1 Ostatnio edytowany przez tOri (2015-04-26 22:26:12)

Witam,

Zainspirowany wątkiem z portalu Elektroda - http://www.elektroda.pl/rtvforum/topic2859840.html - Matryca LCD z laptopa jako niezależny monitor - postanowiłem zaszaleć i wykonać taki monitorek z matrycy LVDS. Do moich zastosowań (8bit i 16bit stare komputery) najlepsza jest matryca o proporcjach 4:3. Panorama się też nada, ale z oczywistych względów będzie słabo to wyglądało (marginesy albo zniekształcenia proporcji).

Użytkownik REMZIBI opisał zarówno kontroler (dostarczany przez Chińczyków) jak i kable LVDS oraz podłączanie, programowanie i użytkowanie całości. Polecam dla chętnych poczytanie całości wątku na elektrodzie bądź tylko zajrzenie na stronę https://sites.google.com/site/lcd4hobby/.

Osobiście wypróbowałem Atari 65XE oraz C64 pracujące po Composite Video (zdjęcia) a także PC pracujące po VGA. Podejrzewam, że również inne komputery (AtariST oraz Amiga) także nie miałyby problemów. Co ciekawe - na tym sprzęcie powinno się udać uruchamianie wszystkich rozdzielczości dla AtariST po zastosowaniu odpowiedniego przełącznika i użyciu Composite Video oraz Monochrome. Kontroler posiada również wejście HDMI, posiada możliwość dołączenia klawiatury i sterowania pilotem IR. Ma tuner TV analog - przydatne do podłączenia ZX Spectrum :) co zrobił właśnie REMZIBI...

Cena całości to trochę powyżej 100PLN. Kontroler z Chin w wersji z odtwarzaniem multimediów z pendrive ok. 50 PLN, inwerter uniwersalny 13 PLN. matryca LVDS z Allegro, np. z monitora albo laptopa od 30 PLN wzwyż, zasilacz 12V ze 3A - całość można zamknąć poniżej 100 PLN przy odrobinie szczęścia. Jest też możliwość zakupu starszej wersji kontrolera z wejściem S-Video zamiast HDMI za trochę większe pieniądze.

Jeszcze potestuję to jak zachowuje się zestaw, np. przy demach - dokładniej zaś przy dynamicznych obrazach. Bo tak normalnie - obraz jest bardzo stabilny i nic złego się nie dzieje.

Załączam zdjęcia. Po otrzymaniu odpowiedzi od REMZIBI i wykonaniu odpowiednich testów być może opiszę moje doświadczenia na stronie www.

Pozdrawiam

tOri

Post's attachments

1.jpg 154.32 kb, nikt jeszcze nie pobierał tego pliku. 

2.jpg 92.31 kb, nikt jeszcze nie pobierał tego pliku. 

3.jpg 92.85 kb, nikt jeszcze nie pobierał tego pliku. 

4.jpg 121.94 kb, nikt jeszcze nie pobierał tego pliku. 

5.jpg 123.05 kb, nikt jeszcze nie pobierał tego pliku. 

6.jpg 129.91 kb, nikt jeszcze nie pobierał tego pliku. 

7.jpg 127.64 kb, nikt jeszcze nie pobierał tego pliku. 

Tylko zalogowani mogą pobierać załączniki.
Różne różności dla Atari i nie tylko - przydatne, bądź nie ale i tak warto zajrzeć...
http://atari.myftp.org  Atari - Power without price and necessary elements with some sh*t onboard
https://reversing.pl SSL enabled site

2

Pytanie brzmi: ile i komu? :)

.: miejsce na twoją reklamę :.

3 Ostatnio edytowany przez tOri (2015-04-26 22:26:57)

skrzyp napisał/a:

Pytanie brzmi: ile i komu? :)

Hehe - chętnemu co się tego podejmie, a ile - pewnie tyle co za części. Ja zakupię wersję S-Video na przyszłość. Trzeba też myśleć poważnie nad obudową do takiego urządzonka. Rozmiar matrycy w zasadzie dowolny ponieważ kontroler działa aż do FullHD. Czytałem o tym, że uruchomiono na tym nawet matryce 40" od TV :). Jeśli bym znalazł czas to bym mógł złożyć dodatkowy - działający sprzęt. Trzeba zakupić kontroler, matrycę oraz inwerter.

Ja - jak napisałem - chcę najpierw sprawdzić jak sprzęt zareaguje na jakieś niestandardowe zabawy z ekranem na Atarynce bo może się okazać, że jest tak jak ze słabymi konwerterami CVBS -> VGA i obraz będzie latał...

Pozdrawiam

tOri

Różne różności dla Atari i nie tylko - przydatne, bądź nie ale i tak warto zajrzeć...
http://atari.myftp.org  Atari - Power without price and necessary elements with some sh*t onboard
https://reversing.pl SSL enabled site

4

fajny pomysł, mam gdzieś dwa wyświetlacze 4:3 z latptopów HP, może dało by się je zaadoptować

Lynx I / Mega ST 1 / 7800 / Portfolio / Lynx II / Jaguar / TT030 / Mega STe / 800 XL / 1040 STe / Falcon030 / 65 XE / 520 STm / SM124 / SC1435
DDD HDD / AT Speed C16 / TF536 / SDrive / PAK68/3 / Lynx Multi Card / LDW Super 2000 / XCA12 / SkunkBoard / CosmosEx / SatanDisk / UltraSatan / USB Floppy Drive Emulator / Eiffel / SIO2PC / Crazy Dots / PAM Net
http://260ste.atari.org

5

@Cyprian - uda się wprost zaadaptować jedynie wyświetlacze LVDS. Jeśli masz matryce TTL to najpierw musiałbyś skądś wytrzasnąć konwerter TTL->LVDS. Popatrz jakie matryce mają symbole i poszukaj datasheet albo choćby śladu informacji na ich temat.

Różne różności dla Atari i nie tylko - przydatne, bądź nie ale i tak warto zajrzeć...
http://atari.myftp.org  Atari - Power without price and necessary elements with some sh*t onboard
https://reversing.pl SSL enabled site

6

toriman1 napisał/a:

Tzeba też myśleć poważnie nad obudową do takiego urządzonka
tOri

Mam dojścia do ludzi z drukarkami 3D jak coś. :>

.: miejsce na twoją reklamę :.

7 Ostatnio edytowany przez seban (2015-04-27 00:35:07)

@tOri: sprawdź jeżeli możesz i będziesz miał czas tryby interlace oraz płynność scrolla pionowego i poziomego. A na koniec jeszcze ten prawdziwy interlace wymyślony przez Rybags-a (480i) z parzystymi i nieparzystymi pół-obrazami, np. MemoPad 480i

większość tego typu scalaków które przetestowałem poległy już na zwykłych interlace-ach typu CIN lub XL Paint MAX, a nawet HIP, TIP czy RIP.

Część tego typu chipsetów nie radziła sobie nawet z wyświetlaniem najzwyklejszego interlace skłądającego się z dwóch miksowanych obrazów jednego trybu bez zmiany palety kolorów w obrazach (np. początkowe ekrany dema Overmind - tzn. logo "A Year has passed" oraz logo "Overmind")

Wszystko przez to że scaler-y wbudowane w te układy, starały się na siłę "ulepszać" obraz który otrzymywały na wejściu CVBS czy S-Video, wychodziła z tego najczęściej poszarpana masakra, bo scaler spodziewał się drugiego "półobrazu" a Atari uparcie wysyłało mu tylko jeden typ półobrazów. Część skaler-ów przyjmowała że informacja wynikająca z imp. sychronizacji pionowej o tym że leci cały czas ten sam półobraz (linie parzyste) jest fałszywa i traktowała przychodzące półobrazy naprzemieninie jako te zawierające linie parzyste a potem nieparzyste... obraz podskakiwał rytmicznie albo trząsł się losowo... w zależności od chipsetu efekty były różne, ale nigdy takie jak być powinny, nawet jak statyzny obraz wyglądał obiecująco i dobrze, to przy pojawieniu się jakiegokolwiek dynamicznego ruchu, czy nawet scrolla lub trybu interlace, natychmiast wychodziła z tego totalna kaszana.

To co powyżej napisałem, to tylko moje doświadczenia z przed paru lat... być może te nowsze scalaki coś więcej potrafią albo lepiej potrafią poradzić sobie z archanicznym sygnałem video, nota bene nie do końca zgodnym ze standardem PAL... jednak odnoszę wrażenie że im nowszy sprzęt tym gorzej z interpretacją "przedpotopowych" sygnałów wizyjnych.

pozdrawiam
Seban

8

A czy są takie kontrolery z wejściem RGB? Pewnie tak samo jak z tunerem tv - nie do znalezienia... Jizz, przecież dekodowanie takiego sygnału jest prostsze ;)

The problem is not the problem; the problem is your attitude about the problem

9

@wieczor - trzeba poszukać bo tego w różnych wersjach jest sporo. Ten, którego używam jest mocno zaawansowany ale nie ma RGB, tylko HDMI, VGA, Composite Video oraz TV analog tuner. Być może gdzieś taki jest :)

Różne różności dla Atari i nie tylko - przydatne, bądź nie ale i tak warto zajrzeć...
http://atari.myftp.org  Atari - Power without price and necessary elements with some sh*t onboard
https://reversing.pl SSL enabled site

Fjny pomysł. Proponuję wsadzić do obudowy od monitora monochromatycznego, będzie pasował do dizajnu Atarynki.

Wiedza na temat tego co było jest niezbędna w celu właściwej oceny tego co jest obecnie ,oraz kształtowania tego co będzie póżniej.

11

@Ryszard

O! Nie pomyślałem o tym :) To bardzo dobry pomysł - a nawet rzekłbym - świetny. Mam monitor mono, tylko pozostaje kwestia wielkości... SM jest mały i nie wiem czy łatwo się znajdzie odpowiednią matrycę aby zaadaptować pod to rozwiązanie.

Pozdrawiam

Różne różności dla Atari i nie tylko - przydatne, bądź nie ale i tak warto zajrzeć...
http://atari.myftp.org  Atari - Power without price and necessary elements with some sh*t onboard
https://reversing.pl SSL enabled site

12

myślę że obudowa SM124 będzie wymagała drobnych korekcji gdyż jest dostosowana do zaokrąglonego kineskopu

Lynx I / Mega ST 1 / 7800 / Portfolio / Lynx II / Jaguar / TT030 / Mega STe / 800 XL / 1040 STe / Falcon030 / 65 XE / 520 STm / SM124 / SC1435
DDD HDD / AT Speed C16 / TF536 / SDrive / PAK68/3 / Lynx Multi Card / LDW Super 2000 / XCA12 / SkunkBoard / CosmosEx / SatanDisk / UltraSatan / USB Floppy Drive Emulator / Eiffel / SIO2PC / Crazy Dots / PAM Net
http://260ste.atari.org

13 Ostatnio edytowany przez tOri (2015-04-27 13:39:13)

@Cyprian - no - niestety - nie będzie to szczyt elegancji, ale z pewnością wewnętrzne elementy da się przyciąć tak, że płaski LCD będzie pasował - no chyba, że nie będzie - trzeba by pomierzyć. Na zewnątrz i tak dalej będzie zaokrąglony ;-) szkoda, że to tylko 12 cali i naprawdę nie wiem czy się udałoby znaleźć taką matrycę LVDS.

Ale zanim to wszystko ruszy dalej - najpierw testy dynamiczne, czyli to o czym napisał Seban a o czym i ja oczywiście myślałem. Mam nadzieję, że się uda - w końcu są też i takie LCD, które działają z Atari...

Pozdrawiam

P.S. No i niestety - puściłem OVERMIND i klapa. Zamiast interlace widać paski na tle liter :( czyli to rozwiązanie do bardziej zaawansowanych rzeczy się niestety nie nadaje, ech. Zwykłe scrolle i takie tam działają ale chyba trzeba będzie scandoubler robić bo większość skalerów zawodzi.

OK - odpuszczam temat monitora na tym układzie.

Na dodatek "uwaliłem" flasha i trzeba go ratować, hehe...

Post's attachments

1.jpg 128.39 kb, nikt jeszcze nie pobierał tego pliku. 

2.jpg 93.48 kb, nikt jeszcze nie pobierał tego pliku. 

3.jpg 100.99 kb, nikt jeszcze nie pobierał tego pliku. 

Tylko zalogowani mogą pobierać załączniki.
Różne różności dla Atari i nie tylko - przydatne, bądź nie ale i tak warto zajrzeć...
http://atari.myftp.org  Atari - Power without price and necessary elements with some sh*t onboard
https://reversing.pl SSL enabled site

14

Toriman1: niektóre z takich konwerterów "łykają" RGB 15kHz przez wejście VGA - możesz spróbować np z Amigą przez zwykłą przejściówkę DB23->DSub.

800XL/U1MB/Stereo+USwitch/SIDE2/VBXE 2.1
MegaSTE/USatan,

15

Toriman1, z tego co pamiętam  laptop z tymi wyświetlaczami supportował tylko odświeżanie 40Hz i 60Hz.
Czy więc da radę uzyskać 50Hz?

Lynx I / Mega ST 1 / 7800 / Portfolio / Lynx II / Jaguar / TT030 / Mega STe / 800 XL / 1040 STe / Falcon030 / 65 XE / 520 STm / SM124 / SC1435
DDD HDD / AT Speed C16 / TF536 / SDrive / PAK68/3 / Lynx Multi Card / LDW Super 2000 / XCA12 / SkunkBoard / CosmosEx / SatanDisk / UltraSatan / USB Floppy Drive Emulator / Eiffel / SIO2PC / Crazy Dots / PAM Net
http://260ste.atari.org

16

O ile się nie mylę, to częstotliwość odświeżania to kwestia kontrolera, nie wyświetlacza.

The problem is not the problem; the problem is your attitude about the problem

17 Ostatnio edytowany przez seban (2015-04-27 17:35:51)

@tOri: no to niestety tak samo nadal jest jak było kiedyś :( nie znalazłem rozwiązania które dobrze radziło by sobie z sygnałem z 8-bit Atari czy C64. Teraz to może mało takich produkcji z interlace-em ale kiedyś to była standardowa metoda wyświetlania grafiki narysowanej przez zdolnych grafików... np. rysunek Ripley-a z lat '94-95 w intrze do Barymag #2. Z tego też każdy scaler jaki napotkałem robił siekę totalną, a niektóre przy ruchu wektorów na tle obrazka robiły jeszcze gorszą kaszanę próbując coś interpolować i dodawać od siebie.

@wieczór: nie koniecznie, część matryc TFT ma również narzucony minimalny refresh rate... przy niższych częstotliwościach nie chcą pracować poprawnie, część producentów nawet straszy w specyfikacjach uszkodzeniem matrycy. Ale niektóre mimo ostrzeżeń potrafią sobie poradzić całkiem nieźle z 50Hz.

18 Ostatnio edytowany przez wieczor (2015-04-27 17:42:28)

Moim zdaniem to powinno być odseparowane. I tak kontroler trzyma pełną ramkę obrazu, prawda? Musi. Więc od strony sygnału, mógłby spokojnie przyjmować sygnał z dowolną częstotliwością, bo przecież go próbkuje i zamienia na piksele w wewnętrznej pamięci. Wtedy układ wyświetlający mógłby spokojnie słać na matrycę z 60, 100 czy ile tam herzów ona potrzebuje, niezależnie od tego, jak nadchodzą dane do spróbkowania z zewnątrz. I chyba tak to działa w większości monitorów wyposażonych w S-Video, YUV czy Scart. Refresh rate a odziedziczony po CRT VBLANK to spokojnie dwie różne sprawy.

The problem is not the problem; the problem is your attitude about the problem

19 Ostatnio edytowany przez seban (2015-04-27 18:09:02)

eghm... nie bardzo wiem jak sobie wyobrażasz wyświetlanie obrazu o częstotliwości 50Hz na matrycy która ma refresh rate 60Hz? Mówię o wyświetlaniu z pełną jakością bez pomijania ani powielania klatek obrazu, bo to oczywiście ma katastrofalny wpływ na "płynność obrazu".

Taką kichę oczywiście "odwala się" obecnie na wszystkich pecetach przy oglądaniu filmów o innym frame rate niż refresh monitora, i to wygląda tragicznie... ludzie tego nie widzą, ale ja tego nie trawie i to jest jakieś mega nieporozumienie, jak można było dopuścić do czegoś tak durnego :( ale ignorancja to siła... ktoś powiedział że to wystarczy i nie ma co się męczyć, potem ludzie przyjęli że tak jest bo to komputer... i zaakceptowali ten do dziś trwający koszmar.

O ile w przypadku gier da sie temu zaradzić to jeżeli masz video o frame rate 50FPS to nie ma sposobu aby go dobrze wyświetlić na monitorze który ma tylko 60Hz odświeżanie.

Screen Teatring napisał/a:

The artifact occurs when the video feed to the device isn't in sync with the display's refresh. This can be due to non-matching refresh rates—in which case the tear line moves as the phase difference changes (with speed proportional to difference of frame rates).

źródło: Screen Tearing

ps) a monitory które mają wejścia S-Video/PAL mają włożone matryce które potrafią pracować przy 50Hz refresh rate, powiem Ci nawet więcej... niektóre z driverów leżących już na samej matrycy potrafią nawet adresować wiersze tak że w pierwszym przebiegu rysują wiersze parzyste a w następnym w nieparzyste (taka spuścizna po epoce CRT i interlace)... tylko nikt tego nie oprogramował w monitorach komputerowych bo i po co :P Oczywiście teraz się to na nich mści, bo np. jak masz w monitorze gniazdko HDMI to tam może się pojawić tryb 1080i @50Hz... i wtedy trzeba wyświetlić obraz tak jak się to robiło kiedyś na CRT, i lepsze modele monitorów z HDMI mają tryb pracy z 50Hz odświeżaniem i potrafią wyświetlać obraz w interlace.

20

Ale przecież matryca LCD świeci cały czas prawda? Refresh służy do zmiany zawartości. Tearing wynika z braku stosowania prostego mechanizmu, czyli bufora. Stosuje się to w ośmiobitowcach od wieków, aby nie rysować animacji gdy klatka jest wyświetlana :) Po prostu wyswietlana jest klatka z bufora który jest kompletny, a w tym czasie wypełniany jest drugi, gdy jest on kompletny, wyświetlanie przełącza się na niego, a z wejścia z kolei wypełniany jest ten pierwszy. Takie podejście skutecznie zapobiega tearingowi. Oczywiście jest punkt który jest trudno przeskoczyć, mianowicie gdy obraz z wejścia zmienia się co ramkę, wtedy te zmiany będą zaliczały pewny desync.

1.
wejście 50 Hz ramka -> [ bufor 1 wypełnianie]
[bufor 2 pełny ] -> wyświetlanie 60 Hz -> ekran

2. 
[ bufor 1 pełny] -> wyświetlanie 60 Hz -> ekran
wejście 50 Hz ramka -> [bufor 2 wypełnianie ]

Oczywiście układ wyswieltlający musi byc powiadamiany kiedy drugi bufor jest gotowy do wyświetlania i aby uniknąć tearingu zawsze to robi po swoim pełnym cyklu. W ten sposób faktycznie uzyskamy "zająknięcie" co jakiś czas, ale unikamy sieczki, a to powinno wizualnie wyglądać znacznie lepiej (nie wiem czy te zająknięcia nie  są poniżej progu postrzegania.

Najprościej oczywiście jest wtedy, jeśli refresh rate można ustawić na wielokrotność vsync sygnału wyjściowego np. 100Hz, wtedy jąkania nie ma. Ale tego też nie wszystkie wyświetlacze potrafią.

The problem is not the problem; the problem is your attitude about the problem

21 Ostatnio edytowany przez seban (2015-04-27 18:40:19)

Wieczór... przeczytaj jeszcze raz:

The artifact occurs when the video feed to the device isn't in sync with the display's refresh. This can be due to non-matching refresh rates—in which case the tear line moves as the phase difference changes (with speed proportional to difference of frame rates).

to co próbujesz opisać (double buffering) wygląda równie tragicznie... widać to jak cholera i na szlag człowieka trafia gdy widzi coś takiego, bo myśli że sprzęt mu szwankuje i po chwili próbuje pozbyć się monitora przez okno, albo co gorsza całego sprzętu video :P I nie jest ważne czy zastosujesz double, triple czy n-buffer... bo lada chwila nastąpi moment w którym musisz przetrzymać (konwersja 50->60Hz)  albo zgubić (konwersja 60Hz ->50Hz) klatkę obrazu . I jak tylko na ekranie będzie statyczny obraz to OK, ale jak tylko to będzie jakikolwiek scroll... albo płynna animacja czy efekt wchodzący w ramkę (czytaj "mający 50FPS") to mamy wtedy do czynienia z wizualną katastrofą, powodującą wymioty lub ataki epilepsji :P

Uwierz mi... nie da się dobrze (bez utraty jakości czy płynności) wyświetlić obrazu o frame-rate innym od częstotliwości wyświetlacza. Nie takie mózgi jak my nad tym myślały przez lata i jedyne co im się udało zrobić do dostosować matryce tak aby pracowały 48/50/60Hz lub wielokrotności tychże częstotliwości.

Ja mogę na ten temat długo gadać... ale nie mam siły już pisać, kiedyś pogadamy o tym na żywo... a na chwile obecną aby Ci uzmysłowić problem (bo nie tylko my go mamy) proponuję na początek przeczytać sobie np. to: Telecine*. Problem bardzo podobny... bo frame rate kamery filmowej i TV (czy to PAL czy NTSC) również się mocno różni :P i w dodatku TV była kiedyś "interlaced". Teraz przy wprowadzaniu standardów HD udało im się przemycić tryb progressive oraz różne możliwe frame rate, które musi łykać nowoczesny HD TV :P

*) tak, tak... wiem że w PAL przy 2:2 Pulldown mieli dość łatwo.... ale oszukiwali nas bo przyspieszali wszystko o 4%... (łącznie z fonią, zmieniała się wysokość głosów aktorów (sic!) :P ale w przypadku NTSC musieli już się bardziej napracować... :P

A co do matrycy TFT... to nie wiem czy wiesz... ale bardzo się mylisz.... matryca TFT... nie pamięta obrazu... "świeci" się na niej w danej chwili tylko jedna linia obrazu... aktualnie wysyłana przez kontroler do niej podpięty... ilości danych jakie musisz przesłać do matrycy sam sobie obliczysz... i zdasz sobie sprawę ile mega-bajtów na sekundę śle ten niewielki "chip" na chińskiej płytce do sterowania matrycą TFT. Matryca TFT na ma w sobie pamięci.... jak sam nazwa wskazuje jest to tylko matryca komórek złożona z pojedynczych tranzystorów,które są adresowane przy pomocy "stada" rejestrów przesuwających.... jak nic na niej odpowiednio często nie narysujesz to obraz zniknie za chwilę. Tylko bezwładność matrycy powoduje że widzimy na niej cały obraz :P tak więc sam widzisz że TFT daleko od CRT nie upadło :P To tylko rozwinięcie istniejącego wcześniej pomysłu :P

22

Jeszcze taki szczegół. Atari wyświetla obraz z częstotliwością 50,08Hz ;>
To tak żeby nie było abyt łatwo ;P

"tatusiu zobacz, narysowałam tobie takie same coś jak na twojej koszulce" 
https://github.com/willyvmm/mouSTer
jmp $e477

23 Ostatnio edytowany przez seban (2015-04-27 18:46:45)

eeee... 50.08Hz? Nigdy tego nie liczyłem... i wiem że to nie jest 50Hz dokładnie... ale Altirra mówi że jest to 49.8607Hz i to by się chyba zgadzało, bo...

1,773447MHz / 114 = 15556Hz (H-Sync) / 312 (pal lines) = 49,8607Hz (V-Sync)

24

Faktycznie. Ale 2 dni temu wyszło mi 50,08 ... chyba że to już mi wyszło po pewnych przeróbkach...

"tatusiu zobacz, narysowałam tobie takie same coś jak na twojej koszulce" 
https://github.com/willyvmm/mouSTer
jmp $e477

25

@seban: spokojnie, ja tylko snuję sobie hipotezy :) Faktycznie double bufferingu w czymś takim nie widziałem, ale pomyślałem, że skoro z muzyką działa, i nie jest to słyszalne (kwestia pomijania wywołania playera co 6 czy 7 ramkę w NTSC), to być może z obrazem też zadziała. Wiem jednak, że postrzeganie obrazu działa inaczej niż dźwięku i też to zauważyłem, że przy zmianie obrazu co ramkę będzie kiepsko. O tym że w TFT zapalana jest jedna linia tylko, tego faktycznie nie wiedziałem. W takim razie kiepsko. Ale bezwładność chyba jest wystarczająca, żeby pozostałe świeciły do następnego refresha? Bo migotania faktycznie się nie obserwuje.

Zastanawiało mnie tylko skąd problem z obniżeniem RR do 50Hz, ale się domyślam, że obniżono bezwładność do takiej granicy, że może być ten ułamek sekundy za późno i zacznie migotać.

The problem is not the problem; the problem is your attitude about the problem