Robi się trochę offtopic, ale pozwolę sobie zacytować:
"Amerykańskie torpedy typu Mk X i Mk XIV, używane aż do polowy 1943 roku, były w istocie bardzo
zawodne. Torpeda Mk X była kopią starej, pochodzącej z pierwszej wojny światowej torpedy niemieckiej, a Mk
XIV była jej rozwinięciem. Wyposażono je w podwójne zapalniki: magnetyczne i kontaktowe. Zasadniczym
zapalnikiem był zapalnik magnetyczny, który miał zdetonować głowicę w momencie przejścia pod kilem celu
i w ten sposób, uderzając w najczulsze miejsce, zatopić pierwszym trafieniem. W praktyce okazywało się jednak,
że zapalniki magnetyczne działają zawodnie, bądź wcale, co przy ustawieniu torpedy na przebieg pod celem
uniemożliwiało zdetonowanie jej przez zapalnik kontaktowy. Te zresztą także były zawodne - torpedy potrafiły
uderzać w burtę atakowanej jednostki i nie wybuchać. Ilustruje ten problem historia okrętu USS „Trout” (SS-202,
typu T), który w czasie jednego z patroli bojowych wystrzelił czternaście torped, z których jedna eksplodowała
przed czasem, a 5 okazało się niewybuchami - odsetek wadliwych torped wyniósł więc aż 43%! Kosztowało to
Marynarkę, tylko w tym jednym patrolu, utratę okazji zatopienia dwóch tankowców, które niedostatecznie
uszkodzone, Japończycy zdołali uratować, i niszczyciela, pod którym przeszły aż trzy torpedy. Jeszcze poważniejsze
następstwa miały wady torped USS „Nautilusa" (SS-168, typu Narwhal), który po bitwie o Midway odnalazł
uszkodzony lotniskowiec „Kaga” i wystrzelił do niego pełną salwę dziobową, jedna z czterech torped w ogóle
nie wyszła z wyrzutni, dwie przeszły - nie eksplodując - pod stępką, a ostatnia uderzyła w kadłub z taką siłą,
że przełamała się na pół i jej część pływała przez chwilę wzdłuż burty. Zbyt mały ładunek głowic bojowych
torped także nie pozwalał czasem na osiągnięcie sukcesu. Oficerowie torpedowi, którzy w desperacji odłączali
zapalniki magnetyczne, zdając się na kontaktowe, trafiali pod sąd za sabotaż. Tych, którzy składali meldunki
o wadliwym działaniu zapalników, oskarżano o defetyzm i chęć wybielenia własnej nieudolności. Dopiero w 1943
roku w Pearl Harbor przeprowadzono - po bezpośredniej interwencji najwyższych czynników państwowych -
testy funkcjonalne torped, które, co łatwo było przewidzieć, zakończyły się wielkim skandalem. Nowe torpedy,
Mk XVIII, wprowadzone w końcu 1943 roku, okazały się o wiele bardziej udaną konstrukcją"
W.E.B. Griffin
Atari, Inc., 1512 Crossman Ave., PO. Box 61657, Sunnyvale, CA 94086.
Złym błędem jest cofać się do tyłu, gdy wieje zimnym chłodem.
Jest to najprawdziwsza prawda. (c) VC