126 Ostatnio edytowany przez lotharek (2015-01-21 13:24:38)

swinkamor12 napisał/a:
syscall napisał/a:

Wszystko przez lotharka, nie powinien tutaj reklamowac swoich produktow dla AMIGI

Popieram. Najlepsze miejsce to oczywiście www.exec.pl.

tam nie mam kumpli z ktorymi sie znam od lat i niejedna flaszka pekla.

tak wiec sorry - jest balagan na jedynym forum, ktore cenie i sie znam osobiscie z wieloma uzytkownikami

Syscal - zapomniales o gradobicu, trzesieniu ziemii i kokluszu - tak jak ww flame, za to tez jestem odpowiedzialny ;-)

serdecznie proszę o maile na lotharek@lotharek.pl z tematem ATARIAREA - inne formy komunikacji zawodzą...
"The worth of all people is dependent on how they spend their life making contributions" - Kano Jigoro
FKMC /Fan Klub Malej Czarnej/   @Grey

127

Eh lotharek, z kogo ty robisz barana co? ;)

"Was powinny uzbrojone służby wyciągać z domów do punktów szczepień, a potem zamykać do pi* za rozpowszechnianie zagrożenia epidemicznego" - Epi 2021
"Powinno się pałować tylko tych co tego nie rozumieją. No i nie szmatki i nie chirurgiczne tylko min FFP3, to by miało jakiś sens. U mnie we firmie, to jak przychodzi bezmaskowiec, to stoi w deszczu przed firmą" - Pin 2021

128

A czy kojarzy ktoś inny prócz Amig i Atari 8bit komp z lat 80/90ych który by miał 4 kanały dźwięku i sprzętowo (bez procka) realizowane mieszanie trybów graficznych na różnych wysokościach ekranu, a przy tym tak przewyższały "kolorowością" i elastycznością w kwestii rozdzielczości i overscanu ówczesną konkurencję? 
Moim zdaniem to nie jest przypadek że pracowali nad tym ci sami ludzie. Choć niedawno czytałem że gdy Atari zatrudniło Minera to scalak od grafy dla VGS (2600) był już w zasadzie gotowy, a on miał go tylko zminiaturyzować i dodać jakieś rejestry czy coś tam tylko dokończyć. A nie jak wcześniej sądziłem zrobić go od zera.

A może by tak nowy temat zacząć bo tu już nie bardzo jest o Furii? ;)

CPC AGA PSX Win7 - Wyznaję 8bitowy ekumenizm.

129

ekhm... SAM Coupe miał chyba nawet lepsze parametry techniczne: http://pl.wikipedia.org/wiki/SAM_Coup%C3%A9 - tyle, że powstał za późno. Ale spełnia warunek "z lat 80-tych" (1989) :P

Sikor umarł...

130

Nie miał. To takie Spectrum na sterydach wypuszczone w okresie, kiedy od kilku lat ludzie kupowali komputery 16-bit (oprócz krajów Układu Warszawskiego).

Czy możecie wyjaśnić, Stirlitz, dlaczego wasz służbowy adres stirlitz@rsha.gov.de ma aliasa justas@gru.su?
Nie czytam PM. Proszę używać e-mail.

131

nie, SAM nie mogl mieszac trybow bez udzialu CPU.

ciekawe dlaczego takie poruszenie wsrod STkowcow :/ rodzina A8bit i Amiga maja ogromna przewage nad konkurencja.

oddaje glos konstruktorowi serca Atari 8bit i ojcu Amigi:

"ST nie był złym komputerem, ale nie miał potęgi ukrytej w układach specjalizowanych"

http://atari.pl/hsc/ad.php?i=1.

132

troche ot, ale.. byłem na wystawie/prezentacji nowoczesnych komputerów na AGH w.. 1986 lub początek 1987. Były PC XT i Atari ST, Amig nie było. ST tak biły wtedy na głowę PC że szok. Był tam min Stefan Szczypka i prezentował skład gazet na Atari, muzykę. A pamiętam PC próbowały skrzeczeć Covoxami. To że ST nie była tak dobra multimedialnie jak potem Amiga sądzę że było za przyczyną tego że była adresowana do innego segmentu odbiorców. Mam trochę pism z tamtego okresu i widać min z ogłoszeń z Atari że miał to być komputer osobisty a nie konsola do gier. Zresztą dawna nazwa Jackintosh jasno określała jego przeznaczenie. Amiga poszła w gry/multimedia. Moim zdaniem obie drogi zawiodły bo jednego wygryzł PC a drugiego konsole.

Zaczęło się od Atari 65XE+LDW2000, potem Atari 1040STE, Amiga 1200, Atari Portofolio, morze blaszaków, GBA,PS1, 2, 3....

a teraz:Atari STez Ultrasatanem,  Atari 65XE+Ultimate1 + SIDE2+ SIO2SD + 1050+LDW Super 2000

133

ZbyniuR napisał/a:

A czy kojarzy ktoś inny prócz Amig i Atari 8bit komp z lat 80/90ych który by miał 4 kanały dźwięku i sprzętowo (bez procka) realizowane mieszanie trybów graficznych na różnych wysokościach ekranu, a przy tym tak przewyższały "kolorowością" i elastycznością w kwestii rozdzielczości i overscanu ówczesną konkurencję?
Moim zdaniem to nie jest przypadek że pracowali nad tym ci sami ludzie. Choć niedawno czytałem że gdy Atari zatrudniło Minera to scalak od grafy dla VGS (2600) był już w zasadzie gotowy, a on miał go tylko zminiaturyzować i dodać jakieś rejestry czy coś tam tylko dokończyć. A nie jak wcześniej sądziłem zrobić go od zera.

ZbyniuR, jak dla mnie zbyt mocno naciągana teoria.

Zarówno pod względem dźwięku jak i obrazu układy Atari 8bit jak i Amigi są kompletnie różne. Nie ma tam wspólnego mianownika. Pewnie zaraz ktoś wspomni o display list i copper list - otóż ich jedyna cecha wspólna to podobna nazwa.
Miksowanie trybów graficznych to żadna unikalna cecha. W pewnym sensie jest ona popularna na ST (np. miksowanie midres i lowres w demach, technika overscan). Co do układu dźwiękowego to Miner nie przykładał palca do Pokeya.

Swoją drogą jakiś czas temu zauważyłem dziwny kult Minera. Sam zrobił Atari, sam wydziergał amigę.  Niedługo pewnie dowiemy się że biegał po wodzie :)

A tutaj ciekawy cytat z pewnego wywiadu:
" The Atari 800's architecture evolved as an upgrade of the 2600. Conceived primarily by Steve Mayer, Joe Decuir and Jay Miner before"

Jarkeczek napisał/a:

troche ot, ale.. byłem na wystawie/prezentacji nowoczesnych komputerów na AGH w.. 1986 lub początek 1987. Były PC XT i Atari ST, Amig nie było. ST tak biły wtedy na głowę PC że szok. Był tam min Stefan Szczypka i prezentował skład gazet na Atari, muzykę. A pamiętam PC próbowały skrzeczeć Covoxami. To że ST nie była tak dobra multimedialnie jak potem Amiga sądzę że było za przyczyną tego że była adresowana do innego segmentu odbiorców. Mam trochę pism z tamtego okresu i widać min z ogłoszeń z Atari że miał to być komputer osobisty a nie konsola do gier. Zresztą dawna nazwa Jackintosh jasno określała jego przeznaczenie. Amiga poszła w gry/multimedia. Moim zdaniem obie drogi zawiodły bo jednego wygryzł PC a drugiego konsole.

od początku ST nie było targetowane jako konkurencja amigi (gdyż jej jeszcze nie było - były tylko czipsety) tylko konkurencja Mac'a.  Tak było do 1987 roku (gdyż koncepcja A1000 była niewypałem) gdy Commodore przywróciła prawdziwą konsolową twarz amidze. To rynek, po 87' popchną ST i amigę do wzajemnej konkurencji.

Lynx I / Mega ST 1 / 7800 / Portfolio / Lynx II / Jaguar / TT030 / Mega STe / 800 XL / 1040 STe / Falcon030 / 65 XE / 520 STm / SM124 / SC1435
DDD HDD / AT Speed C16 / TF536 / SDrive / PAK68/3 / Lynx Multi Card / LDW Super 2000 / XCA12 / SkunkBoard / CosmosEx / SatanDisk / UltraSatan / USB Floppy Drive Emulator / Eiffel / SIO2PC / Crazy Dots / PAM Net
http://260ste.atari.org

134 Ostatnio edytowany przez laborant (2015-01-21 14:53:55)

W dziedzinach profesjonalnych STeki i pokrewne skończyły jako maszyny do składu i midi, Amigi skończyły w studiach rozmaitych telewizji jako generatory napisów, scrolli i podkładacze loga stacji. Jeszcze we wczesnych latach xxi wieku w różnych stacjach i studiach stały A-czwórki i A-trójki, u mniejszych składaczy video dopalone 1200. Także jako maszyny profesjonalne znalazły zupełnie różne i niszowe obszary. Innych maszyn w tak wąskich zastosowaniach raczej nie widziałem.

EDIT. Sory, znaczy się, widziałem. Był to tandem Mac+Adobe.

EDIT2. Wrażenie podobieństwa grafy w a8 i a500 bierze się między innymi z gtia barów i copper barów które  na oko wyglądają niemal identycznie. Stąd te pogłoski. Wiemy jednak, że mechanizm powstawania na obu maszynach jest zupełnie inny.

135

Patrząc na Atari 8bit i Amigę widac pewne podobne koncepcje. Przykładowo Antic - Copper.

Atari: FireBee, (Falcon030 CT60e SuperVidel SvEthlana CTPCI), TT, (520ST Pak030 Frak PuPla Panther), (520ST 4MB ST RAM 8MB TT RAM CosmosEx SC1435), (1040STFM UltraSatan SM124), (1040STE 4MB ST RAM 8MB TT RAM CosmosEx NetUSBee SM144 SC1224), 260ST, 520 ST+, (MEGA ST SM125), (65XE Rapidus U1MB VBXE SIDE2 SIO2PC), (Jaguar SkunkBoard), Lynx II, 2x Portfolio

136

Adam, jakie podobieństwa pomiędzy Antic a Copper?

Lynx I / Mega ST 1 / 7800 / Portfolio / Lynx II / Jaguar / TT030 / Mega STe / 800 XL / 1040 STe / Falcon030 / 65 XE / 520 STm / SM124 / SC1435
DDD HDD / AT Speed C16 / TF536 / SDrive / PAK68/3 / Lynx Multi Card / LDW Super 2000 / XCA12 / SkunkBoard / CosmosEx / SatanDisk / UltraSatan / USB Floppy Drive Emulator / Eiffel / SIO2PC / Crazy Dots / PAM Net
http://260ste.atari.org

137

Hm. Antic a Copper. Zastanawiam się...  może pewne aspekty gtia i coppera są wspólne. Bo antic jako taki dawał znacznie wiecej niż copper w ogóle mógł. To był bardzo prosty "podchip", do dokładnego barwienia (co 4 piksele) jednego z rejestrów koloru i w sumie nic więcej.

138

@Cyprian: choćby to że Copper i Antc umożliwiaja ustawianie trybu graficznego per linia.

Atari: FireBee, (Falcon030 CT60e SuperVidel SvEthlana CTPCI), TT, (520ST Pak030 Frak PuPla Panther), (520ST 4MB ST RAM 8MB TT RAM CosmosEx SC1435), (1040STFM UltraSatan SM124), (1040STE 4MB ST RAM 8MB TT RAM CosmosEx NetUSBee SM144 SC1224), 260ST, 520 ST+, (MEGA ST SM125), (65XE Rapidus U1MB VBXE SIDE2 SIO2PC), (Jaguar SkunkBoard), Lynx II, 2x Portfolio

139

Wydaje mi się, że copper mógł służyć do wyznaczenia linii zmiany trybu, ale to robił już inny czip.

140

Szczegółów nie znam, ale z tego co dobrze rozumiem, realizowane to jest za pomocą copper listy, która jest odpowiednikiem programu antica.

Atari: FireBee, (Falcon030 CT60e SuperVidel SvEthlana CTPCI), TT, (520ST Pak030 Frak PuPla Panther), (520ST 4MB ST RAM 8MB TT RAM CosmosEx SC1435), (1040STFM UltraSatan SM124), (1040STE 4MB ST RAM 8MB TT RAM CosmosEx NetUSBee SM144 SC1224), 260ST, 520 ST+, (MEGA ST SM125), (65XE Rapidus U1MB VBXE SIDE2 SIO2PC), (Jaguar SkunkBoard), Lynx II, 2x Portfolio

141

Adam, Copper nie jest odpowiednikiem Antic. W amidze Denise zajmuje się generowaniem obrazu.
Copper służy do modyfikacji dowolnych rejestrów sprzętowych amigi. Ma do tego dedykowaną listę zadań. Antic tego nie potrafi.
Antic za to zajmuje się generowaniem obrazu/duszków i ma do tego dedykowaną listę - tego Copper nie potrafi.
Antic pobiera dane z listy raz na linię (o ile mnie pamięć nie myli), Copper maksymalnie 113 na linię.
Inna idea, inne mechanizmy, inne zastosowania, jedyny wspólny element to lista zadań.

Lynx I / Mega ST 1 / 7800 / Portfolio / Lynx II / Jaguar / TT030 / Mega STe / 800 XL / 1040 STe / Falcon030 / 65 XE / 520 STm / SM124 / SC1435
DDD HDD / AT Speed C16 / TF536 / SDrive / PAK68/3 / Lynx Multi Card / LDW Super 2000 / XCA12 / SkunkBoard / CosmosEx / SatanDisk / UltraSatan / USB Floppy Drive Emulator / Eiffel / SIO2PC / Crazy Dots / PAM Net
http://260ste.atari.org

142

mechanizm duszkow...

nawet tak samo mozna wskazac czy dma czy cpu bedzie zapisywalo rejestry duchow :-)

a roznice? sa... atari ma 4-4 bitowe przetworniki a amiga 4-8 bitowe. szkoda ze atari nie moze podlaczyc dma do zapisywania rejestrow pokeya ;-)

http://atari.pl/hsc/ad.php?i=1.

143 Ostatnio edytowany przez xxl (2015-01-21 15:19:40)

Cyprian napisał/a:

Antic za to zajmuje się generowaniem obrazu/duszków i ma do tego dedykowaną listę - tego Copper nie potrafi.

Antic tez tego nie potrafi :D duszki w atari to GTIA

mozna wylaczyc obraz i wyswietlac duchy ... tak samo jest na amidze...

http://atari.pl/hsc/ad.php?i=1.

144

Napisałem że jest program coppera jest odpowiednikiem programu antica, a nie że jest to dokładnie to samo. Oczywiste jest że mają różne możliwości, ale wydaje mi się że najważniejszym spójnikiem jest wykonywanie programu podczas wyświetlania obrazu niezależnie od CPU. To jest podstawowe zadanie tych układów, a prawie cała reszta ficzerów wynika z tego jednego podstawowego.

Atari: FireBee, (Falcon030 CT60e SuperVidel SvEthlana CTPCI), TT, (520ST Pak030 Frak PuPla Panther), (520ST 4MB ST RAM 8MB TT RAM CosmosEx SC1435), (1040STFM UltraSatan SM124), (1040STE 4MB ST RAM 8MB TT RAM CosmosEx NetUSBee SM144 SC1224), 260ST, 520 ST+, (MEGA ST SM125), (65XE Rapidus U1MB VBXE SIDE2 SIO2PC), (Jaguar SkunkBoard), Lynx II, 2x Portfolio

145 Ostatnio edytowany przez Cyprian (2015-01-21 15:35:41)

xxl napisał/a:

Antic tez tego nie potrafi :D duszki w atari to GTIA

dzięki za sprostowanie.

Adam Klobukowski napisał/a:

Napisałem że jest program coppera jest odpowiednikiem programu antica, a nie że jest to dokładnie to samo

no ale nie jest odpowiednikiem  :)  to jest zbieżność nazw


--EDIT--
w sumie jakby się bliżej przyjrzeć to są pewne podobieństwa, w obu maszynach jest przecież: "procesor", "pamięć", "układ dzwiękowy", "graficzny", "lista" :)

Lynx I / Mega ST 1 / 7800 / Portfolio / Lynx II / Jaguar / TT030 / Mega STe / 800 XL / 1040 STe / Falcon030 / 65 XE / 520 STm / SM124 / SC1435
DDD HDD / AT Speed C16 / TF536 / SDrive / PAK68/3 / Lynx Multi Card / LDW Super 2000 / XCA12 / SkunkBoard / CosmosEx / SatanDisk / UltraSatan / USB Floppy Drive Emulator / Eiffel / SIO2PC / Crazy Dots / PAM Net
http://260ste.atari.org

146

znajdz 3 roznice:

http://www.starekompy.pl/800xl.jpg

i

http://www.grebz.fr/images/jv/amiga/amiga_500_01.png

http://atari.pl/hsc/ad.php?i=1.

147

W Atari nie ma alta i A= :) Lepszy do porównań wizualnych byłby model 1200XL.

hex, code and ror'n'rol
niewiedza buduje, wiedza rujnuje

148 Ostatnio edytowany przez Cyprian (2015-01-21 15:50:12)

xxl napisał/a:

znajdz 3 roznice:

hmm pierwsza różnica to płeć/wiek?
TO Atari
TA amiga

Lynx I / Mega ST 1 / 7800 / Portfolio / Lynx II / Jaguar / TT030 / Mega STe / 800 XL / 1040 STe / Falcon030 / 65 XE / 520 STm / SM124 / SC1435
DDD HDD / AT Speed C16 / TF536 / SDrive / PAK68/3 / Lynx Multi Card / LDW Super 2000 / XCA12 / SkunkBoard / CosmosEx / SatanDisk / UltraSatan / USB Floppy Drive Emulator / Eiffel / SIO2PC / Crazy Dots / PAM Net
http://260ste.atari.org

149

Wiadomo że różnice konstrukcyjne (A8/Ami) musiały być, wszak projektowano je z myślą o innym procesorze, no i dzieliła je dekada. Nie wiem czy Miner wymyślał czy tylko kończył pracę nad bebeszkami A8, twierdzę jedynie że pakiet pomysłów tam zawartych inspirował go przy tworzeniu bebeszków do Amy. I nic więcej. :)

Słuszna uwaga z tym że nisze w których się odnalazły ST i Ama były na tyle różne i pozycja każdej z maszyn w niszy w której prym wiódł ten drugi, na tyle słaba że nawet nie można tu za bardzo mówić o konkurencji. W USA obie konstrukcje popularne były raczej tylko na rynku profesjonalnym, bo w domach to ludzie tam mieli konsole i PC lub Mac. Jedynie w Europie obie startowały jako następca 8bitówek w domach. Zastanawia mnie też czy te nisze to świadome działania kogoś z kierownictwa tych firm (np zlecenia na takie a nie inne programy), czy po prostu tak wyszło i sami byli tym zaskoczeni. A może też bezskutecznie próbowali dogonić tych drugich w dziedzinach w których im szło słabiej.

Albo jak wytłumaczyć to że wielu muzyków którzy wcześniej używali C64 przesiedli się na ST. Wie ktoś może czy oprogramowanie pod MIDI dla obu maszyn było tworzone przez te same firmy?

CPC AGA PSX Win7 - Wyznaję 8bitowy ekumenizm.

150

ZbyniuR napisał/a:

Wiadomo że różnice konstrukcyjne (A8/Ami) musiały być, wszak projektowano je z myślą o innym procesorze, no i dzieliła je dekada. Nie wiem czy Miner wymyślał czy tylko kończył pracę nad bebeszkami A8, twierdzę jedynie że pakiet pomysłów tam zawartych inspirował go przy tworzeniu bebeszków do Amy. I nic więcej. :)

zgadzam się z tym że wielce prawdopodobne że Team Minera tworząc amigę opierał się na swoich wcześniejszych doświadczeniach z poprzednich firm.
Z tym że uważam że to nie przesądza o tym że A500 to następca A8.
Chciałem też zwrócić uwagę byśmy nie mitologizowali udziału Minera w XE czy A500.

ZbyniuR napisał/a:

Wie ktoś może czy oprogramowanie pod MIDI dla obu maszyn było tworzone przez te same firmy?

tak, Steinberg pierw tworzył na C64 a potem (zakładam że dzięki dostępnym złączom midi) przesiadł się na ST

Lynx I / Mega ST 1 / 7800 / Portfolio / Lynx II / Jaguar / TT030 / Mega STe / 800 XL / 1040 STe / Falcon030 / 65 XE / 520 STm / SM124 / SC1435
DDD HDD / AT Speed C16 / TF536 / SDrive / PAK68/3 / Lynx Multi Card / LDW Super 2000 / XCA12 / SkunkBoard / CosmosEx / SatanDisk / UltraSatan / USB Floppy Drive Emulator / Eiffel / SIO2PC / Crazy Dots / PAM Net
http://260ste.atari.org