1

Cześć,

Temat kompletnie od czapy... od czasu do czasu syn mój męczy mnie... "Tato.. napiszmy grę"... nie bardzo wiedziałem jak mu uzmysłowić na czym polega pisanie gier, jeżeli nie za bardzo dziecko ma pojęcie o programowaniu... ale dziś wieczorem to się w miarę udało... powstał mini-projekt w Atari BASIC, szumnie nazwany "symulator gry w piłkę"...

"Gra" jest czysto losowa... losuje się po 11 zawodników każdej drużny... potem losuje się piłka... jeżeli piłka znajdzie się w bramce... należy doliczyć punkt odpowiedniej drużynie :) po ocenie sytuacji na boisku, wciskamy klawisz i wszystko zaczyna się od nowa... zabawa trwa do czasu wciśnięcia klawisza "BREAK", "RESET" albo wyłączenia komputera :)

Kod jest wręcz prymitywny, miejscami okropny, nieczytelny i ma błędy (chociażby nierówne bramki :P) ... ale ma jedną zaletę... uzmysłowił młodemu umysłowi ile potrzeba pracy aby postawić parę nieruchomych linii oraz parę kropek na ekranie. Do tego zrozumiał do czego przydaje się matematyka (np. czym jest układ współrzędnych i na czym polega rysowanie okręgu)... do kompletu wszystkie linie programu "wklepał" dzielnie sam, siedząc przy prawdziwym Atari i był bardzo zadowolony z efektu który powstał...

Nie traktujcie tego zbyt poważanie, te moje wywody proszę traktować jako ciekawostkę, piszę to bardziej dlatego aby podzielić się swoimi spostrzeżeniami... może kogoś to jakoś zainspiruje do działania aby obudzić w młodych ludziach jakąś wewnętrzną ciekawość :)

screen z emulatora:

https://dl.dropboxusercontent.com/u/44199/basic_soccer.png

i dodatkowo wspominany kod...

10 DEG :GRAPHICS 7+16:COLOR 1:POKE 708,15:POKE 712,194:POKE 709,60
11 REM --- BOISKO ---
12 PLOT 0,0:DRAWTO 159,0:DRAWTO 159,79:DRAWTO 0,79:DRAWTO 0,0:PLOT 80,0:DRAWTO 80,79
13 REM --- RYSUJEMY KOLO ---
14 XE=80:YE=40:R=20:GOSUB 100
15 REM --- BRAMKI ---
16 PLOT 1,20:DRAWTO 10,20:DRAWTO 10,50:DRAWTO 1,50
17 PLOT 159,20:DRAWTO 150,20:DRAWTO 150,50:DRAWTO 159,50
19 REM --- ZAWODNICY ---
20 FOR I=1 TO 11
21 XE=10+RND(0)*140
22 YE=5+RND(0)*70
23 COLOR 2:GOSUB 110
24 XE=10+RND(0)*140
25 YE=5+RND(0)*70
26 COLOR 3:GOSUB 110
27 NEXT I
30 REM --- PILKA ---
31 XE=1+RND(0)*157
32 YE=5+RND(0)*70
50 POKE 764,255
51 COLOR 0:GOSUB 120:COLOR 1:GOSUB 120:IF PEEK(764)=255 THEN 51
54 GOTO 10
99 REM ---- KOLO ----
100 F=0:FOR I=0 TO 360 STEP 30
101 X=SIN(I)*R:Y=COS(I)*R
102 IF F THEN DRAWTO XE+X,YE-Y
103 IF F=0 THEN PLOT XE+X,YE-Y:F=1
104 NEXT I
105 RETURN 
109 REM --- ZAWODNIK ---
110 PLOT XE,YE:PLOT XE-1,YE:PLOT XE+1,YE:PLOT XE,YE-1:PLOT XE,YE+1
111 RETURN 
120 REM --- PILKA ---
121 PLOT XE-1,YE:PLOT XE+1,YE:PLOT XE,YE-1:PLOT XE,YE+1
122 RETURN 

2

I to jest właściwe podejście ;) Gratulacje dla syna ;)

Sikor umarł...

3

Super sprawa. Ja kiedyś miałem sesję pisania arkanoida z bratem i bratankiem (w sumie wyszła tylko paletka i piłeczka). Starszy brat się cieszył, bo mu się stare czasy przypomniały, ale młodszy bratanek nie skumał bazy, bo nie mógł wyjść poza przewodnią myśl "atari to przeżytek". Wszystko zależy od nastawienia.
A syn ile ma lat, że skumał jak rysuje się koło sinusami?

4 Ostatnio edytowany przez seban (2015-01-27 10:54:55)

Hej!

Młody będzie miał za parę dni 8-lat. Najgorzej było właśnie z sinusami... bo matematyka w szkole to dodawanie, odejmowanie w zakresie do 100 (druga klasa podstawówki).

O ile szybko zrozumiał współrzędne X i Y i w ogóle całą koncepcję układu współrzędnych... to z tymi sinusami i cosinusami było dość ciężko, ale i na to znalazł się sposób... bo skoro już zrozumiał co to układ współrzędnych i biorąc poprawkę na to że do dzieci bardzo przemawiają poruszające się obrazy, to tym razem bardzo pomogło to...

http://i.imgur.com/cBzeLOo.gif

na początku chciałem iść na łatwiznę, bo pomyślałem że odpalę Turbo Basic XL... przecież tam jest "CIRCLE". Ale szybko okazało się że zrobiłem błąd i po prostu włączyłem Atari bez załadowania jakiegokolwiek DOS-a... i młody klepał wszystko w gołym BASIC-u bez możliwości zapisania (no chyba ze na kasecie :P), aby uratować sytuację postanowiłem wykorzystać AspeQT i jego "printer emulation"... ale okazało się że nie działa to to za dobrze i po wydaniu polecenia: LIST "P:", na pececie mam pogubione linie i znaki ;/ .... koniec końców kilka prób LIST "P:" i poskładanie tej sieczki w edytorze tekstowym umożliwiło zachowanie jego pracy, a także zaprezentowanie jej na forum ;-)

5

seban napisał/a:

bo matematyka w szkole to dodawanie, odejmowanie w zakresie do 100 (druga klasa podstawówki).

Ach, więc w duchu "gospodarki opartej na wiedzy" programy nauczania czynione są coraz "ambitniejszymi". Niebawem będzie to zapewne program klas maturalnych, o ile nie zostanie całkowicie zastąpiony lekcjami religii.

Hitler, Stalin, totalniak, SSman, NKWDzista, kaczor dyktator, za długo byłem w ChRL, wypowiadam się afektywnie.

epi, nie przesadzaj, w 2 klasie podstawówki też sinusów ani tym bardzie cosinusów nie miałeś.

Atari: FireBee, (Falcon030 CT60e SuperVidel SvEthlana CTPCI), TT, (520ST Pak030 Frak PuPla Panther), (520ST 4MB ST RAM 8MB TT RAM CosmosEx SC1435), (1040STFM UltraSatan SM124), (1040STE 4MB ST RAM 8MB TT RAM CosmosEx NetUSBee SM144 SC1224), 260ST, 520 ST+, (MEGA ST SM125), (65XE Rapidus U1MB VBXE SIDE2 SIO2PC), (Jaguar SkunkBoard), Lynx II, 2x Portfolio

7 Ostatnio edytowany przez seban (2015-01-27 12:18:25)

@epi: no robią różne inne rzeczy, np. mierzą linijką, liczą pieniądze, wykonują proste zadania matematyczne, logiczne. Dowiadują się co to jest gram, milimetr, etc. Ale nie mnożą, nie dzielą i nie rysują kropek w układzie współrzędnych. Młody poszedł do 1-szej klasy jako 6-latek, teraz skończył pierwszy semestr drugiej klasy jako 7-latek, a drugi semestr zacznie jako ośmiolatek. Ale faktem jest że więcej ich uczą języka polskiego... ortografia, gramatyka, dyktanda, czytanie ze zrozumieniem i sprawdziany z treści lektur (np. "Dzieci z Bullerbyn"). I powiem Ci że jako 6-7 latek to ja czas spędzałem na zabawie a nie pisaniu i ślęczeniu nad książkami. Nie dajmy się zwariować, myślę że dzieci potrzebują dzieciństwa również aby prawidłowo się rozwijać a nie programować mózg do nauki jak mały robocik... na wszystko przychodzi czas... szczególnie że widzę jak zmienia się pojmowanie otaczającego świata przez mózg młodego człowieka. Każdy miesiąc przynosi kolosalne zmiany w sposobie myślenia i pozwala zauważać nowe zależności i rozumieć o wiele, wiele więcej.

A co do religii to zgadzam się, to jest jakieś kuriozum... tego w szkole być nie powinno. Bo z tego co się orientuje to nie żyjemy jeszcze w Państwie wyznaniowym i konstytucja gwarantuje mi świecką szkołę i rozdział państwa od kościoła, a jak to się ma w rzeczywistości każdy widzi i ocenić może sam. Jak rodzic jest wierzący i chce wychować dziecko w/g własnej wiary to niech nauczanie religii odbywa się w miejscu do tego przeznaczonym, czyli w okolicach kościoła. I niech taką naukę sponsorują zainteresowani (wierni danego wyznania) a nie podatnicy. Ale wchodzimy na śliski temat i zaraz będzie tutaj niezła chryja... a tego chciałbym uniknąć. Można by pewnie wymienić parę ksyw które zaraz uderzą z krucjatą i będę bronić dobrego imienia kościoła :P

8

eksperyment #1: af99d8c0b2b6fe5f0dbe0699d166c802

9

hash not found :(

10

z "rainbow tables" tak łatwo nie będzie :D tak naprawdę to mam nadzieję że eksperyment się nie powiedzie :D

11

A to nie z RT ;) ale fakt , musze zakupic porzadne gforce`y pod projekt to w koncu bedzie to sensowne czasowo ;)

12

Adam Klobukowski napisał/a:

epi, nie przesadzaj, w 2 klasie podstawówki też sinusów ani tym bardzie cosinusów nie miałeś.

Nie, ale mnożenie, dzielenie, rozwiązywanie równań liniowych z jedną niewiadomą, przemienność, łączność i rozdzielność działań - owszem, tak.

Hitler, Stalin, totalniak, SSman, NKWDzista, kaczor dyktator, za długo byłem w ChRL, wypowiadam się afektywnie.

13

Bo Ty epi chodziłeś do szkoły specjalnej :P.

hex, code and ror'n'rol
niewiedza buduje, wiedza rujnuje

14 Ostatnio edytowany przez seban (2015-01-27 13:27:05)

drygol, ależ ja nie nic nie mam do osób wierzących, bo należy rozróżnić wiarę (co jest sprawą osobistą każdego człowieka) od fanatyzmu i fundamentalizmu. Naprawdę nie mam nic do wierzących i ich wiary, to ich sprawa osobista. Uważam tylko że miejsce religii nie jest w szkole, tylko tyle i aż tyle.

Jeżeli jednak jeżeli ktoś zaczyna propagować mowę nienawiści bo ktoś ma odmienne zdanie to robi się bardzo szybko niemiło. Przyznaję że sam nieraz dałem się wyprowadzić z równowagi w takich dyskusjach... co było poważnym błędem z mojej strony, bo bardzo szybko zostałem sprowadzony do poziomu "idioty" z którym rozmawiałem... a potem byłem pokonywany przez jego "doświadczenie", w tego typu dyskusjach :) Osób tego typu na tym forum było kilka, po jakimś czasie po prostu nauczyłem się nie reagować. Bo za każdym razem kończyłem utaplany w brudach, inwektywach i całej tej negatywnej otoczce. To jest forum o Atari , więc po co mi to było? Bo kiedyś sądziłem ze do tego typu osób dotrze że są ludzie którzy myślą inaczej, nie uznają doktryn i wciąż zadają pytania. Ludzie o innym światopoglądzie którzy postrzegają świat inaczej... a wizja narzucania "jedynie słusznej" koncepcji reszcie jest bardzo niewłaściwa... jednak przemyślałem to i doszedłem do wniosku że prowadząc takie dyskusje i wojenki ideologiczne... bardziej szkodzę temu środowisku (ludzi skupionych wokół Atari) i prowokuje to wszystko tylko do większych podziałów i wzajemnej nienawiści...

nauczyłem się ignorować takie przypadki (tak przynajmniej mi się wydaje ;-) ... i z przyjemnością odkryłem wewnętrzny spokój... mam przecież o wiele ważniejsze rzeczy do robienia i o wiele ciekawsze pomysły do realizacji niż prowadzenie jałowych rozmów i dyskusji :)

ps) nie chcę wywoływać kolejnej flame-war, ale jakie GForce-y? :) Żadne CUDA tu nie pomogą, tylko tylko ATI/AMD może Cię uratować i niech w OpenCL Twoja nadzieja spocznie :) (to miał być oczywiście żarcik... hi hi hi ;-)

15

@epi: o ja pierniczę... do jakiej szkoły ty chodziłeś? :) ja bym tego w mając 7 lat naprawdę nie ogarnął :D serio mówię.

Po prostu nauczyciel Epiego szybko zrozumiał że ma w klasie geniusza i poleciał z programem ;)

Z moich kombatanckich wspomnień, to pamiętam rozwiązywanie równań liniowych z jedną niewiadomą w pierwszej klasie podstawówki  (w stylu x-2 = 4).

Tak to jest w każdym pokoleniu, że o poprzednim myśli że to tumany i że maja łatwiej.

Atari: FireBee, (Falcon030 CT60e SuperVidel SvEthlana CTPCI), TT, (520ST Pak030 Frak PuPla Panther), (520ST 4MB ST RAM 8MB TT RAM CosmosEx SC1435), (1040STFM UltraSatan SM124), (1040STE 4MB ST RAM 8MB TT RAM CosmosEx NetUSBee SM144 SC1224), 260ST, 520 ST+, (MEGA ST SM125), (65XE Rapidus U1MB VBXE SIDE2 SIO2PC), (Jaguar SkunkBoard), Lynx II, 2x Portfolio

17 Ostatnio edytowany przez seban (2015-01-27 13:29:45)

@Adam: a co do równania które zaprezentowałeś... to tak... mają takie :) to się u nich nazywa "zadanie z okienkiem" :) zamiast "X" jest zazwyczaj puste miejsce (otoczone kwadratową ramką), które trzeba uzupełnić. Potem przechodzą do zamiany pustego okienka literką X. Ale to nadal jest dodawanie i odejmowanie oraz trochę logicznego myślenia.

18 Ostatnio edytowany przez erOS (2015-01-27 13:48:02)

Tak też pamiętam, że na bank w klasach I-III było i mnożenie i dzielenie i drobne równania i ... np. nauka na liczydle :D

Jak większość przesiadywałem bardziej na podwórku niż nad podręcznikami (które zresztą połykałem jeszcze w wakacje przed rokiem szkolnym, podręczniki bowiem przez lata były te same i można było dostać po kimś) Dziś w podstawie programowej tego nie widzę, ale nie wiem czy to źle czy dobrze. Może mniej się dzieciaki obciąża wiedzą, a bardziej na praktycznie przydatne czynności kładzie nacisk? Wkrótce będę mieć lepszą wiedzę o współczesnej szkole, na jesieni mój syn zacznie edukację, w wieku 7 lat (z różnych powodów nie chcieliśmy posyłać go w wieku 6).

@Seban: "nie żyjemy jeszcze w Państwie wyznaniowym i konstytucja gwarantuje mi świecką szkołę i rozdział państwa od kościoła" Tak Ci się chyba tylko wydaje bo codzienność weryfikuje te konstytucyjne prawa do poziomu pobożnych życzeń :>

add---
mój młody jakiś czas temu sam wyraził chęć poznania jak się przemawia do komputera;
pomyślałem, że zacznę od LOGO na Atari, niestety szybko mu przeszedł zapał, to pewnie wina Logo na ST bo tam nie było żółwia! ;)

Atari Falcon 030 14MB+SD16GB; Atari TT 030 4MB ST-RAM, 64 MB TT-RAM; Atari 1040 STFM; Atari 1040 STE 4MB+NetUsbee+UltraSatan; Commodore 64+1541-II+XE1541; Atari 65 XE+CA-2001+Ultimate 1MB+Side2;  P166MMX+GUS.

Miałeś słabe logo na ST, bo ja zaczynałem programowanie z logo na ST i źółw jak najbardziej był :P

Atari: FireBee, (Falcon030 CT60e SuperVidel SvEthlana CTPCI), TT, (520ST Pak030 Frak PuPla Panther), (520ST 4MB ST RAM 8MB TT RAM CosmosEx SC1435), (1040STFM UltraSatan SM124), (1040STE 4MB ST RAM 8MB TT RAM CosmosEx NetUSBee SM144 SC1224), 260ST, 520 ST+, (MEGA ST SM125), (65XE Rapidus U1MB VBXE SIDE2 SIO2PC), (Jaguar SkunkBoard), Lynx II, 2x Portfolio

20 Ostatnio edytowany przez seban (2015-01-27 14:02:12)

@edukacja... mnożenie i dzielenie pewnie będzie później... może w drugim semestrze, ale liczydła już były :) wcześniej działali na tzw. "liczmanach" (nazwa pochodząca ze średniowiecza, ale sądzę że bardzo adekwatna do obecnych czasów).

Ja również nie chciałem posyłać syna do szkoły w wieku lat 6, ale system mnie do tego zmusił. W szkołach nie było miejsc w klasach "zero", musiał iść do "1" bo tylko tam były miejsca... a ja nie byłem "ojcem samotnie wychowującym dziecko", "bezrobotnym", "mającym orzeczenie o niezdolności dziecka do kształcenia w klasie 1". Więc chciał nie chciał, młody musiał iść do pierwszej klasy. W okolicy zaroiło się od "matek samotnie wychowujących dzieci" lub od tych którzy mieli stosowne "orzeczenia"... w tym cyrku i bagnie też nie miałem ochoty się taplać.

@państwo wyznaniowe: no nie chciałem być tak brutalny, po prostu sądziłem że tylko ja postrzegam to w sposób tak negatywny i pesymistyczny. Po prostu sądziłem że jako ateista jestem bardziej wyczulony na pewne sprawy związane z tym w jaki sposób "narzuca" się wiarę najmłodszemu pokoleniu, oraz to co politycy i kościół fundują nam w Polsce. Kościół katolicki już dawno przestał działać według zasad których sam próbuje nauczać i stał się kolejną korporacją dbającą o swoje interesy. A szkoda bo cierpią na tym jak zwykle normalni ludzie.

EDIT:

@LOGO: też miałem taki pomysł, ale mimo tego że był żółw to nie wzbudziło to zainteresowania :) 30 minut skupienia uwagi... i tyle. Natomiat np. Preliminary Monty 16K, Boulder Dash czy patrząc w stronę nowszych platform to Mine-Carft na PC/Tablecie, czy Super Mario Galaxy na Wii wygrały w walce z Logo. Ale o dziwo BASIC spowodował o wiele większe zainteresowanie. Być może to kwestia wieku właśnie.

21 Ostatnio edytowany przez erOS (2015-01-27 14:05:29)

no ja miałem tego http://www.atarimania.com/utility-atari … 16969.html ale tam żółw to popierdółka nie żółw ;)

-add
No może na wszystko jest właściwy monent... a póki co wszystko przegrywa z angry birds,  LEGO i star wars ;)

Atari Falcon 030 14MB+SD16GB; Atari TT 030 4MB ST-RAM, 64 MB TT-RAM; Atari 1040 STFM; Atari 1040 STE 4MB+NetUsbee+UltraSatan; Commodore 64+1541-II+XE1541; Atari 65 XE+CA-2001+Ultimate 1MB+Side2;  P166MMX+GUS.

22 Ostatnio edytowany przez seban (2015-01-27 14:13:20)

aaaa fakt... była mania Angry Birds... juz o tym zapomniałem. I tutaj możemy rozpocząć kolejną dyskusję tym razem... o modelu gier typu "freemium" które to jest totalnym #*&*#( #*  #&#*7 #7 #&*#&&*#0(#* :P Ileż to ja się musiałem natłumaczyć młodemu że na tym świecie nie ma nic za darmo i jeżeli nie zapłaci za coś, to on się staje "towarem na sprzedaż" :D nie mówię już o kupowaniu wirtualnych przedmiotów z realną kasę :)

http://youtu.be/5CbWr0zO7Ac

A lego star wars to młody ma tylko na PS2... czasami do tego wraca... szczególnie jak koledzy przyjdą ;-)

23

seban napisał/a:

drygol, ależ ja nie nic nie mam do osób wierzących, bo należy rozróżnić wiarę (co jest sprawą osobistą każdego człowieka) od fanatyzmu i fundamentalizmu. Naprawdę nie mam nic do wierzących i ich wiary, to ich sprawa osobista. Uważam tylko że miejsce religii nie jest w szkole, tylko tyle i aż tyle.

Jeżeli jednak jeżeli ktoś zaczyna propagować mowę nienawiści bo ktoś ma odmienne zdanie to robi się bardzo szybko niemiło. Przyznaję że sam nieraz dałem się wyprowadzić z równowagi w takich dyskusjach... co było poważnym błędem z mojej strony, bo bardzo szybko zostałem sprowadzony do poziomu "idioty" z którym rozmawiałem... a potem byłem pokonywany przez jego "doświadczenie", w tego typu dyskusjach :) Osób tego typu na tym forum było kilka, po jakimś czasie po prostu nauczyłem się nie reagować. Bo za każdym razem kończyłem utaplany w brudach, inwektywach i całej tej negatywnej otoczce. To jest forum o Atari , więc po co mi to było? Bo kiedyś sądziłem ze do tego typu osób dotrze że są ludzie którzy myślą inaczej, nie uznają doktryn i wciąż zadają pytania. Ludzie o innym światopoglądzie którzy postrzegają świat inaczej... a wizja narzucania "jedynie słusznej" koncepcji reszcie jest bardzo niewłaściwa... jednak przemyślałem to i doszedłem do wniosku że prowadząc takie dyskusje i wojenki ideologiczne... bardziej szkodzę temu środowisku (ludzi skupionych wokół Atari) i prowokuje to wszystko tylko do większych podziałów i wzajemnej nienawiści...

nauczyłem się ignorować takie przypadki (tak przynajmniej mi się wydaje ;-) ... i z przyjemnością odkryłem wewnętrzny spokój... mam przecież o wiele ważniejsze rzeczy do robienia i o wiele ciekawsze pomysły do realizacji niż prowadzenie jałowych rozmów i dyskusji :)

ps) nie chcę wywoływać kolejnej flame-war, ale jakie GForce-y? :) Żadne CUDA tu nie pomogą, tylko tylko ATI/AMD może Cię uratować i niech w OpenCL Twoja nadzieja spocznie :) (to miał być oczywiście żarcik... hi hi hi ;-)

errr ale ta pierwsza czesc posta to do mnie ? lol ?

Bo co do drugiej to oczywiscie mozna isc tez ta droga (jest momentami nawet 3x szybciej), aczkolwiek nvidia bardziej uniwersalna bo oba rodzaje tooli pogonie.

24

@part#1) ojej... ależ nie może być do Ciebie bo nie wiem jakie poglądy prezentujesz, i nie jest mi to do niczego potrzebne :D Pisałem ogólnie... aby każdy wiedział jakie jest moje zdanie w temacie :D nie ma tam żadnych ukrytych wycieczek osobistych, nic a nic... do nikogo konkretnego to nie było :) naprawdę :D jednak czasami suchy tekst pisany na ekranie powoduje sporo niedomówień i nieporozumień :D ależ taka to uroda internetu :D

@part#2) fakt... z NV wspomaga zarówno CUDA, Direct Compute oraz OpenCL.

25 Ostatnio edytowany przez Sikor (2015-01-27 15:20:23)

<rotfl mode on>W wypowiedzi sebana przeczytałem za pierwszym razem "sowietska szkoła ;P<rotfl mode off>
A wracając do tematu - myślę że prosty pong lub frogger w turbo basicu byłby dobrym przykładem. Do tego można budować program etapami - najpierw paletka i piłeczka, potem podmiana fontu, dodanie grafiki.  I myśle, że mogłoby to być projektem otwartym - jak primaaprilis compo...
powodzenia w uczeniu młodego...
edit:
btw - ciekawe ilu byśmy mieli młodych adeptów kodowania...

Sikor umarł...