301

Hej!

To właśnie POKEY jest wręcz prymitywny... jest tylko i wyłącznie cyftowy... w SID-ie dużo jest robione analogowo, bo każdy myśli że to tylko filtr, ale nawet w ADSR siedzi niby głupi Multiplying DAC, ale wcześniej był już "Waveform DAC", który już daje nam analog w środku, potem to jest traktowane "obwiednią" przez ADSR... potem lezie albo i nie do filtra... dużo tego się sobi po drodze... i dokładne i idealne odwzorowanie matematyczne nie zastąpi w 100% brzmienia tych analogowych bebechów.

Parę postów wyżej wklejałem już linka do wywiadu z twórcą tego układu: http://sid.kubarth.com/articles/intervi … annes.html -> tam jest naprawdę bardzo dokładnie wszystko opisane, chociaż wydaje się że tekstu nie jest dużo, to zawarte są w nim jednak wszelakie niuanse i dokładna zasada działania SID-a :)

A wracając do POKEY-a... ten układ jest naprawdę prosty :) jest w pełni cyfrowy i pomijając część odpowiedzialną za resztę funkcji to cały blok generujący dźwięk składa się z 4-rech 8-bitowych liczników, paru prostych rejestrów LFSR, paru przerzutników typu "D", do kompletu parę dzielników częstotliwości oraz czterech 4-bit DAC na wyjściu.

Zauważ że w POKEY-u wszystkie dźwięki są generowane z ciągu zer i jedynek, dopiero na koniec gdy to zero-jedynkowe wyjście jest podane na prymitywny 4-bitowy DAC udaje się regulować głośność danego kanału :)

Wszystkie dziwne dźwięku wydawane przez POKEY możesz uznać za błędy konstrukcyjne tudzież zbyt dalece idące uproszczenia mające na celu zmniejszenie powierzchni krzemu zajmowanej przez układ :)

[OFFTOPIC MODE ON]

Jeżeli chcesz obejrzeć następną generację małego Atari zajrzeć do układów Amigi 500. Główne układy z A500 to rozwinięcie koncepcji zaczętej w małym Atari. Popatrz na:

- organizację sprite-ów
- ANTIC & Display LIST + GTIA vs Agnus (Copper part) + Denise
- 4 kanały POKEY i jego DAC-e vs PAULA i jej DMA do odtwarzania sampli

Nie wiem czy pamiętasz ale Psychol/ MadTeam prawie zrobił takiego coppera dla GTIA:

http://madteam.atari8.info/index.php?prod=gtia2

[OFFTOPIC MODE OFF]

302 Ostatnio edytowany przez wieczor (2014-08-06 19:52:06)

Z tym prymitywizmem to bym nie przesadzał, fakt, że cyfra powinna być łatwiejsza do emulacji niż analog, ale chodzi mi o samą zasadę działania. SID jest praktycznie typowym syntezatorem - masz określony wave, modulacja ADSR i filtr, w POKEYu właśnie chodzi o te wszystkie liczniki, w sumie jest to dość złożony sposób uzyskiwania dźwięku o bardziej ograniczonych możliwościach :) Dodatkowo chodzi tu o te całe AUDCTL, zabawa w poly, zegary bazowe itp.

Co do emulacji to pewnie jest problem nie tyle ze złożonością chipa a  z tymi wszystkimi analogowymi niuansami, dobry emulator nie będzie robił matematycznie, tylko po prostu ktoś w końcu zbada te charakterystyki i je zaimplementuje. Najpewniej eksperymentalnie.

A co do tego że to A500 jest rozwinięciem XL/XE a nie ST to ja wiem, ale jest to w pewnych kręgach mocno niepopularna opinia ;)

The problem is not the problem; the problem is your attitude about the problem

303 Ostatnio edytowany przez seban (2014-08-06 20:19:17)

wieczor napisał/a:

Z tym prymitywizmem to bym nie przesadzał...

tyle że nie wiem czy się dobrze zrozumieliśmy, nie chodziło mi o prymitywizm brzmieniowy ale "konstrukcję sprzętową uproszczoną do bólu". I to można bardzo łatwo sprawdzić :) tzn. trzeba zobaczyć ile zasobów zajmuje implementacja POKEY-a a ile SID-a, np. w FPGA nawet bez bloku filtrów :)

Te wszystkie klocki z których złożony jest POKEY to naprawdę podstawowe "cyfrowe klocki" tamtych czasów. Nie neguję tych rozwiązań... wprost przeciwnie.... uważam je za genialne w swojej prostocie. Trzeba było mieć łepetynę na karku aby w tamtych czasach tworzyć takie układy :) Zresztą drogę już mieli przetartą przez dźwięk który był w TIA :)

wieczor napisał/a:

A co do tego że to A500 jest rozwinięciem XL/XE a nie ST to ja wiem, ale jest to w pewnych kręgach mocno niepopularna opinia ;)

No cóż, tak samo niewygodą prawdą jest to że Atari ST to tak naprawdę następca C64... prawda może i bolesna ale prawdziwa :D Historia zakpiła użytkowników, a raczej fanatyków, którzy mogli by dać się pokroić i posiekać broniąc tezy że ich maszyna jest tą jedyną najlepszą i najwspanialszą :D A konkurencja to zło :)

304

no.. gdyby tak mozna bylo wlaczyc dma dla rejestrow AUDC tak jak mozna dla rejestrow GRAFPM :-)

offtopic ^2:
zastanawial sie ktos dlaczego polowa pamieci PMBASE jest niewykorzystana? wczesniejsze konstrukcje atari (arcade) maja 8 duszkow tak samo zbudowanych, rejestry tez sa podobnie ulozone...

http://atari.pl/hsc/ad.php?i=1.

305 Ostatnio edytowany przez seban (2014-08-06 21:23:24)

zawsze mnie to męczyło, kiedyś doszedłem do wniosku że zabrakło im cykli w DMA aby pobrać dane dla wszystkich duszków, w sytuacji gdy mamy jak najgorszy z możliwych wypadków (np. szeroki ekran, włączony HSCROLL, tryb znakowy ANTIC $02 i pierwszą linię gdzie ANTIC pobiera wszystko co może i do tego cykle DRAM refresh) do tego DMA dla duchów, pocisków i chyba nie ma już wolnych cykli aby można było pobrać dane dla więcej niż 5 obiektów (4 graczy i pociski)

306

bardzo ciekawie sie to czyta

307 Ostatnio edytowany przez seban (2014-08-06 22:42:55)

offtopic mode ON:

To wszystko co ma w sobie Atari 8-bit czy Amiga zawdzięczamy jednemu wielkiemu człowiekowi, ten facet wyprzedzał epokę... mówię oczywiście o osobie Jaya Minera: http://en.wikipedia.org/wiki/Jay_Miner

Uważam go za geniusza którego dzieła wpłynęły w sposób znaczący na moje życie, szkoda że już nie żyje.

offtopic mode OFF:

Przy okazji kolejnych testów następny "ciekawy brzmieniowo" kawałek do posłuchania:

E.G. Blues by Hermit (16bit, 96KHz, FLAC, stereo, 2x SID8580R5)

i na specjalne życzenie Sonara:

Cybernoid II by Jeroen Tel (16bit, 48KHz, FLAC, mono, 1x SID8580R5)

308

mogę godzinami słuchać cybernoida II, tak jak oglądać mechanizmy zegarkowe tourbillon https://www.youtube.com/watch?v=tyexJbX8ppU
jednocześnie robi jeszcze ciekawsze wrażenie.
zapętliłem się - seban ty draniu! :)

don't come after... please don't follow me along. when you read this, i'll be gone...

309

AXE... jak mogłeś, to jest hipnotyzujące, na szczęście tylko 25fps więc efekt osłabiony, ale masz szczęście że nie wkleiłeś tylko coś co trwa nieco ponad minutę ;] dobrze że nikt nie wpadł na pomysł aby takim film trwał np. 10 godzin, a tak tylko 1:15 poszło z życia... ale jakby nagrać takie coś przy 1000fps i trwające 10h to byłoby dopiero coś :)

310

AXE/SSG napisał/a:

mogę godzinami słuchać cybernoida II

he he AXE ja też :D

no no Seban, ładnie to brzmi, dziękować - już masakruję flaki :D

[opuściłem to miejsce bezpowrotnie][dziękuję za skasowanie mojego konta]

311

seban napisał/a:

Cześć,

Żeby nie było że nic się nie dzieje... prace idą pełną parą... właściwie to są już na finiszu...

Wygląda to tak:

http://seban.slight.pl/aa/slt_sid_v3.1.jpg

A gra tak: Hokuto by Nata (plik w formacie FLAC, stereo 16bit, 48KHz). Utwór wykorzystuje dwa SID-y (tak, jest oryginalnie w Stereo :] )

Wielkie podziękowania należą się Mono oraz XXL-owi za prace nad rewelacyjnymi playerami umożliwiającymi odgywanie plików SID na małym Atari! Dzięki WIELKIE Panowie! :D Bez waszego wsparcia nie miałbym takiej motywacji do pracy nad tym projektem! :) DZIĘKI! DZIĘKI! DZIĘKI! :D

Seban ;-)
Jakieś nowe wieści ?

"wszystko się kiedyś kończy......."

312

ostatnie poprawki w toku... problemy z poziomem sygnału na Line-IN zostały rozwiązane.

Wysłałem Ci e-mail przez formularz Atari Area, daj znać.

313

mógłbym się na takie zdjęcia patrzeć godzinami, sam niedługo planuję naukę elektroniki. macie jakieś PCB-Pr0n w ulubionych linkach? sory za OT

314

Pricjoza ogólnie, lecz:

* cart nieprzelotowy, odpada każdy kto ma np. takie Side
* player XXL - dobrze gra, lecz poza tym hardcore'owa produkcja (znaczne ograniczenia jeśli chodzi o FS i I/O). Dobrze, że jest player Mono ;)

Kontakt: pin@usdk.pl

315 Ostatnio edytowany przez seban (2014-11-28 23:56:24)

Pinek, zastanów się czasami jak coś napiszesz o przelotowości tego typu carta... robienie przelotowego Slight-SID, mija się z celem. Popatrz na projekt płytki, to ja się męczę i cyfrówkę trzymam "kilometry" od analogowej części układu aby zminimalizować zakłócenia, a Ty mi "inputujesz" że mam robić przelotowe, pchając masę "syfiącej" cyfrówki w okolice analogowego raju :P

Dlaczego SIDE nie jest przelotowe? Jakoś nie widziałem abyś krzyczał że SIDE jest nie przelotowe :P Zafunduj sobie cart port expander i wkładaj sobie kilka kartów :P O ile np. SIDE nie wykorzystuje $D500-$D541 :P

A do kompletu Ty akurat masz HDD i Spartę w środku, po prostu szukasz dziury w całym. Nie ma obowiązku kupna i obowiązku używania tegoż :)

316

gorgh napisał/a:

mógłbym się na takie zdjęcia patrzeć godzinami, sam niedługo planuję naukę elektroniki. macie jakieś PCB-Pr0n w ulubionych linkach? sory za OT

Co do zdjęć elektroniki... mam to na co dzień w pracy... czasami mam tego dość niestety. Nigdy nie szukałem w sieci takich materiałów... raczej będąc ciekawy co jak działa, rozbierałem wszystko na części i przyglądałem się na żywo :)

317

@Gorgh: chyba najlepiej zacząć od "Elektroniki dla Wszystkich" z wydawnictwa AVT. Prenumerujemy je od lat i mogę ci to pismo polecić. Lekturę najlepiej zacząć od początku wychodzenia pisma, czyli od 1996 roku. :) PDF-ki do znalezienia w Sieci. :P

Powszechnie wiadomo, że kamień potrafi myśleć. Na tym fakcie opiera się cała elektronika.

Terry Pratchett - Równoumagicznienie

318

OK, widzę na zdjęciu dwa prawdziwe sidy v. 8580 no i w związku z tym mam lekko oftopicowe pytanie...

- czy ktoś gdzieś ma charakterystykę filtrów tego sida?

Chodzi mi o 8580 właśnie, bo charakterystyki filtrów 6581 mam i, no cóż: różnice pomiędzy różnymi egzemplarzami tych sidów są olbrzymie. A 8580 podobno były znacznie bardziej powtarzalne.

Mam ja bowiem (w bałagane jest topic) retromachinę zrobioną na DE2-115. Tam jest mikrokontroler Propeller, wpalony na miękko w FPGA. W nim chodzi zaś emulator sidcog. Jako że propeller jest w tym przypadku soft core, można mu było dodać sprzętowe mnożenie, a to spowodowało że sidcog ma teraz zapasy czasu i można pofantazjować z filtrami. Jest szansa odwzorować w miarę wiernie prawdziwego sida - filtry już teraz są takie jakie być powinny, ale brakuje im prawidłowego przełożenia wartość rejestru->charakterystyka

319

Pin napisał/a:

* player XXL - dobrze gra, lecz poza tym hardcore'owa produkcja (znaczne ograniczenia jeśli chodzi o FS i I/O). Dobrze, że jest player Mono ;)


slowo "ograniczony" zostalo uzyte w niewlaciwym kontekscie,

plajer z powodzeniem zadowoli sie standardowym atari, do dzialania nie wymaga rozszerzenia pamieci ni dodatkowego hardleru do obslugi FS.

SlightSID Player zadowala sie ograniczonymi zasobach niemodyfikowanego atari 8 bit .

http://atari.pl/hsc/ad.php?i=1.

320

Seban wielkie dzięki za podeslanie ostatniego prototypu carta :)
Git prezent na Mikołaja :)
Wezmie się na SV coby ludki mogli pooglądać i posłuchać... jak Pin darade u siebie podłączyć :)
Ps. trzymam za słowo z ta wersja produkcyjna w styczniu :)

"wszystko się kiedyś kończy......."

321 Ostatnio edytowany przez seban (2014-12-05 15:05:38)

Nie ma za co... cieszę się że się cieszysz :D

Jeszcze składa się ostatnia sztuka z serii proto v.3.1 (+poprawki) dla mono, jak nie będzie już żadnych błędów to w styczniu powinno się udać wypuścić pierwszą serię dla zainteresowanych.

322

A jak cenowo bedzie to wygladac?
Duzo masz sidow?
Ile za wersje z/ bez sidow?

"wszystko się kiedyś kończy......."

323

Jestem zainteresowany zakupem. Choć zależy to też od ceny, bo jak będzie PI2*kosmos, to nie wiem ;)

Kontakt: pin@usdk.pl

324

Almost there, almost there...

325

Ekhm, khm :)

?

The problem is not the problem; the problem is your attitude about the problem