Pytanie do sprzetowcow; czy jest mozliwe skonstruowanie takiego cartridge'a aby oferowal spory zasob pamieci np. na zasadzie bankowania i jednoczesnie umozliwial prosty, programowy, trwały zapis pewnych danych wewnatrz np. ustawien lub stanu gry. Oczywiscie nie mowie o podtrzymywaniu bateryjnym, to moglby byc po prostu jakis flash czy cos podobnego (o niewielkiej pojemnosci, moze kilkadziesiat/kilkaset bajtow) ale tak by program mogl sam cos tam pisac bez zewnetrznych narzedzi. Mowa o cartridge'u pod konkretna edycje danej gry do seryjnej produkcji, dobrze by bylo gdyby koszt tez byl rozsadny. A moze ktores  z istniejacych rozwiazan spelnia te postulaty?

The problem is not the problem; the problem is your attitude about the problem

2

Jest to jak najbardziej możliwe i nie jest wcale skomplikowane do wykonania. np. przełączane banki $A000-$BFFF (dowolnie wybraną komórką na stronie $D5XX, z możliwością odłączenia cartridge), dodatkowo mała pamięć serial eeprom do zapisywania ustawień. Pytanie ile taki banków po 8K jest potrzebne.

Do wyboru jeszcze przełączane banki w obszarze $8000-$9FFF, lub banki po 16K w obszarze $8000-$BFFF.

3

To ile by było potrzebne to dokładnie jeszcze niewiadomo, ale raczej troche, np. aby multimedialnie gre rozbudowac (animacje, oczywiscie nie pelnoklatkowe 24fps :) ale same grafiki w nich uzyte sumarycznie troche moga zajac). Mam w głowie dosc rozbudowany pomysł i tak sie miotam pomiedzy doczytywaniem/uzyciem rozszerzonej pamieci/cartridgem - ten ostatni jest o tyle fajny ze kompaktowy i kompatybilny ze stockiem. Doczytywanie rodzi okreslone problemiki o ktorych gdzie indziej (projekt mgr inz Rafała). A uzycie rozszerzonej pamieci... Coz, jak najbardziej, ale wypadaloby miec alternatywe dla tych co nie maja. Ja wielokrotnie podkreslalem ze jestem zwolennikiem pisania gier tak, aby wykorzystywaly i stereo i vbxe i rozne fajne wynalazki - ale powinny miec wariant stock (poza przypadkami gdy sie absolutnie nie da).

Wiec zanim zaczne sie rozwijac i projektowac cokolwiek, badam, jakie sa techniczne mozliwosci. Sam na razie nie wiem czy banki po 8 czy 16 kilo byłyby wygodniejsze, chociaz zachowanie w tym zakresie zgodnosci z ext ramem uprosciloby pare rzeczy. Tak naprawde gra nosilaby ze soba grafike i dla stocka i dla VBXE, wersje jezykowe a moze i muzyke dla pokeya/dwoch , slightsida, evivy, SB i SS3 :)) Programistycznie mozna taka wielowariantowosc elegancko zalatwic, ale ilosc stuffu do udzwigniecia robi sie imponujaca. Wiem, ze nie wszystkiego uzyje sie naraz, ale sama gra tez bylaby dosc rozbudowana, nawet w wersji stock. O tym jednak sza ;)

Zastanawialem sie jakby mogl wygladac dostep do  serial eeprom czy jakas transmisja na okreslonych portach czy po prostu wczepiony jako fragment jednego z bankow. A w gotowych rozwiazaniach uniwersalnych sie troche gubie - co ktore ma/moze miec i jakie sa problemy. No i kwestia ceny - uniwersalne, przeladowywane rozwiazania sa pewnie drozsze, a nie sadze zeby ktos za gotowy cart z gra na Atari chcial zaplacic wiecej niz np. 40-60 PLN (o ile gra jest naprawde dobra oczywiscie ;).

The problem is not the problem; the problem is your attitude about the problem

4

wieczor napisał/a:

nie sadze zeby ktos za gotowy cart z gra na Atari chcial zaplacic wiecej niz np. 40-60 PLN

Myślę, że będą chcieli. Spytaj Nosty'ego, w jakich nakładach schodziły wydawane przez GR8 gry, powinno pomóc w ocenie :)

Czy możecie wyjaśnić, Stirlitz, dlaczego wasz służbowy adres stirlitz@rsha.gov.de ma aliasa justas@gru.su?
Nie czytam PM. Proszę używać e-mail.

5

Pewnie, ze tak. Za taka cene to ja bym sam je lykal jak swieze piweczka.

6 Ostatnio edytowany przez seban (2014-05-13 14:34:42)

o serial EEPROM się nie martw, od razu dostałbyś procki do zapisu i odczytu poszczególnych bajtów :) po strone sprzętu obsługa odczytu i zapisu jednego bitu, w sofcie zrealizowana transmisja całego bajtu i obsługa protokołu wybranej pamięci szeregowej.

przykładowe rej. kontrone karta

$d500 - <nr_banku
$d501 - >nr_banku

$d502 - serial flash register

bit#0: serial_clock
bit#1: data_in
bit#2: data_out

i to wszystko co potrzeba od strony sprzętu, reszta to napisanie procedur...


ldx <adr
ldy >adr
jsr eeprom_read

ldx <adr
ldy >adr
lda #value_to_write
jsr eeprom_write

7

Najbliżej tego jest chyba sic!

"tatusiu zobacz, narysowałam tobie takie same coś jak na twojej koszulce" 
https://github.com/willyvmm/mouSTer
jmp $e477

8 Ostatnio edytowany przez qbahusak (2014-05-13 17:12:31)

Mój kartridż, ten co było wydane Ridiculous Reality ma opcję bycia flaszem. I jest tańszy od sic! prawie o połowę :) Minusem jest brak oprogramowania i narzędzi, co w tym przypadku nie jest istotne. I jest dostępny, muszę tylko wykonać parę testów. Maksymalna wielkość to 256 kilobajtów (2^5 banków pod adresem A000-Bfff).

9

Ciekawy temat... Jak nadmienił wieczor, mnie również docelowo interesowałby taki artefakt, coby zakląć w nim Rzygonia.

10

@qbahusak: to jest ciekawe. A przy opcji bycia flashem jak wyglada zapis z poziomu programu? Czy to tylko feature do ew. aktualizacji gry? I co konkretnie ogranicza przestrzen, z czym by sie to wiazało jakby miałby to byc np. 1MB?

The problem is not the problem; the problem is your attitude about the problem

11

A taka Corina by stykła?

12

Pewnie tak :) To jest właśnie coś w tym gatunku. Jedyne pytanie to jak jest obecnie z dostępnością i kosztami wytworzenia - do prototypowania jedną sztukę bym sobie kupił.

The problem is not the problem; the problem is your attitude about the problem

13

byl tez foocar

przechodze na tumiwisizm

14 Ostatnio edytowany przez xxl (2014-05-14 08:19:46)

seban napisał/a:

dodatkowo mała pamięć serial eeprom do zapisywania ustawień.

ile kosztowalby kart oparty tylko o taka pamiec? rozumiem ze w przestrzeni adresowej zajmuje tylko kilk abajtow na stronie $D5?

---
oczywiscie +1 bank do zabootowania

http://atari.pl/hsc/ad.php?i=1.

15

A może czas opracować nowy uniwersalny tani cart do takich właśnie celów?

"tatusiu zobacz, narysowałam tobie takie same coś jak na twojej koszulce" 
https://github.com/willyvmm/mouSTer
jmp $e477

16 Ostatnio edytowany przez qbahusak (2014-05-14 11:28:23)

@xxl Problem jest taki, że pamięć 8 kB jest droższa, niż 128 kB.
@willy Właśnie mój cart jest uniwersalny i tani,i do takich właśnie celów.
@wieczor - zapis z poziomu programu wygląda tak jak w pdf-nocie pamięci. Pamięć flash udaje zwykłą z dokładnością do zależności czasowych podczas zapisu. Maksymalna pojemność tego, co wyprodukowałem, to 256 kB ze względu na 6-bit zatrzask (jeden bit jest na odłączenie kartridża).

17 Ostatnio edytowany przez Spencer (2014-05-14 12:30:56)

WOW CIEKAWY TEMAT :) od niedawna trapi mnie podobny problem, popieram pomysł stworzenia taniego uniwersalnego carta jak pisze willy :)

qbahusak napisał/a:

Mój kartridż, ten co było wydane Ridiculous Reality ma opcję bycia flaszem.I jest tańszy od sic! prawie o połowę

Jaka jest cena tego carta ? rozumiem, że chodzi o ten sam cart, który swego czasu oferowałeś na Atari Age (wtedy był zapas ok. 50szt) i który działa zarówno z flash jak i eeprom.  W którymś wątku pisałeś o planach przeróbki SIC!a na programator eeprom ale tam zdaje się był problem z podaniem wysokiego napięcia, czy w tym rozwiązaniu jest taka możliwość ?

Candle napisał/a:

byl tez foocar

brak info na forum, wiki ... a może to właśnie coś czego szukamy

wieczor napisał/a:

oferowal spory zasob pamieci np. na zasadzie bankowania i jednoczesnie umozliwial prosty, programowy, trwały zapis pewnych danych wewnatrz np. ustawien lub stanu gry. Oczywiscie nie mowie o podtrzymywaniu bateryjnym

wiem że bateryjka to nie alternatywa ale czy na pewno ? wrzucę tu 3 grosze, ponieważ zastosowanie ramcart jako "upgradable cart" jest zdaje się najtańsze a pomysł do mnie powrócił, kiedy kiedyś kupiłem na ebay do kolekcji r-time .. dotarł w oryginalnym pudle zafoliowany i po otwarciu ku mojemu zdziwieniu bateria działała.. gdzie tu fenomen eepromów min. 20lat ? coś tu nie gra pomyślałem...

Teraz kiedy xbios jest już w fazie release i czytając wątek xbiosa można otwarcie powiedzieć, że wszyscy malkontenci już powiedzieli co mieli do powiedzenia to uważam że zastosowanie takiego ramcarta jako dodatkowej stacji dysków wręcz się prosi o wykorzystanie xbiosa właśnie w tym celu... bez kombinowania z tym jak zorganizować pamięć by wszystko upchnąć, obsłużyć dekompresję,  prząłączać banki itp.. rozwiązanie wg mnie "out of box"  dla tych co piszą nie tylko w assemblerze ale też innych językach bowiem nie tylko chodzi o zapis info typu stan gry ale normalne operacje na plikach. Właśnie zmagam się z tym obecnie w wolnych chwilach  i przyznam, że ciekawią mnie rozwiązania innych jak sobie z tym radzą. Osobiście widzę wykorzystanie i sukces xBiosa właśnie w tym polu :)

a tak w ogóle to najfajniejszy byłby FRAM, no ale tu wszystkim zdaje się chodzi by ograniczyć koszty :)

Atari Falcon 030+Centram14MB,CT63+128 MB,CTPCI,SuperVidel,Super Nova+ATI Mach64,Eclipse+ATI Rage IIC PCI,NetUSB,Steinberg SPDIF+Time-Lock,C-Lab Notator

18 Ostatnio edytowany przez wieczor (2014-05-14 11:57:19)

@Spencer: oczywiscie rozwiazania o ktorych piszesz maja sens, z tym ze ja nie szukam carta uniwersalnego, a takiego na ktorym moglbym dystrubuowac konkretna gre. To czego bym chcial to znaczna ilosc pamieci i jakis notesik na trzymanie ustawien i stanu gry, to tyle. Rozwiazania uniwersalne maja to do siebie, ze zawieraja zbedne w tym wypadku mechanizmy, co je podraza niepotrzebnie ;) Upgradeow wykonywanych przez usera raczej nie przewiduje, a "fabryczny" tak czy owak da sie zrobic.

Takie karty uniwersalne, na ktorych moglbys sobie wrzucac co chcesz istnieja, chociazby SIC! czy MaxFlash.

The problem is not the problem; the problem is your attitude about the problem

19

@wieczór: rozwiązania typu maxflash/SIC są zbyt kosztowne w przypadku dystrybucji, dodatkowo xBios wykonując operacje na plikach musiałby często przeflashowywać carta dlatego wspomniałem o SRAM który jest tani 128kb to ok 8 PLN z jakąś solidną baterią  10 - 20 lat :) ale możliwe że już takich nawet nie ma na rynku, tak jak żarówek :) (max 2000h). Zreszta jest dokładnie tak jak piszesz, każdy potrzebuje rozwiązań innych pod swoje potrzeby.

Atari Falcon 030+Centram14MB,CT63+128 MB,CTPCI,SuperVidel,Super Nova+ATI Mach64,Eclipse+ATI Rage IIC PCI,NetUSB,Steinberg SPDIF+Time-Lock,C-Lab Notator

20

@qbahusak: PM sent

Atari Falcon 030+Centram14MB,CT63+128 MB,CTPCI,SuperVidel,Super Nova+ATI Mach64,Eclipse+ATI Rage IIC PCI,NetUSB,Steinberg SPDIF+Time-Lock,C-Lab Notator

21

@wieczor : pisząc uniwersalny miałem na myśli jedno uniwersalne pcb i obsadzie go w zależności od potrzeby odpowiednimi scalakami.  Flash, Eprom, jakaś pamięć otp.  Serial flash, serial Eprom.  Itd. Może nawet rtc. 
Nie cart dla użytkownika a cart dla wydawców gier.

Ile musiałby kosztować taki cart żeby nie był za drogi?

"tatusiu zobacz, narysowałam tobie takie same coś jak na twojej koszulce" 
https://github.com/willyvmm/mouSTer
jmp $e477

22

No nie wiem, chodzi o finalny koszt dla gracza w sumie. Ja wiem, ze fajnie byloby i cos zarobic ale nie nastawiam sie na Atari na to (a moze powinienem?). Predzej wypuscze wersje na iOS / Android i tu zarobie ;)

Juz mnie uswiadomiono, ze kwota o jakiej myslalem to nie jest duzo. No ale jak sie juz wydaje to trzeba porobic naklejki, moze cos jeszcze, pudełko. Nie mam na dzien dzisiejszy zielonego pojecia o kosztach, a o ile moge sie nastawic na prace non/low-profit, to dokladac juz bym nie chcial ;)

Licze tez na nizszy koszt wynkajacy z produkcji seryjnej. Kuba np. twierdzi ze jego rozwiazanie jest o połowe tansze od SIC, tylko jak na razie nie operujemy tu kwotami, a ja nawet nie pamietam ile taka gra np. z GR8 kosztowała :)

To bylaby spora gra, przygodowa (ale nie tekst/paragraf) z rozbudowana na pewno otoczka graficzna/muzyczna. Musze to wszystko gruntownie przemyslec ;) Najpierw trzeba by ustalic czysty koszt komponentow takiego sprzetu, a potem zastanowic sie nad narzutem za prace no i ew. marginesem na profit :)

The problem is not the problem; the problem is your attitude about the problem

23

Najpierw to trzeba ustalić potrzeby.

Niech każdy wpisze co by chciał mieć w takim karcie.

"tatusiu zobacz, narysowałam tobie takie same coś jak na twojej koszulce" 
https://github.com/willyvmm/mouSTer
jmp $e477

24 Ostatnio edytowany przez Pin (2014-05-14 21:26:50)

:) - CF

... ale to już jest. Nazywa się SIDE ;)

EDIT:

A tak na serio, to dziwi mnie fakt, że SIC! jest (wg. tego, co prawicie) jest o wiele droższy w produkcji od carta Kuby. Widziałem obydwa i przyznam, że wydaje mi się dokładnie odwrotnie. Kluczem jest zapewne to, jaka firma wykonuje PCB. Przynajmniej w tym przypadku jest to dziwne.

Kontakt: pin@usdk.pl

25

Pin: z całym szacunkiem nikt nie prawi (chyba o mnie chodziło) :) tylko wielce szanowny qbahusak sam to stwierdza powyżej, zresztą Sic!  ma prawo być droższym z wielu względów bowiem jest to produkt finalny ze stosownym oprogramowaniem itp itd..

jakkolwiek jeśli chodzi o mnie to jak pisałem powyżej zwyczajny stary dobry ramcart na FRAM z xbiosem byłby tym czym szukam do swoich potrzeb,  pamięci te wprawdzie powoli ale będą tanieć więc warto już o tym pomyśleć dziś, dobrze by było gdyby któryś z wprawionych tu elektroników poświęcił chwilkę i zrobił przynajmniej wstępny kosztorys bazując na tym kto ile potrzebuje (wiadomo im więcej tym taniej) w przeciwnym wypadku pozostaje rozwiązanie by qbahusak, które też przecież jest bardzo dobre

Atari Falcon 030+Centram14MB,CT63+128 MB,CTPCI,SuperVidel,Super Nova+ATI Mach64,Eclipse+ATI Rage IIC PCI,NetUSB,Steinberg SPDIF+Time-Lock,C-Lab Notator