151

Miner jest wymieniony jako współprojektant ukladow ANTIC i CTIA (ktore pozniej stalo sie GTIA).
http://worldwide.espacenet.com/publicat … cale=en_EP
Czyli stworzył polowe z dedykowanych ukladow w A8, mozna by powiedziec ze tych ważniejszych wiec raczej mial bardzo duzy udzial w powstaniu A8.

Kolejna sprawa jest to ze Amiga byla bardzo blisko stania sie kolejnym komputerem Atari. Atari pożyczyło Minerowi pieniadze na prace nad Amiga w zamian za prawo do projektu. Pozniej jednak C= zaoferowało lepsza kase i Miner oddal pozyczone pieniadze.

152

xxl napisał/a:

ciekawe dlaczego takie poruszenie wsrod STkowcow :/ rodzina A8bit i Amiga maja ogromna przewage nad konkurencja.

Mogę mówić tylko za siebie.
Bo mnie dość mocno irytują (a dziś chyba wyjątkowo) tacy atarowcy, wg których ST to nie Atari i którym bliżej do Amigi niż do ST. W głębokim poważaniu mam kiedy się wypinają np. na party na produkcje STkowe, kiedy kpią z tego komputera,  kiedy uważają, że Ami bije ST na potęgę możliwościami, ale kiedy już postulują o osobne topiki (nad ST) na tym forum to nie wiem co o tym myśleć. Jak wcześniej pisałem, kulturalnych słów nie znajduję.

Co do Minera,
widać każde społeczeństwo musi mieć jakiegoś wroga, jakiegoś idola.
Jedni zachwycali się takimi wizjonerami jak np. Gates czy Jobs, inni równie ich nie tolerowali. Podobnie mieliśmy z Tramielem, a teraz widać zaistniała potrzeba uhonorowania w ten sam sposób Minera :>

Atari Falcon 030 14MB+SD16GB; Atari TT 030 4MB ST-RAM, 64 MB TT-RAM; Atari 1040 STFM; Atari 1040 STE 4MB+NetUsbee+UltraSatan; Commodore 64+1541-II+XE1541; Atari 65 XE+CA-2001+Ultimate 1MB+Side2;  P166MMX+GUS.

153

xxl napisał/a:

ciekawe dlaczego takie poruszenie wsrod STkowcow :/ rodzina A8bit i Amiga maja ogromna przewage nad konkurencja.

osobiście wychowałem się na XL i potem na ST. W sumie to cieszy mnie to że amigowcy mają większy sentyment do Atari niż do swojej firmy.
Co do przewagi to w obszarze mojego działania nie widzę jakichś poważniejszych atutów w zabawkach typu amiga. Z punktu widzenia komputera to ST w kluczowych punktach było mocniejsze. No ale rozumiem że punkt widzenia zależy od punktu siedzenia.

Lynx I / Mega ST 1 / 7800 / Portfolio / Lynx II / Jaguar / TT030 / Mega STe / 800 XL / 1040 STe / Falcon030 / 65 XE / 520 STm / SM124 / SC1435
DDD HDD / AT Speed C16 / TF536 / SDrive / PAK68/3 / Lynx Multi Card / LDW Super 2000 / XCA12 / SkunkBoard / CosmosEx / SatanDisk / UltraSatan / USB Floppy Drive Emulator / Eiffel / SIO2PC / Crazy Dots / PAM Net
http://260ste.atari.org

154

A czy ktoś przyglądał się może możliwościom syntezy dźwięku przez Paulę? Mam mgliste wrażenie, że blisko jej do SID-a...

hex, code and ror'n'rol
niewiedza buduje, wiedza rujnuje

155

raczej niezbyt, to są tylko cztery przetworniki DAC które są aktualizowane przez DMA o stały interwał czasu.

Lynx I / Mega ST 1 / 7800 / Portfolio / Lynx II / Jaguar / TT030 / Mega STe / 800 XL / 1040 STe / Falcon030 / 65 XE / 520 STm / SM124 / SC1435
DDD HDD / AT Speed C16 / TF536 / SDrive / PAK68/3 / Lynx Multi Card / LDW Super 2000 / XCA12 / SkunkBoard / CosmosEx / SatanDisk / UltraSatan / USB Floppy Drive Emulator / Eiffel / SIO2PC / Crazy Dots / PAM Net
http://260ste.atari.org

156 Ostatnio edytowany przez mono (2015-01-21 17:45:08)

A nie o DACe mi chodzi - chodzi mi o syntezę FM.

Edit: A konkretnie o modulacje: http://amigadev.elowar.com/read/ADCD_2. … e0012.html (nie wiem czemu zawsze myślałem, że Paula ma w sobie kawałek syntezatora FM). Czy te możliwości były dostępne w jakimkolwiek oprogramowaniu na A=?

hex, code and ror'n'rol
niewiedza buduje, wiedza rujnuje

157

z tym że Paula nie ma FM.
z tego co wiem to z atrakcji to tylko ma modulację amplitudy jednego kanału drugim. czyli max dwa głosy AM

Lynx I / Mega ST 1 / 7800 / Portfolio / Lynx II / Jaguar / TT030 / Mega STe / 800 XL / 1040 STe / Falcon030 / 65 XE / 520 STm / SM124 / SC1435
DDD HDD / AT Speed C16 / TF536 / SDrive / PAK68/3 / Lynx Multi Card / LDW Super 2000 / XCA12 / SkunkBoard / CosmosEx / SatanDisk / UltraSatan / USB Floppy Drive Emulator / Eiffel / SIO2PC / Crazy Dots / PAM Net
http://260ste.atari.org

158

Amplitudy ale też i częstotliwości. (Przepraszam - edytowałem poprzedni post)

hex, code and ror'n'rol
niewiedza buduje, wiedza rujnuje

159

ok, faktycznie w HRM jest period/volume

Lynx I / Mega ST 1 / 7800 / Portfolio / Lynx II / Jaguar / TT030 / Mega STe / 800 XL / 1040 STe / Falcon030 / 65 XE / 520 STm / SM124 / SC1435
DDD HDD / AT Speed C16 / TF536 / SDrive / PAK68/3 / Lynx Multi Card / LDW Super 2000 / XCA12 / SkunkBoard / CosmosEx / SatanDisk / UltraSatan / USB Floppy Drive Emulator / Eiffel / SIO2PC / Crazy Dots / PAM Net
http://260ste.atari.org

160

laborant napisał/a:

EDIT. Sory, znaczy się, widziałem. Był to tandem Mac+Adobe.

W tamtych czasach to raczej Quark X-Press na MACa niż Aldus Page Maker (wykupiony potem przez Adobe).

Sikor umarł...

161

ZbyniuR napisał/a:

Albo jak wytłumaczyć to że wielu muzyków którzy wcześniej używali C64 przesiedli się na ST. Wie ktoś może czy oprogramowanie pod MIDI dla obu maszyn było tworzone przez te same firmy?

ST ma zajebiście małą latencję i mega timing jeśli chodzi o MIDI, właściwie to oprócz dedykowanych sekwencerów sprzętowych do tej pory nic nie jest w stanie go pobić. Stąd jego popularność u muzyków. Amiga jest o wiele wiele słabsza pod tym względem.

162

ZbyniuR napisał/a:

Wiadomo że różnice konstrukcyjne (A8/Ami) musiały być, wszak projektowano je z myślą o innym procesorze, no i dzieliła je dekada. Nie wiem czy Miner wymyślał czy tylko kończył pracę nad bebeszkami A8, twierdzę jedynie że pakiet pomysłów tam zawartych inspirował go przy tworzeniu bebeszków do Amy. I nic więcej. :)

Sądzę, że doświadczenia z a8 oraz jego zalety i słabości mogły wpłynąć na kierunek prac nad amigą. Dobre elementy i doświadczenia rozwijał i poprawiał, złe odrzucał. "Destylował". Ujmę to tak: był samoinspirowany i w sprzężeniu zwrotnym z A8.

ZbyniuR napisał/a:

Słuszna uwaga z tym że nisze w których się odnalazły ST i Ama były na tyle różne i pozycja każdej z maszyn w niszy w której prym wiódł ten drugi, na tyle słaba że nawet nie można tu za bardzo mówić o konkurencji. Zastanawia mnie też czy te nisze to świadome działania kogoś z kierownictwa tych firm (np zlecenia na takie a nie inne programy), czy po prostu tak wyszło i sami byli tym zaskoczeni.

Już ta historia z transferem Tramiela daje dużo do myślenia. Jest tak naprawdę dziwna. Konkurencja przechodzi do konkurencji, pod spodem mogły być różne uzgodnienia, deale, niewidoczne dla rynku. Jak najbardziej mogło być to zaplanowane, żeby nie wchodzić sobie bezpośrednio w koryto i dzięki temu doić podwójnie userów (zamiast po jednej uniwersalnej maszynce z każdej marki, zrobili niejako uzupełniające się, komplementarne maszyny). W ten sposób zamiast otwarcie konkurować i walczyć o klienta konkurowali powierzchownie, a biznesowo współgrali i zacierali ręce.

Niewykluczone, że na jakimś poziomie mogła być to korporacja dwóch korporacji. (choć to już trochę opowieść z archiwum X, ale podywagować można, trzeba nawet).

163 Ostatnio edytowany przez laborant (2015-01-21 19:01:26)

Sikor napisał/a:
laborant napisał/a:

EDIT. Sory, znaczy się, widziałem. Był to tandem Mac+Adobe.

W tamtych czasach to raczej Quark X-Press na MACa niż Aldus Page Maker (wykupiony potem przez Adobe).

Tak, jasne, mi bardziej chodziło o czasy nowożytne. Dopóki nie puścili fotoszopa na blachę to była fest nisza i jeden z głównych powodów istnienia maka.

164

W nowożytnich czasach się zgodzę ;)

Sikor umarł...

165

laborant napisał/a:

Już ta historia z transferem Tramiela daje dużo do myślenia. Jest tak naprawdę dziwna.

O tam zaraz dziwne. Tramiel pokłócił się o kierunek rozwoju firmy (Commodore) z resztą zarządu, a że była okazja kupić bankrutujący dział komputerów Atari, to walną pięścią w stół i zabrał swoje zabawki (część ekipy Commodore), po czym poszedł do Atari pokazać jak się rządzi.

166

Cyprian napisał/a:

raczej niezbyt, to są tylko cztery przetworniki DAC które są aktualizowane przez DMA o stały interwał czasu.


e, gdzie tam... to jeden z mozliwych trybow pracy bez zajetosci cpu. jesli chcemy mozna ladowac sample cpu na full speedzie wprost z fastramu. digi booster tak dziala.

szkoda ze blitter vbxe nie moze zapisywac rejestrow sprzetowych a8 :/

http://atari.pl/hsc/ad.php?i=1.

167 Ostatnio edytowany przez laborant (2015-01-21 21:27:13)

Bluki napisał/a:

O tam zaraz dziwne. Tramiel pokłócił się o kierunek rozwoju firmy (Commodore)


To wiemy my i to z oficjalnej story. Co było pod stołem to inna historia, kto komu i za co.. Ta "wymiana" Tramiela to może być jakiś pakt między trustami. Osobiście wolę archiwum x, niż banał.

BTW. Legenda, że Atari 800xl powstało i ostatecznie wyewoluowało w Amigę - za sprawą Minera - jest wręcz wymarzona dla "rulezowców". Opierając się na niej można śmiało dojść do wniosku, że Miner, jako zamieszany w A8 jest poniekąd Atarowcem. A jego kolejny projekt - Amiga jest w istocie atarowski. Krok stąd zaledwie, by odebrać Amigę komodziarzom i wpisać na listę jako jakieś poboczne Atari...  twierdząc, że zasługa C= sprowadzała się tylko do wyprodukowania Amigi.

168

erOS napisał/a:

ale kiedy już postulują o osobne topiki (nad ST) na tym forum to nie wiem co o tym myśleć.

nie, to nieporozumienie. nie chodzi o topic, chodzi o nowy dzial zaraz pod A8 aby zachowac hierarchie waznowsci

http://atari.pl/hsc/ad.php?i=1.

169

laborant napisał/a:

twierdząc, że zasługa C= sprowadzała się tylko do wyprodukowania Amigi.

hmm, ciekawa koncepcja. Moja jest trochę inna - wbrew Minerowi a dzięki Commodore amiga wypłynęła.
Projekt teamu Minera - A1000 był niewypałem (w sumie nie dziwne, konsola do gry z usuniętymi mechanizmami ochrony pamięci 68000, monitorem low-res, wsadzona do obudowy desktop, za słuszną kasę, była ani dla zawodowców ani dla dzieciaków).
Dopiero gdy szefostwo Commodore zabrało im projekt, odchudziło o cały zbędny "desktopowy" balast, powstała maszyna - A500, która zaczęła się dobrze sprzedawać. C= trafili w dobry target - dzieciaki/gry.
Jak dla mnie, był to genialny ruch Commodore, szkoda że w tamtym czasie Atari zabrakło odwagi/chęci na coś podobnego...

Lynx I / Mega ST 1 / 7800 / Portfolio / Lynx II / Jaguar / TT030 / Mega STe / 800 XL / 1040 STe / Falcon030 / 65 XE / 520 STm / SM124 / SC1435
DDD HDD / AT Speed C16 / TF536 / SDrive / PAK68/3 / Lynx Multi Card / LDW Super 2000 / XCA12 / SkunkBoard / CosmosEx / SatanDisk / UltraSatan / USB Floppy Drive Emulator / Eiffel / SIO2PC / Crazy Dots / PAM Net
http://260ste.atari.org

170

xxl napisał/a:

nie, to nieporozumienie. nie chodzi o topic, chodzi o nowy dzial zaraz pod A8 aby zachowac hierarchie waznowsci

tym gorzej, tym gorzej...  może nie będzie zbyt kulturalnie (za co wszystkich przepraszam), ale przynajmniej po prezydencku "Oto Panu powiem"... https://www.youtube.com/watch?v=3FMp9Ec3pcY#t=00m10s

Atari Falcon 030 14MB+SD16GB; Atari TT 030 4MB ST-RAM, 64 MB TT-RAM; Atari 1040 STFM; Atari 1040 STE 4MB+NetUsbee+UltraSatan; Commodore 64+1541-II+XE1541; Atari 65 XE+CA-2001+Ultimate 1MB+Side2;  P166MMX+GUS.

171

Nie sam Miner te komputery konstruował - on był głównym projektantem ale nie jedynym. Do tego zapewne z wieloma inżynierami piwo pił i pomysłami się wymieniał.

Atari: FireBee, (Falcon030 CT60e SuperVidel SvEthlana CTPCI), TT, (520ST Pak030 Frak PuPla Panther), (520ST 4MB ST RAM 8MB TT RAM CosmosEx SC1435), (1040STFM UltraSatan SM124), (1040STE 4MB ST RAM 8MB TT RAM CosmosEx NetUSBee SM144 SC1224), 260ST, 520 ST+, (MEGA ST SM125), (65XE Rapidus U1MB VBXE SIDE2 SIO2PC), (Jaguar SkunkBoard), Lynx II, 2x Portfolio

172

Cyprian napisał/a:

hmm, ciekawa koncepcja. Moja jest trochę inna - wbrew Minerowi a dzięki Commodore amiga wypłynęła.
Projekt teamu Minera - A1000 był niewypałem ...

Jezeli wierzyc slowom teamu, ktory projektowal Amige, to A1000 bylo wlasnie efektem maczania paluchow Commodore w calym projekcie. We wczesniejszej umowie z Atari Amiga miala byc najpierw konsola do gier, a pozniej komputerem. Klawiatura i inne urzadzenie peryferyjne mialy sie pojawic pozniej.

http://www.amigahistory.plus.com/ahistory.html
http://www.atarimuseum.com/articles/mickey.html

http://www.youtube.com/watch?v=9LAzSZKJ3o0

173

When Jack Tramiel took over Atari the high-end XL models were canceled and the low-end XLs were redesigned into the XE series. Nearly all Atari's research, design and prototype projects were arbitrarily cancelled, often with the new management completely ignorant of the nature of the projects. This included the Amiga-based 1850XLD system...


czyli high-endowe Atari XL mialo byc na kosciach pozniejszej Amigi :-)

http://atari.pl/hsc/ad.php?i=1.

174

Gdyby zsyntetyzować przewijające się myśli, począwszy od postu 169 do 173 to można odnieść wrażenie, że Tramiel zrobił z Atari mniejszą lub większą kupę. Jeden krok w przód, dwa w tył. Tak jakby był koniem trojańskim C=, który w istocie powalił potencjał JIL.

175

Uogólnienie. Wg oficjalnej wersji Tramiel rzucił Commodore i korzystając z okazji wykupił Atari gdzie postanowił pokazać swoim byłym kolegom z Commodore jak się produkuje i sprzedaje komputery. Z tego względu powstało Atari 520ST które zostało skonstruowane jako bezpośrednia konkurencja dla C-64 (!) (Nie dla Amigi która jeszcze nie istniała) I to się Tramielowi świetnie udało - stosunkowo tanie Atari ST bijące możliwościami C-64 na głowę stało się przebojem handlowym w Europie Zachodniej w połowie lat 80 i pozwoliło firmie Atari stanąć finansowo na nogi.

Atari 800XE plus inne oraz pozostałe.