tylko teraz dzięki cross-dev można wszystko bardzo szybko sprawdzić... gdybym miał czekać aż 128KB wczyta mi się do RAM-u z dyskietki... darowałbym sobie po kilkunastu próbach, albo napisał jakiś "syfer-baro-generator", tudzież pracował z raz wczytanymi samplami to ext. ram.

EDIT:

Pierwszy raz zdałem sobie sprawę że takie akcje są możliwe gdy nawet nie miałem jeszcze swojego komputera, więc biegałem do kolegi który miał Atari 130XE wraz ze stacją dysków LDW2000.... Miał on cało-dyskową wersję gry The Wall, i właśnie podczas wczytywania tej gry z prędkością 19200bps wyraźnie było słychać sampla który potem był odgrywany przez grę na ekranie tytułowym. Nie wiem co to za wersja była, ale ta co jest na AoL ma inny loader (z licznikiem) i dźwięk wczytywania nie jest wyciszony. Pamiętam że tamta wersja wczytywała wszystko przy wygaszonym ekranie i wyciszonym dźwięku SIO... w tle było słychać jednak cichy dźwięk odczytywanych danych... gdy leciał fragment zawierające sample, było to wyraźnie słychać.

22

Seban: Nie odpuszczaj! Będzie kolejna niesamowita rzecz, granica możliwości znowu zostanie przesunięta. Niestety nie mam jak teraz odsłuchać tych demówek, ale aż się niecierpliwię, a dopiero wieczorem będę mógł włączyć.

Wariant jeszcze jest taki, że może tą konkretną procedurę decrunchu da się na szybko wyciąć i przerobić, by zamiast odpakowywać to generowała tylko paski. Zasilona danymi z jakiegoś sampla - ciekawe jak wtedy brzmiałyby te szelesty. Może bezsensownie, a może... akurat przypadkiem zaskwierczy jak trzeba? Kto wie?

BTW. Czy to swoją drogą przypadek, że wiele digitek ma te paski w czasie odtwarzania? Tylko dla urozmaicenia, czy chodzi o coś więcej? Np demo Metallica, albo "Self Test" Jakuba Husaka.

23 Ostatnio edytowany przez seban (2015-05-12 12:19:05)

te paski to najprostszy do uzyskania efekt wizualny, jedno "STA $D01A" i zamiast czarnego ekranu mamy kolorowe paski zamiast ogarniającej nas czerni :) Aby uzyskać inne efekty trzeba poświęcić nieco więcej cykli CPU, da się ale trzeba trochę bardziej się postarać (co zresztą doskonale pokazał Jakub Husak w produkcjach typu "Your Body" czy "Music non stop")

Także jeżeli chodzi o paski to jestem w 100% pewien że nie chodziło o nic więcej niż tylko efekt wizualny. A teraz mogę powiedzieć że te paski tylko potęgowały zakłócenia przenikające z toru Video do toru Audio :)

24

Jeśli tylko podstawiać kolejne wartości do rejestru koloru tła i tak przez cały sampel w pętli to sam chyba popróbuję, bo to kodu na 5 linii. Ciekaw jestem, co się stanie, jak się zacznie generować te paski biorąc wartości z sampla pcm.  Będzie wizualizacja danych plus jakieś szumy... JAKIE??? Zobaczymy :) Chyba, że już próbowałeś i było kompletne, bezsensowne nic.

25 Ostatnio edytowany przez seban (2015-05-12 12:39:28)

obejrzyj przykłady a sam zobaczysz i usłyszysz :)

EDIT:

Wszystkie te digi-dema z paskami robią właśnie to co mówisz, biorą wartość próbki PCM, zapisują ją do rej. głośności POKEY-a z ustawionym bitem #4 (ora #$10) i gdzieś za lub przed ORA #$10 wpisują wartość do rej. koloru ramki ($D01A).