1 Ostatnio edytowany przez rj1307 (2014-11-27 18:47:29)

Byłem przekonany, że każde STE ma zamontowany Blitter - a na mojej płycie jest tylko miejsce na jego wlutowanie.
To normalne?
Płyta identyczna jak ta:

http://www.galerieallegro.pl/zdjecia/z446/4466038/small/1.jpg http://www.galerieallegro.pl/views/4466038/1.jpg

Falcon030 14MB + CT60; Jaguar + Skunkboard; 65XE + SIO2SD + Ultimate + Stereo + VideoMod; 520STE + 4MB + Ultrasatan + HxC Emulator;  LYNX II + VGA Mod; A2600 + MultiCart; ZX Spectrum 128k +2 + PiocDivSD;  Amiga 600 + 2MB chip + Furia + SD;  C64 "chlebak" + 1541 Ultimate

2

Ma. Razem z MMU/GLUE.

Who loves kids? Charlie Waffles!! Damn right...

3

No to mi ulżyło, dzięki :)

Falcon030 14MB + CT60; Jaguar + Skunkboard; 65XE + SIO2SD + Ultimate + Stereo + VideoMod; 520STE + 4MB + Ultrasatan + HxC Emulator;  LYNX II + VGA Mod; A2600 + MultiCart; ZX Spectrum 128k +2 + PiocDivSD;  Amiga 600 + 2MB chip + Furia + SD;  C64 "chlebak" + 1541 Ultimate

4

bartek030 napisał/a:

Ma. Razem z MMU/GLUE.

Kiedyś gdzieś mi mignęła informacja, że podobno blitter w Atari różni się w zależności od modelu np. MegaST, STE, MegaSte, czy to prawda? Można gdzieś znaleźć porównanie możliwości blittera Amigi i Atari? Pytam, bo jestem ciekaw jak obie firmy podeszły do sprawy, nie zamierzam udowadniać wyższości kogokolwiek.

5 Ostatnio edytowany przez mkm (2015-01-18 12:12:35)

Nie znam detali Amigowego blitter'a ale z tego co wiem to potrafi rysować linię oraz wypełniać polygony oraz przeprowadzać operacje czytając nawet z 3 źródeł. Atarowy blitter tych rzeczy nie potrafi. O tym co potrafi i do czego można go użyć można przeczytać tu: http://paradox.atari.org/files/BLIT_FAQ.TXT

Spotkałem się z opinią, że Atari wrzuciło Blitter do STE, gdyż konkurencja miała taki chip i trzeba było mieć taki chip w marketingowym portfolio;) Nie mam pojęcia ile w tym prawdy.

Edit: jęśli chcesz się pobawić z kodem to zerknij na to: http://s390174849.online.de/ray.tscc.de/blitter.htm choć z tego co pamiętam chyba jest tak jakiś błąd w opisie któregoś z rejestrów... ale nie mogę sobie przypomnieć.

Maciek
--------
Atari 65XE + Ultimate 1MB + Stereo + SIO2SD | Atari 520STE + 4MB + UltraSatan | Atari Falcon 030 + CT60e + 14MB ST + 256MB TT + 68882  + CF + Netusbee | Amiga 500 + 1MB + Gotek | Amiga 600 + 2MB Chip + 8MB Fast + CF

Blittery w Atari STE/Mega ST/Mega STE są identyczne pod względem funkcji, ale są drobne różnice dotyczące timinigów. Falconowy ma też te same funkcje, ale pracuje na 16MHz.

Atari: FireBee, (Falcon030 CT60e SuperVidel SvEthlana CTPCI), TT, (520ST Pak030 Frak PuPla Panther), (520ST 4MB ST RAM 8MB TT RAM CosmosEx SC1435), (1040STFM UltraSatan SM124), (1040STE 4MB ST RAM 8MB TT RAM CosmosEx NetUSBee SM144 SC1224), 260ST, 520 ST+, (MEGA ST SM125), (65XE Rapidus U1MB VBXE SIDE2 SIO2PC), (Jaguar SkunkBoard), Lynx II, 2x Portfolio

7

Coś w tymi timingami było faktycznie i z tego co pamiętam któreś demo DHS'ów odmawia przez to współpracy na Mega STE. Blitter falconowy można przełączać czy ma pracować 8 (jak w STE) czy 16MHz za pomocą jednego z rejestrów.

Maciek
--------
Atari 65XE + Ultimate 1MB + Stereo + SIO2SD | Atari 520STE + 4MB + UltraSatan | Atari Falcon 030 + CT60e + 14MB ST + 256MB TT + 68882  + CF + Netusbee | Amiga 500 + 1MB + Gotek | Amiga 600 + 2MB Chip + 8MB Fast + CF

8 Ostatnio edytowany przez Cyprian (2015-01-18 14:11:53)

mkm napisał/a:

Nie znam detali Amigowego blitter'a ale z tego co wiem to potrafi rysować linię oraz wypełniać polygony oraz przeprowadzać operacje czytając nawet z 3 źródeł. Atarowy blitter tych rzeczy nie potrafi.

Atarowy blitter też czyta dane z trzech źródeł - 1: Source; 2: HalftoneRam; 3: Destination. Podstawowa różnica to taka że w amidze są podpięte pod niego cztery kanały DMA a w Atari dwa.

Może też wypełniać poligony: http://www.atari-forum.com/viewtopic.ph … 31#p185371 i http://www.pouet.net/prod.php?which=29062
Tutaj różnica jest taka że amigowy tak naprawdę nie wypełnia poligonów tylko prostokątny obszar. Czyta więc cały prostokątny obszar ale w zależności od bitu carry-in zapisuje "1" lub "0";
STkowy za to albo wypełnia całe prostokąty patternem albo wypełnia wektory linia po linii (przy pomocy CPU).

STkowy też potrafi rysować linie ale tylko poziome i pionowe, amigowy również ukośne.
Gdzieś na AtariForum czytałem o idei rysowania ukośnych linii blitterem przy pomocy spriteów.

mkm napisał/a:

Spotkałem się z opinią, że Atari wrzuciło Blitter do STE, gdyż konkurencja miała taki chip i trzeba było mieć taki chip w marketingowym portfolio;) Nie mam pojęcia ile w tym prawdy.

do 1987 roku (czyli do A500) amiga nie była konkurencją Atari. Nie bez powodu ST był nazywany "Jackintosh", gdyż celował w rynek Maca. ST miał ten sam procesor, podobny ale ulepszony tryb graficzny ST-High, podobny system graficzny.

Ale może coś w tym może być, że pod wpływem Commodore, Atari postanowiło również dodać blitter.
Na net.micro.atari16 wyczytałem że już 1986 roku Atari sprzedawało blitter jako dodatek do ST. W Mega ST od 1987 roku był montowany fabrycznie

Adam Klobukowski napisał/a:

Blittery w Atari STE/Mega ST/Mega STE są identyczne pod względem funkcji, ale są drobne różnice dotyczące timinigów. Falconowy ma też te same funkcje, ale pracuje na 16MHz.

Blittery w Atari są takie same. Tak jak Adam napisał, Falconowy pracuje dwa razy szybciej. Co do Mega STE to jedyna różnica jest taka że blitterowy bus-mastering zabiera 1cykl szyny więcej (ponoć ze względu na pamięć cache) na blit - czyli różnica pomijalna.



Co do porównania to amigowy blitter ma jeszcze jedną faną funkcję "cookie cut", czyli w przypadku zdefiniowanej maski wstawia sprite w jednym przebiegu, STkowy wymaga dwóch przebiegów (1-maska; 2-sprite). W przypadku automaski ST potrzebuje tylko jednego przebieg.

Generalnie implementacja BLiTTERa w Atari podlega hasłu "Power without Price", czyli jest on prostszy niż amigowy ale w pewnych obszarach szybszy.



mkm napisał/a:

któreś demo DHS'ów odmawia przez to współpracy na Mega STE

Ich dema działają na MSTE, Evil pisał że wymagało korekcji. Ze względu na overscan ich dema są wycyklowane więc dla MSTE trzeba było zrobić korekcję o 1 cykl szyny

Lynx I / Mega ST 1 / 7800 / Portfolio / Lynx II / Jaguar / TT030 / Mega STe / 800 XL / 1040 STe / Falcon030 / 65 XE / 520 STm / SM124 / SC1435
DDD HDD / AT Speed C16 / TF536 / SDrive / PAK68/3 / Lynx Multi Card / LDW Super 2000 / XCA12 / SkunkBoard / CosmosEx / SatanDisk / UltraSatan / USB Floppy Drive Emulator / Eiffel / SIO2PC / Crazy Dots / PAM Net
http://260ste.atari.org

9

Chylę czoła przed Wami, dzięki za informacje.

10

Cyprian, tak half ton ram może być dodatkowym źródłem, ale to jest chyba tylko 16word'owa tablica pattern'ów a nie pełnoprawne źródło w pamięci. Tak mi się wydaje, choć nie używałem.

Co do rysowania linii to powiedzenie, że atarowy blitter rysuje linie ale tylko poziomi i pionowe to jak powiedzieć, że ma się auto które jeździ tylko w tył;) Też słyszałem o próbach użycia blitter'a do rysowania dowolnych linii ale moim zdaniem to unicorn. Poza tym wątpie, że taka metoda była by szybsza od dobrze zoptymalizowanej procki rysującej linie opartej na cpu.

PS. demo byś jakieś napisał, Twoja wiedza się marnuje;)

Maciek
--------
Atari 65XE + Ultimate 1MB + Stereo + SIO2SD | Atari 520STE + 4MB + UltraSatan | Atari Falcon 030 + CT60e + 14MB ST + 256MB TT + 68882  + CF + Netusbee | Amiga 500 + 1MB + Gotek | Amiga 600 + 2MB Chip + 8MB Fast + CF

11

mkm napisał/a:

Cyprian, tak half ton ram może być dodatkowym źródłem, ale to jest chyba tylko 16word'owa tablica pattern'ów a nie pełnoprawne źródło w pamięci. Tak mi się wydaje, choć nie używałem.

tak halftone ma 32 bajty. Jest to pewne ograniczenie ale w zamian dostajemy szybkość działania gdyż korzystanie z niego jest darmowe. Dzięki temu BLiTTER ST ma szybszy fillrate niż amigowy. Moją ulubioną funkcją HalftoneRam jest mapowanie wartości (halftone tablica). Ray/tscc użył tego do swojego Truecolor Fadingu.


mkm napisał/a:

Co do rysowania linii to powiedzenie, że atarowy blitter rysuje linie ale tylko poziomi i pionowe to jak powiedzieć, że ma się auto które jeździ tylko w tył;) Też słyszałem o próbach użycia blitter'a do rysowania dowolnych linii ale moim zdaniem to unicorn. Poza tym wątpie, że taka metoda była by szybsza od dobrze zoptymalizowanej procki rysującej linie opartej na cpu.

Założeniem blittera (Bit-Blit) jest dokonywanie operacji na bitach, jak dla mnie w ten zakres obowiązków blitter Atari idealnie się wpisuje. Jeśli chodzi inne algorytmy typu bresenham czy the fill carry-in to są one raczej spoza blitterowego zakresu :P


mkm napisał/a:

PS. demo byś jakieś napisał, Twoja wiedza się marnuje;)

im jestem starszy tym mniej mi się chce :)

Lynx I / Mega ST 1 / 7800 / Portfolio / Lynx II / Jaguar / TT030 / Mega STe / 800 XL / 1040 STe / Falcon030 / 65 XE / 520 STm / SM124 / SC1435
DDD HDD / AT Speed C16 / TF536 / SDrive / PAK68/3 / Lynx Multi Card / LDW Super 2000 / XCA12 / SkunkBoard / CosmosEx / SatanDisk / UltraSatan / USB Floppy Drive Emulator / Eiffel / SIO2PC / Crazy Dots / PAM Net
http://260ste.atari.org