No dobra umieszczam listę jaką udało mi się ustalić najlepiej sprzedających się platform, wliczając konsole oraz zbieraniny wielu producentów jeśli ich maszyny były w znacznym stopniu ze sobą kompatybilne. W poszukiwaniu danych zaczynałem od Wikipedii i jeśli tam znajdywałem interesującą mnie liczbę to zwykle więcej nie szukałem. Google zwykle kierowało na jakieś stronki kolekcjonerów, lub fanów. A czasem nie udawało mi się znaleźć nic konkretniejszego albo trafiałem tylko na wzmiankę na stronce która miała sporo błędów np literówek w parametrach kompów co nie dodawało wiarygodności tym liczbom. Niestety nie zapisywałem źródeł a gdy później zacząłem myśleć że może gdzieś to wkleję to już mi się nie udawało ponownie na nie trafić. Dlatego uznajmy że lista jest tylko orientacyjna, zwłaszcza pozycje z podwójnym pytajnikiem. :)
Zanim polecą na mnie bluzgi przeczytajcie na końcu moje komentarze co do kilku konkretnych pozycji.
A oto lista 8-bitowców.
1. Game Boy - 118 mln - w tym 49 mln wersji Color.
2. NES/Femicom(Pegasus) - 62 mln - jego klony nadal się sprzedają.
3. /|\ Atari 2600 (VGS) - 30 mln.
4. C= Commodore 64 - ponad 20 mln + 4 mln kompatybilnych z nim C128
5. ZX Spectrum - ok 5 mln + 15 mln klonów głównie w Rosji oraz w Ameryce Pd. a w Europie i troszkę w USA Timexy.
6. NEC-PC88 - ?? co najmniej 15 mln - najpopularniejszy 8bit w Japonii (Z80)
7. MSX - 5 mln w samej Japonii, a ponad 15 mln na świecie (głównie Korea Pd, Brazylia i Argentyna)
8. CP/M - ?? kilkanaście mln - dziesiątki różnych producentów, najwięksi to Osborne i Kaypro po kilka mln.
9. Sega Master System - ponad 10 mln - (niektóre źródła podają nawet 12 mln.)
10. Amstrad PCW - 8 mln.
11. Sharp X1 - ?? ponad 6 mln - (Z80)
12. Apple ][ - 6 mln - Istniały też klony: Laser 128, Pravec, Agat - a może i więcej.
13. Fujitsu FM7 - ?? ponad 5 mln - CoCoBasic (6809-2MHz)
14. Commodore 128 - 4 mln.
15. Atari 8-bit - ponad 4 mln.
16. Amstrad CPC - ponad 3 mln - (w tym Schneidery i Awa).
17. Commodore Vic20 - 2 mln.
18. ZX 81 - 1.8 mln.
19. Tandy CoCo - 1.7 mln.
20. BBC Micro - blisko 1.5 mln.
Teraz 16-bitowce.
1. IBM PC - ze 100 mln (+/-10mln) samych tylko 16-bitowych klonów.
2. Game Boy Advance - 81 mln. (ARM+Z80)
3. SNES/Super Femicom - 49 mln. (Ricoh)
4. SEGA MegaDrive - 39 mln. (Genesis/Nomad) (68k)
5. NEC-PC98 - 18 mln - (8086)
6. Macintosh 68k - ponad 10 mln. - ten i trzy poniższe łącznie z 32bitowymi Motorolkami.
7. Sharp X68000 - ?? ponad 6 mln - (68000)
8. Amiga - 6 mln - w tym samej A500 aż 5 mln.
9. Atari ST - 6 mln.
10. Fujitsu FM Towns - ?? ponad 5 mln - (386) - Bootuje się ze CD-ROM
11. Texas Instruments - 2.8 mln (TI-99/4) - TMS9900-3MHz (1979-84)
I jeszcze procesory.
MIPS - 333 mln. (samych Sony) - PSX, PS2, PSP,
Zilog Z80 - 220 mln. (+ 80mln w GBA) - Spectrum, Amstrad, MSX, CPM, - Nintendo GameBoy, Sega Master System,
Acorn ARM - >250 mln (samych konsol) - Acorn Archimedes, - GBA, PDA, GPS, Nokia, iPod, iPhone,
AIM PowerPC - >250 mln (samych konsol) - Power Macintosh, - Nintendo Wii, Microsoft Xbox 360, Sony PlayStation 3*,
Intel x86 - ok 130 mln (samych 16bit) - PeCety, - później też 32/64bit w iMac, - Microsoft Xbox, PS4,
MOS 6502 - 130 mln. - Commodore, Atari 8bit, Apple, BBC micro, - NES (Pegasus),
Motorola 68k - 70 mln. - Amiga, Atari ST, Apple Macintosh, - Sega Mega Drive (Genesis),
Ricoh - 50 mln. - SNES
Hitachi SuperH - 21 mln (sama Sega)
Motorola 6809 - ok 9 mln.
Inne komputery nie przekroczyły miliona. No może poza NEC-PC60 (8bit) który sądząc po tym w jak wielu krajach dalekowschodnich oraz arabskich jest wymieniany w czołówce najpopularniejszych, to też pewnie ma kilka albo i kilkanaście mln. Ale pojęcia nie mam ile.
Dane o miejscach 5 do 8 w 8bit są tylko szacunkowe więc na tyle nieprecyzyjne że ich wzajemna kolejność równie dobrze może być dowolnie inna, a może nawet jeden z nich się wymienić z miejscem 4 lub 9.
Oszacowanie klonów Spectruma i MSX jest niezwykle trudne z racji dziesiątek rozdrobnionych producentów. Często produkujących bez licencji. Więc liczby podawane tu i ówdzie są zapewne z kapelusza.
O komputerach popularnych w Japonii czyli NEC, Sharp i Fujitsu znalazłem tylko że wyprzedzały tam popularnością MSX (o którym wiele źródeł podaje że w Jap 5mln), trafiałem też na wzmianki że NEC miał połowę rynku 8bit w Jap. Stąd dedukcja że Sharp i Fujitsu muszą mieć co najmniej po 5 a NEC minimum 15 mln. (w 16 bit trafiłem tylko na info że NEC 18mln).
Kompy produkowane z myślą o CPM też liczą dziesiątki różnych zwykle znanych tylko lokalnie marek, (nawet w PL ze 3 firmy produkowały takie kompy). Wiki w którymś z języków (nie pamiętam którym) podaje 3ech największych producentów miało po 7, 5 i 2 mln. Pojęcia nie mam ile natworzyli pozostali razem wzięci.
W 16 bit kompy z Motorolkami 68k liczone zapewne łącznie z ich 32bitowymi następcami. Dane o Makach i PC wydedukowałem raczej z wykresów zbliżonych do tych w 1ym poście w tym wątku. Te widełki w PC (+/- 10mln) wynikają z trudności w odgadnięciu jak duży % PC to były 16bit wciągu kilku lat produkcji gdy jednocześnie wytwarzano także 32 bit. Przeciwnie do Motorolek tu je oddzieliłem bo współcześnie rocznie sprzedaje się ponad 300 mln samych markowych PC, a to więcej niż cała ta lista razem wzięta. ;)
Jeśli ktoś ma precyzyjniejsze dane chętnie je poznam. :)
CPC AGA PSX Win7 - Wyznaję 8bitowy ekumenizm.