226

maksymalnie durna kompresja dynamiki, i cholerny Loudness War.


W optymistycznej wersji.... coś z tym zrobię w ramach wspomnianego doktoratu. Czasami się da. Mam CD Sandry. Remasterowana płytka z lat '80.  A na płytce... odchylanie poziome TV. 15625 - pięknie wystaje ponad tło. Jego poziom pływa sobie... pływa.... wraz z działaniem kompresora dynamiki... Nikomu nie chciało się tego wyciąć - i dobrze, bo można się zahaczyć o poziom tego zakłócenia... i przywrócić dynamikę. No, ale to już kompletny offtop.

Cel tematu był taki, że chcemy mić sida na a8. A cel mojego wtrącenia był taki, że czas pomyśleć o dobrej, wiernej  hardware'owej emulacji, bo prawdziwych sidów nam zaraz zabraknie.  :)  Pokey'ów zresztą też.

227

Wszystko zależy od definicji doskonałości. W przypadku emulacji dla mnie doskonałość oznacza wierność :) I teraz już można ją ścigać ;)

Willy - kwestia emulacji cyfrowej bierze się pewnie stąd, że elektronika cyfrowa jest prostsza ;) Dlatego wielu próbuje się porwać. Inna rzecz, to to, że przy opracowaniu dobrej cyfrowej emulacji, można ją przenosić na rozmaite platformy, chociażby na PC, a nie tylko tworzyć funkcjonalne odpowiedniki chipów.

ALE zrobiliśmy straszny off-topic :D Slight-SID jak na razie jest na SIDach oryginalnych i żyje (od prawie 3 lat, co triumfalnie potwierdza data pierwszego posta :D ) więc pytanie brzmi - wiadomo kiedy?...

The problem is not the problem; the problem is your attitude about the problem

228

z dnia na dzień coraz bliżej...

http://seban.slight.pl/aa/slt_sid_v31-proto.jpg

prototyp tej wersji hardware zmontowany, teraz czeka mnie uruchomienie poszczególnych bloków systemu :) pytanie na dzisiejszy wieczór brzmi... wielki błysk i czarny pysk, czy może jednak sekcja zasilania ruszy poprawnie :)

229

3Mamy Qciuki !!

"tatusiu zobacz, narysowałam tobie takie same coś jak na twojej koszulce" 
https://github.com/willyvmm/mouSTer
jmp $e477

230

seban napisał/a:

wielki błysk i czarny pysk

Ponoć soundboard w którymś momencie taki efekt "dźwiękowy" właśnie zrobił :) Willy'emu Jaguar sypie czerwonymi ekranami... Panowie uważajcie trochę - nie chodzi o sprzęt, tylko o was. Elektronik rzecz deficytowa :D

The problem is not the problem; the problem is your attitude about the problem

231

willy napisał/a:

czy nie lepiej odbudować cześć analogową w formie analogowej ?

Czy czegoś takiego już nie ma? Mam na myśli to:
http://pl.wikipedia.org/wiki/HardSID

Twórcami są ludzie ze znanej, średnio lubianej u nas grupy HARD soft. :)

232

dlaczego srednio lubiani? bo byli nie do pobicia?

---

2 podstawki - do kazdej mozna wsadzic inna wersje sida?

http://atari.pl/hsc/ad.php?i=1.

233

@xxl: ok, mam nadzieję, że ten offtop mi zostanie wybaczony:
http://energy.scene.pl/index.php?page=hard---jak-zostac

Generalnie z tego co pamiętam chodzi o to, że HARDzi rypali masowo co się dało z komody, a nie podawali źródła - tak jakby wszystko wychodziło spod ich genialnych rąk.... :P

"Nie do pobicia" byli chyba właśnie w sposobie i ilości konwersji, a także skuteczności działania na tym polu. ;)

234

[ot] Ale tak fajnych i kolorowych dem ze swietna muzyka malo kto w tamtym czasie robil :)

Oprocz oczywiscie kommodorowcow ;)[/ot]

235

czyli nie lubiani przez Slavesa i jak czytam Dracona...

"Sam mogę dodać tylko tyle, że muzyczki z dem "HARD'u" po wyciągnięciu i zrzuceniu na c64 grają doskonale..."

faktycznie... ale jak to samo zrobil Swiety iles lat pozniej to wszyscy sikali po nogach ze szczescia :)

http://atari.pl/hsc/ad.php?i=1.

236

Dracon napisał/a:
willy napisał/a:

czy nie lepiej odbudować cześć analogową w formie analogowej ?

Czy czegoś takiego już nie ma? Mam na myśli to:
http://pl.wikipedia.org/wiki/HardSID

Twórcami są ludzie ze znanej, średnio lubianej u nas grupy HARD soft. :)

Nie, HardSID używa oryginalnych SIDów, i tylko umożliwia ich podłączenie do PCta.

Atari: FireBee, (Falcon030 CT60e SuperVidel SvEthlana CTPCI), TT, (520ST Pak030 Frak PuPla Panther), (520ST 4MB ST RAM 8MB TT RAM CosmosEx SC1435), (1040STFM UltraSatan SM124), (1040STE 4MB ST RAM 8MB TT RAM CosmosEx NetUSBee SM144 SC1224), 260ST, 520 ST+, (MEGA ST SM125), (65XE Rapidus U1MB VBXE SIDE2 SIO2PC), (Jaguar SkunkBoard), Lynx II, 2x Portfolio

237 Ostatnio edytowany przez Dracon (2014-07-09 09:20:56)

xxl napisał/a:

faktycznie... ale jak to samo zrobil Swiety iles lat pozniej to wszyscy sikali po nogach ze szczescia :)

Tyle, że - o ile pamiętam -  Święty w REDITUSie na końcu podał skąd (i czyjego) miał muzaka. ;D

238

jakby sie pochwalili, ze umieja odtwarzac SIDy z comodorka dopiero by byli nielubiani :D

byli za dobrzy jak na swoj czas :)

http://atari.pl/hsc/ad.php?i=1.

239

... rypali ponadczasowo ;)

Kontakt: pin@usdk.pl

240

powinni rypac i o tym trabic, a tak tylko rypali ;-)

ponadczasowo

http://atari.pl/hsc/ad.php?i=1.

241 Ostatnio edytowany przez seban (2014-07-10 23:18:46)

sekcje zasilania działają OK. Atari po podłączeniu carta o dziwo wstało za pierwszym razem :] już myślałem że mam z górki, ale pojawił się problem z gen. hi-freq, który wcześniej działał i był sprawdzony. Zamiast upragnionych 17.734MHz lub 14.318MHz widzę nic ;) albo 43KHz :) albo ktoś pakując kondensatory w sklepie pomylił wartości, albo zamiast bramek mam "chiński stempel" :D ze względu na brak komponentów pod ręką, dalszy ciąg prac jutro ;/

ps) ta wersja Slight-SID będzie miała dwa taktowania PAL i NTSC.

EDIT:

clock-gen ruszył, ciąg dalszy prac nastąpi niebawem.

242

Seban dobra wiadomosc :) mono walczy z playerem pod sdx :) jak mozesz uderz do niego bo ma kilka pytan.....

"wszystko się kiedyś kończy......."

243

[ot]

W temacie Hardów - to, że "rypali a nie mówili", to jedno, ale jedno zrobili bardzo dobrze, mianowicie emulację SID na POKEY-u tylko i wyłącznie za pośrednictwem syntetyków POKEY-a (może akurat brzmiało to dobrze tylko w wypadku muzyczek których użyli), nie mniej jednak zrobili jak pierwsi w sposób bardzo efektywny.

Oczywiście jakiś wkład pracy musieli włożyć w przygotowanie "rippowanych" kodów, grafik, muzyczek - choćby tryby wielokolorowe grafik są inaczej realizowane na VIC-u, inaczej na ANTIC-u i GITA, trzeba znać specyfiki układów graficznych na obydwu platformach. Kod efektów z racji, że 6502 i 6510 są w 98% zgodne pewnie nie był problematyczny, ale tam były również SIO loadery (Joyride), trzeba było to złożyć, poprawić, więc w to też trzeba włożyć sporo pracy. Samo stworzenie efektu w wersji "roboczej" często mało znaczy wobec czasu, który trzeba włożyć w "dopracowanie i złożenie w całość".

[/ot]

244

Wybaczcie szczerość, ale muszę się wypowiedzieć - na temat twórczości Hard Soft i rzekomej "emulacji" SIDa na POKEYu :) We wzmiankowanym artykule są bardzo ładnie wylistowane utwory - zarówno oryginały w SID jak i konwersje w SAP. Abstrahując od tego czy jest to możliwe czy nie, te kawałki nie zawierają żadnej emulacji a jedynie po chamsku zrypane nutki i nawet nie starają się naśladować oryginału. Tam gdzie brzmi to podobnie to raczej SID emuluje POKEYa - bo to co słychać to zwykły prostokąt. Tam gdzie nie jest - nie jest to nawet podobne. Melodia zerżnięta jest dokładnie, jednakże przypuszczam że po wykryciu czym dany utwór był robiony (a większość brzmi jak VoiceTracker) to było po prostu zwykłe przepisywanie nutek. Na tej zasadzie ja wówczas "emulowałem" Paulę na POKEYu, bo przepisałem dość dokładnie, kilka modułów w CMC. Melodia się zgadzała, ale to wszystko. Nic tu rewolucyjnego nie słychać.

A porównywanie tego z genialnym playerem Świętego to jest w ogóle jakieś kosmiczne nieporozumienie. Poza tym Święty nie ripował do swoich produkcji SIDów, tylko po prostu zrobił player do SIDów. Hardzi nawet nie próbowali - utwory z ich kawałków to nie SIDy a zwykłe konwersje. Bez podania autora oryginału.

Co do ripowania to parę razy jest co prawda zarzut "ripowania" efektów (co jest bzdurne, bo na Atari trzeba to po prostu przepisać na nowo, a z ripowanego kodu ew. podejrzeć algorytm co jest dość trudne, same podobieństwo assemblera nie daje tu nic) ale większość zarzutów to ripowanie grafiki, fontów itp. Co na scenie jest (było?) dość powszechne, ale kultura nakazuje wspomnieć źródło.

A co do ich rzekomej odkrywczości w tamtych czasach - sorry ale 93/95 to już prawie koniec "tamtych" czasów i to co wcześniej pokazywało np. WFMH stało często na wyższym poziomie.

The problem is not the problem; the problem is your attitude about the problem

245

Święty to teraz niszczy na światłach Polonezem, lancery evo/subaru sti bądź inne szybko wyglądają auta i nie piszę o jego polonezie efi, ale o dziadku na viagrze ....

Ma zacięcie...
http://www.racingforum.pl/index.php?sho … na+viagrze

246

Miałem nic nie pisać o tej sprawie,  bo nie będę obiektywny (ale należę do tej grupy która nie darzy sympatią tych ludzi), ale  cóż skoro zaczynamy dyskutować na ten temat to się wypowiem...

Wieczór, zapewniam Cię iż rypali jak mogli... niewiele myśląc nad oryginalnymi algorytmami... nie mam naprawdę teraz czasu ani chęci na pokazywanie palcem miejsc w pamięci... ale nawet organizację ekranu emulowali sobie na fontach tam gdzie im atarowskiego zestawu znaków starczyło, kradli wszystko łącznie z czcionkami i pełnymi algorytmami, tworzyli otoczkę która pozwalała uruchomić kod C64 na Atari. Dużo nie trzeba było w niektórych wypadkach, naprawdę.

Co do muzyki to brali  playery z  C64 jest pewne, często lokowane od $1000 (jak w większość muzaków SID-owych). Potem z biegiem czasu, np. w Joyride już udało im się odkryć Benjy Sound Monitor. Player modyfikowali tak że zamiast do rej. SID-a wpisywał sobie do jakichś lokacji w pamięci, potem mieli drugą prockę która dokonywała przeliczeń częstotliwości i emulowała obwiednie. Czasami to wychodziło lepiej, czasami gorzej. Na początku robili to bardzo nieudolnie bo ich procedury dzielnie wykonywały kilkanaście "dzieleń" na ramkę aby przeliczyć częstotliwości wpisywane do rej. na Atarowskie odpowiedniki, potem odkryli fakt że wiele player-ów ma tablicę częstotliwości dla nut i wystarczy je "dostosować" a nie będzie trzeba wykonywać morderczych dzieleń :D

Nie mnie ich oceniać, wybrali taką drogę jaką wybrali. Byłoby inaczej gdyby dali creditsy do autorów oryginałów, a tymczasem poczytaj teksty scroll-ach, szczycili się tym jakby to były ich osiągnięcia, w 100% ich kod. Obraz jaki się z tego wyłaniał w tamtych czasach był żałosny, i powodował że szybko stali się pośmiewiskiem dla dużej grupy osób. Często na giełdzie robiliśmy sobie sobotnio-niedzielne sesje z "commodore-owcami :)" którzy pokazywali nam pierwowzory i efekty z każdej części "twórczości" hard-ów.

Jak będę miał za dużo wolnego czasu i przegrzebię dyskietki z C64 i znajdę tytuły dem z których rypali.

247

Co jest skąd (przynajmniej muzycznie) opisał Slaves w Energy:

O tutaj!

I Ty zostaniesz big endianem...

248 Ostatnio edytowany przez seban (2014-07-20 19:26:11)

Pierwszy przykład z brzegu:

Hard: http://youtu.be/VWPi_CyurOY?t=15m14s vs C64: http://youtu.be/qFOVJ_t0EJQ?t=2m50s

tutaj im wyszło nieco gorzej, jednak wyraźne naśladownictwo oryginału widać: (koncepcja/design):

Hard: http://youtu.be/VWPi_CyurOY?t=16m15s vs C64: http://youtu.be/qFOVJ_t0EJQ?t=3m27s


ps) filmy na YT są podłej jakości i w dodatku 25fps, proponuję obejrzeć oryginały, chociaż na emulatorach.

249

@miker: no o tym artykule mówiłem, był już tu linkowany.

Czyli jeżeli nawet player wzięli z C64 to ich wkład jest jeszcze mniejszy, to nawet nie cover, ale w żadnym wypadku nie można tu mówić o jakiejkolwiek emulacji SIDa. Wystarczy posłuchać. Wzięty jest po prostu zapis nutowy, który brzmi w typowo atarowski sposób. Szczerze, to ja wolałbym to przeklepać w trackerze, chyba mniej roboty ;)

A co do kodu - w sensie efektów - no to trzeba by go było porównać, aby stwierdzić że został wprost zrypany. Nie znam się za dobrze na C64 w sensie - jak się obsługuje ekran itp. (z playerem muzyki jest mniej roboty), może i faktycznie różnice nie są takie duże.

The problem is not the problem; the problem is your attitude about the problem

250

@wieczór: pisałem o tym wyżej ... to nie zapis nutowy ale player z muzyką przeniesiony 1:1 z C64, a potem procedura konwersji częstotliwości w locie i emulacji obwiedni. Jak pisałem wyżej, kiedyś z nudów jak już skończę pracę nad Slight-SID to pokażę Ci że muzy z demek hard-ów z przeniesionym player-em 1:1 będą grała na Slight-SID-ie bez problemu :P

"emulacja SID" to złe słowo... bo zapewnili minimum funkcjonalności aby tylko POKEY był w stanie cokolwiek z siebie wydobyć na podstawie wartości rejestrów SID-a.

Bardzo dawno temu przyglądałem się temu co wyprawiał hard... nie mogę znaleźć jednego demka, chodzi mi o ten efekt:

http://youtu.be/p69z3zytU6I?t=12m52s

nawet się nie wysilili aby własne trajektorie opracować ;/ a najbardziej mnie "zapieniało" zawsze że pod ukradzionym kodem podpisywali się swoimi nazwiskami i wstawiali (c) Copyright by Hard. Złodziejstwo połączone z bezczelnością.