Zgodnie z zapowiedzią prezentuję Wam PROPOZYCJE do regulaminu na platformę Atari XL/XE nadesłane przez JAC!'a (Peter Dell). Bardzo liczę na rzeczową dyskusję.
Poniżej znajdują się 2 wersje - jedna przetłumaczona przez Wieczora z grupy LAMERS (dziękuję!!!) i jedna oryginalna nadesłana przez JAC!'a.
Ogólne zasady dla Atari 8-bit
Następujące zasady stosowane są do wszystkich plików wykonywalnych dla Atari 8-bit compo. Pierwszym powodem jest zapewnienie, że prace będą wyświetlane bez problemów czy przerw w czasie party. Powód drugi to zapewnienie możliwości upakowania prac w kompilacji wraz z loaderem aby promować party i zaprezentować wyniki. Jeśli potrzebna jest pomoc w zrozumieniu lub przestrzeganiu tych zasad, albo przetestowanie czy praca spełnia wymogi, skontaktuj się na adres jac@wudsn.com lub na Atariage.
1) Pliki wykonywalne muszą ładować się pod DOS od adresu $2000 lub powyżej.
Powód: W czasie party, prace są uruchamiane spod DOSa i łatwiej jest je umieścić w kompilacji.
2) Jeśli program wykorzystują przestrzeń $A000-$BFFF, powinny wyłączać BASIC w trakcie ładowania.
Powód: Nie zmuszamy użytkownika do pamiętania czy ma nacisnąć OPTION czy nie.
Przykładowy kod: LOADER LDA #$ff:STA $d301:LDA #$01:STA $3f8:RTS: INI LOADER
3) Programy nie mogą zmieniać adresów ZP: $08-$0d
Powód: Adresy są używane przez procedure RESET.
W przypadku ich zmiany, komputer zawiesi się po RESET. Starsza wersja G2F ma ten błąd.
Prawdziwy komputer nie ma "SHIFT-F5" jak emulator.
4) Programy nie powinny nadpisywać głównego obszaru DOS lub menu ($400-$47f, $0700-$1fff)
Powód: Obszary te używane są przez dopalacze, menu i DOS. Po nadpisaniu sprzęt wymaga rebootu.
5) Program nie powinien wywoływać lub ustawiać COLDST ($244) domyślnie.
Powód: Wymuszenie zimnego startu marnuje czas użytkownika.
6) Jeśli reguła 5 nie może być zachowana, np. program wymaga obszaru menu lub DOS ($400-$47f, $0700-$1fff), powinien ustawić COLDST ($244) na $ff.
Powód: Po nadpisaniu tych obszarów bez ustawienia COLDST, maszyna zawiesi się podczas RESET.
Prawdziwy komputer nie ma "SHIFT-F5" jak emulator.
7) Program powinien wykrywać rozszerzenie RAM komputera..
Powód: Komputery mają różne rozszerzenia.
Jeśli wspierasz jeden rodzaj, wielu ludzi może nie być w stanie uruchomić Twojej pracy.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
General Atari 8-bit rules
The following rules apply to all executable entries for the Atari 8-bit compo. The first purpose of these rules is to ensure they can be shown without problems and interruptions at the party. The second purpose it to allow packing all the entries into a compilation with a loader menu to promote the party and its results. If you need support in keeping or understanding any of the rules or a tester, feel free to contact me at jac@wudsn.com or at Atariage.
1) The executable must load from DOS to $2000 or above.
Reason: At the party, entries are loaded from DOS and they shall be released as single disk compilation.
2) In case the executable loads to $A000-$BFFF, it must switch off BASIC while loading.
Reason: Don't force the user to remember when to press OPTION and when not.
Example code: LOADER LDA #$ff:STA $d301:LDA #$01:STA $3f8:RTS: INI LOADER
3) The executable must not change ZP addresses $08-$0d
Reason: These addresses are used by RESET routine.
If you change them, the machine will hang on RESET. Note that older G2F version have this bug.
And real machines do not have "SHIFT-F5" like your emulator has.
4) The executable should not overwrite menu or DOS area ($400-$47f, $0700-$1fff)
Reason: These areas are used by speeders, the menu and DOS. If your overwrite them you force the user to boot again.
5) The executable should not set or change COLDST ($244) by default
Reason: If you force a cold start, this will waste the user's time.
6) If you cannot keep rule 5, i.e. the executable requires the menu or DOS area ($400-$47f, $0700-$1fff), it must set COLDST ($244) to $ff.
Reason: When overwriting these areas without setting COLDST, the machine will hang on RESET.
And real machines do not have "SHIFT-F5" like your emulator has.
7) The executable should auto-detect the actual extended RAM of the machine.
Reason: Different machines use different upgrades.
If you support just a single extension, many people will not be able to run your entry.
Silly Venture - breaking the ATARI scene since 2000 ! :)