Hej!
Aby było jasne jak to wszystko wygląda i wyglądało w przypadku Slight-SID, na przestrzeni lat powstało kilka wersji na różnych rozwiązaniach sprzętowych, ale opiszę tylko najważniejsze wersje które wnosiły znaczące zmiany do projektu:
1) na układach TTL jak w przypadku SIDari, zdjęcia tego pierwszego rozwiązania leżą od wieków na stronie którą zrobił Dely: http://atariarea.krap.pl/slightsid/
tak patrząc na prototyp kolegi Toriman-a to mamy chyba nawet te podobne scalaki :) ja mam 2x574, 1x7402 2x7400, 2x7474 oraz jeden dzielnik/licznik w CMOS (do uzyskania 0.985MHz z 17.3447MHz). Ta wersja nie miała możliwości odczytu, był tylko zapis.
2) wersja oparta na MCU od Microchip. Wykorzystywała sprzętowy rejestr równoległy dostępny w zastosowanym MCU (w nomenklaturze Microchipa, tzw. Parallel Slave Port / PSP) do komunikacji z Atari, ta wersja wygląda tak:
Umożliwiała zapis i odczyt z rejestrów SID-a. Powstało kilka prototypów które poszły do ludzi i na scenę jako nagrody w SV2k11. Wersja która trafiła do ludzi miała zaimplementowana w firmware tylko zapis do rej. SID-a. Powstawał firmware który miał co prawda opcje odczytu jednak, ten firmware miał zostać rozwinięty także o sprzętowe mnożenie/dzielenie liczb stałoprzecinkowych. Oraz emulator pakietu FP który o wiele szybciej wykonywał działania niż to co jest w Atari ROM (PIC był taktowany prawie 40MHz). Ten firmware nigdy nie został dokończony i jest w formie rozgrzebanej totalnie. Ponieważ koszty elementów zastosowanych w tej wersji były astronomiczne, powstała...
3) wersja na CPLD, która wygląda obecnie tak (i tak już pozostanie, wprowadzam małe zmiany mechaniczne celem lepszego dostosowania tego do obudowy):
...i obsługuje dwa SID-y, zarówno odczyt jak i zapis rejestrów SID. Odczyt następuje za pośrednictwem rejestru indeksowego, tak jak pokazał to mono. Nie sprawdzałem jeszcze tego w skrajnych warunkach, ale powinno się obyć bez NOP-ów (nawet na obecnym firmware).
Cieszę się że Toriman opublikuje swój projekt jako Open-Hardware, są ludzie którzy lubią sobie stworzyć i złożyć coś od zera. Ten projekt będzie idealny dla nich.
Slight-SID poszedł inną drogą, ma być produktem gotowym dostępnym w postaci już gotowej do użycia :] Długo siedziałem nad jakością dźwieku, przykładowe utwory, w których można posłuchać z jaką jakością gra zamieszczałem w adekwatnym wątku, nie będę już tutaj robił Toriman-owi robił więcej offtopicu :)