Czy są jakieś gry, dema. użytki na ST (nie STE) które wymagają blitter'a ? Wymagają tzn. nie takie którym blitter nie przeszkadza, a jest wręcz konieczny :)

Było miło :) Do widzenia.

2

no oczywiście. widać to chociażby na przykładzie gry Street Fighter 2 - http://www.youtube.com/watch?v=v-vq1MpCaIE

A tak wyglądałaby na STe z użyciem blittera:

http://www.youtube.com/watch?v=9z8srALED2k

Nie wyobrażam sobie też tak płynnego scrollingu jak w grach Pinball Obsession czy Sleep Walker:

http://www.youtube.com/watch?v=bDGiiQRjYJE

Zresztą wejdź w zakładkę BLiTTER na stronie Silly Venture po więcej info :D

Bezpośredni link tutaj:

http://www.sillyventure.eu/blitter

Silly Venture - breaking the ATARI scene since 2000 ! :)

3 Ostatnio edytowany przez erOS (2014-06-19 12:13:46)

Grey, chyba nie zrozumiałeś artika :)
Ja to rozumiem, że jemu chodziło o produkcje na ST (ST+, STF, STM, STFM, MegaST) które wymagają koniecznie blittera
a nie na STE które blittera ma standardowo wbudowanego.

Atari Falcon 030 14MB+SD16GB; Atari TT 030 4MB ST-RAM, 64 MB TT-RAM; Atari 1040 STFM; Atari 1040 STE 4MB+NetUsbee+UltraSatan; Commodore 64+1541-II+XE1541; Atari 65 XE+CA-2001+Ultimate 1MB+Side2;  P166MMX+GUS.

4

yyyy, a to nie to samo? :) podałem przykłady gier, które nie odpaliłyby na standardowym ST z uwagi na brak blittera :P

Silly Venture - breaking the ATARI scene since 2000 ! :)

5

No niekoniecznie bo STFM z wlutowanym blitterem lub megaST z wbudowanym to nie to samo jeszcze co STE :)

Atari Falcon 030 14MB+SD16GB; Atari TT 030 4MB ST-RAM, 64 MB TT-RAM; Atari 1040 STFM; Atari 1040 STE 4MB+NetUsbee+UltraSatan; Commodore 64+1541-II+XE1541; Atari 65 XE+CA-2001+Ultimate 1MB+Side2;  P166MMX+GUS.

6

masz rację, ale (przyznaję bez bicia) że nie wiedziałem o takiej opcji (dolutowania BLiTTERa do zwykłego STka). masz jakąś wiedzę na ten temat?

Silly Venture - breaking the ATARI scene since 2000 ! :)

7 Ostatnio edytowany przez erOS (2014-06-19 12:26:58)

Poza tym ze na niektórych płytach jest miejsce pod blitter to nie mam wiedzy czy ktoś tak się bawił.
Tak samo nie wiem czy ktoś cos robil na megaST pod blitter. A  oto wlasnie chyba pyta Artik :)

Atari Falcon 030 14MB+SD16GB; Atari TT 030 4MB ST-RAM, 64 MB TT-RAM; Atari 1040 STFM; Atari 1040 STE 4MB+NetUsbee+UltraSatan; Commodore 64+1541-II+XE1541; Atari 65 XE+CA-2001+Ultimate 1MB+Side2;  P166MMX+GUS.

8

A możesz podać źródło gdzie o tym wyczytałeś? To dla mnie jakaś nowość :) Poważnie!

Silly Venture - breaking the ATARI scene since 2000 ! :)

9

Hmm no wystarczy rozkrecic jakies ST albo obejrzeć fotki na http://www.atari-forum.com/wiki/index.p … _revisions  i na niektórych plytach widać miejsce pod blitter.

Atari Falcon 030 14MB+SD16GB; Atari TT 030 4MB ST-RAM, 64 MB TT-RAM; Atari 1040 STFM; Atari 1040 STE 4MB+NetUsbee+UltraSatan; Commodore 64+1541-II+XE1541; Atari 65 XE+CA-2001+Ultimate 1MB+Side2;  P166MMX+GUS.

10

Dzięki!!! :) Ale jaja :D Hehe. Fajnie że Artik-Wroc o to zapytał :) To przyłączam się do pytania kolegi bo wydaje mi się BARDZO interesujące! :)

Silly Venture - breaking the ATARI scene since 2000 ! :)

11

erOS napisał/a:

Grey, chyba nie zrozumiałeś artika :)
Ja to rozumiem, że jemu chodziło o produkcje na ST (ST+, STF, STM, STFM, MegaST) które wymagają koniecznie blittera
a nie na STE które blittera ma standardowo wbudowanego.

Tak, tak, tak. Właśnie o to mi chodzi !
Mówiąc (pisząc) prościej czy jest coś co nie odpali na zwykłym ST (bez blitter'a), a odpali na MegaST (ten komputer ma blitter !).
Seria STE w tym temacie mnie nie interesuje ! Dołożyłem blitter do 520ST i na razie chcę go obaczyć w działaniu. Potem będę sprawdzał MegaBUS w 520 ;) z kartami które posiadam.

Było miło :) Do widzenia.

12 Ostatnio edytowany przez grey/msb (2014-06-19 12:56:12)

Tak jak napisałem powyżej, moja odpowiedź wynikała z niewiedzy o czymś takim :D Stawia to nowe światło na serię ST! Ciekaw tylko jestem czy taka opcja dodania BLiTTERa pojawiła się PO ukazaniu się serii STe, czy jeszcze przed? Z tego co pamiętam to zwykłe STki nadal były sprzedawane po narodzinach STe - pytanie tylko, czy były to pozostałości magazynowe, czy też kontynuowanie tańszej linii, np. STfm wzbogaconej o to "gniazdo" ? Ktoś coś wie na ten temat?

Silly Venture - breaking the ATARI scene since 2000 ! :)

13 Ostatnio edytowany przez erOS (2014-06-19 14:59:30)

No część płyt była z pewnością jeszcze przed wydaniem STE, ale czy szły też równolegle z STE to nie wiem bo nie wiem kiedy zamknięto produkcje ST. Zdaje się, że ST wstrzymano w 1989 (który miesiąc(?)) a STE też miało premierę w tym samym roku.
Możliwe, że przez chwilę były równolegle (choć nie mam co do tego pewności), ale raczej najpierw były ST bez miejsc na blitter, potem ST z miejscem na blitter a jako ostatnie STE już blitterem standardowo.  Należy pamiętać, że Amiga miała blitter od początku możliwe więc że w późniejszych modelach zwykłego ST Atari chciało nadgonić ten brak i myślało o dodaniu blittera tyle, że chyba (do czasu MegaST i STE) nic z tego nie wyszło. Ale zdaje się, że odchodzimy od meritum, to jest dział o sofcie a nie sprzęcie ;)

Ed---
Wydaje mi się, że płyty ST z miejscem pod blitter pojawiły się po wydaniu lub jednocześnie z wydaniem MegaST.

Atari Falcon 030 14MB+SD16GB; Atari TT 030 4MB ST-RAM, 64 MB TT-RAM; Atari 1040 STFM; Atari 1040 STE 4MB+NetUsbee+UltraSatan; Commodore 64+1541-II+XE1541; Atari 65 XE+CA-2001+Ultimate 1MB+Side2;  P166MMX+GUS.

14

Wszystkie płyty MegaST były wyposażone w blitter więc chyba było to wcześniej niż premiera STE, ale mogę się mylić.
Pytanie odnośnie softu pozostaje aktualne :)

Było miło :) Do widzenia.

15

Nie ma takich. Kiedyś szukałem, ale łatwiej było by szukać softu który wymagał MEGA ST, zamiast standardowego ST.
I takiego też nie znalazłem :). Bo jedyna rożnica pomijająć złącze VME, RTC, to właśnie blitter. Zresztą w STF/FM od rewizji płyt C070789 jest miejsce na blitter i działa - sprawdzone :).

Na początku blitter w MST miał przyspieszać działanie aplikacji gem-u, ale wraz z wydaniem NVDI okazało się że jest wolniejszy niż NVDI+ST. Zresztą jak dobrze pamiętam NVDI wyłącza blitter. Dokładne różnice w wydajności można sprawdzić w GemBench-u.

Ale jako ciekawostka, część softu z STE działa na ST+blitter. Przykładowo: Blittermania (SEDMA) - chodzi, brak tylko dzwięku DMA. Monogatari też działa do pewnego momentu, później 3 bomby.

Who loves kids? Charlie Waffles!! Damn right...

16

A na czym polega montaż blittera w ST? Jedynie wlutowanie blittera lub podstawki z blitterem czy jeszcze jakieś układy/rezystory?  Czy po wlutowaniu blittera w ST jakieś programy odmawiają działania, czy wszystko śmiga bez problemów?

Atari Falcon 030 14MB+SD16GB; Atari TT 030 4MB ST-RAM, 64 MB TT-RAM; Atari 1040 STFM; Atari 1040 STE 4MB+NetUsbee+UltraSatan; Commodore 64+1541-II+XE1541; Atari 65 XE+CA-2001+Ultimate 1MB+Side2;  P166MMX+GUS.

17

Wlutowanie + przestawienie dwóch punktów lutowniczych. Nie zauważyłem żeby cokolwiek odmawiało działania. Wymagany TOS 1.02 w górę.

Who loves kids? Charlie Waffles!! Damn right...

18 Ostatnio edytowany przez Cyprian (2014-06-19 21:14:40)

erOS napisał/a:

Zdaje się, że ST wstrzymano w 1989 (który miesiąc(?)) a STE też miało premierę w tym samym roku.
Możliwe, że przez chwilę były równolegle (choć nie mam co do tego pewności),

Ponoć ST było robione równolegle z STE do samego końca istnienia Atari Co. - na AtariForum jest ciekawy wątek na ten temat.
W sumie to ciekawe czym było to spowodowane.

bartek030 napisał/a:

Na początku blitter w MST miał przyspieszać działanie aplikacji gem-u, ale wraz z wydaniem NVDI okazało się że jest wolniejszy niż NVDI+ST. Zresztą jak dobrze pamiętam NVDI wyłącza blitter. Dokładne różnice w wydajności można sprawdzić w GemBench-u.

w tym wypadku Gembench porównuje wydajność TOSa (a nie samego Blittera) vs NVDI. TOS musiał zmieścić w 192kB więć został zoptymalizowany pod kątem objętości a nie prędkości.

Jeśli chodzi o sam Blitter to w ST w każdej operacji jest on wielokrotnie szybszy od 68000. W Falconie i Amidze1200 jest inaczej, 68030/20 jest szybsze od blittera.

artik-wroc napisał/a:

Czy są jakieś gry, dema. użytki na ST (nie STE) które wymagają blitter'a ? Wymagają tzn. nie takie którym blitter nie przeszkadza, a jest wręcz konieczny :)

Tutaj znajdziesz listę gier na STE z info czego wymaga do działania. Szukaj takich które mają tylko adnotację BLIT
http://atari.8bitchip.info/steandg.html

co do programów użytków - jeśli aplikacja używa TOSowej funkcji np. LineA Bitblit lub VDI, to chcąc nie chcąc używa blitter jeśli jest on zamontowany w STfm.

Lynx I / Mega ST 1 / 7800 / Portfolio / Lynx II / Jaguar / TT030 / Mega STe / 800 XL / 1040 STe / Falcon030 / 65 XE / 520 STm / SM124 / SC1435
DDD HDD / AT Speed C16 / TF536 / SDrive / PAK68/3 / Lynx Multi Card / LDW Super 2000 / XCA12 / SkunkBoard / CosmosEx / SatanDisk / UltraSatan / USB Floppy Drive Emulator / Eiffel / SIO2PC / Crazy Dots / PAM Net
http://260ste.atari.org

Takich gier raczej nie ma: w pierwszej kolejności gry korzystały z rozszerzonej palety STE (bo to było najprostsze), potem z przetworników, a na koniec z blittera.Zakładam że powodem tego był fakt że napisanie gry a napisanie gry wykorzystującej blittera to praktycznie dwie gry.

Atari: FireBee, (Falcon030 CT60e SuperVidel SvEthlana CTPCI), TT, (520ST Pak030 Frak PuPla Panther), (520ST 4MB ST RAM 8MB TT RAM CosmosEx SC1435), (1040STFM UltraSatan SM124), (1040STE 4MB ST RAM 8MB TT RAM CosmosEx NetUSBee SM144 SC1224), 260ST, 520 ST+, (MEGA ST SM125), (65XE Rapidus U1MB VBXE SIDE2 SIO2PC), (Jaguar SkunkBoard), Lynx II, 2x Portfolio

20

Adam Klobukowski napisał/a:

Takich gier raczej nie ma

Adam, na tej stronie http://atari.8bitchip.info/steandg.html są wymienione takie gry które używają tylko blitter:
- Elvira the Arcade Game - BLIT
- Ghost Battle - BLIT
- GodPey  - BLIT

i jeszcze jest B Squad (Demo) która używa blitter i paletę 4096 kolorów (co nie powinno być to problemem na STfm)

Lynx I / Mega ST 1 / 7800 / Portfolio / Lynx II / Jaguar / TT030 / Mega STe / 800 XL / 1040 STe / Falcon030 / 65 XE / 520 STm / SM124 / SC1435
DDD HDD / AT Speed C16 / TF536 / SDrive / PAK68/3 / Lynx Multi Card / LDW Super 2000 / XCA12 / SkunkBoard / CosmosEx / SatanDisk / UltraSatan / USB Floppy Drive Emulator / Eiffel / SIO2PC / Crazy Dots / PAM Net
http://260ste.atari.org

Wyjątki potwierdzające regułę ;)

Atari: FireBee, (Falcon030 CT60e SuperVidel SvEthlana CTPCI), TT, (520ST Pak030 Frak PuPla Panther), (520ST 4MB ST RAM 8MB TT RAM CosmosEx SC1435), (1040STFM UltraSatan SM124), (1040STE 4MB ST RAM 8MB TT RAM CosmosEx NetUSBee SM144 SC1224), 260ST, 520 ST+, (MEGA ST SM125), (65XE Rapidus U1MB VBXE SIDE2 SIO2PC), (Jaguar SkunkBoard), Lynx II, 2x Portfolio

22

Wiesz, używanie blittera wcale nie musi oznaczać drastycznych zmian w kodzie. Może być zrobiony tak, że jak znajdzie blitter to go używa, a jeśli nie to używa procedur go zastępujących. Na zasadzie biblioteki dostępu do sprzętu - odpowiednia struktura. Z punktu widzenia właściwego kodu gry nic się nie zmienia - w ten sposób można łatwo pisać gry dostosowujące się do sprzętu, używające różnych trybów, rozszerzeń itp.

The problem is not the problem; the problem is your attitude about the problem

Wykorzystanie blittera jest w wielu wypadkach na tyle klopotliwe, że niestety w większości wypadków nie ma tak różowo.

Atari: FireBee, (Falcon030 CT60e SuperVidel SvEthlana CTPCI), TT, (520ST Pak030 Frak PuPla Panther), (520ST 4MB ST RAM 8MB TT RAM CosmosEx SC1435), (1040STFM UltraSatan SM124), (1040STE 4MB ST RAM 8MB TT RAM CosmosEx NetUSBee SM144 SC1224), 260ST, 520 ST+, (MEGA ST SM125), (65XE Rapidus U1MB VBXE SIDE2 SIO2PC), (Jaguar SkunkBoard), Lynx II, 2x Portfolio

24

i dlatego nasza kochana firma chciała nam i producentom softu ułatwić życie i postanowiła nie montować tego układu? a jak już się zdecydowała to ci sami producenci postanowili nie psuć tej różowości? :) Czy też może nasz niedostatek produkcji wynikał z dużej popularności modelu bez tegoż układu czy też może programowanie blittera na ST a na Ami różni się tak dramatycznie? :>

Atari Falcon 030 14MB+SD16GB; Atari TT 030 4MB ST-RAM, 64 MB TT-RAM; Atari 1040 STFM; Atari 1040 STE 4MB+NetUsbee+UltraSatan; Commodore 64+1541-II+XE1541; Atari 65 XE+CA-2001+Ultimate 1MB+Side2;  P166MMX+GUS.

25 Ostatnio edytowany przez mkm (2014-06-21 09:44:59)

erOS napisał/a:

czy też może programowanie blittera na ST a na Ami różni się tak dramatycznie? :>

Samo API blitter'a atari jest proste i nie ma tu problemu. Blitter na Ami umie jednak znacznie więcej - oprócz operacji na blokach pamięci (kopiowanie, czyszczenie wypełnianie, operacja logiczne) umie rysować linię Bresenham'em oraz wypełnianić poziome fragmenty ala Eor fill'em i masz łatwe wypełnianie polygon'ów. (tutaj opieram się na tym co czytałem o Amidze więc mogę się mylić)

Na STE tego wprost nie ma i tak na prawdę często trzeba mocno się nagłówkować co do tego jak ten Blitter użyć by zrobić jakiś efekt (oprócz tych oczywistych case'ów jak kopiowanie, czyszczenie etc). Co więcej moim zdaniem struktura bitplanów w pamięci ST (tzn ich przeplatanie się) też to czasami komplikuję w porównaniu z Amigą. (edit: dobra dramatyzuję to ostatnie przeszkadza w wielu innych rzeczach, ale z blitter'em tragedii przez to nie ma)

Maciek
--------
Atari 65XE + Ultimate 1MB + Stereo + SIO2SD | Atari 520STE + 4MB + UltraSatan | Atari Falcon 030 + CT60e + 14MB ST + 256MB TT + 68882  + CF + Netusbee | Amiga 500 + 1MB + Gotek | Amiga 600 + 2MB Chip + 8MB Fast + CF