Witam.
W jaki sposób najprościej przegrać gry z kaset (nagranych w normalu) na dyskietki?
Dysponuję kartridżem PHOENIX, który zawiera "Phantom copy 58kb". Da radę tym programem to ugryźć?
Czy ktoś ewentualnie może mi krok po kroku powiedzieć, jak to zrobić?
Dzięki z góry i pozdrawiam

2

Nie wiem, czy to ma znaczenie - dysponuję stacją LDW2000 oraz Atari 1050 i magnetami XC12 i Atari 1010.

3

fcopy 1.45

4

Phantom copy nie da rady?

5

Mam FCOPY ver. 1.32
Też da radę?
Jak to zrobić?
Poproszę jak krowie na rowie - przesiadam się z C64 i mało wiem o obsłudze małego Atari.

6 Ostatnio edytowany przez seban (2014-03-20 19:19:33)

Gdy nagrane w standardzie czy w jakimś turbo? Standard brzmi mniej więcej tak: Standard Tape Example

7

Nagrane w standardzie. Bez turbo.
Mam też kasety nagrane w blizzardzie i i T2000 i oczywiście magnety z wbudowanym turbo oraz kartridże do nich, ale to po opanowaniu podstaw.
Na razie chcę skopiować na dyskietki gry z kaset nagranych w normalu.

8 Ostatnio edytowany przez seban (2014-03-20 20:10:46)

1) potrzebujesz jakiegoś DOS-a, np. DOS II+, My DOS, Super DOS, Atari DOS 2.5 [ten nie obsługuje dyskietek w gęstości Double (180k)]

2) DOS musisz załadować z dyskietki: włączasz komputer z wciśniętym OPTION, gdy dyskietka z DOS jest w stacji dysków

3) gdy już uruchomi się DOS (z dyskietki) ładujesz kopier np. File Copy 1.45 lub 1.32 czy 1.60

4) potem gdy uruchomisz program kopiujący i pyta się on on "input file" podajesz "C:"

5) gdy program z kasety załaduje się do bufora programu kopiującego, program zapyta o "Output file", wpisujesz więc "D1:nazwa.xex" (format nazwy w przypadku Atari DOS to 8.3 / 8 znaków nazwy i 3 znaki rozszerzenia / )

Czasami przed programem w standardzie znajduje się program ładujący pliki w formacie Atari DOS, najczęściej tzw. "wykrzyknik", należy go pominąć i rozpocząć odczyt od pliku znajdującego się po "!".

Niektóre programy kasetowe są w tzw. formacie "BOOT", te nie potrzebują specjalnego loader-a na kasecie (np. "wykrzyknika"), ale po skopiowaniu nie załadują się z DOS-a. Będą wymagały albo tzw. Inicjalizer-a, który potrafi ładować programy typu BOOT, lub zmiany formatu na format Atari DOS.

Jeżeli mój opis jest zbyt mętny i mało intuicyjny jak znajdę więcej czasu to zrobię Ci filmik z całą operacją.

9

Dzieki Szanowny Kolego.
FCOPY 1.32 wgrywa mi się bezpośrednio z dyskietki.
I tak muszę wcześniej wgrywać DOS czy nie jest to konieczne?

10

Do kopiowania jest niezbędne.

Sikor umarł...

11

to jest bardziej skomplikowane, niż rozszczepienie atomu.

12 Ostatnio edytowany przez seban (2014-03-21 14:07:25)

Ależ to naprawdę nie jest trudne... tutaj masz obiecany "tutorial" http://youtu.be/7jSnZHtWohA

I do kompletu obraz dyskietki ( ATR ) zawierający Bibo-DOS 7.0 oraz File Copier 1.45: Bibo DOS 7.0

dick202 napisał/a:

to jest bardziej skomplikowane, niż rozszczepienie atomu.

Porównałbym raczej do zimnej fuzji, bo rozszczepianie atomu jest przynajmniej wykonalne. ;)
Ale cóż, specyfika platformy.



A czy istnieje na XL możliwość taka, jak na C=64/C=264, żeby podłączyć sobie stację do PC i jakimś programem pozgrywać z Internetu image dyskietkowe ATR na własne realne dyskietki?
Może to byłoby prostsze rozwiązanie?

Trzy najpopularniejsze w Polsce platformy 8-bit: Piwo, Wino i Wódka.
http://ym-digital.i-demo.pl/ - http://yerzmyey.i-demo.pl - https://soundcloud.com/yerzmyey
ŻADEN DOBRY UCZYNEK NIE UJDZIE BEZ KARY.

14

YERZMYEY/HOOY-PROGRAM napisał/a:

A czy istnieje na XL możliwość taka, jak na C=64/C=264, żeby podłączyć sobie stację do PC i jakimś programem pozgrywać z Internetu image dyskietkowe ATR na własne realne dyskietki?
Może to byłoby prostsze rozwiązanie?

Toć na Atari taka możliwość była wcześniej. Interfejs http://atariki.krap.pl/index.php/SIO2PC - początkowo wersja na ST i XFormer bodajże, pozwalający na podłączenie  real sprzętu z Atari (stacja, magnetofon, microprint...).

Sikor umarł...

15 Ostatnio edytowany przez seban (2014-03-21 15:04:55)

Ale ja nie rozumiem co w tym trudnego... 8-bit Atari wymaga systemu operacyjnego aby wykorzystać pełne możliwości współpracy ze stacją dysków (tak jak np. platforma PC wymaga np. MS-DOS).

Większość gier i dem, tzw. "cało-dyskowych" ładuje się bez potrzeby uruchamiania żadnego systemu operacyjnego (wszak procedury SIO znajdują się w ROM).

Większość gier dla Atari występuje w formacie binarnym ( http://atariki.krap.pl/index.php/Binarny_plik_DOSu ) i moim zdaniem to bardzo dobrze, bo to jest format uniwersalny. Do załadowania takiego pliku z kasety potrzeby jest prosty loader. A przypadku stacji dysków można wykorzystać DOS lub jakiś Inicjalizer.

Aby przenosić programy pomiędzy kasetą o dyskietką czy odwrotnie teoretycznie powinien wystarczyć sam DOS (polecenie COPY), jednak trzeba wźiąć pod uwagę specyfikę mechaniki magnetofonu, która cechuje się długim czasem reakcji na polecenie np. zatrzymania czy włączenia silnika. DOS kopiując sobie pliki z różnych urzadzeń (np. C: czy D:) ładuje do pamięci tyle danych ile ma bufora, potem zatrzymuje silnik nagrywa to co ma w buforze na dyskietkę, ponownie włacza silnik magnetofonu i próbuje odczytać następne rekordy z taśmy, niestety przy zastosowaniu tzw. krótkich przerw (99% gier w formacie binarnym czy BOOT), silnik często nie zdąży szybko zatrzymać się i ruszyć, a więc próba odczytu kończy się błędem bo taśma właśnie jest ustawiona już po tonie pilotującym gdzieś po początku interesującego nas rekordu danych.

Programy kopiujące stworzono tylko po to miały maksymalnie duży bufor i cała gra zmieściła się "na raz" w pamięci komputera, przez co unika się jakichkolwiek problemów z przerywaniem odczytu z magnetofonu (taki odpowiednik streamera w świecie 8-bit :] ).

Atari było świadome tych problemów i przewidziało rozwiązanie w postaci zapisu z długą przerwą (tonem pilotującym) między rekordami, ale to jest marnowanie miejsca na taśmie i znacząco wydłuża czas wczytywania. Polecenia LIST "C:"
i ENTER "C:", wykorzystują długą przerwę między rekordami i zatrzymują silnik magnetofonu pomiędzy odczytem każdego rekordu danych, dlatego dano również możliwość zapisy danych w postaci z krótką przerwą (polecania CLOAD, CSAVE).

Nie ma w tym wszystkim nic dziwnego, ani trudnego... wystarczy się tylko zastanowić dlaczego tak to wszystko wygląda. To nie chore wymysły programistów czy inż. projektujących to wszystko, ale bardzo sensowne rozwiązania wszelakich napotkanych wtedy problemów ;) i do kompletu mamy zachowaną pełną przenośność danych i programów pomiędzy różnymi rodzajami urządzeń podpinanych do systemów Atari.

16

http://www.emulators.com/xformer.htm#CABLE - jeszcze kabelek do podłączenia stacji pod PC

Sikor umarł...

17

seban napisał/a:

[...]Programy kopiujące stworzono tylko po to miały maksymalnie duży bufor i cała gra zmieściła się "na raz" w pamięci komputera[...]

seban napisał/a:

[...]I do kompletu obraz dyskietki ( ATR ) zawierający Bibo-DOS 7.0 oraz File Copier 1.45: Bibo DOS 7.0

A dla plików dla których powyższy zestaw kończy tak: "file too long", jaki kopier C: -> D: polecacie?

<-- Kontakt przez "E-mail" gdyż albowiem moja skrzynka "PW" jest pełna i zaprawdę nie mam czego usunąć.

--== Kup Pan/i dyskietkę http://www.atari.org.pl/forum/viewtopic.php?id=18887 ==--

18

yyyyy jak file too long... to może LONG FILE COPY* ? ;)

*w "prawdziwych" czasach było chyba coś jeszcze, z buforem ok 56kilo, ale nie pamiętam już dokładnie. Jak skojarzę, albo znajdę na swoich dyskietkach to podam nazwę.

19

Jaki ten File Copier ma bufor?

20

Można jeszcze spróbować zgrać zapis magnetofonowy do .WAV, przerobić go na .CAS narzędziem a8cas i wyciągnąć dane z bloków przez Tape Image Extractor w Turgen System. :) Znakomita metoda na oporne i długie nagrania.

Powszechnie wiadomo, że kamień potrafi myśleć. Na tym fakcie opiera się cała elektronika.

Terry Pratchett - Równoumagicznienie

21

Takie coś można zrobić bezpośrednio w a8cas, przy pomocy opcji -fr.

A8CAS - narzędzie do 100% archiwizacji kaset Atari

22

Dzięki za podpowiedzi, przydało się 'Long Inter Copy'  stąd:
http://atarionline.pl/forum/comments.ph … sionID=167
http://atarionline.pl/v01/index.php?ct= … Magnetofon

Oprócz dużego bufora, w razie błędu odczytu daje możliwość cofnięcia tylko o kilka obrotów i ponowienia próby, do skutku, bez konieczności kopiowania od początku. No i ma możliwość zapisu na dysk.

<-- Kontakt przez "E-mail" gdyż albowiem moja skrzynka "PW" jest pełna i zaprawdę nie mam czego usunąć.

--== Kup Pan/i dyskietkę http://www.atari.org.pl/forum/viewtopic.php?id=18887 ==--